tomm |
29 december 2007 23:29 |
evilbu
Citaat:
Positieve evolutie of niet, het is vrij laat voor een land om na zestig jaar communisme nu nog de arbeiders bloot te stellen aan praktijken die hier allang uit den boze zijn.
|
60 jaar is niet lang om een land van meer dan een miljard zielen uit de middeleeuwen te halen, amper 2 tot 3 generaties. Indië doet het niet zo slecht economisch, was meer ontwikkeld dan China tot midden vorige eeuw, en toch hebben ze een enorme achterstand op China. Om maar niet over Afrika te spreken. In de jaren '50 waren de arbeidsomstandigheden in het Westen al veel beter dan in de meeste ontwikkelingslanden NU, dat zegt genoeg. In West-Europa begon de snelle economische ontwikkeling midden 19de eeuw, zelfs ervoor in het geval van Noord-West-Europa, in China begon deze pas na de revolutie.
Citaat:
Aan welke landen dan? En wat voor "ontwikkelingshulp"? (Ik weet dat zij in sommige kringen al beschouwd worden als "de nieuwe kolonisators van Afrika")
|
China geeft ontwikkelingshulp net als België, maar daarnaast wordt er ook op een heel andere manier handel gevoerd. In ruil voor grondstoffen bouwen de Chinezen wegen, nieuwe fabrieken, etc. Toen ik onlangs in Ethiopië was, zag ik dat het wegennet ofwel bestond uit aftandse zandwegen, ofwel uit splinternieuwe wegen, meestal nog in aanbouw, soms kwamen we voorbij een werf waar steeds enkele Chinezen de boel superviseerden. De meeste buitenlanders die we tegenkwamen waren ook Chinezen, steeds actief in joint-ventures tussen Chinese en Ethiopische fabrieken, andere Chinezen waren jonge vrijwilligers, meestal ingenieurs, die naar Afrika gestuurd worden in plaats van hun legerdienst te vervullen, en de levensomstandigheden van de EthiopiËrs moeten lijden. Ze zijn vrij hard tegen de EthiopiËrs (net als Ethiopiërs onderling), maar worden ook gerespecteerd, in tegenstelling tot de blanken, die ze als wandelende portefeuilles zien.
De blauwe UN-wagens daarentegen zag je meestal geparkeerd bij de dure restaurants en hotelketens in de hoofdstad... in Kenya zag ik wegen gefinancierd door de EU, zonder uitzondering meer gaten dan wegen en het verhaal was steeds hetzelfde: de EU financierd wegen, de Kenyaanse autoriteiten verkopen de materialen, steken de winst in eigen zak, en bouwen wegen met minderwaardig materieel. De EU is ook goed in het financieren van kleinschalige "duurzame" (Europese ontwikkelingswerkers zijn dol op trendy woordenschat) projecten en een of ander dorp, of het uitdelen van zakken meel in door hongersnood getroffen streken. Allemaal goed en wel, maar zo zul je afrika niet uit de armoede helpen, dat is eigenlijk niet meer dan liefdadigheid, en het creëert afhankelijkheid. De chinese interesse in Afrika aan aanpak heeft volgens de Herald Tribune al voor een echte economische opleving gezorgd in sommige Afrikaanse landen.
|