| Kweepeer |
9 juli 2006 15:20 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
(Bericht 1809529)
Ik heb er geen probleem mee wanneer mensen de vlag van de Vlaamse Gemeenschap uithangen (de rood geklauwde leeuw dus). B Plus viert ook de Vlaamse feestdat in Mozet en daar hebben ook de Vlaamse vlag mee.
Ik kan echter geen respect opbrengen voor een zwart geklauwde leeuwenvlag, hoe vaak nationalisten ook uitschreeuwen dat dit de echte Vlaamse vlag is.
|
Voor de verduidelijking:
 Dit is de eerste en dus originele Vlaamse Leeuw van Filips van de Elzas, de graaf van Vlaanderen die regeerde van 1157 tot 1191, dus voor de guldensporenslag die we op 11 juli vieren.
 Dit is de Vlaamse Leeuw zoals die in 1302 tijdens de guldensporenslag gebruikt werd.
Halfweg de 14de eeuw kreeg de Vlaamse Leeuw zijn rode tong en klauwen, dus nog voor het onstaan van België. Wie zegt dat de Vlaamse Leeuw zonder rood de echte of originele is heeft dus in feite gelijk.
Persoonlijk vindt ik dat de eerste Vlaamse Leeuwen een beetje belachelijk ogen, voor mij maakt het ook niet uit of die leeuw nu een twee- of driekleur is. Een leeuw is een leeuw.
|