Burkide |
13 februari 2008 17:26 |
Ah, daar zat die draad dus ;-)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
(Bericht 3192689)
Neen, maar als u zegt dat het adagium 'alle macht aan de arbeiders' democratisch kan zijn, dan zou dit dus betekenen dat de meerderheid der kiezers arbeiders zou zijn of voor de arbeiders zou stemmen.
|
Ik denk anders dat de meerderheid van op z'n minst de westerse bevolking sinds de opkomst van het kapitalisme arbeider is geweest...
Maar volgens mij ligt het probleem hierin dat jij het ruime begrip arbeider verwart met handarbeider, of anders uitgedrukt: dat je arbeider zijn tegenstelt aan bediende zijn. Dat is een verwarring die hier in de Belgische staat helaas al te vaak plaatsvindt. Als links over arbeiders spreekt, dan betekent dit in de regel, kort gezegd, iedereen die z'n arbeid verkoopt. Dat kan ook "geestesarbeid" zijn, om eens een ietwat "verbrand" woord te gebruiken.
Citaat:
En dat zie ik dus nooit gebeuren. Dus 'alle macht aan de arbeiders' kan dus nooit gerealiseerd worden, tenzij op een revolutionaire wijze. Maw, door geweld en dictatuur. En zeker niet democratisch.
|
Begrijp ik het goed dat jij meent dat geweld per definitie af te keuren valt? Dat vind ik, eerlijk gezegd, een gevaarlijk standpunt.
Citaat:
Het AMADA van Chris Merckx kon anders niet op veel bijval steunen bij de 'arbeiders' voorzover ik het me nog goed herinner.
|
Zowel de KP als de PvdA halen/haalden anders vooral stemmen in traditionele arbeidersgemeenten, denk maar aan Zelzate of het Waalse industriebekken.
|