Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   dierenrechten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93513)

Ambiorix 20 augustus 2007 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2864477)
Omg mijn herseninhoud gaat dus omlaag?8O

man man toch..
Vegetariërs kunnen nu alternatieven eten. Evolutie speelt zich trouwens op iets langere tijdsschaal af.

baseballpolitieker 20 augustus 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2864479)
man man toch..
Vegetariërs kunnen nu alternatieven eten. Evolutie speelt zich trouwens op iets langere tijdsschaal af.

Ik heb ik men leven wsl minder vlees gegeten dan jij vandaag hebt gegeten en van die vervangers moet ik niets hebben! Ofwel lust ik ze wel maar worden ze nooit gekocht!:evil:

m.r. 20 augustus 2007 19:09

Ik ben geen vegetariër maar pleit voor het afschaffen van de veeindustrie. Het zou goed zijn dat iedereen dit zelf eens zou gezien hebben. Je zult nog weinig zin hebben om vlees te eten. Zelf heb ik dit beroepsmatig gezien, kalfsvlees wil ik gewoon nooit meer eten, kip enkel en alleen als die vrije uitloop hebben gehad en alle ander vlees liefst als er een garantie is van vrije uitloop is. Dus mensen : op naar de Delhaize want daar hebben ze varkensvlees van varkens die buiten hebben gelopen.

illwill 21 augustus 2007 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2864120)
omdat ik een sociaalvoelend mens ben. Ik ben van mening dat dieren dienen om mensen te helpen, en niet omgekeerd. Dit omdat ons RAS superieur is (wow, in die zin ben ik dus een racist): antropocentrisme stelt de mens en zijn noden centraal. Geld en energie moeten we dus steken in het beschermen van de medemens. Niet om het de dieren "confortabel" te maken (wat op zich ook al onrealistisch is. Gaat ge legbatterijen afschaffen ofzo?).
Dat wil niet zeggen dat we dieren met opzet moeten pijn doen, daar ben ik (voor het goede begrip) tegen. Maar dierenrechten? hoe belachelijk is dat. Dieren doen elkaar ook "pijn", gaan we leeuwen en tijgers verhinderen om olifanten aan te vallen, en hen pijn te doen? onzin natuurlijk. Dieren hebben geen besef van moraal, goed en kwaad (ook al zeg ik hierbij dat deze moraal bij de mens altijd relatief is!). Ze hebben enkel een instinct, en het enige wat ik met een dier niet zou doen is het uit machtswellust of lafheid fysieke pijn laten voelen.

Dus jou enige reden die jij terecht vind en dus altijd toepasbaar is, is "wij zijn superieur". Hieruit leid ik dus af dat je intelligentie en technologie bedoeld? Kracht niet, want er zijn genoeg dieren die veel sterker zijn.

Is het dat? Technologie en intelligentie.

illwill 21 augustus 2007 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2864262)
Illwill zei:
Dierenrechten...het dierenmishandelen en dierenleed moetgewoon enorm hard gestraft worden.

Nutteloos dierenleed, zou ik hier dus van maken. Dierenleed op zich kunt ge niet "verhinderen" laat staan "straffen".
Dit is het verschil met de mens: Elk mensenleed zou verholpen moeten worden.

Euhm, sorry zinvol dierenleed bestaat niet.

parcifal 21 augustus 2007 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2865607)

Natuurlijk wel. :roll:
Denk er even over na.

maddox 21 augustus 2007 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2865607)

Heb je ooit enige ziekte gehad waarbij je geneesmiddelen nodig had om van te genezen?

Zo ja, stop met hypocriet zijn.

illwill 21 augustus 2007 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 2865711)
Heb je ooit enige ziekte gehad waarbij je geneesmiddelen nodig had om van te genezen?

Zo ja, stop met hypocriet zijn.

En jij leid waaruit af dat ik dat toelaatbaar vind?
Ik ben tegen dierenproeven, ik ben tegen het testen van allerhande middelen op dieren voor onze consumptie. Dat ik het niet weet van een hoop producten is iets helemaal anders.

Hypocriet ben ik dus niet, onwetend op dat vlak misschien wel. Ik zal nooit bewust een product kopen dat getest is op dieren. Indien het erop staat zal ik het NIET kopen.

Zinvol dierenleed bestaat niet. Dierenleed mag niet op geen enkel vlak. Ik vraag het aan iedereen die hiertegen is. Waarom vind je dat wij mogen beslissen over dergelijke dingen? Intelligentie? Technologie? Geld deze regel altijd?

Pieke 21 augustus 2007 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill (Bericht 2865778)
En jij leid waaruit af dat ik dat toelaatbaar vind?
Ik ben tegen dierenproeven, ik ben tegen het testen van allerhande middelen op dieren voor onze consumptie. Dat ik het niet weet van een hoop producten is iets helemaal anders.

Hypocriet ben ik dus niet, onwetend op dat vlak misschien wel. Ik zal nooit bewust een product kopen dat getest is op dieren. Indien het erop staat zal ik het NIET kopen.

Zinvol dierenleed bestaat niet. Dierenleed mag niet op geen enkel vlak. Ik vraag het aan iedereen die hiertegen is. Waarom vind je dat wij mogen beslissen over dergelijke dingen? Intelligentie? Technologie? Geld deze regel altijd?

Houdt er dan maar mee op met iets te kopen. Elk geneesmiddel is getest op dieren. Van een hoop additieven in de voeding zijn toxicologische studies uitgevoerd op dieren om te zien als ze enig gevaar opleveren voor de mens. Men is van start gegaan om van zoveel mogelijk substanties waarmee mensen dagelijks in contact komen, na te gaan of ze gevaar opleveren voor diezelfde mens. Daar gaan ook (maar niet alleen)dierproeven voor gebruikt worden.

parcifal 21 augustus 2007 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 2865790)
Houdt er dan maar mee op met iets te kopen. Elk geneesmiddel is getest op dieren. Van een hoop additieven in de voeding zijn toxicologische studies uitgevoerd op dieren om te zien als ze enig gevaar opleveren voor de mens. Men is van start gegaan om van zoveel mogelijk substanties waarmee mensen dagelijks in contact komen, na te gaan of ze gevaar opleveren voor diezelfde mens. Daar gaan ook (maar niet alleen)dierproeven voor gebruikt worden.

Juist.
Daarnaast maken veehouders en landbouwers bepaalde keuzes bij het grootbrengen, behuizen en transporteren van hun dieren die een mate van dierenleed veroorzaken maar die nu eenmaal onvermijdelijk zijn.

Is dat zinloos dierenleed? Totaal niet.
Soms is dat zelfs in het belang van het dier zelf

Ik denk nu bijvoorbeeld aan het castreren van katers en het knippen of bijslijpen van de tanden van biggen.

Dycore 21 augustus 2007 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2864234)
nee. Dat zei ik toch.
Maar wel geslacht en opgegeten worden. Of gemolken worden voor grootschalige melkproductie.

Dus: gelijkwaardig aan mensen? vergeet het.

In mijn ogen bent u zelfs minderwaardig aan een koe door dergelijke uitspraken te doen.

Ambiorix 21 augustus 2007 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2865890)
In mijn ogen bent u zelfs minderwaardig aan een koe door dergelijke uitspraken te doen.

Allé, tof.

Pieke 21 augustus 2007 10:55

Citaat:

rationaliteit en realisme zijn soms ver te zoeken in ideologische discussies

parcifal 21 augustus 2007 11:00

Citaat:

Ik begrijp niet waar u uw quasi religieuze houding tov dieren haalt.

DaBlacky 21 augustus 2007 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 2865834)
Juist.
Daarnaast maken veehouders en landbouwers bepaalde keuzes bij het grootbrengen, behuizen en transporteren van hun dieren die een mate van dierenleed veroorzaken maar die nu eenmaal onvermijdelijk zijn.

Is dat zinloos dierenleed? Totaal niet.
Soms is dat zelfs in het belang van het dier zelf

Ik denk nu bijvoorbeeld aan het castreren van katers en het knippen of bijslijpen van de tanden van biggen.

Je kan ook castreren onder verdoving. Zonder verdoving is zinloos.

Geneesmiddelen op dieren testen is zinloos. Mensen reageren er immers anders op.

Momenteel cosmeticaproducten testen op dieren is zinloos. Men heeft dit namelijk al zoveel gedaan in het verleden, dat we van ieder product weten wat voor effect het heeft.

Levend dieren transporteren over lange afstand in kleine kotten is zinloos. Men kan ze ook ter plekke slachten en dus dood vervoeren. Vervoeren naar de lokale slachterij is dus voldoende.

Boadicea 21 augustus 2007 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2865962)
Je kan ook castreren onder verdoving. Zonder verdoving is zinloos.

Geneesmiddelen op dieren testen is zinloos. Mensen reageren er immers anders op.

Momenteel cosmeticaproducten testen op dieren is zinloos. Men heeft dit namelijk al zoveel gedaan in het verleden, dat we van ieder product weten wat voor effect het heeft.

Levend dieren transporteren over lange afstand in kleine kotten is zinloos. Men kan ze ook ter plekke slachten en dus dood vervoeren. Vervoeren naar de lokale slachterij is dus voldoende.

Klopt. Onze moderne wetenschap maakt veel mogelijk. En inderdaad: de komst van de koelwagen, het vacuüm verpakken en ga zo verder, zorgen er voor dat vlees op lange afstand kan getransporteerd worden en dat dit voor levend vee niet meer nodig is.

Ambiorix 21 augustus 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2865996)
Klopt. Onze moderne wetenschap maakt veel mogelijk. En inderdaad: de komst van de koelwagen, het vacuüm verpakken en ga zo verder, zorgen er voor dat vlees op lange afstand kan getransporteerd worden en dat dit voor levend vee niet meer nodig is.

Ik vind het erger dat dieren voor hun leven lang worden opgesloten zodat mensen hun kunnen aanstaren. Het nut daarvan vind ik ver te zoeken (en zoals ik zei, ik ben tegen nutteloos dierenleed). Dierentuinen, dat ze eens beginnen om die te ontmantelen, veel erger dan dieren transport.

Dycore 21 augustus 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 2865950)
Ik begrijp niet waar u uw quasi religieuze houding tov dieren haalt.

Zeg mij eerst eens waarom een mens meerderwaardig is tav een dier, meer bepaald een zoogdier zoals een koe.

Ambiorix 21 augustus 2007 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2866029)
Zeg mij eerst eens waarom een mens meerderwaardig is tav een dier, meer bepaald een zoogdier zoals een koe.

omdat een mens meer waard is. Nu zo moeilijk?:roll:

Dycore 21 augustus 2007 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2866015)
Ik vind het erger dat dieren voor hun leven lang worden opgesloten zodat mensen hun kunnen aanstaren. Het nut daarvan vind ik ver te zoeken (en zoals ik zei, ik ben tegen nutteloos dierenleed). Dierentuinen, dat ze eens beginnen om die te ontmantelen, veel erger dan dieren transport.

Allemaal even erg. Alle dierenleed veroorzaakt door de mens is nutteloos.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be