tomm |
9 september 2007 14:24 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
(Bericht 2912635)
Dit klopt toch niet helemaal. In Nederland is er een sterke strekking binnen het protestantisme die de Bijbel op een fundamentalistische manier interpreteert, onder meer wat Israël betreft. De huidige premier Balkenende, die bekend staat als radicaal pro-Israël, is daar een sprekend voorbeeld van. Dat juist extreme forumzionisten als Sinistra en Antoon zo fanatiek dwepen met die Nederlandse protestantse partijen is zeker ook geen toeval.
Dat telt zeker ook mee maar onderschat dat toch de invloed van dat fundamentalistische protestantisme niet.
|
OK, dat geef ik toe. Maar volgens mij nog belangrijker is de invloed van Amerikaanse protestanten op protestanten in Nederland, die blijkbaar groter is dan in de Scandinavische landen, waar ze toch niet zo oplopen met de VS. Toch vertegenwoordigt dit slechts een klein segment in de Nederlandse bevolking, maar in de CDA zal hun invloed zeker wel gelden.
Ik denk dat dit nog maar eens aantoont hoe verschillend Nederland en België/Vlaanderen zijn. In België komen zulke dingen exotisch over, Israël is nu niet direct het eerste waar CDenV/NVA van wakker liggen. (in tegendeel, veel NVA'ers blijken meer sympathie voor de Palestijnen te hebben op een of andere manier)
|