zorroaster |
26 juni 2006 00:31 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
(Bericht 1773342)
Het feit dat haar zoon werd opgepakt door de witte brigade toont tevens aan dat hij niet zuiver op de graat was. Zou de witte brigade die zoon vermoord hebben? Ik weet het niet, misschien zouden ze hem gewoon hard aangepakt hebben. Irma heeft ervoor gezorgd dat er zeven verzetslieden gedood werden, wat veel erger is dan de arrestatie van haar zoon door de witte brigade.
|
Voor alle duidelijkheid, ik voel geenszins de aandrang om oud-collaborateurs te herdenken, vereren of vrij te pleiten. Uit puur historische interesse verdiep ik me nogal in het thema en voor bepaalde individuele collaboratiegevallen kan ik best sympathie opbrengen. Maar de historische correctheid primeert voor mij.
Uw stelling dat Laplasse een zevenvoudig moordenares is, vind ik echter nogal overtrokken. Wanneer het verzet (waar de "helden van het laatste uur" vooral domineerden) zich bewapent en op eigen houtje mensen begint te arresteren en weg te voeren, moet het niet verwachten dat de gezinsleden van hun slachtoffers daarvoor staan te applaudisseren. Niemand heeft de Witte Brigade politiebevoegdheden gegeven, dus die arrestatie was volkomen wederrechtelijk en kwam gewoon neer op ontvoering. Bovendien zijn er meer dan genoeg zwarten doodgeslagen of zwaar verwond door dergelijke verzetsgroepjes die tijdens de bevrijding zelf tot 'arrestaties' overgingen en hun eigen rekening alvast maakten. Het is dus volkomen begrijpelijk dat Laplasse de hulp van de Duitsers inriep. Wat had ze moeten doen? De politie bellen?
Bovendien, door zich gewapend op straat te begeven verklaarde dat verzetsgroepje zichzelf tot combattanten. Als ze dan tegenover een Duitse legereneenheid komen te staan, tsjah, eigen schuld dikke bult dan. Wie oorlogje wil spelen moet niet schrikken dat de vijand ook terugschiet natuurlijk.
|