Kallikles |
3 juli 2007 20:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
(Bericht 2769405)
1) Iets wat buitenproportioneel vertegenwoordigd is, is wel degelijk ondemocratisch. Ook al is dat elders ook het geval.
|
Dus volgens jou is federalisme per definitie ondemocratisch? Dat is alleen zo als je democratie als dictatuur van de meerderheid definieert. Als je echter de minderheden en de kleine deelstaten wil verdedigen, dan krijg je een buitenproportionele vertegenwoordiging. Zo zijn kleine lidstaten als Nederland, België of Luxemburg buitenproportioneel vertegenwoordigd in de EU. En zo is de Vlaamse minderheid in Brussel ook buitenproportioneel vertegenwoordigd in de Brusselse regering. Vindt u dit een slechte zaak?
Citaat:
2) Omdat in een onafhankelijk vl wij alle bewindvoerders kunnen afstraffen of goedkeuren. En niet maar de helft zoals in België
|
Hier ben ik het met jou eens. Het Belgische federalisme is geen echt federalisme door het ontbreken van federale politieke partijen en een federale kieskring. Om het dan meteen ondemocratisch te noemen is ietwat kort door de bocht.
Citaat:
3) Ik ben realist en democraat. Dat voorstel is dus het enig mogelijke.
Dacht je dat de 'flaminganten' brussel gewapenderhand willen onderwerpen? En zou jij daarmee tevreden zijn? Natuurlijk niet.
Ik denk wel dat je emotioneel anti bent en dat je gelijk welk antwoord afkeurt.
|
Ook ik ben realist en democraat, maar voor mij is democratie niet de dictatuur van de meerderheid, zie mijn antwoord i.v.m. federalisme. De Vlaamse minderheid in Brussel moet dus beschermd worden en bovenproportioneel vertegenwoordigd. Ik durf dus te beweren dat ik met mijn anti-nationalistische standpunt toch Vlaamsgezinder ben dan u, die de Brusselse Vlamingen wil overleveren aan de dictatuur van de Vlaminghatende, Franstalige meerderheid, die steevast de MR met hun Front Des Frustrés als grootste partij kiezen.
Ik ben helemaal niet emotioneel anti, een oude kennis van mij is zelfs VB-parlementslid en ik vind haar nog steeds een leuke dame, alleen niet op politiek gebied. :-D
Citaat:
4) Weigeren om nog in een Belgische regering te stappen als de zeer redelijke eisen van meerderheid (die ook de rekeningen betaalt) niet gerespecteerd worden.
|
En als die redelijke eisen wel gerespecteerd worden, ziet u af van Vlaamse onafhankelijkheid? 8O
Of u bedoelt dat u gaat wachten tot er aan Vlaamse kant een meerderheid is van partijen is die voor onafhankelijkheid is? Is het niet veel beter dat het volk zelf zich kan uitspreken via referendum?
Citaat:
5) Ik kan aannemen dat je niet akkoord gaat met onze argumenten. Maar je bent onredelijk als je beweert dat we niets zeggen.
|
Het zijn argumenten aan de oppervlakte. Er zijn veel betere argumenten te vinden voor een nationalistische democratietheorie. Die heb ik b.v. bij Carl Schmitt gelezen. U stelt me dus teleur.
|