Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
(Bericht 2050924)
Gezien er in deze topic maar één actieve forummer aanwezig is die haar atheisme niet onder stoelen of banken steekt (ik heb niet de pretentie om in naam van Griffin te willen spreken), neem ik aan dat dat "aantal" bijgevolg op mij slaat. Misschien kun jij me even aantonen in welke post ik heb beweerd dat een gelovige "fout" zit. Ik ken ook wel de betekenis van het gebruik om een woord tussen aanhalingstekens te plaatsen, maar toch...
|
Deze posting van je, meer bepaald volgende zin:
Citaat:
atheisme is het hervinden van de geestelijke gezondheid
|
Misschien zie ik spoken, maar je lijkt me toch te impliceren dat een gelovige (die dus niet aan atheïsme toekomt) zijn geestelijke gezondheid niet hervindt (of zelfs niet kan hervinden).
Dan
de posting vlak erna, waar je gewoon alle vormen van religie op één hoopje gooit en het allemaal als één brok obscurantisme beschouwt (jouw terminologie). Ik weet dat het eigen is aan atheïsten om niet in een hogere macht te geloven (of we die nu God noemen ofwel anders), maar als gelovige hoed ik me voor een houding als zou een atheïst blind en/of doof zijn; een houding die schril in contrast lijkt te staan met de jouwe.
Mag ik hieruit besluiten dat jij
absoluut zéker bent dat er geen god is? Weet dan wel dat ik van het tegendeel
niet absoluut zeker ben; ik gelóóf het. Precies dat onderscheid tussen geloven en absolute zekerheid maakt me voorzichtig inzake het beoordelen van andermans houding (bvb. de atheïstische), laat staan dat ik ze als "obscuur", "onlogisch", "blind" of nog anderszins zou gaan bestempelen.
Ik kan er niet aan doen, maar enig superioriteitsgevoel spreekt hier toch wel een beetje. Misschien druk je je verkeerd uit, of misschien lees ik je verkeerd. Ik ben graag bereid deze discussie verder te zetten zodat dit eventuele misverstand zo snel mogelijk wordt opgehelderd.
Citaat:
Nooit beweerd dat een gelovige op voorhand verbrand is. Ik stel me gewoon de vraag in wat precies een gelovige gelooft. Of ga je nu ontkennen dat je gelooft in een boek dat is geschreven geweest door mensen die beweren gehoord te hebben van andere mensen die op hun beurt beweren in contact te zijn geweest met een of andere godheid?
|
Ten eerste: mijn geloof is niet synoniem aan "zekerheid", zoals ik al hierboven zei.
Ten tweede: misschien ligt het moeilijk voor iemand die alle religie op één hoopje gooit te begrijpen dat religies onderling erg kunnen verschillen inzake de "implementatie" van God. Zo geloof ik in een God die de mens deelgenoot heeft gemaakt, niet alleen van Zijn schepping, maar ook van Zijn werk en zelfs Zijn eigen openbaring.
In die zin heb ik er geen enkel probleem mee te geloven in een boek dat - inderdáád - geschreven is door mensen die beweren het allemaal zelf meegemaakt te hebben, of die het "van horen zeggen" hebben.
Citaat:
Excuseer? Ik stel vast dat er op de door mij aangehaalde argumenten gewoonweg niet wordt gereageerd. Op heel gerichte en concrete vragen van mijnentwege wordt ofwel heel handig omheen gefietst, ofwel wordt er gereageerd met wat wollig huis-tuin- en keuken gefilosofeer.
|
In deze posting ben ik er dan toch maar op ingegaan. Of mijn repliek je bevredigt kan ik niet inschatten. Indien niet, dan hoef je maar een gil te geven en krijg je méér repliek. En dat doe ik niet om jou te pesten of zo, maar in de eerste plaats omdat dit forum een stukje vrijetijdsbesteding is die ik zo zinvol mogelijk wil invullen. En ik vind dit een zinvolle gedachtewisseling.
Mocht mijn schrijfstijl je wollig overkomen, tja... ik heb mezelf ook niet gemaakt. Elk vogeltje zingt zoals hij gebekt is. Het is mijn liedje dat ik zing, en ik sta op mijn recht dat liedje te zingen zoals ik dat wil. Tevens erken ik tenvolle het recht van elk ander forumlied om zijn lied te zingen zoals dat hem het beste uitkomt. Ik hoop dat je het tenminste hiermee met me eens bent. (Het tegendeel zou ik me maar met de grootste moeite kunnen voorstellen, eigenlijk...)
Citaat:
Inzake je opmerking "al dan niet vermeende" in verband met het machtsmisbruik door religieuze leiders, wens ik zelfs niet eens te reageren. Gezien je gebruik van voormelde zinsbouw is het sowieso verloren moeite.
|
Nogmaals, machtsmisbruik is niet typisch iets voor religies en heeft niets met het geloof in God an sich te maken. Elke groep, of hij nu in een religieuze context samenhangt of niet, maakt zich schuldig aan misbruiken. Nooit zal je me horen beweren dat religie mensen voor misbruik behoedt, maar ook de afwezigheid van religie is - jammer maar helaas - geen garantie.
Of nog anders gezegd: dat de katholieke Kerk (en ook sommige andere Kerken) kindermisbruik door haar bedienaars jarenlang met de mantel der liefde heeft bedekt betreur ik mét jou. Maar het is géén reden om mijn geloof in God af te zweren, en zelfs niet mijn geloof in die Kerk. Immers, als je tot een groep wil behoren, dan ben je - wat ook de aard van die groep moge zijn - hoedanook gedwongen tot het sluiten van compromissen, en tot het onder ogen zien van de minder fijne kanten van die groep.
Het tegendeel brengt enkel versnippering mee. Ik noem een gebrek aan bereidwilligheid tot compromis soms de "protestantse reflex", waar ik een bereidheid tot compromis juist de "katholieke reflex" noem. Ik verklaar me nader.
Als voorbeeld neem ik dan de Reformatie, toen protestanten zich van katholieken afscheurden, onder impuls van Luther en nadien van Calvijn. Maar ook protestanten onderling verschilden dan weer van mening en splitsten zich in kleinere groepen, die zich t.g.v. onderling geschil in nog kleinere groepen splitsten enz... Ga gewoon bvb. eens naar Noord-Nederland, daar zijn de gevolgen tot op vandaag duidelijk zichtbaar.
Een monolitische Kerk is absoluut een foute voorstelling. Talloze katholieken wereldwijd die vragen hebben bij het door het Vaticaan gevoerde beleid. En néén, niet alleen in ons "kritische" West-Europa, maar even goed in Latijns-Amerika bijvoorbeeld, waar de ideeën rond de (door het Vaticaan verketterde) bevrijdingstheologie nog steeds nagalmen. Het enige wat dat miljard katholieken wereldwijd verbindt is hun bereidheid tot compromis. Dat is een heel gezond principe, want het behoedt de groep voor al te sterke splijting. Ideaal is het niet, maar mensen zijn dan ook niet "ideaal".
Je lijkt te suggereren, Esperanza, dat protest het krachtigst is wanneer men dreigt met het zich distantiëren van de eigen groep (in mijn geval dus de katholieke Kerk), terwijl je van binnenuit ontegensprekelijk méér invloed hebt op die groep. Je lijkt te suggereren dat het zich niet (willen) distantiëren van een (per definitie beperkte, want menselijke) groep een houding van blindheid is, terwijl het - veel eenvoudiger - een diepmenselijke eigenschap is: de mens is nu eenmaal een groepsdier en is van nature erg loyaal jegens de eigen groep.
Noem dit gerust een reflex tot eigenbehoud of iets dergelijks; daarmee doe je mens - en je bent er zelf ook één - geen onrecht. Maar terminologie in de trant van "obscurantisme" vind ik eerlijk gezegd toch wel een beetje... pretentieus...
Als ik twee alinea's hierboven inderdaad jouw houding min of meer correct heb weergegeven, dan lijkt zij me van dezelfde orde als die van bvb. een misantroop die daartoe gekomen is door een paar slechte ervaringen met mensen uit zijn omgeving... Ik herhaal echter dat, mocht blijken dat ik je verkeerd begrepen heb, je je dan gerust nader verklare.