TomB |
17 december 2007 21:18 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
(Bericht 3153695)
Dat lijkt me ergens wat contradictoir: een ernstig fiatsysteem zou geldcreatie onmogelijk maken maar een goudstandaard zou wél toelaten dat er geld bijgedrukt wordt?
|
The point is dat een overheid met of zonder goudstandaard kan shoemelen met de geldvoorraad. Kijk bvb. naar wat er met de goudstandaard gebeurt in Duitsland tijdens de wereldoorlog.
Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat een goudstandaard een oplossing aanbiedt.
Citaat:
Zoals ik zei, ik wil een ernstige goudstandaard. Bij voorkeur één waarbij effectief in gold ounces gerekend wordt; dat sluit overheidsmanipulatie volledig uit. De overheid kan inderdaad de definitie van 'dollar' of 'pond' veranderen (en dat heeft ze veelvuldig gedaan), maar de definitie van 'kilogram' en 'ounce' kan ze niet zomaar naar believen gaan wijzigen.
|
Het maakt niet uit wat op het eigenlijke bankbiljet staat en wat de definitie is. Het is naief om te denken dat het geldspelletje minder vuil zal gespeeld worden omdat er plots iets in een pakhuis hoort te liggen.
Citaat:
Zo'n systeem zou uiteraard uitsluiten dat er geld bijgedrukt wordt; banken kunnen natuurlijk goudcertificaten maken die niet volledig gedekt zijn, maar dat is evenzeer fraude als het drukken van valse aandelen of het vervalsen van cheques.
|
Ik stel een fiatsysteem zonder geldcreatie voor. Als je daarin geld creeert pleeg je ook fraude. Fraude is fraude en de verandering van het systeem maakt de mens niet eerlijk.
Citaat:
Ja, maar zoals ik zei: dat gebeurt nu ook al. Het sluit ook niet uit dat goud nog steeds in productieprocessen gebruikt wordt. Voor mijn part kunnen we evengoed bakstenen of suiker gebruiken als ruilmiddelen, het kan in theorie; ook d�*t zou niet uitsluiten dat ze effectief nog gebruikt worden als respectievelijk bouwmateriaal en zoetstof.
|
Government stock <> private stock.
Citaat:
Vandaar de wens om het hele systeem te depolitiseren. In een fiatsysteem is dat onmogelijk (er blijft een centraal orgaan nodig, er blijven benoemingen nodig, enz.), maar indien full reserve ingevoerd wordt als juridische regel, en indien goudhoeveelheden (uitgedrukt in gewichten bijvoorbeeld) de betaaleenheid worden, dan is overheidsinmenging geheel overbodig.
|
In een serieus fiatsysteem met marktbepaalde rente en constante geldvoorraad is overheidsinmenging ook overbodig.
Citaat:
Bankiers zullen uiteraard de neiging hebben om te sjoemelen; dat is fraude, en klanten zullen naar de rechtbank kunnen stappen, net zoals bij alle andere vormen van fraude.
|
Net zoals in een fiatsysteem.
Citaat:
Kan ik je echt niet verleiden tot 'n goudstandaard? :wink:
|
Ik kan altijd overtuigd worden. Als ik bvb. de pakhuizen mag uitbaten, zal ik mijn mening herzien.
|