Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   België, een zielig zootje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90432)

lomeanor 1 juni 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kat (Bericht 2699072)
Onderzoeker.

Onderzoeker in wat?
En wat heeft dat met psychiatrie te maken?

de kat 1 juni 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2699088)
Onderzoeker in wat?
En wat heeft dat met psychiatrie te maken?

in mezelf :silly:

lomeanor 1 juni 2007 15:49

Lach drie maal kort en bondig: ha ha ha

DebianFox 1 juni 2007 15:52

onderzoeker naar de oorzaken van flatulentie? :lol:

evilbu 1 juni 2007 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2698968)
Als iedereen twee-talig is en de deelstaten zijn opgeheven, waarom zouden de Franstaligen zich dan niet gaan vestigen in heel Vlaanderen?

Is uw vraag waarom ze dat niet of wel zouden doen, of waarom ik dat niet of wel zou goed vinden?

Dan nog, ik zou dat nog wel eens willen zien, iedereen ECHT tweetalig? EVEN tweetalig als in Brussel, laat ons dat als norm even nemen.:roll:

F16_Pilot_B 1 juni 2007 16:27

Hahaha twee talig,doe eens normaal hé!Als ik in Luik loop dan praat toch ook niemand nederlands tegen mij???Eigenlijk moet ik al niet naar Luik gaan Brussel is al goed dus waarom zou ik moeite doen!!!

evilbu 1 juni 2007 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F16_Pilot_B (Bericht 2699192)
Hahaha twee talig,doe eens normaal hé!Als ik in Luik loop dan praat toch ook niemand nederlands tegen mij???Eigenlijk moet ik al niet naar Luik gaan Brussel is al goed dus waarom zou ik moeite doen!!!

Daarvoor hoeft u Vlaanderen ook niet per se te verlaten.:|

F16_Pilot_B 1 juni 2007 16:59

Ook waar :-)

evilbu 1 juni 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F16_Pilot_B (Bericht 2699192)

Nou enige nuancering is op zijn plaats. Het verdient gezegd te zijn dat ze tegen Vlaamse toeristen nu toch wel een paar woordjes Nederlands proberen te spreken op sommige plekjes (in de Ardennen, in Dinant).
En je hebt natuurlijk ook zaakjes daar die door Nederlanders gerund worden. Ik heb zelfs eens geweten van een taalprobleem(pje) omdat de uitbaters een nogal Duitsachtig/Limburgs dialect praatten.:-D ;-)

F16_Pilot_B 1 juni 2007 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2699306)
Nou enige nuancering is op zijn plaats. Het verdient gezegd te zijn dat ze tegen Vlaamse toeristen nu toch wel een paar woordjes Nederlands proberen te spreken op sommige plekjes (in de Ardennen, in Dinant).
En je hebt natuurlijk ook zaakjes daar die door Nederlanders gerund worden. Ik heb zelfs eens geweten van een taalprobleem(pje) omdat de uitbaters een nogal Duitsachtig/Limburgs dialect praatten.:-D ;-)

Ik ga toch regelmatig op stages in de ardennen en er zijn toch maar zeer weinig plaatsen waar ze moeite doen!

Palladium 1 juni 2007 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F16_Pilot_B (Bericht 2699317)
Ik ga toch regelmatig op stages in de ardennen en er zijn toch maar zeer weinig plaatsen waar ze moeite doen!

Zelfs hier doen walen of Brusselaars de moeite niet.
Sterker nog : ik heb geen Walen maar zelfs echte Fransen als buren, en die mensen doen hun uiterste best om Nederlands te praten, en dat lukt los van een accent prima.
Daar zouden veel walen beter een voorbeeld aan nemen.

I amsterdam 1 juni 2007 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2699148)
Is uw vraag waarom ze dat niet of wel zouden doen, of waarom ik dat niet of wel zou goed vinden?

Dan nog, ik zou dat nog wel eens willen zien, iedereen ECHT tweetalig? EVEN tweetalig als in Brussel, laat ons dat als norm even nemen.:roll:

uw:roll:

Mijn vraag was of er geen gevaar bestaat ,dat als Belgie unitair wordt en iedereen wordt verplicht twee- talig te zijn ,dat dan heel Belgie verfranst?

F16_Pilot_B 1 juni 2007 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Palladium (Bericht 2699437)
Zelfs hier doen walen of Brusselaars de moeite niet.
Sterker nog : ik heb geen Walen maar zelfs echte Fransen als buren, en die mensen doen hun uiterste best om Nederlands te praten, en dat lukt los van een accent prima.

Correct!

evilbu 1 juni 2007 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Palladium (Bericht 2699437)

Toen Sarkozy verkozen werd, toonden ze een centrum in Brussel waar aanhangers van Sarkozy bijeen kwamen, die vanuit Brussel gestemd hadden. Er was daar een jonge (gewone) vrouw die in correct (met een klein accentje) in het Nederlands de VRT aansprak.
Gek, want zelfs als hij in het Nederlands aangesproken wordt kan de sympathieke Eric Libert dat nog niet als hij in Rode campagne aan het voeren is. Misschien is Eric Libert niet zo intellectueel als de Franstalige Fransen? Wie zal het zeggen....:|
Citaat:

Mijn vraag was of er geen gevaar bestaat ,dat als Belgie unitair wordt en iedereen wordt verplicht twee- talig te zijn ,dat dan heel Belgie verfranst?
Unitair of niet, dat zal zo zijn. Je moet nu al kijken hoe "fuzzy" de hele toestand is, echt tweetalig is Brussel niet, de faciliteiten worden misbruikt door kinderen uit nietfaciliteitengemeenten, en de Vlaamse regering heeft eigenlijk geen goed beeld van de mate waarin daar Nederlands wordt aangeleerd in die lagere scholen.
Vreemdelingen uit landen als Marokko en Algerije die reeds Frans kunnen zullen in Gent en Antwerpen geen enkele reden hebben om nog Nederlands te leren.

Citaat:

Ik heb het dan ook gewoon over
"Ou sont les toilettes?"
"Beneden."
:-D

the_dude 1 juni 2007 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2699500)
uw:roll:

nog steeds last van minderwaardigheidscomplex?
hoe kun je nu tweetaligheid begrijpen als eentaligheid???? daarvoor moet je toch een zeer lage dunk hebben van de nederlandse taal.

the_dude 1 juni 2007 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F16_Pilot_B (Bericht 2699317)

weet je wat nog veel zieliger is. Vlamingen die trots zijn dat ze geen frans spreken. Domheid als een teken van trots, allez proficiat.

DebianFox 1 juni 2007 21:03

het zijn eerder Walen die een lage dunk hebben van "boerentaal Nederlands" of is Nederlands misschien geen keuzevak meer daar?

DebianFox 1 juni 2007 21:05

Citaat:

weet je wat nog veel zieliger is. Vlamingen die trots zijn dat ze geen frans spreken. Domheid als een teken van trots, allez proficiat.
Er bestaat ook zoiets als niet willen ;)

Ik kan goed Engels en redelijk Duits .. Waarom heb ik dan nog Frans nodig? Heb volgend jaar geen Frans meer op school ;)

the_dude 1 juni 2007 21:07

jij wil de vlaming gewoon even taalkundig maken als de gemiddelde waal. Mooi ingesteldheid.

evilbu 1 juni 2007 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2699676)
jij wil de vlaming gewoon even taalkundig maken als de gemiddelde waal. Mooi ingesteldheid.

Neen ik denk dat hij zijn voorkeur voor de wereldtaal en de grootste Europese taal uitdrukt.;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be