Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Wat is 'internationalisme'? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=31002)

Pelgrim 7 september 2005 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Er bestaat geen Europees volk, zoals er ook geen Vlaams of Belgisch volk bestaat. Er bestaan alleen drie overlappende gemeenschappen van respectievelijk Europese, Belgische en Vlaamse burgers die verbonden zijn door specifieke rechten en plichten.

Gezien de uitslag van het referendum zie ik inderdaad geen 'europees volk'. Gezien het feit dat er in Vlaanderen een groeiende afkeer van de belgische unitaire staat is kan ik concluderen dat er wel een zeker Vlaams bewustzijn is.

En nogmaals: denkt u echt dat de doorsnee Poolse arbeider of boer zo enthousiast zal zijn om Brussel als 'zijn' hoofdstad te erkennen? Alleen als het geld blijft toestromen, en ik betwijfel het dat dat nog lang zal duren.

Jonas Elossov 7 september 2005 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Gezien de uitslag van het referendum zie ik inderdaad geen 'europees volk'. Gezien het feit dat er in Vlaanderen een groeiende afkeer van de belgische unitaire staat is kan ik concluderen dat er wel een zeker Vlaams bewustzijn is.

Bah, jij gaat net als de rechtsen allerhande conclusies trekken uit dat referendum die geen zak met de zaak te maken hebben. Het streefdoel van het referendum is verworpen door de bevolking wegens het feit dat de grondwet te rechts was en te liberaal, en omdat het Europees beleid een neoliberaal beleid is, nergens anders om.

Bovendien zie ik helemaal geen stijging van afkeer tegen de unitaire staat, hoogstens tegenover de staat en het regime, niet tegen de unie, behalve dan bij een paar patroons rechtse egoïstische asocialen

Citaat:

En nogmaals: denkt u echt dat de doorsnee Poolse arbeider of boer zo enthousiast zal zijn om Brussel als 'zijn' hoofdstad te erkennen? Alleen als het geld blijft toestromen, en ik betwijfel het dat dat nog lang zal duren.
Volgens mij kan het die boer of arbeider weinig schelen wat zijn hoofdstad is, zolang het geen neo-liberaal regime is.

jjohanvdb 9 september 2005 21:30

Citaat:

Ik denk dat heel wat Polen beseffen welke nieuwe kansen de Europese Unie met zich meebrengt... Nu is het gemiddeld loon er 450 euro per maand en overleeft men door in het buitenland te gaan werken. Binnen de EU zal er echter onvermijdelijk een convergentie van de lonen optreden, die positief is voor Polen. Dat is een vorm van solidariteit die moeilijk te verenigen is met een soevereinistisch of confederaal model.

Pelgrim 9 september 2005 22:34

Waarom niet? Blijkbaar is voor u het opkomen voor onafhankelijkheid gelijk aan het uitsluiten van elke vorm van solidariteit met anderen.

Een convergentie van de lonen in het huidige europa zie ik trouwens eerder in de vorm van een daling van de lonen van het 'rijke' westen. De polen zullen op korte termijn misschien de vruchten plukken. Tot ook zij hun jobs kwijtspelen aan Turken. En over twintig jaar spelen de Turken hun jobs weer kwijt aan een ander land dat staat te springen om mee in die grote neoliberale familie te mogen.

jjohanvdb 9 september 2005 22:54

Citaat:

Waarom niet? Blijkbaar is voor u het opkomen voor onafhankelijkheid gelijk aan het uitsluiten van elke vorm van solidariteit met anderen.

Het sluit geen solidariteit uit, maar het gaat dan wel om solidariteit zonder institutioneel kader. Dat is dus eigenlijk neerbuigende christelijke caritas. Bovendien ligt de solidariteit helemaal niet in de transfers, maar wel in het openen van de Europese markt voor Poolse producten.

Citaat:

Een convergentie van de lonen in het huidige europa zie ik trouwens eerder in de vorm van een daling van de lonen van het 'rijke' westen. De polen zullen op korte termijn misschien de vruchten plukken. Tot ook zij hun jobs kwijtspelen aan Turken. En over twintig jaar spelen de Turken hun jobs weer kwijt aan een ander land dat staat te springen om mee in die grote neoliberale familie te mogen.
Ierland is welvarend geworden én gebleven door de EU... Waarom zou Polen het Ierse model niet kunnen volgen? Polen investeert sterk in onderwijs en onderzoek...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be