Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Totale patstelling tussen oranje-blauw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93676)

HAMC 23 augustus 2007 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2872561)
hele volksmassa's bestormen de muren van het kasteel van Laken:-)

Ja, dat waren mooie tijden. Toen was ik zeer tevreden dat ik dat mocht meemaken. Nu zit ik te wachten op de val van Belgie.

Lord Snooty 23 augustus 2007 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2872553)
Iets soortgelijks dacht ik van het ijzeren gordijn, 2 weken later lag het plat.

Vrij idiote vergelijking natuurlijk : massale internationale en pauselijke druk hebben dit tot stand gebracht. Trouwens verenigen is makkelijker dan verdelen.

HAMC 23 augustus 2007 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2872577)
Vrij idiote vergelijking natuurlijk : massale internationale en pauselijke druk hebben dit tot stand gebracht. Trouwens verenigen is makkelijker dan verdelen.

Idioot? Waarom? Het gaat dan ook niet om de val van de muur, het ging omwat de poster dacht waarop ik reageerde.

Als verenigen zo gemakkelijk is waarom verenigd u ons dan niet even met de Walen?

Lord Snooty 23 augustus 2007 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2872588)
Idioot? Waarom? Het gaat dan ook niet om de val van de muur, het ging omwat de poster dacht waarop ik reageerde.

Als verenigen zo gemakkelijk is waarom verenigd u ons dan niet even met de Walen?

Omdat we reeds verenigd zijn met hen, graag of niet, laten we niet beginnen dromen hé !

lombas 23 augustus 2007 13:02

Citaat:

De val van de muur betekende (nog) niet de vereniging van beide Duitslanden maar het uiteenvallen van de DDR.

;-)

den ambetantsten 23 augustus 2007 13:04

Citaat:

Massale internationale druk? Ik meen mij toch levendig te herinneren dat er toch nogal wat vrees (terecht of onterecht, dat laat ik volkomen in het midden) bestond voor die hereniging. Het had gewoon te maken met de tijdsgeest en het feit dat het volk (herinner u de leuze: Wir sind das Volk!) af wou van een systeem dat hen niet lag.

Lord Snooty 23 augustus 2007 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten (Bericht 2872623)
Massale internationale druk? Ik meen mij toch levendig te herinneren dat er toch nogal wat vrees (terecht of onterecht, dat laat ik volkomen in het midden) bestond voor die hereniging. Het had gewoon te maken met de tijdsgeest en het feit dat het volk (herinner u de leuze: Wir sind das Volk!) af wou van een systeem dat hen niet lag.

Die vrees was terecht en werd geuit door economen en werkgeversinstellingen. Ze hadden beter 10 jaar gewacht met die muur neer te halen en eerst de DDR de nodige ontwikkelingshulp geboden. De druk bestond er wel degelijk : de US, Johannes Paulus himself en laat ons eerlijk zijn, de gehele Europese politieke top zag dit als een eliteproject.

Lord Snooty 23 augustus 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2872613)
De val van de muur betekende (nog) niet de vereniging van beide Duitslanden maar het uiteenvallen van de DDR.

;-)

Een land waar men stront als avondeten vreet is natuurlijk niet zo unitair als een land waar men ziek is als z'n jacuzzi het laat afweten DUH.

born2bewild 23 augustus 2007 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2872391)
professor Devos verklaarde dat Leterme wellicht een stap terug zal zetten om dan sowieso terug te komen, omdat de CD&V gewoon niet weg te denken valt voor de komende regering.

Okee, best, maar welk zal dan de oplossing zijn die men in tussentijd vindt?

Misschien zal men toch opteren voor een asymmetrische regering met MR en PS aan Waalse zijde. En zal de PS mits minieme toegevingen ieders gezicht redden.

die politiek wetenschappers hollen toch gewoon continu achter de feiten aan, en hebben voor alles een uitleg achteraf. Wa's da nu.

Van zo'n mannen zou ik echt geen 2de handswagen kopen...woorden in de wind.

Anna List 23 augustus 2007 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2872521)
Het is hartverwarmend te zien hoe naïef de gemiddelde Vlaming toch nog is in deze harde wereld. Natuurlijk zou Vlaamse onafhankelijkheid een zegen zijn voor Vlaanderen, helemaal mee eens, maar denken jullie nu echt dat dit mogelijk is of is het gespeeld sarcasme ? Just asking. :|

welkom vreemdeling !!!

Anna List 23 augustus 2007 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2872677)
die politiek wetenschappers hollen toch gewoon continu achter de feiten aan, en hebben voor alles een uitleg achteraf. Wa's da nu.

Van zo'n mannen zou ik echt geen 2de handswagen kopen...woorden in de wind.

over politicologie : http://victacausa.blogspot.com/2007/...ng-van-de.html

ge gaat m wel kunnen pruimen vermoed ik :-D

Anna List 23 augustus 2007 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2872462)
PS-veto tegen VDB? Verklaar.

Frank vandenbroucke wordt door vriend en vijand erkend als veruit de meest capabele minister van de Sp-a

lid van de teletubbies nog voor Freya

absolute partijtop tot ... hij als federaal minister van gezondheidszorg (gezegd wordt de beste sinds de opbouw van de gezondheidszorg (na WO2!!)) begint te rationaliseren in de transferts ... zijn redenering is de SZ is niet houdbaar met oneigenlijke irrationele scheeftrekkignen ... en hij begint deze een voor een weg te werken ... tot hij de ziekenhuizen en de technisch labo's van een enveloppesysteem wil voorzien ... waardoor elke patient overal evenveel kost voor gelijke behandeling en extra's eigenlijk door labo's en ziekenhuizen zelf gedragen worden ...

hij krijgt een veto vanwege de PS ... degradeert naar de Vlaamse regering ... wordt in de teletubies vervangen door freya

een collaboratie waar de Sp-a nog tientallenjaren voor zal boeten vanwege een ongeloofwaardig 'Vlaams' profiel ...

Kaal 23 augustus 2007 14:10

Citaat:

De vergelijking gaat op in die zin dat men toen ook dacht dat het niet mogelijk was of pas veel later.

Knuppel 23 augustus 2007 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2872521)
Het is hartverwarmend te zien hoe naïef de gemiddelde Vlaming toch nog is in deze harde wereld. Natuurlijk zou Vlaamse onafhankelijkheid een zegen zijn voor Vlaanderen, helemaal mee eens, maar denken jullie nu echt dat dit mogelijk is of is het gespeeld sarcasme ? Just asking. :|

De constructie van België leert veel over hoe een land barst

Publicatie: 19 mei 2007

De Standaard

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger.

Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.

In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen. Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren.
Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 �* 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië.
Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië. Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

Den Ardennees 23 augustus 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2872890)
Frank vandenbroucke wordt door vriend en vijand erkend als veruit de meest capabele minister van de Sp-a

lid van de teletubbies nog voor Freya

absolute partijtop tot ... hij als federaal minister van gezondheidszorg (gezegd wordt de beste sinds de opbouw van de gezondheidszorg (na WO2!!)) begint te rationaliseren in de transferts ... zijn redenering is de SZ is niet houdbaar met oneigenlijke irrationele scheeftrekkignen ... en hij begint deze een voor een weg te werken ... tot hij de ziekenhuizen en de technisch labo's van een enveloppesysteem wil voorzien ... waardoor elke patient overal evenveel kost voor gelijke behandeling en extra's eigenlijk door labo's en ziekenhuizen zelf gedragen worden ...

hij krijgt een veto vanwege de PS ... degradeert naar de Vlaamse regering ... wordt in de teletubies vervangen door freya

een collaboratie waar de Sp-a nog tientallenjaren voor zal boeten vanwege een ongeloofwaardig 'Vlaams' profiel ...

maar heden is zowel vriend als vijand toch zeer lovend over Demotte's werk op SZ.

Anna List 23 augustus 2007 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2873268)
maar heden is zowel vriend als vijand toch zeer lovend over Demotte's werk op SZ.

heuh ?! waar haal je het ? de paarse echo misschien, maar je moest de nieuwe directeur van de koepel der Vlaamse ziekenhuizen daar eens over horen !

solidarnosc 23 augustus 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2873191)
De constructie van België leert veel over hoe een land barst

Publicatie: 19 mei 2007

De Standaard

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.
Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Twee eeuwen geleden, begon de breuk met een protestactie van een dertigtal jongeren na een operaopvoering op 25 augustus 1830. Door de onhandige reactie van Willem werd het lot van België in 33 dagen bezegeld, tot aan de aftocht uit Brussel van het Nederlandse leger.

Belgen zijn efficiënt als het om te scheiden gaat.

In 1830 speelde de pers een grote rol. Het zou vandaag niet anders verlopen. Ik maakte onlangs een reportage over het thema: "Is het tv-journaal geloofwaardig?" Ik illustreerde de betrekkelijkheid van de journalistieke waarheid door mensen op straat in Charleroi te interviewen op twee verschillende manieren.
Eerst vroeg ik alleen: "Vindt u dat België één moet blijven?" Antwoord eenduidig positief. Daarna stelde ik telkens 15 �* 20 vragen. Ik confronteerde de voorbijgangers met een - twijfelachtige - argumentatie ten gunste van een onafhankelijk Wallonië.
Voorbeeld: "Wordt het niet tijd dat onze fierheid primeert en dat we onze eigen weg gaan in plaats van ons voortdurend te laten bestempelen als profiteurs, luieriken, enz..." In 11 van de 12 interviews slaagde ik er toen in de mensen te laten zeggen dat onafhankelijkheid misschien de beste oplossing was voor Wallonië. Het experiment bezit geen wetenschappelijke waarde. Maar het toont aan hoe snel een mening evolueert. Ik hoop noch zeg dat zo'n proces na 10 juni begint. Maar het kan vlug gaan. Misschien even vlug als 177 jaar geleden.

Een belangrijke reden van die scheiding was de kortzichtige en overtrokken Nederlandse houding ten opichte van de "seperatisten" (die op dat moment inderdaad helemaal geen seperatisten waren).... Als ze de vergelijking maken dan kunnen ze het best helemaal doen. ;-)

Praetorian 23 augustus 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2872613)

;-)

En nu willen die Oost-Duitsers terug naar het DDR-tijdperk. Moeilijke mensen. :|

Den Ardennees 23 augustus 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2873447)
En nu willen die Oost-Duitsers terug naar het DDR-tijdperk. Moeilijke mensen. :|

je gaat hier toch wel wat kort door de bocht

"Ostalgie" zoals het fenomeen heimwee naar de DDR wordt genaamd, heeft betrekking op het feit dat mensen heimwee hebben naar de toenmalige etenswaren, de toenmalige Klub-cola (die volgens ingewijden eigenlijk niet te drinken is:-) ) , allerlei kledij van toen en die leuke trabantjes.

Naar de Stasi, de schaarste, de Muur en de uitzichtloosheid, heeft niemand heimwee.

Kortaf 23 augustus 2007 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2873268)

Watte????

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be