Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Wie zal in de hete herfst de arbeiders steunen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91336)

Pelgrim 19 juni 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sancho (Bericht 2741533)
Het is nu eenmaal een paradox van de democratie dat 1 individuele stem niet veel uitmaakt. Daarom bestaan er nu niet groeperingen/partijen.

het is nochtans elementaire algebra dat een stem op zes miljoen meer weegt dan een stem op een half miljard.

Citaat:

OK, jij hebt een plan. Maar wat met het 5-tal klein-linkse partijtjes die nu al niet overeenkomen?
Wat de eurocraten betreft zullen ze het ongetwijfeld allemaal met mij eens zijn. :-D

Citaat:

Daarom dat je moet proberen grote, bestaande partijen te overtuigen van uw logica
neen, de kiesdrempel moet afgeschaft worden. Zonder die kiesdrempel had de pvda nu minstens een verkozene.

Jonas Elossov 19 juni 2007 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sancho (Bericht 2741533)
OK, jij hebt een plan. Maar wat met het 5-tal klein-linkse partijtjes die nu al niet overeenkomen?

Als ze de zetel halen, dan halen ze hem en anders niet... - maar nu kan je een score hebben waarbij je recht hebt op meer dan 4 zetels en je uiteindelijk geen enkele krijgt.

Citaat:

Daarom dat je moet proberen grote, bestaande partijen te overtuigen van uw logica.
Die luisteren enkel naar kapitaal... Heb jij kapitaal?

Jonas Elossov 19 juni 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2741747)
neen, de kiesdrempel moet afgeschaft worden. Zonder die kiesdrempel had de pvda nu minstens een verkozene.

Neen, dat is ook niet waar - d�*�*rvoor moeten ook de provinciale kieskringen worden afgeschaft.

abou Anis 19 juni 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2741810)
Neen, dat is ook niet waar - d�*�*rvoor moeten ook de provinciale kieskringen worden afgeschaft.

Dat klopt, als ook die anti-democratische ingreep er niet was geweest (samen met de kiesdrempel) en we een evenredig kiesstelsel naar Nederlands model hadden, zou de PVDA wellicht zelfs 2 verkozenen hebben gehad.

Democratie is misschien één van de concrete zaken waar PVDA en CAP samen campagne rond kunnen voeren de komende jaren...

Pelgrim 19 juni 2007 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2741810)

ik ben dan ook voorstander van kleinere kieskringen. Ideaal zou een democratie zijn die weer vanuit de wijk begint.

AdrianHealey 19 juni 2007 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2741975)
ik ben dan ook voorstander van kleinere kieskringen. Ideaal zou een democratie zijn die weer vanuit de wijk begint.

Olé. First past the post systeem, waardoor soms tot 60% (afhankelijkl van het systeem) simpelweg genegeerd worden in het parlement.

Ja, dat is een goed idee.

Jonas Elossov 19 juni 2007 14:44

Citaat:

Neen, dat is belachelijk - Dat evolueert naar het type "the winner gets it all" zoals in de UK.

StevenNr1 19 juni 2007 16:59

Citaat:

Inderdaad.

duveltje382 19 juni 2007 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2742475)
Inderdaad.

Inderdaad????? Kzie het al gebeuren in Antwerpen *kuch*

sancho 19 juni 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2741747)

Met "minstens 1" verkozene verwacht ik nu toch ook geen wereldschokkende dingen, hoor.

abou Anis 20 juni 2007 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sancho (Bericht 2742514)
Met "minstens 1" verkozene verwacht ik nu toch ook geen wereldschokkende dingen, hoor.

Niemand verwacht wereldschokkende dingen van 1 verkozene. Maar het zou een oprecht links geluid terugbrengen in de kamer. Er zouden vragen gesteld worden vanuit het standpunt van de werkers en vanuit het belang van de werkende bevolking.
De echt "wereldschokkende dingen" zullen echter inderdaad niet langs parlementaire weg bereikt worden...

Pelgrim 22 juni 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sancho (Bericht 2742514)

één is oneindig veel meer dan nul.

Pelgrim 22 juni 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov (Bericht 2742128)
Neen, dat is belachelijk - Dat evolueert naar het type "the winner gets it all" zoals in de UK.

verklaar?

La Chunga 22 juni 2007 15:44

Citaat:

Wie zal in de hete herfst de arbeiders steunen?

Hun hypotheekleningen. Hun autofinancieringen. Hun kredieten allerhande.

Proletariër 22 juni 2007 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2749251)

Hun hypotheekleningen. Hun autofinancieringen. Hun kredieten allerhande.

die gaan gratis uitstel van betaling geven?

tof.

:D

Pelgrim 23 juni 2007 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër (Bericht 2749306)
die gaan gratis uitstel van betaling geven?

tof.

:D

:D Ik ga de banken failliet lenen :cheer:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be