Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dura lex ,sed lex,maar niet voor Franstaligen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260547)

WYSIWYG 19 augustus 2021 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9755045)
Ik kan ze perfect begrijpen, net zoals ik het Engels begrijp van Indiërs, Japanners, Italianen, enz. Misschien ligt uw kennisniveau van het Engels eerder aan de lagere kant?

De zwerver had het over perfect spreken. Heeft u wat gemist?8-)

Gipsy 19 augustus 2021 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9755041)
Dan spreken we niet over Franstaligen die Engels spreken. Dat is Allo Allo in het kwadraat, als ze het al kunnen.

Ik ben al ernstig verrast geweest door Parijzenaren die perfect Engels spreken. Toegegeven ze zitten in de informatica sector of export sector etc maar soms weet je niet heb ik nu met een Fransman of een Engelstalige te doen.

quercus 19 augustus 2021 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9755004)
Er zijn mensen die even gemakkelijk Frans als Engels spreken.

Die bestaan ja. Maar met hoeveel?

Gipsy 19 augustus 2021 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9755048)
De zwerver had het over perfect spreken. Heeft u wat gemist?8-)

De zwerver spreekt perfect Frans en Engels en met de tijd is vooral zijn Nederlands schrijven verbeterd dat was decennia geleden een ramp. Hij spreekt ook een treffelijk Spaans en heeft notities van beperkt Chinees.

Weyland 19 augustus 2021 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9754807)
Bij een aantal belgicistisch geõrienteerde Vlamingen is een gezegde uit de jaren stillekes nog steeds blijven hangen: “Ge moet toch uw Frans kennen?” Ik heb zo een schoonzus gehad. Braaf schaap, dat wel. Ze was tien jaar ouder dan mijn vrouw en ik en dat werd je gewaar. Ook inzake de onderdanigheid tegenover het Frans.

Zelfs ik, geboren in de jaren '80, had die mentaliteit nog in mijn familie. Er werd me steeds gezegd dat ik mijn Frans diende te kennen omdat dat een belangrijke taal is in België om aan goed werk te geraken later. Daar valt wel wat voor te zeggen qua argumentatie dan. Het was niet van 'stel het Frans voor je Nederlands'.

Wel geloofden veel familieleden van me ook dat het gemakkelijker is voor ons om Frans te leren dan het is om Nederlands te leren voor een Franstalige.

fred vanhove 19 augustus 2021 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9755040)
Ik kom bitter weinig Vlamingen tegen die perfect Engels spreken. Ze denken het van zichzelf wat ook al veel is.

Nu je het zegt. Ik ben eigenlijk nog nooit een Engelsman tegengekomen die Nederlands sprak. Neen en ook niet aan de Belgische kust:-)

Het Verzet 19 augustus 2021 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9755072)
Zelfs ik, geboren in de jaren '80, had die mentaliteit nog in mijn familie. Er werd me steeds gezegd dat ik mijn Frans diende te kennen omdat dat een belangrijke taal is in België om aan goed werk te geraken later. Daar valt wel wat voor te zeggen qua argumentatie dan. Het was niet van 'stel het Frans voor je Nederlands'.

Wel geloofden veel familieleden van me ook dat het gemakkelijker is voor ons om Frans te leren dan het is om Nederlands te leren voor een Franstalige.

Bij ons was dat dus totaal niet. Frans was een taal die ge leerde omdat de helft van het land dat sprak en omdat talen leren spreken sowieso een verrijking van uw leven is.
Dat aanvoelen van onderdanigheid bij anderen is denk ik veelal omdat iemand daar zelf zo veel mee bezig is op politiek vlak.
De meesten interesseert dat geen fluit.
Ik ben blij dat ik toch deftig Nederlands, Frans en Engels kan , ongeacht wat de franstalige kan.
Niet voor zaken, maar ik reis wel graag.

daiwa 19 augustus 2021 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9753585)
Lafffekiekensmentaliteit van Belgisch-nationalisten is zo voorspelbaar.
Ze passen de wetgeving niet toe, dan zorgen we gewoon dat ze die niet hoeven toe te passen. Toch normaal, niet?:roll:

Ook de Vlaamse partijen ( buiten het VB ) willen niet dat de taalwetten toegepast worden.

Citaat:

Voorstel toepassing taalwetgeving weggestemd.

https://barbarapas.be/archieven/2893

daiwa 19 augustus 2021 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9753607)
Wat is het "negeren" van een wetje over wie waar in welke taal mag balken ?
De Vlaams nationalisten doen dat beter, allicht als pure legalisten, die willen desnoods de grondwet op zij zetten.

Ook Rousseau is van oordeel dat de grondwet er niet toe doet.

De Rode Willem 20 augustus 2021 05:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 9755128)
Bij ons was dat dus totaal niet. Frans was een taal die ge leerde omdat de helft van het land dat sprak en omdat talen leren spreken sowieso een verrijking van uw leven is.
Dat aanvoelen van onderdanigheid bij anderen is denk ik veelal omdat iemand daar zelf zo veel mee bezig is op politiek vlak.
De meesten interesseert dat geen fluit.
Ik ben blij dat ik toch deftig Nederlands, Frans en Engels kan , ongeacht wat de franstalige kan.
Niet voor zaken, maar ik reis wel graag.

2!

De beste bijdrage over het taalgezever dat ik hier op dit forum sinds 2003 gelezen heb !!!

En inderdaad onderdanig zijn is een levenhouding waarvoor men zelf kiest en die men meestal gebruikt om de "ocharme" over zichzelf af te roepen omdat men geen enkel ander positief ding heeft om in de belangstelling te staan.

Witte Kaproen 20 augustus 2021 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9755040)
Ik kom bitter weinig Vlamingen tegen die perfect Engels spreken. Ze denken het van zichzelf wat ook al veel is.

Uw laatste zin klopt als een bus.

Zelfvertrouwen is zeer belangrijk bij het spreken van een vreemde taal.

Witte Kaproen 20 augustus 2021 07:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9755072)

Dat was de Belgicistische mythe die de onwel van de Walen ,om Nederlands te leren, moest verdoezelen.:roll:

Wie gelooft er nu nog in dit sprookje als je ziet dat veel Franstalige buitenlandse nieuwkomers uit Congo veel sneller en beter Nederlands leren dan de Walen.

Witte Kaproen 20 augustus 2021 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9755097)
Nu je het zegt. Ik ben eigenlijk nog nooit een Engelsman tegengekomen die Nederlands sprak. Neen en ook niet aan de Belgische kust:-)

Je vergeet die brutale Engelse komiek die nu in Antwerpen woont en zelfs het Sportpaleis deed vollopen.

Witte Kaproen 20 augustus 2021 15:10

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9755014)
Ik zie ze daar al met hun Vlaams staan...

Wij verstaan tenminste wat er vooraan op alle Amerikaanse schoolbussen geschreven staat.:-)

Franstaligen begrijpen dit opschrift niet.

Everytime 21 augustus 2021 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG (Bericht 9754994)
Nogmaals: we hebben geen problemen met Walen als mensen, wel met hun politici die jaren miljarden uit Vlaanderen gepotverteerd hebben zonder resultaat. Ze hebben zelfs geen rampenfonds voorzien. Ik heb zelfs niks tegen het Frans zolang het niet de taal is van individuen die ons grondgebied inpikken en dan ons dat Frans willen opleggen. Ze mogen zelfs naar hier komen als ze zich cultureel en sociaal aanpassen.8-)

Geen enkele Franstalig wil uw grond inpikken en u het Frans opleggen.

Everytime 21 augustus 2021 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9755054)
Die bestaan ja. Maar met hoeveel?

Veel meer dan u denkt.

Everytime 21 augustus 2021 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9755568)
Wij verstaan tenminste wat er vooraan op alle Amerikaanse schoolbussen geschreven staat.:-)

Franstaligen begrijpen dit opschrift niet.

U neemt echt Franstaligen voor dommerikken terwijl ze dit helemaal niet zijn. Natuurlijk begrijpen ze "School Bus".

WYSIWYG 21 augustus 2021 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 9755055)
De zwerver spreekt perfect Frans en Engels en met de tijd is vooral zijn Nederlands schrijven verbeterd dat was decennia geleden een ramp. Hij spreekt ook een treffelijk Spaans en heeft notities van beperkt Chinees.

Knap.

Witte Kaproen 21 augustus 2021 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 9756189)
U neemt echt Franstaligen voor dommerikken terwijl ze dit helemaal niet zijn. Natuurlijk begrijpen ze "School Bus".

Waarom staan er dan in de faciliteitengemeenten bordjes met woordje "école"

op, als de Franstaligen ook het woordje "school" zouden begrijpen.:roll:

Witte Kaproen 21 augustus 2021 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9755184)
Ook de Vlaamse partijen ( buiten het VB ) willen niet dat de taalwetten toegepast worden.

De Vivaldi partijen worden stuk voor stuk bestuurd door Franskiljons.

Hoe meer verfransing er is hoe liever die dat hebben.
Daarom passen zij de taalwetten in Brussel niet toe.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be