Jaani_Dushman |
22 september 2005 22:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Toch wel. Het verdrijven van de Nederlanders ging gepaard met patriottische en pro-Belgische gevoelens. De bevolking was opgelucht dat de Nederlandse dictator eindelijk weg was.
|
Neen, ik kan zelfs niet geloven dat je dat zélf gelooft. Wat maakte het voor een boer uit begin 19e eeuw uit of hij een calvinistische Nederlandse koning had, of een lutheraanse Duitse koning?? Die boer wou dat er 's avonds brood of aardappelen op tafel kwam. Dat Belgisch patriotisme kon hem gestolen worden. In 1830 waren er een hoop mensen die tegen de Nederlandse kroon betoogden: Franstalige rattachisten, Waalse industriëlen, de katholieke clerus, arbeiders en boeren die betoogden tegen de economische politiek in de Nederlanden,... maar het aantal Belgische patrioten kon je op één hand tellen. Maar veel van de opstandelingen merkten dat Belgisch minster worden, meer geld opbracht dan België over te dragen aan Frankrijk. En de anderen werden wel omgekocht door Leopold I (was financieel afhankelijk van het bestaan van België).
Citaat:
Vlaanderen werd ook kunstmatig gecreëerd door België.
|
Reden? Voor de uitdaging?
Citaat:
Ik noem dat gewoon gezonde vaderlandsliefde, iets wat in onze buurlanden veel sterker aanwezig is. Als Vlaams-nationalist heeft u dus zeker niet te klagen.
|
Vaderlandsliefde die moet aangewakkerd worden door het establishment, is voor mij niet nodig.
Citaat:
U bent een negationist. Dat is overduidelijk.
|
Ik denk dat u dat ook zegt tegen elke vrouw die jou afgewezen heeft.
Citaat:
Het 'probleem' rond BHV is een uitvindsel van separatistische politici, niet van de bevolking.
|
En de bevolking van Vlaams-Brabant is tevreden met de verfransing, denkt u?
Citaat:
In een unitair België had men tot één besluit gekomen, en geen drie.
|
Dat is waar.Maar Wat voor één? Eén waar niemand tevreden mee is.
|