![]() |
Wetgeving is veranderlijk. Zeker als (r)overheden geld willen oogsten.
|
Citaat:
Bovendien wat valt er te roven op 1,2% van het wagenpark (in 5-8 jaar mss 10%) als er veel meer te roven is op het 98,8% (90%) fossiele wagenpark ? :-D |
Citaat:
|
Men moet nu nog niet betalen maar vanaf 2025 wel al 25% en in 2026 volle pot.
De formule waarop het zal berekend worden weten we nu. Maar nog niet voor wat in die formule staat. Co2 wordt omgezet in theoretische uitstoot mechanisch vermogen. Dus de electro wordt omgerekend naar mechanisch vermogen waarop de fiscale aanslag dan op komt. Nu men zou dat nu moeten weten want als dat wil zeggen dat je bv 10000€ biv zal hebben en 3000 a 4000€ rijtaks zal hebben kan je maar beter zorgen dat hij voor 2025 verkocht is want daarna is hij waardeloos voor verkoop. Wie brengt de oplossing? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien staat die formule enkel in afdeling 3 "Belastbare grondslag". Maar niet meer in afdeling 4 onder "Tarieven", jij wou toch het tarief weten? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Europa rules: Citaat:
|
Michèle is er weer een spelletje van aan het maken.
Hybrides vallen onder de gewone telling. BEV onder de full electric telling. |
Citaat:
Citaat:
|
Maakt niet uit eigenlijk. Iedereen met 3 hersencellen die samenwerken ziet het aankomen.
De fiscale voordelen van EV's van nu gaan niet blijven duren, en zoals we gewoon zijn van de (r)overheid, pakken ze het nadien dubbel en dik terug. |
Citaat:
Citaat:
Vooral vanaf ICE-middenklasse zal moeten afdokken. Enkel de kleintjes niet. Voorbeeld Volvo XC40 versies... versus kleinwagens, BEV moet ook nog minder tot veel minder betalen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
https://www.rtl.be/info/belgique/eco...o-1385990.aspx Il va y avoir, a' partir de septembre 2023, un changement conséquent dans la manière de calculer les taxes de circulation et de mise en circulation des véhicules en Wallonie. Philippe Henry, ministre wallon de la Mobilité, l'a détaillé en exclusivité sur Bel RTL: Voici les chiffres pour les propriétaires d'une Volvo XC40 selon des données indicatives fournies par le cabinet de Philippe Henry: Pour un modèle essence, la taxe de mise en circulation (TMC) passera de 2.578 euros a' 3.190 euros. La taxe de circulation (TC) évoluera de 446 euros a' 1.418 euros pour l’essence (197 CV). Pour un modèle diesel (150 CV), la taxe de mise en circulation passera de 867 euros a' 1.009 euros et la taxe de circulation de 248 euros a' 490 euros. :-D Vanaf september 2023 komt er een belangrijke wijziging in de berekening van de verkeers- en motorrijtuigenbelasting in Wallonië. Philippe Henry, Waals minister van Mobiliteit, lichtte het exclusief toe op Bel RTL: Hier zijn de cijfers voor eigenaren van een Volvo XC40 volgens de indicatieve gegevens van de firma Philippe Henry: Voor een benzinemodel gaat de registratiebelasting (TMC) omhoog van 2.578 euro naar 3.190 euro. De wegenbelasting (TC) verandert van 446 euro naar 1.418 euro voor benzine (197 CV). Voor een dieselmodel (150 CV) stijgt de registratiebelasting van 867 euro naar 1.009 euro en de motorrijtuigenbelasting van 248 euro naar 490 euro. - - - - - De Volvo XC40 is een compacte SUV van het merk Volvo. Afmetingen (L×B×H) lengte: 4425 mm, breedte: 1873 mm, hoogte: 1652 mm Wielbasis 2702 mm Bestaat in ICE versie (diesel/benzine) en BEV versies. Gotcha. |
Zoals ik in een paar andere draden schreef, de evolutie gaat naar "auto's alleen voor zetelende politici".
€1400 per jaar omdat iemand een lelijke SUV op de weg wil. Da's voor liefhebbers of mensen die niet weten wat doen met hun geld. En bedenk maar even, hoe gaat onze (r)overheid EV's gelijktrekken met de "verdwijnende" ICE's? Simpel te voorspellen. Gewicht en vermogen volgens producent-gegevens gebruiken als vergelijkende factor. |
Ik betaal ook meer dan 1000€ rijtaks.
Maar ik heb geen +500 pk wat vele EV’s wel hebben. Die zullen niet minder betalen. |
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bon ik slaag er niet in om fiscale pk te berekenen van een EV.
Het dichts dat ik kom is pk omrekenen naar cc of cylinder inhoud. Dat geeft denk ik bij benadering een idee over wat zal volgen. Vb 500 pk is 8000 cc. https://www.voertuigkosten.be/auto/pk-cc-berekening/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be