Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99006)

Confucius 6 december 2007 15:02

Juridisch zie ik geen enkel probleem met het scheldwoord "sale flamand". Moesten ze ons echter betitelen als "sale nègre", dan is dat natuurlijk racisme en dan moet het centrum voor gelijke kansen optreden.

lombas 6 december 2007 15:02

De Vlamingen baseren hun uitspraak "luie Waal" op een rationele verhouding tussen de arbeidsdrift- en besteding in Vlaanderen en Wallonië.

Het is niet meer dan billijk dat onze Franstalige neven en nichten nu met een al even rationele verhouding tussen het belang van hygiëne in beide landsdelen komen aandraven om hun uitspraak "vuile Vlaming" te ondersteunen.

lombas 6 december 2007 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Confucius (Bericht 3127670)
Juridisch zie ik geen enkel probleem met het scheldwoord "sale flamand". Moesten ze ons echter betitelen als "sale nègre", dan is dat natuurlijk racisme en dan moet het centrum voor gelijke kansen optreden.

Inderdaad, dat men ons als neger zou uitschelden, dát zou ongehoord zijn.

(:-D)

filosoof 6 december 2007 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3127663)
Voor mij leven wij in een kutland. Ik was met vakantie in Frankrijk de dag nadat Grote Hofnar op 21 Juli de Marseillaise zong. Geloof mij, ze hadden de nieuwe "Belgische grap" gevonden. Ik zie nog de avond zelf TF1-journalist Harry Rozelmack op het nieuws zeggen : "Il n'y a qu'en Belgique que cela pouvait arriver." ("Alleen in België kon dit gebeuren."). Maar ik leg ook de situatie uit, hoor, en in wat we voor een kutland leven. Ze merken toch dat de Franstaligen van België zich heel dichtbij Frankrijk voelen (muziek, TV, cinema, enz......). Zelfs op het politieke vlak. Franstaligen van België leven meer met Frankrijk dan Vlamingen met Nederland, daar ben ik er zeker van.

De communicatie is dan ook niet geweldig.
BTW, kent iemand soms een internetsite die de Vlaamse standpunten in het Frans uiteenzet?

el_duvel 6 december 2007 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Plot (Bericht 3127320)
"Luie Waal" heb ik nog nooit als scheldwoord horen gebruiken. U verblijft wellicht in andere middens?

:rofl:
waar heb jij de laatste jaren verbleven zeg...

filosoof 6 december 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van exaerde herman (Bericht 3127632)
dat kan ik alleen maar beamen.het beeld van vlaanderen in het buitenland is helemaal niet negatief.toch niet in spanje,slovenie of duitsland waar ik al meerdere malen in verlof ben geweest.

Het beeld van Wallonië is naar mijn ervaring ook niet negatief in het buitenland. (Belgen in 't buitenland gedragen zich redelijk deftig, wat niet van alle Europese landen kan gezegd worden)

santos 6 december 2007 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel (Bericht 3127685)
:rofl:
waar heb jij de laatste jaren verbleven zeg...

onder den ijzertoren waarschijnlijk

Philips Inc. 6 december 2007 15:12

Citaat:

Voor mij leven wij in een kutland. Ik was met vakantie in Frankrijk de dag nadat Grote Hofnar op 21 Juli de Marseillaise zong. Geloof mij, ze hadden de nieuwe "Belgische grap" gevonden. Ik zie nog de avond zelf TF1-journalist Harry Rozelmack op het nieuws zeggen : "Il n'y a qu'en Belgique que cela pouvait arriver." ("Alleen in België kon dit gebeuren."). Maar ik leg ook de situatie uit, hoor, en in wat we voor een kutland leven. Ze merken toch dat de Franstaligen van België zich heel dichtbij Frankrijk voelen (muziek, TV, cinema, enz......). Zelfs op het politieke vlak. Franstaligen van België leven meer met Frankrijk dan Vlamingen met Nederland, daar ben ik er zeker van.

Vlamingen leven even veel met Nederland als Walen met Frankrijk. De Fransen weten even veel van Vlaanderen als de Walen van Nederland.

Dat van Leterme is idd een Belgische grap ... maar dat is normaal: dit land is een grap op zich.

Philips Inc. 6 december 2007 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3127691)
onder den ijzertoren waarschijnlijk

Beter onder de ijzertoren dan onder een scheepslift ...

stropdrager 6 december 2007 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3127689)
Het beeld van Wallonië is naar mijn ervaring ook niet negatief in het buitenland. (Belgen in 't buitenland gedragen zich redelijk deftig, wat niet van alle Europese landen kan gezegd worden)

Dat klopt, Russen hebben bijvoorbeeld niet echt een positief imago in het buitenland.

Philips Inc. 6 december 2007 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3127671)
De Vlamingen baseren hun uitspraak "luie Waal" op een rationele verhouding tussen de arbeidsdrift- en besteding in Vlaanderen en Wallonië.

Het is niet meer dan billijk dat onze Franstalige neven en nichten nu met een al even rationele verhouding tussen het belang van hygiëne in beide landsdelen komen aandraven om hun uitspraak "vuile Vlaming" te ondersteunen.

De Vlamingen zijn vuil voor Walen omdat ze niet vies zijn van te werken ... ;-)

Philips Inc. 6 december 2007 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3127651)
Probeer het eens in de Congo: daar vind je wel iemand wiens vader met de zweep kreeg van un colon flamand...

Nu zijn het de Vlamingen weer geweest in Congo ... wat een grap :lol:

santos 6 december 2007 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc. (Bericht 3127698)
Beter onder de ijzertoren dan onder een scheepslift ...

Ik had beter verwacht, maar tevergeefs.
Voor zover ik weet is die mislukte scheepslift geen plaats waar politieke standpunten worden verkondigd. Maar goed, ge kunt anders nog samen komen aan het nieuw justitie paleis in antwerpen als ge niet met een te grote wagen rijdt, of Ooit Tongeren ofzo.

Vlaanderen_onafhankelijk 6 december 2007 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3127373)
Dat de Vlamingen met hun nationalistische circus ophouden en die scheldwoorden zullen stoppen.

Natuurlijk zou je dat wel willen. Lekker achteruit liggen en verder profiteren.

lombas 6 december 2007 15:17

Ik zal nooit vergeten hoe een Amerikaanse toeriste aan me vroeg in het Afrikamuseum in Tervuren: "Maar hoe komt het toch dat men in Congo enkel Frans spreekt, in België spreken ze toch ook Nederlands?"

Begin dat maar eens uit te leggen.

stropdrager 6 december 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3127708)
Ik had beter verwacht, maar tevergeefs.
Voor zover ik weet is die mislukte scheepslift geen plaats waar politieke standpunten worden verkondigd. Maar goed, ge kunt anders nog samen komen aan het nieuw justitie paleis in antwerpen als ge niet met een te grote wagen rijdt, of Ooit Tongeren ofzo.

Die scheepslift is nochtans het symbool van de Belgische wafelijzerpolitiek.

Vlaanderen_onafhankelijk 6 december 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3127357)
En als het genkse supporterskoor denigrerende liedjes zingt, mag het wel allemaal. Komaan, actie = reactie. Laten we allemaal eens beschaafd blijven en ophouden met deze kinderachtige zever. Het schelden hoeft allemaal niet.

Hier haal je twee dingen grondig door elkaar.

'Et les Wallons...' wordt al jaren gezongen in het voetbal, net als 'Et les Flamands...'. Zulke lichtzinnige provocaties zijn inherent aan de voetbalcultuur en dienen om de tegenstander te destabiliseren.

'Sale Flamand' is iets heel anders. Het is hier een grondig misprijzen tegen al wat Vlaams is. Het is een minachtig van de Vlaming en een duidelijk teken van racisme. Het is hetzelfde al 'vuile neger' of 'luie makak'.

santos 6 december 2007 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 3127713)
Die scheepslift is nochtans het symbool van de Belgische wafelijzerpolitiek.

Dat wel maar zo staan er wel meer in ons landje en aan beide kanten :)

Elio di Supo 6 december 2007 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Confucius (Bericht 3127670)

Kan het CGKR hier optreden? Vlamingen vormen toch immers een demografische meerderheid en worden sociaal-economisch niet onderdrukt?

Morduk 6 december 2007 15:21

Citaat:

Voor mij leven wij in een kutland. Ik was met vakantie in Frankrijk de dag nadat Grote Hofnar op 21 Juli de Marseillaise zong. Geloof mij, ze hadden de nieuwe "Belgische grap" gevonden. Ik zie nog de avond zelf TF1-journalist Harry Rozelmack op het nieuws zeggen : "Il n'y a qu'en Belgique que cela pouvait arriver." ("Alleen in België kon dit gebeuren."). Maar ik leg ook de situatie uit, hoor, en in wat we voor een kutland leven.

Frankrijk is idd geen kutland.
Je moet in de grote steden wel uitkijken waar je je auto neerzet, want anders grote kans dat je hem ziet branden in het avondjournaal. Maar soit.

Maar een verkeerd volkslied is gewoon onleefbaar.

Citaat:

Ze merken toch dat de Franstaligen van België zich heel dichtbij Frankrijk voelen (muziek, TV, cinema, enz......). Zelfs op het politieke vlak. Franstaligen van België leven meer met Frankrijk dan Vlamingen met Nederland, daar ben ik er zeker van.
Juist, ze vieren zelfs de 14 juillet. Alsof Vlamingen ooit 'Koninginnedag' gaan vieren :lol: . Maar als het rattachisme ter sprake komt, zijn de racisten in Vlaanderen zo slecht nog niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be