Edina |
12 februari 2007 13:15 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
(Bericht 2426389)
1) Hoe kan men weten dat een embryo of jonge foetus geen bewustzijn heeft?
Doorgaans verwijst men dan naar de ontwikkeling van het zenuwstelsel, maar dan luidt de dubbele vraag: hoe produceert het zenuwstelsel bewustzijn/ kan het bewustzijn tot fysische processen in het zenuwstelsel worden herleid? Bij mijn weten is er geen enkel fysisch of chemisch proces bekend dat tot de productie van bewustzijn leidt. De verhouding tot (zelf)bewustzijn en materie is voor zover ik kan zien vanuit natuurwetenschappelijk standpunt een compleet onbekend terrein; maar misschien is iets me ontgaan. Ook is het niet duidelijk of het zenuwstelsel tov het bewustzijn het statuut heeft van noodzakelijke voorwaarde. Het is bv mogelijk dat het zenuwstelsel enkel een instrument is voor het bewustzijn om zich te manifesteren in de fysieke wereld (net zoals een radiotoestel een middel is voor het radioprogamma om ten gehore te komen, zonder dat daarom dat radiotoestel het programma voortbrengt, of een noodzakelijke voorwaarde is voor het ontstaan of bestaan van dat programma) (er zijn overigens nog andere verhoudingen tussen bewustzijn en lichamelijkheid denkbaar).
|
Die vraag kan je terecht stellen, maar...
Ten eerste is er reeds vrij veel gekend van de manier waarop bewustzijn tot stand komt in de hersenen... men weet welke structuren er nodig zijn (cortex, thalamus, formatio reticularis) en hoe de processen min of meer verlopen. Bij een embryo of jonge foetus zijn die structuren nog niet ontwikkeld.
En indien het zenuwstelsel enkel een instrument zou zijn voor het bewustzijn om zich te manifesteren in de fysieke wereld, zal dat bewustzijn door een eventuele abortus natuurlijk ook niet verdwijnen hé...
(en overigens is het heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen bewustzijn en zelfbewustzijn... dat zijn 2 totaal verschillende dingen en ik heb het niet toevallig over bewustzijn)
Citaat:
2) Over iemand die in een droomloze slaap is ondergedompeld, of in coma ligt, kan ook gezegd worden dat ie geen bewustzijn heeft. Is dit een argument om tot doden te mogen overgaan?
Men kan natuurlijk zeggen dat de betrokkene weer wakker kan worden, dus de potentie heeft tot bewustzijn. Maar dat geldt voor embryo en foetus natuurlijk ook.
|
Die vergelijking gaat niet op, want voor embryo's en jonge foetussen is er itt tot bijvoorbeeld comapatiënten, nooit sprake geweest van een bewustzijn. Neemt niet weg dat ook in het geval van comapatiënten het ontbreken van bewustzijn een argument kan zijn om het leven te beëindigen indien er geen reden meer is om aan te nemen dat die toestand nog zal veranderen. Overigens is het bewustzijn intact bij slapende mensen hoor. Er worden volop prikkels verwerkt, alleen staat het op een lager pitje. Indien dat bewustzijn er niet was, zou je bijvoorbeeld onmogelijk wakker kunnen worden met een wekker.
|