Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
(Bericht 2620838)
Edina, ik ben het niet met je eens. Die ''leugens'' zoals jij ze noemt zijn ter eerste arbitrair en waar ze wel als leugens uitgelegd zouden kunnen worden dan in ieder geval geen grote. Verder is het programma zo opgebouwd dat niets wordt voorgekauwd, dat er een bepaalde basiskennis bij de kijker wordt verondersteld en dat we gelukkig zelf onze eigen conclusies mogen trekken. Er werden juist behoorlijk kritische vragen gesteld maar wel op de juiste manier.
|
Noem het voor mijn part geen leugens maar onwaarheden of zelfs onjuistheden... daar is het mij echt niet om te doen. Het punt is dat die veronderstelde bepaalde basiskennis (mbt die onjuistheden) zelfs ontbreekt in België, verwachten dat die dan in Nederland zouden bestaan, lijkt me nogal kras. Ik hoef echt geen voorgekauwde conclusies, maar verwacht wel dat zo'n programma's bijdragen om die basiskennis te verwerven. En dat is een mening die overigens niet alleen voor het VB geldt. Politieke partijen krijgen maar al te vaak de kans om zo'n onjuistheden te verkondigen.
Citaat:
Als dit al een leugen zou zijn, hoe groot is dan die leugen?
|
Redelijk groot dus. In de kamer zijn VLD, Sp.a-Spirit, CD&V en PS groter. En in de senaat haalde zelfs ook de MR nog meer stemmen. Door zich desondanks keer op keer onterecht voor te stellen als de grootste partij van het land, wentelen ze zich in hun Calimero-rol. En daar teren ze op. Ik vind het dus uitermate belangrijk om dit te weerleggen. Zelfs hier op her forum kom ik nog regelmatig personen tegen die echt geloven dat het VB de grootste partij van het land is!!!
Citaat:
Dit is geen leugen maar een retorisch trucje wat door iedereen wordt toegepast. De SP werd ook DE oppositiepartij genoemd terwijl de PvdA ook in de oppositie zat en toen nog veel groter was. Verder kan ik goed begrijpen dat het VB zichzelf beschouwd als de echte en de enige oppositiepartij.
|
Ok, noem het voor mijn part een truukje. En nee, natuurlijk is het VB niet de enige partij die het toepast. Maar dat maakt weerleggen niet onnodig. Want het is pertinent fout om te veronderstellen dat het feit dat dit niet klopt basiskennis is van de kijkers.
Citaat:
Onjuist. Hij beweerde dat de aanklacht tegen hem persoonlijk was gebaseerd op de ''islamofoob''-uitspraak. Als je jouw stuk naleest blijkt dat te kloppen. Daar wordt hij met naam en toenaam genoemd, de rest gaat over het VB in het algemeen of Van Hecke.
|
Dan heb je niet goed gelezen. Er zijn veel meer uitspraken van PDW die er in worden aangeklaagd. Net zoals uitspraken van De Man, Annemans en Vanhecke. En bij mijn weten is er geen klacht tegen PDW persoonlijk ingediend...
Citaat:
Neen. Je politieke rechten zijn onderdeel van je burgerrechten. Als je politieke rechten worden afgenomen zijn ook je burgerrechten niet meer compleet. Voor iedereen was duidelijk wat er werd bedoeld.
|
Dat het voor jou duidelijk was, betekent niet dat het voor iedereen duidelijk was. Burgerrechten omvatten wel wat meer dan politieke rechten. Correcte duiding had dus wel gemogen.
Citaat:
Hij was niet diplomatiek. Hij hield zelfs een heel verhaal over dat de ''linkse kerk'' iedereen die in Belgie tegen het homohuwelijk is aan de schandpaal nagelt. Erwin Olaf ging er ook nog even op in.
|
Hij heeft zijn eigen standpunt en het VB-standpunt daaromtrent handig kunnen ontwijken. Dat noem ik wel degelijk diplomatisch. Het is trouwens een taktiek waar het VB heel handig in is. En het is aan de journalisten om op zo'n moment de juiste vragen te stellen. Of het mogelijk zou zijn in België is weinig relevant als je dat aan iemand vraagt die zichzelf omschrijft als behorende tot de enige oppositiepartij. De vraag had dus moeten zijn wat hij daarvan vond.
Citaat:
Ze reageerden WEL en ook nog eens kritisch...
Antwoord Witteman: Dan weet u dat wonderbaarlijk goed te verbergen.
|
Akkoord. Dat heeft hij gezegd. Mij was het vooral te doen over het feit wat hij bedoelde met dat "biotoop".
Citaat:
Dit was een reactie op de vraag of De Winter, als hij eenmaal asiel heeft, zich met de nederlandse politiek zou gaan bemoeien. Hij zei dat hij dat vond over asielzoekers in het algemeen en dat het dus ook voor hemzelf zou gelden.
|
Inderdaad, maar ik vind de opmerking dat "asielzoekers gasten zijn die zich gedeisd moeten houden" interessant genoeg om op verder te gaan. Wat dus niet gebeurde.
Citaat:
Nee, hij is inderdaad niet meteen tegen de muur gezet, als je dat bedoelt. Maar het was een sterk en kritisch interview, waarbij ieder in zijn waarde werd gelaten.
|
Ik verwacht helemaal niet dat hij tegen de muur wordt gezet of dat hij niet in zijn waarde wordt gelaten. Maar ik ben niet akkoord dat het een sterk en kritisch interview betrof. Nog een vraag die ik miste was of hij akkoord is dat anderen - zoals personen die veroordeeld worden voor terrorisme - hun politieke rechten kunnen verliezen...
Citaat:
Heb jij weleens in een vlaams interview gehoord: ''In die aanklacht nemen ze natuurlijk ook uw verleden mee waarin u weleens vaker scheve schaatsen heeft gereden en uitspraken heeft gedaan die op zijn minst tegen racisme aanhangen''?
|
Niet in die bewoordingen, maar vergelijkbare zaken wel ja.
Citaat:
In het interview kwamen de standpunten van De Winter goed uit de verf maar aan het eind van de uitzending was er inderdaad niemand met een groot bord met vetgedrukte letters erop, waarop stond wat we ervan moesten vinden. Dat heb ik ook niet gemist. U wel?
|
Nee hoor, dat heb ik ook niet gemist. Diepgang en voldoende kritische benadering wel. En dat mis ik wel vaker. Ook bij politici van andere partijen trouwens.