Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Welkom in uw land, majesteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52017)

van Maerlant 20 juni 2006 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1767545)
Here we go again... :roll:

Even een kleine nuance, het gaat hier wel degelijk over de BUB. Ik weet niet of u al dan niet monarchiste bent. Ik ga enkel en alleen uit van het idee dat mensen die weten waarover ze het hebben
1. geen respect kunnen tonen voor de bastaardnakomelingen van een
2. niet achter het principe van de standensamenleving, waar de koning nog steeds voor staat, staan.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1767257)
Maaruh, mag dat, zomaar een vlag buitenhangen? Dat mag in Nederland namelijk niet :( Volslagen belachelijk...

Ja? Nochtans wappert er een Nederlandse driekleur aan een van de eerste huizen na de grens als je van Maldegem naar Eede rijdt.

Jozef Ostyn 20 juni 2006 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1766510)
In ieder geval bewonderend kijkend naar een koninklijke familie die door haar volk wordt gedragen en bewonderd.

In belgië/ique bestaat zoiets niet. ;-)

En bewonderend kijkend naar een Zuid-Amerikaanse prinses die in geen tijd een Nederlandse prinses is geworden. Tegenover een waalse blauw-bloedige tante die zelfs nu nog geen enkel affiniteit heeft weten te bemachtigen met betrekking tot Vlaanderen en de Vlamingen. Zelfs de taal niet.

Prinses Maxima is zeker een knappe verschijning en de Nederlanders die dat willen mogen best trots op haar zijn. Ook ik heb bewondering voor de vlotte en vanzelfsprekende wijze waarop ze zich het Nederlands heeft eigen gemaakt.

Niettemin blijft het voor mij een merkwaardig fenomeen hoe sommige Vlaams-nationalisten hun afkeer voor de monarchie plotseling verliezen als het over het Huis van Oranje gaat. Niet erg konsekwent. Ik maak uiteraard een uitzondering voor echte Orangisten, maar dat kunnen m.i. geen Vlaams-nationalisten zijn.

Overigens hoop ik dat de Nederlandse koningin en kroonprinsen hier een fijne tijd hebben.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1767582)
Niettemin blijft het voor mij een merkwaardig fenomeen hoe sommige Vlaams-nationalisten hun afkeer voor de monarchie plotseling verliezen als het over het Huis van Oranje gaat. Niet erg konsekwent. Ik maak uiteraard een uitzondering voor echte Orangisten, maar dat kunnen m.i. geen Vlaams-nationalisten zijn.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de Coburgers te ruilen voor de Oranjes. Duizendmaal liever een systeem zoals in Zwitserland. Gedaan met middeleeuwse voorrechten en titels. Wel een goed uitgebouwde democratie op verschillende niveaus en met verscheidene instrumenten.

Jozef Ostyn 20 juni 2006 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767588)
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de Coburgers te ruilen voor de Oranjes. Duizendmaal liever een systeem zoals in Zwitserland. Gedaan met middeleeuwse voorrechten en titels. Wel een goed uitgebouwde democratie op verschillende niveaus en met verscheidene instrumenten.

Klinkt konsekwent.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1767595)
Klinkt konsekwent.

Klonk nog beter als de eerste "die" "dat" werd ;-)

Keats 20 juni 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1767371)
Grappig om te zien hoe de Nederlandse tv verslag doet van dit staatsbezoek... Wat een onbekwame reporters van de NOS!

"Walen" worden plots "Wallonen"

Nog een leuk citaat:
"Vandaag was Belgie aan de beurt in Antwerpen, morgen is Vlaanderen aan de beurt met een bezoek aan Gent en overmogen Wallonie met een bezoek aan Luik"

Antwerpen behoort dus volgens de NOS niet tot Vlaanderen :lol:

Wat een amateurs daar bij de NOS, hebben die uberhaupt een opleiding gehad?

Ik heb het ook gezien, inderdaad echt verbijsterend slecht en beledigend voor Belgie. Bah.

Dat zegt misschien wel iets over hoe politiek gevoelig het zaakje ligt (het zegt vooral iets over die verslaggeefster).

Keats 20 juni 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1767380)
Dat is het eerste wat gaat veranderen in de Verenigde Nederlandse Confederatie.

Helemaal mee eens, als ik verdomme vaderlandslievend wil zijn dan mag dat toch? Het is toch MIJN land?

Bill 20 juni 2006 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1767603)
Ik heb het ook gezien, inderdaad echt verbijsterend slecht en beledigend voor Belgie. Bah.

Tsja dat zijn we stilaan gewoon dat neerbuigende toontje...;-)

Bill 20 juni 2006 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1766823)
Of ze welkom wil zijn weet ik zo net nog niet.

Hier de reacties van Nederlanders op een artikel uit de telegraaf.

(Mag ik dit hier wel posten?)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...set=1#reacties

Ik vond het wel grappig dat er al ene luidop begon te dromen van hollandse pralines. :rofl:

Ambiorix 20 juni 2006 22:29

Citaat:

bwa, niet veralgemenen! Ik maak nauwelijks onderscheid: monarchie moet verdwijnen. Niet alleen hier maar overal in europa waar het nog niet is afgevoerd. Het is gewoon zo dat ik -MOEST IK KIEZEN- eerder een koningshuis zou verkiezen dat mijn taal deftig spreekt. Ons koningshuis is des te verwerpelijk wegens haar stiefmoederlijk behandelen gedurende een hele tijd van de meerderheid van de bevolking (met hun "boerkestaal"), en ok, nu proberen ze die schade in te halen maar het lukt duidelijk niet. Het koningshuis is frankofoon, dat kunt ge niet ontkennen.

Hertog van Gelre 20 juni 2006 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767573)
Ja? Nochtans wappert er een Nederlandse driekleur aan een van de eerste huizen na de grens als je van Maldegem naar Eede rijdt.

Inderdaad. Keats die kletst wel vaker. Vlaggen staat vrij in Nederland.

Knuppel 20 juni 2006 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 1767747)
bwa, niet veralgemenen! Ik maak nauwelijks onderscheid: monarchie moet verdwijnen. Niet alleen hier maar overal in europa waar het nog niet is afgevoerd. Het is gewoon zo dat ik -MOEST IK KIEZEN- eerder een koningshuis zou verkiezen dat mijn taal deftig spreekt. Ons koningshuis is des te verwerpelijk wegens haar stiefmoederlijk behandelen gedurende een hele tijd van de meerderheid van de bevolking (met hun "boerkestaal"), en ok, nu proberen ze die schade in te halen maar het lukt duidelijk niet. Het koningshuis is frankofoon, dat kunt ge niet ontkennen.

Zo is dat maar!

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1766504)
Worden de flaminganten plots royalist?;-)

Blijven proberen jongen, blijven proberen:lol:

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:03

Wie het royalisme verdedigt kan beter teruggaan naar de donkere middeleeuwen, toen zat het er in deze streken vergeven van. Net zoals de ratten...

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:19

Citaat:

Prinses Maxima is zeker een knappe verschijning en de Nederlanders die dat willen mogen best trots op haar zijn. Ook ik heb bewondering voor de vlotte en vanzelfsprekende wijze waarop ze zich het Nederlands heeft eigen gemaakt.

Overigens hoop ik dat de Nederlandse koningin en kroonprinsen hier een fijne tijd hebben.

Vlaanderen kan als regio nog veel rijkerelijker zijn dan Nederland ooit was, dus geen orangisten...

stab 21 juni 2006 05:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767588)

Het doel vd Vlaamse Beweging is de vernederlandsing van Vlaanderen, i.e. het Nederlands maken van Vlaanderen. Eerste stap daartoe is de vernietiging vd Belgische Staat.
De afschaffing vd Oranje monarchie nastreven, kan contra-productief werken om de vereniging met NL te realiseren.
En - minstens - practisch gezien is er geen onverenigbaarheid tussen monarchie en DD.
Er is dus voor een Vlaams nationalist / Flamingant, geen tegenstrijdigheid tussen diens verlangen om gedane zaak te maken met de Belgische monarchistische afzeik en het accepteren van een Oranje dynastie.

Jan van den Berghe 21 juni 2006 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 1767897)
Er is dus voor een Vlaams nationalist / Flamingant, geen tegenstrijdigheid tussen diens verlangen om gedane zaak te maken met de Belgische monarchistische afzeik en het accepteren van een Oranje dynastie.

Naast overtuigd Vlaamsgezind ben ik ook republikein. Bijgevolg zal ik nooit de ene monarchie voor de andere inruilen. Het enige na te streven ideaal is een democratische staatsordening op z'n Zwitsers.

stab 21 juni 2006 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767926)
Naast overtuigd Vlaamsgezind ben ik ook republikein. Bijgevolg zal ik nooit de ene monarchie voor de andere inruilen. Het enige na te streven ideaal is een democratische staatsordening op z'n Zwitsers.

Voor DD ben ik ook wel te vinden, hoor. (Het Belang zou er trouwens wat meer - nog meer - aandacht aan moeten besteden.)
Ik stel alleen dat het niet opportuun is om nu de republikeinse duvels te ontbinden willen we de vereniging met NL niet bemoeilijken.
First things first.

Gargamel 21 juni 2006 08:03

Voor de gelegenheid haalden ze ook hun momie uit de kast

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be