berre |
24 oktober 2007 12:09 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
(Bericht 3010936)
Ik ga werken en ik moet ook inbadgen en uitbadgen. Geen probleem mee, want dan bewijs ik dat ik mijn uren doe. Als ik overuren doe heb ik dan ook een bewijs. En voor de verzekering is het zeker interessant als er iets gebeurt op school. En het wordt makkelijker om spijbelaars aan te pakken, dat groepje dat later misschien roept dat ze nooit kansen hebben gekregen.
Ik heb er geen probleem mee. Ben zelf naar een school geweest waar je je studentenkaart ook te pas en ten onpas moest kunnen tonen en buiten het feit dat het toen nogal een onhandig groot papieren ding was, heb ik daar eerlijk gezegd nooit een probleem mee gehad.
Men moet ook weten wat men wil. Als een tiener gaat spijbelen en verkeerde dingen leert terwijl hij/zij op de schoolbanken had moeten zitten, dan is het de fout van de school want de ouders kunnen er niet op letten tijdens schooltijd. Als die school dan wat controle invoert dan krijg je weer gejank over privacy. Het lijkt me nochtans dat je in dit land als schoolgaande jongere nooit privacy hebt gehad. En dat is ook niet nodig. Er is een schoolplicht (waarvan men in sommige ontwikkelingslanden enkel kan dromen) en die plicht moet worden nageleefd en gecontroleerd. Vroeger met papieren studentenkaartjes, nu met electronische.
Ik zie je probleem niet, Berre.
|
school is enigsinds wel een andere toestand als werk. op werk is het noodzakelijk dat er zus of zo wordt gepresteerd, en dat je conform die prestatie je loon krijgt. op school is er geen loon te krijgen, enkel straf. een onvermijdelijke oorzaak van dit nieuwe inlog systeem zal zijn dat de sancties op te laat komen belachelijke proporties zullen aannemen. als je nu een of twee minuut te laat komt heeft niemand het meestal gemerkt. dikwijls is de leerkracht er zelf nog niet of is iedereen nog bezig met zijn boeken te pakken. nu zal iedere seconde dat je niet op tijd bent geregistreerd worden. elke dag een heel lijstje op de computer van leerlingen die te laat zijn gekomen.
je kan iemand die 2 seconden te laat is toch geen straf geven? wat voor iemand die 30 seconden te laat was, nee toch? en voor iemand die een minuut te laat was, dat is toch ook te gek? en wat als je nu twee minuten, drie, vier, vijf minuten te laat komt?
zie je, waar gaat de grens komen? die ga je niet kunnen maken, dus voor iedereen hetzelfde, zowel voor de persoon die één seconde te laat is als voor die dat 5 minuten te laat is, behoorlijk frustrerend als je voor zo een belachelijk tijdsverschil een uur mag nablijven.
vanzelf zullen de grenzen van wat mag en niet mag samengetrokken worden. dit zijn zaken die uitmonden op totaal onzinnige nutteloze situaties. ik kan er best inkomen dat er gezegd wordt dat leerlingen goed in het oog moeten gehouden worden. maar dat betekent niet dat we alt�*jd in het oog moeten gehouden worden, elektrisch of niet. opvoeding betekent voor mij: leerlingen helpen zichzelf los te maken van mensen of zaken waar ze tot dan toe afhankelijk van waren. maw, volwassenen van ze te maken. deze maatregelen geven mij dan ook een totaal omgekeerde indruk.
|