Dimitri |
13 juni 2007 15:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
(Bericht 2726378)
Toen ik in lang vervlogen dagen in de klas zat was "ge" nog gewoon de tweede persoon enkelvoud. Ik heb nooit het je/jij/jouw gedoe geleerd.
Maar zoals ik zeg: lang vervlogen dagen.
|
In lang vervlogen tijden (voor WOII) werden ge en gij in Nederland ook nog gebruikt als deftige aanspreekvorm. Tegenwoordig helemaal niet meer. Tijden veranderen nu eenmaal.
Citaat:
Het viel me wel op toen bij de dood van Juliana een geluidsfragment van haar moeder Wilhelmina werd gespeeld, dat Wilhelmina veel meer het Vlaams klinkende AN sprak dan haar - door hun duitse vaders beinvloede (?) - nageslacht.
|
Nee, zij sprak de taal die destijds als deftig gold. Ze is trouwens hoofdzakelijk gevormd door haar moeder, koningin Emma, een geboren Duitse (van Waldeck-Pyrmont). Haar vader, koning Willem III, overleed immers al toen ze 10 jaar was. Maar aan het hof kregen de kinderen in die tijd natuurlijk ook behoorlijk wat 'opvoedingsondersteuning'. Hun taal werd steeds gevormd door dat wat in de bovenlaag gesproken werd. In de tijd van Wilhelmina, Juliana en Beatrix was dat nog een heel deftig soort Nederlands, Willem-Alexander is in zijn jeugd beïnvloed door het Goois (niet zo vreemd, daar hij is opgegroeid in Lage Vuursche, aan de grens met 't Gooi). Aangezien dat Goois zich als een olievlek over Nederland heeft verspreid, vrees ik dat de kleine Amalia in Wassenaar daar ook wel het een en ander van meekrijgt.
|