Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Knack: Dialect speken is allochtonen discrimineren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92019)

the_dude 9 juli 2007 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2773621)
Dus iemand uit Antwerpen die naar West Vlaanderen emigreert wordt daar gediscrimineerd omdat ze ginds West-Vlaams spreken? (en vice versa natuurlijk). Raar genoeg ken ik hopen Vlamingen die van de ene streektaal naar de andere streektaal overschakelen al naargelang waar ze wonen. Zouden vlamingen dan toch superieure taalknobbels zijn?

Ga eens een echt gesprek met die 'hopen' vlamingen die jij kent aan omtrent hun eerste paar maanden (jaren?) in de andere streektaal; Als er geen deftig sociaal netwerk omheen zit dan hebben die het ook knap lastig gehad in den beginne.

illwill 9 juli 2007 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 2765118)
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! ":-D

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0

Waarom zouden het alleen allochtonen zijn die worden gediscrimineerd? Een autochtoon verstaat evenslecht een ander dialect als een allochtoon die nederlands spreekt.

circe 9 juli 2007 18:45

Ik kom net van de supermarkt.
Het liep daar vol met mensen die een taal spraken waar ik de ballen van verstond, ze konden net zo goed mijn aankopen hebben bekritiseerd of één of andere roddel over me staan uitgooien.

Ik veronderstel dat ik nu gediscrimineerd werd?

ancapa 10 juli 2007 06:48

Citaat:

"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! ":-D

Volledige tekst:

ja, en ik ben perfect tweetalig en mijn waalse collega's spreken koeterwaals, ik heb chinees geleerd en die twee zakenmannen spreken onder elkaar "zuidchinees", of ik heb arabisch geleerd en die marokkanen spreken berbers onder elkaar en daar begrijp ik allemaal niets van... 8O

ancapa 10 juli 2007 06:50

Citaat:

Volledige tekst:

ik versta soms niets van het plat westvlaams... en ik dan ?

westvlamingen zijn racisten ?

Dycore 10 juli 2007 13:04

Die klote arabieren kunn' vo mien part de pot op. Ik klap'n Ostèns en at die stiekoards mie nie verstoan ton ke ze verek'n. Ik verstoan under gelul ook nie, dus da liekt mien eerlek.

the_dude 10 juli 2007 22:19

Allez mensen, 'k ben er ook niet aan, begrijp me niet verkeerd.
Al ooit in een gemengde groep uitgeweest? Als er ene tussenzit die de taal van de rest niet begrijpt en die wordt in't gesprek niet betrokken dan is da niet plezant en als er dan nog een spreektaal gebruikt wordt die je nergens kunt leren, dat maakt de boel er niet makkelijker op. En je kan discussieren over hoe dat diene mens dat zou moeten aanpakken of hoe zijn/haar prille kenissen dit zouden moeten aanpakken, dat neemt het feit op zich niet weg.

ancapa 11 juli 2007 06:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2779705)
Waarom zouden het alleen allochtonen zijn die worden gediscrimineerd? Een autochtoon verstaat evenslecht een ander dialect als een allochtoon die nederlands spreekt.

omdat linkse gastjes zo graag pamperen... en gij stukske Vlaming hem geen bal interesseert :twisted:

Morduk 11 juli 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2782235)
Allez mensen, 'k ben er ook niet aan, begrijp me niet verkeerd.
Al ooit in een gemengde groep uitgeweest? Als er ene tussenzit die de taal van de rest niet begrijpt en die wordt in't gesprek niet betrokken dan is da niet plezant en als er dan nog een spreektaal gebruikt wordt die je nergens kunt leren, dat maakt de boel er niet makkelijker op. En je kan discussieren over hoe dat diene mens dat zou moeten aanpakken of hoe zijn/haar prille kenissen dit zouden moeten aanpakken, dat neemt het feit op zich niet weg.

Zoals b.v. een Limburger tussen een stel West-Vlamingen?

Nu ja, geen probleem hoor. Zodra ik nog ergens dialect hoor, dreig ik met een klacht voor inbreuken tegen de linguïstische neutraliteit.

luc broes 11 juli 2007 13:32

Citaat:

Zonder enige twijfel bestaan in het Arabisch evenzeer dialecten als in het Nederlands.
Dus 'Golle Arabisch? Waaile Antwaarps!' is zinlloos.
En als wij dialect spreken zou dat weeral discrimineren zijn tov vreemdelingen!!??
Er komt geen einde aan de zinloze beschuldigingen tegen de autochtoon vanweg het politiek correctendom.
Geen barst van aantrekken.

metten 11 juli 2007 17:51

Tijdens mijn legerdienst waren die verschillende dialecten geen probleem. Samen soldaatje spelen, samen karweien opknappen en ons werk doen, samen uitgaan. Na een kleine aanpassing aan die verschillende dialecten verliep alles prima. Wij leerden van elkaar de sappigste uitdrukkingen en trachtten mekaars dialecten na te bootsen, waarbij dikwijls hartelijk werd gelachen. Niemand voelde zich uitgesloten.

Bazilfunk 11 juli 2007 18:17

Amai mijne legerdienst was toch wel anders ze. Bij ons zat ne west vlaming die ocharme recht van de boerderij kwam en nog nooit geen nederlands had gehoord denk ik. Ik herinner me nog ne moment dat die begon te bleiten omdat niemand verstond wat hem wou zeggen. alles wat die zei eindige op "oink". 't was precies een marsmanneke.

van Maerlant 11 juli 2007 18:27

Citaat:

Volledige tekst:

Die gast heeft zich niet te bemoeien met de keuzes van een ander.

luc broes 11 juli 2007 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 2783466)
Tijdens mijn legerdienst waren die verschillende dialecten geen probleem. Samen soldaatje spelen, samen karweien opknappen en ons werk doen, samen uitgaan. Na een kleine aanpassing aan die verschillende dialecten verliep alles prima. Wij leerden van elkaar de sappigste uitdrukkingen en trachtten mekaars dialecten na te bootsen, waarbij dikwijls hartelijk werd gelachen. Niemand voelde zich uitgesloten.

Man, dat is de volledig verkeerde benadering.
Je moet er altijd van uitgaan dat wij in de grond een achterlijk racistisch volkje zijn, en dan laat je je fantasie in die richting verder werken, hoe gekker hoe liever.
Het politiek correcte verzinsel is en moet zijn dat wij alle anderen en vooral de allochtonen doelbewust de gordijnen injagen door ons platte dialect door hun strot te duwen, en dat wij bovendien botweg weigeren om de talen inbegrepen de onderscheiden dialecten aan te leren van de honderd verschillende nieuwkomers die ons land nu rijk is.

metten 11 juli 2007 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2783522)
Amai mijne legerdienst was toch wel anders ze. Bij ons zat ne west vlaming die ocharme recht van de boerderij kwam en nog nooit geen nederlands had gehoord denk ik. Ik herinner me nog ne moment dat die begon te bleiten omdat niemand verstond wat hem wou zeggen. alles wat die zei eindige op "oink". 't was precies een marsmanneke.

"oink" zoals een Frans varkentje...:-D :-D

metten 11 juli 2007 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2783600)
Je moet er altijd van uitgaan dat wij in de grond een achterlijk racistisch volkje zijn, en dan laat je je fantasie in die richting verder werken, hoe gekker hoe liever.
Het politiek correcte verzinsel is en moet zijn dat wij alle anderen en vooral de allochtonen doelbewust de gordijnen injagen door ons platte dialect door hun strot te duwen, en dat wij bovendien botweg weigeren om de talen inbegrepen de onderscheiden dialecten aan te leren van de honderd verschillende nieuwkomers die ons land nu rijk is.

Ik zal mijn best doen meester! :lol: :lol:

the_dude 12 juli 2007 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2783600)
Je moet er altijd van uitgaan dat wij in de grond een achterlijk racistisch volkje zijn,

voil�* sai, dat is een gezonde houding. Altijd uitgaan van uw eigen onwetendheid en beseffen dat je van iedereen wel iets kunt leren.

luc broes 12 juli 2007 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2784737)
voil�* sai, dat is een gezonde houding. Altijd uitgaan van uw eigen onwetendheid en beseffen dat je van iedereen wel iets kunt leren...

zoals bv meertaligheid leren van de Walen;

eno2 12 juli 2007 13:26

Citaat:

Knack: Dialect praten is allochtonen discrimineren
'tIstochwelvreidwazeollemoaleniemoetenuutvindenvoa 'tonsnappenanvervolgingeduer'tCGKR

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be