Abba Kovner |
16 oktober 2007 19:26 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea
(Bericht 2644058)
Ik zal eens beginnen met de discussie over het broeikasteffect. Geloven de verschillende deelnemers op dit forum dat het echt om een klimaatsverandering gaat, veroorzaakt door de mens of de vervuiling, of geloven jullie dat het weer en het klimaat door de eeuwen heen eigenlijk aan verandering toe zijn.
Persoonlijk herinner ik me nog dat ze in de jaren 80 geloofden dat we naar een nieuwe ijstijd gingen. De film "The day after tomorrow" speelt ook op dat thema in.
Gaan we dus bevriezen of bakken? Bedenkt wel dat West-Europa in de middeleeuwen ook een subtropisch/mediterraan klimaat had en dat we rond het jaar 1000 hier wijnstokken en zelfs sinaasappels konden verbouwen.
Persoonlijk geloof ik dat klimaten altijd aan diverse invloeden onderhevig zijn en dat we die opwarming dus niet louter enkel op onze rekening kunnen schrijven. Dat betekent echter niet dat er niets aan de vervuiling moet gedaan worden.
Het gat in de ozonlaag is ook geen nieuw gegeven en de poolkappen zijn in de loop der jaren al wel eens meer gesmolten. Alleen had er toen nog geen MENS last van.
|
Vier keer geloven in zo'n korte weinig wetenschappelijk gestaafde paragraaf. Mijn beste: feiten, daar moet je niet in geloven, feiten zijn wat ze zijn. Je kan het broeikaseffect meten, net zoals je bv de ouderdom van een stalagmiet of een gletsjer kan meten. Miljoenen jaren oud. Toch zijn er nog altijd mensen die beweren dat de aarde maar 5000 �* 6000 jaren bestaat. Waarom ze dat doen? Omdat ze dat geloven. Tja, daar heb ik niks tegen in te brengen. Daar haak ik af. 8-)
|