Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Kan een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94145)

Cunning linguist 4 september 2007 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902093)
U kan ook een woordenboek raadplegen en eens kijken want een ambtenaar is.
Iemand die een kantoorbaan heeft in een privé bedrijf is duidelijk geen ambtenaar.
De mensen van Citibank, KBL of andere banken zijn dus geen ambtenaren.

Z. bericht #72.

santos 4 september 2007 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 2902152)
Z. bericht #72.

Kan je ego het niet aan om je fout te herkennen ofzo.

santos 4 september 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 2902141)
Waarom? Brussel zonder Vlaanderen zou voor de meeste bedrijven niet aantrekkelijk zijn.
Dat is klinklare onzin. Wat precies zou Brussel onmisbaar maken voor Vlaanderen?

Wat dacht je van infrastructuur, centrale ligging en bereikbaarheid.
En er is geen enkel bewijs dat bedrijven zouden verhuizen en indien ze dat doen daadwerkelijk naar vlaanderen trekken.

Cunning linguist 4 september 2007 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902227)
Kan je ego het niet aan om je fout te herkennen ofzo.

Pardon?

Jan van den Berghe 4 september 2007 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902242)
En er is geen enkel bewijs dat bedrijven zouden verhuizen en indien ze dat doen daadwerkelijk naar vlaanderen trekken.

Er is ook geen enkel bewijs dat ze bij een Vlaamse onafhankelijkheid ook allemaal in Brussel zouden blijven.

Voor veel bedrijven is Brussel geen optie, omdat er de noodzakelijke uitbreidingsmogelijkheden ontbreken. Voor bedrijven met productie-eenheden bijvoorbeeld is Brussel nu slechts administratief interessant.

santos 4 september 2007 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2902254)
Er is ook geen enkel bewijs dat ze bij een Vlaamse onafhankelijkheid ook allemaal in Brussel zouden blijven.

Voor veel bedrijven is Brussel geen optie, omdat er de noodzakelijke uitbreidingsmogelijkheden ontbreken. Voor bedrijven met productie-eenheden bijvoorbeeld is Brussel nu slechts administratief interessant.

Daarom dat Audi het toch wil proberen. Er zijn inderdaad wel negatieve aspecten maar die problemen kom je in andere steden ook tegen. En die "andere" steden hebben niet dezelfde infrastructuur, hoeveel steden in belgie hebben een werkend ondergronds metro net bvb.

Jan van den Berghe 4 september 2007 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902079)
Geld dat in Brussel wordt verdiend en in Vlaanderen wordt belast en uitgegeven komt enkel Vlaanderen ten goede, voor mij een verdoken transfer. Een Vlaanderen zonder Brussel heeft dus geen institutionele verankering meer en dan zou dit geld wel eens in Brussel kunnen blijven.
En ik zeg dat Vlaanderen zonder Brussel lijkt mij niet haalbaar op economisch vlak. Dit staat los van het feit of ik een Vlaamse Republiek al dan niet met Brussel steun.
Uw fantasie heeft duidelijk de overhand in uw redeneringen.

Neen, dat is geen transfer. U moet dringend eens de betekenis van de woorden opzoeken.

En blijkbaar beseft u niet dat lonen nergens blijven als er geen personeel is dat die jobs waarneemt waarvoor die lonen worden uitbetaald.

Mij lijkt dat er geen enkel bewijs is dat Vlaanderen niet zonder Brussel kan. Enkel wat vaag gepraat over onjuist omschreven transfers blijkt de "argumentatie" te zijn... Povertjes!

Jan van den Berghe 4 september 2007 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902257)
Daarom dat Audi het toch wil proberen. Er zijn inderdaad wel negatieve aspecten maar die problemen kom je in andere steden ook tegen. En die "andere" steden hebben niet dezelfde infrastructuur, hoeveel steden in belgie hebben een werkend ondergronds metro net bvb.

Tja, Audi wil het eens proberen maar daarvoor bestaat er reeds infrastructuur. Nieuwe ondernemingen kunnen evenwel nauwelijks in Brussel terecht.

Hahahaha, het metronetwerk van Brussel als grote troef! Menslief, d�*t is nu toch wel echt een giller!

Jan van den Berghe 4 september 2007 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902100)
Ik dacht aan de bedrijven die zorgen voor het eten in de grootkeukens, Sodexho bvb, securitas, koeriersdiensten etc...

Blijkbaar begrijpt u niet waarom multinationals in groot steden willen zitten. Niet omdat het daar zo tof is maar omdat er een beter beschikbaarheid is van diensten, openbaar vervoer etc...
ALs bedrijven morgen verhuizen kan dat niet altijd gegarandeerd worden.
Economische aspecten zijn u blijkbaar vreemd.

Er zitten in Antwerpen ook multinationals. Dus de exclusiviteit komt Brussel geenszins toe.

largo_w 4 september 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2902260)
Neen, dat is geen transfer. U moet dringend eens de betekenis van de woorden opzoeken.

Geef mij eens een eenzijdige definitie van een "transfer"?
Een soort camion dat over ent weer rijdt met geld?

santos 4 september 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2902261)
Tja, Audi wil het eens proberen maar daarvoor bestaat er reeds infrastructuur. Nieuwe ondernemingen kunnen evenwel nauwelijks in Brussel terecht.

Hahahaha, het metronetwerk van Brussel als grote troef! Menslief, d�*t is nu toch wel echt een giller!

En die nieuwe bedrijven kunnen wel in andere vlaamse steden terecht zeker. Dat is pas onzin. U vindt dus een metro netwerk niet van belang, wel sluit het eens 1 week en we zullen kijken hoeveel mensen nog tijdig aan hun werk beginnen en hoe veel bewegings vrijheid men heeft in de stad.

Cunning linguist 4 september 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902242)

Er zijn logische aanwijzingen dat deze bedrijven naar Vlaanderen zullen trekken. Mocht Brussel geen deel van Vlaanderen willen uitmaken, wil de Vlaamse staat vanzelfsprekend dat de grote bedrijven die in Vlaanderen actief zijn ook aldaar gevestigd zijn en er ook belastingen betalen en niet in het inmiddels buitenlands geworden Brussel. Van de drie Belgische gewesten is Vlaanderen het rijkste en heeft het de meeste inwoners. Dat betekent dat (grote buitenlandse) bedrijven er ook meer winst halen dan in de andere twee gewesten. Het dunkt me dat ze niet ongevoelig blijven voor deze argumenten, mocht Vlaanderen suggereren dat ze hun kantoor beter in Vlaanderen houden dan in Brussel.

Jan van den Berghe 4 september 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902276)
En die nieuwe bedrijven kunnen wel in andere vlaamse steden terecht zeker. Dat is pas onzin. U vindt dus een metro netwerk niet van belang, wel sluit het eens 1 week en we zullen kijken hoeveel mensen nog tijdig aan hun werk beginnen en hoe veel bewegings vrijheid men heeft in de stad.

Ik zie niet in dat een bedrijf zich zal laten leiden om zijn vestiging te bepalen door de bestaande metrovormgeving in Brussel. Daar ging het immers over bij uw argumentatie.

santos 4 september 2007 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2902267)
Er zitten in Antwerpen ook multinationals. Dus de exclusiviteit komt Brussel geenszins toe.

Ahum, u heeft dus mijn tekst blijkbaar niet goed gelezen of u bent niet van goede wil.
Ik zei groot steden, ik had het niet specifiek over antwerpen. Maar nu u er toch over wil beginnen, de bereikbaarheid van Antwerpen is niet zo best op dit moment en de overlast van vrachtwagens gaat er zeker niet zo dadelijk afnemen.
Maar goed, u kan misschien met de boot personen vervoer aanbieden ipv een metro te gebruiken.

santos 4 september 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2902279)
Ik zie niet in dat een bedrijf zich zal laten leiden om zijn vestiging te bepalen door de bestaande metrovormgeving in Brussel. Daar ging het immers over bij uw argumentatie.

Sinds wanneer is bereikbaarheid onbelangrijk voor een bedrijf?
Als dat zo was zat iedereen in Limburg met zijn hoofdzetel.

santos 4 september 2007 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 2902278)
Er zijn logische aanwijzingen dat deze bedrijven naar Vlaanderen zullen trekken. Mocht Brussel geen deel van Vlaanderen willen uitmaken, wil de Vlaamse staat vanzelfsprekend dat de grote bedrijven die in Vlaanderen actief zijn ook aldaar gevestigd zijn en er ook belastingen betalen en niet in het inmiddels buitenlands geworden Brussel. Van de drie Belgische gewesten is Vlaanderen het rijkste en heeft het de meeste inwoners. Dat betekent dat (grote buitenlandse) bedrijven er ook meer winst halen dan in de andere twee gewesten. Het dunkt me dat ze niet ongevoelig blijven voor deze argumenten, mocht Vlaanderen suggereren dat ze hun kantoor beter in Vlaanderen houden dan in Brussel.

Het is niet zo omdat vlaanderen het rijkst is dat het een gunstiger klimaat is met betrekking tot de winst van een bedrijf. Als dat het geval zou zijn zouden meer bedrijven zich vestigen in andere Europese lidstaten ipv bij ons.
Vlaanderen kan dat inderdaad suggeren maar of het daarmee ook zieltjes kan winnen blijft vandaag een open vraag.
Als mijn redenering geen waarheden zou bevatten had google zich wel in vlaanderen gevestigd.

Kortaf 4 september 2007 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902276)

U geeft daar zelf een van de redenen waarom grote bedrijven vestigen in een grote stad niet meer interessant is.

In Brussel is absoluut geen plaats meer voor nieuwe bedrijven die iets groter zijn dan een frietkot of een karikollenkar. Eenieder die de Brusselse bedrijventerreinen kent, weet dat. Tenzij ze van plan zijn de Marollen af te breken, is er geen plaats meer.

Die plaats is er wel in Vlaams-Brabant en nog meer in de rest van Vlaanderen. Ga maar eens kijken op de Antwerpse Linkeroever, daar liggen nog ettelijke vierkante kilometers beschikbaar. Audi zal idd niet rap verhuizen, dat kost nogal wat geld. Maar nieuwe bedrijven (zelfs grote administratieve units vind je tegenwoordig langs autowegen of in dorpen) zullen ruimte en goede wegverbindingen verkiezen.

santos 4 september 2007 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2902292)
U geeft daar zelf een van de redenen waarom grote bedrijven vestigen in een grote stad niet meer interessant is.

In Brussel is absoluut geen plaats meer voor nieuwe bedrijven die iets groter zijn dan een frietkot of een karikollenkar. Eenieder die de Brusselse bedrijventerreinen kent, weet dat. Tenzij ze van plan zijn de Marollen af te breken, is er geen plaats meer.

Die plaats is er wel in Vlaams-Brabant en nog meer in de rest van Vlaanderen. Ga maar eens kijken op de Antwerpse Linkeroever, daar liggen nog ettelijke vierkante kilometers beschikbaar. Audi zal idd niet rap verhuizen, dat kost nogal wat geld. Maar nieuwe bedrijven (zelfs grote administratieve units vind je tegenwoordig langs autowegen of in dorpen) zullen ruimte en goede wegverbindingen verkiezen.

U heeft over die lelijke gebouwen langs de autostrade waarop staat TE HUUR.
Inderdaad ze staan blijkbaar aan te schuiven om in zo gebouwen gaan te zitten.

Ik gaf geen reden aan waarom bedrijven niet in Brussel zouden gaan zitten. Ik stel alleen maar het tegendeel vast. Wat betreft zware industrie heeft u weliswaar gelijk maar het blijkt ook dat we die minder en minder aantrekken vanwege de loonlasten en andere nadelige regeltjes die ons ook opgelegd zijn door Europa.

vlijmscherp 4 september 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902290)
Het is niet zo omdat vlaanderen het rijkst is dat het een gunstiger klimaat is met betrekking tot de winst van een bedrijf. Als dat het geval zou zijn zouden meer bedrijven zich vestigen in andere Europese lidstaten ipv bij ons.
Vlaanderen kan dat inderdaad suggeren maar of het daarmee ook zieltjes kan winnen blijft vandaag een open vraag.
Als mijn redenering geen waarheden zou bevatten had google zich wel in vlaanderen gevestigd.

firma's komen in Vlaanderen zich vestigen omdat ze daar gemotiveerde werknemers vinden die meer dan 1 taal spreken. Niets houdt de Franstaligen in ons land tegen om dit ook te doen.

Jan van den Berghe 4 september 2007 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2902282)
Ahum, u heeft dus mijn tekst blijkbaar niet goed gelezen of u bent niet van goede wil.
Ik zei groot steden, ik had het niet specifiek over antwerpen. Maar nu u er toch over wil beginnen, de bereikbaarheid van Antwerpen is niet zo best op dit moment en de overlast van vrachtwagens gaat er zeker niet zo dadelijk afnemen.
Maar goed, u kan misschien met de boot personen vervoer aanbieden ipv een metro te gebruiken.

:lol: Alsof er geen dagelijkse overlast en fileproblemen bestaan in en rond Brussel... :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be