Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero
(Bericht 3100669)
Mijn geest kan ik altijd verruimen, in die zin kan ik dus altijd aan individuele ontplooiing doen, natuurlijk heb je niet de fysieke vrijheid maar dat heb je nu ook niet en is ook bijna onmogelijk.
Dan zou ik de fysieke vrijheid moeten hebben om andere mensen af te slachten omdat dat nu eenmaal hoort bij mijn individuele ontplooiing.:|
|
Dat hoort inderdaad tot een bepaalde fysieke vrijheid,
die begrijpelijkerwijs beperkt kan worden door een overheid.
Ontplooiing van geest is er echter ook niet,
niet alleen kan je maar beter je menign voor jezelf houden,
ook het volgende principe is van kracht:
De ontplooiing door bijvoorbeeld vrij werk te hebben is er niet binnen dictatoriale regimes,
ook de individuele ontplooiing die men ontleent aan de meerwaarde die men creeert ontvangt men niet.
Stel:
Ik zeg: ik ben een goede poeet.
Maar ik ben de enige die mijn gedichten ooit heb gelezen.
Hoe geloofwaardig ben je dan?
Je bent pas een geloofwaardige goede poeet doordat andere jouw gedichten goed vinden.
Stel nu dat deze anderen je voor die gedichten willen betalen,
omdat ze die zo mooi vinden en op die manier hun appreciatie willen aantonen,
dan ga je jezelf individueel ontplooien doordat je je gewardeerd voelt als dichter. Als sommige mensen zelfs veel willen betalen dan voel je je nog meer gewardeerd.
In een dictatoriaal regime maar ook in de huidige liberale economie,
creeeren mensen ook iets,
ze verichten werk en zouden zich dus uit die arbeid individueel kunnen ontplooiien,
wat gebeurt er echter een deel van de waarde van je gedichten of van de goederen of dinsten die je levert,
een deel van de waarde dat anderen hiervoor dus willen betalen,
wordt ingehouden door de werkgevers,
hierdoor wordt je dus eigenlijk minder geapprecieerd dan dat anderen jouw willen geven.
Anderen vinden jouw gedichten zo mooi dat ze je uit waardering ervoor willen betalen en deze kopen,
maar het merendeel van het geld,
blijft bij anderen plakken,
op deze manier kan iemand dus nooit tot individuele ontplooiing komen.