Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Brussel-Halle-Vilvoorde (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=100)
-   -   Forum Voor De Redelijken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=33970)

Egidius 12 mei 2005 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Zever natuurlijk. Omdat je je kunt onttrekken aan die meerderheidsbeslissing is ze hoegenaamd niet "ongeremd".

Ah ja? Waarom niet?

Citaat:

Een ongeremde meerderheidsbeslissing impliceert immers dat je je als minderheid erbij neer MOET leggen. Gaat u, na het herdefiniëren van politieke termen, nu ook al de Nederlandse taal gebruiken zoals het u past? Het is geen oneer om uw ongelijk toe te geven hoor...
Tja, tegenover iemand die de Nederlandse taal in pacht heeft, is er natuurlijk geen verweer. I surrender: volgens uw definitie van ongeremde meerderheidsbeslissing heeft u natuurlijk gelijk. Voila.

Egidius

Egidius 12 mei 2005 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
dat versta ik dus weer niet he, u suggereert hier dat u op het vb zou stemmen moest het liberaler zijn en tegelijk steekt u de loftrompet over het unitarisme

Ik, de loftrompet over het unitarisme? Waar heeft u dat gezien?
Ik verdedig hier juist de dominantie van de Vlamingen over de Belgische staat.

Egidius

Avan 12 mei 2005 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
U vindt het niet-naleven van de grondwet een goede zaak voor de democratie? Gelukkig dat uw carnavalsgroep/'partij' nóóit aan de macht zal komen. :-)

Zie op deze site de reactie van Deschouwer : die zegt precies wat ik zeg : het lijkt simpel en duidelijk dat de grondwet door het bestaan van BHV geschonden is, en de oplossing lijkt dus vanzelf te gaan, MAAR HET IS NIET ZO.
Ondertussen weten alle politici dat en alle journalisten maar op dit forum blijven de flaminganten als doven huilen "grondwet, grondwet".
Onder hen zijn er dus leugenaars die minstens even goed dan ik weten dat die beweringen fout zijn.

Avan 12 mei 2005 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
denkt u echt dat de walen dit ooit gaan aanvaarden? zij zijn momenteel de best beschermde minderheid in heel de wereld, waarom zouden zij deze positie opgeven?

De best beschermde minderheden zijn de Vlaamse Brusselaars en de Duitstalige Belgen.
Niet de Walen.

Avan 12 mei 2005 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
wij wonen hier in de rand.

iedereen in onze gemeente heeft een grondige pest aan de franstalige invasie.

Niet iedereen.
Dat is weeral een grove leugen.

tanchelijn 12 mei 2005 17:52

*KNIP*

Geachte,

Uw postings werden reeds meermaals geknipt voor oproepen tot geweld.

Dergelijke oproepen zijn niet alleen in strijd met het forumreglement, doch ook onwettelijk.

Bij een volgende overtreding, mag u niet langer posten op dit forum.

Peter Johan

Avan 12 mei 2005 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ego
Het is echt schandalig...
De fransen vieren weer de overwinning, ze hebben wat ze willen, en ze hebben er alweer niets voor moeten betalen...

Fransen moeten zich leren aanpassen! Faciliteiten zijn er om de overgang mogelijk te maken, maar als ze eigen scholen willen oprichten bijvoorbeeld, vind ik dat veeeeeeeeel te ver gaan, wij (vlamingen) mogen zelf al geen vlaams meer spreken in brussel, of we worden zeeer scheef bekeken

Vind maar eens een waal in de rand die nederlands kan, ja zal goed moeten zoeken....
En vind maar eens vlaming in de rand die geen frans kan...

Wanneer beide taalgemeenschappen evenveel moeite doen om elkaar te aanvaarden, dan pas ben ik bereid terug in belgië te gaan wonen

Ik ken Walen in de Rand die Nederlands kennen (en ik heb niet lang gezocht) en Vlamingen in de rand die geen Frans kennen (nogal veel eigenlijk).

Knuppel 12 mei 2005 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Ik ken Walen in de Rand die Nederlands kennen (en ik heb niet lang gezocht) en Vlamingen in de rand die geen Frans kennen (nogal veel eigenlijk).

Logisch ook.
De rand is OFFICIEEL eentalig Nederlands grondgebied....

Net zoals Wallonië eentalig Frans grondgebied is.
Wedden dat ALLE Nederlandstaligen die er gaan wonen Frans spreken en dat er maar weinig Walen Nederlands spreken?

Meia noite 12 mei 2005 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Avan

Eigenlijk heeft dit niks met de discussie te maken. Iedereen spreekt de taal die hij wil, en je kan niemand verplichten nederlands of frans te kunnen. Het gaat erom in welke taal de relatie tss burger en overheid verloopt. Al de rest is privé-zaak.

Meia noite 12 mei 2005 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Logisch ook.
De rand is OFFICIEEL eentalig Nederlands grondgebied....

Net zoals Wallonië eentalig Frans grondgebied is.
Wedden dat ALLE Nederlandstaligen die er gaan wonen Frans spreken en dat er maar weinig Walen Nederlands spreken?

Idem als hierboven, franstaligen in de rand mogen gerust het nederlands onkundig zijn als zij dat wensen. Het maakt enkel hun relatie met de overheid moeilijker.

tanchelijn 12 mei 2005 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Idem als hierboven, franstaligen in de rand mogen gerust het nederlands onkundig zijn als zij dat wensen. Het maakt enkel hun relatie met de overheid moeilijker.

In de rand wordt wel nog met onwettige taalregisters gewerkt, ocmw's gebruiken Frans waar het onwettelijk is, ... Er zijn gemeentebesturen die bestuurlijke taalwetten aan hun laars lappen en daar niet voor gestraft worden. Het is ons recht om dan maar zelf in te grijpen. De faciliteiten moesten al lang afgeschaft zijn, het duurt toch geen 40 jaar om een taal te leren.

Meia noite 12 mei 2005 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tanchelijn
In de rand wordt wel nog met onwettige taalregisters gewerkt, ocmw's gebruiken Frans waar het onwettelijk is, ... Er zijn gemeentebesturen die bestuurlijke taalwetten aan hun laars lappen en daar niet voor gestraft worden. Het is ons recht om dan maar zelf in te grijpen. De faciliteiten moesten al lang afgeschaft zijn, het duurt toch geen 40 jaar om een taal te leren.

Ik beweer toch niet het tegendeel?

Het stoort me enkel dat sommigen menen te moeten uitvallen naar franstaligen die geen nederlands kunnen, terwijl dat louter een privé-zaak is. Zolang deze franstaligen in de juiste taal met de overheid in relatie staan is er niks aan de hand.

Avan 12 mei 2005 18:20

[quote=Egidius]
Daarom bestaat er ook geen democratie zonder het recht op secessie. Elke minderheid heeft het recht om uit het samenlevingsverband te trekken als de meerderheid haar rechten schendt. Ik ben er echter geen voorstander van dat de meerderheid zich terugtrekt.
/QUOTE]

Dat is DE oplossing voor BHV : dat de belangrijke minderheid Franstaligen van enkele randgemeenten haar recht op secessie laat gelden, zodat zij een autonoom Franstalige regio creëren.

Bob 12 mei 2005 18:23

Citaat:

Dit is zo zolang er faciliteiten bestaan, maar deze zouden wel moeten uitdoven. En eens deze faciliteiten uitgedoofd, moeten we dan zeggen dat het hun relatie met de overheid praktisch onmogelijk maakt.
Trouwens het "weigeren" van nederlands te leren is op zijn minst wel in strijd met de geest van de faciliteiten.

Avan 12 mei 2005 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Volgende familienamen kwamen er in voor zeker : Dupont, Renard, Petrez...

Bijna juist : het waren mensen die Bourgeois, Anciaux en Dewael heten.

tanchelijn 12 mei 2005 18:24

Citaat:

Ik beweer toch niet het tegendeel?

Het stoort me enkel dat sommigen menen te moeten uitvallen naar franstaligen die geen nederlands kunnen, terwijl dat louter een privé-zaak is. Zolang deze franstaligen in de juiste taal met de overheid in relatie staan is er niks aan de hand.

Neen inderdaad maar die overheid gaat soms zelf in de fout. Het ocmw van Dilbeek bvb gebruikt Frans wanneer het nodig is ipv de tong van diegene die volledig nederlandsonkundig is gewoon weg te snijden en in madeira als avondmaal in haar rusthuis op te dienen.

PieterP 12 mei 2005 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik hoop dat er nog wat kalme en redelijke mensen op dit forum rondlopen, flaminganten of Belgisch-gezinden of neutralen, het doet er niet toe.

Wat is jullie mening over de niet-splitsing?

Ik vind dit alvast een goede zaak voor België en de democratie. BHV is de enige echt democratische kieskring in België waar alle inwoners voor alle Belgische partijen kunnen stemmen.

Harde flaminganten, gelieve uw frustraties ELDERS bot te vieren.

U begint gewoon zeer irritant te doen.
Denkt u dat u de zaak van BUB op deze manier vooruit zal helpen?

Avan 12 mei 2005 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
De niet splitsing is een goede zaak !

1. gemeenteraadverkiezingen : enkel lokale lijsten
2. provincieraadverkiezingen : enkel lijsten volgens de provincie
3. nationale en europese verkiezingen : iedereen kan om het even waar stemmen op een belgische politicus zonder enige taalgrens dus in Vlaanderen op een franstalige politicus en in Wallonië op een vlaams politicus...

Ik ben benieuwd !

Uitstekend voorstel.

Avan 12 mei 2005 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Ik wil een minimale staat die zich zo min mogelijk met zijn burgers moeit en zoveel mogelijk ruimte laat voor hun eigen verantwoordelijkheid. Volgens een VB-er alhier (was het Muys?) is het Belang - et je cite - "economisch links tot centrum". Het Belang is dus blijkbaar niet mijne winkel.

Wat een goed idee : laat de mensen hun papieren krijgen in de taal die ze willen . Wat hoeft de staat zich daarmee bezig te houden?

Knuppel 12 mei 2005 18:31

Ik dacht wel dat het het jou daarom te doen was: een Franstalige regio creëren voor de Franstalige minderheid binnen Vlaamse grenzen en dit als dank omdat hen al 40 jaar toegelaten wordt de wetten aan hun laars te lappen.

In elk ander 'democratisch' land zouden ze de meerderheid van het volk zijn grenzen laten bepalen. Hier echter moet dat de Franse minderheid voor het zeggen krijgen.
En de reden is simpel: Franstaligen zijn arrogante imperialisten die zich niet en nooit aan anderen aanpassen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be