Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bart De Wever: "België bestaat niet meer" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103075)

system 18 maart 2008 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 3307717)
Het is dan ook niet verwonderlijk. Fransen vertoeven liever op Franstalige fora. It's the language, stupid.

Maar voor zover ik weet komen Vlamingen zich toch niet moeien met de politiek van Nederland op een Hollandse site. Andersom is het anders maar al te zeer waar. Nederlanders vinden het perfect normaal zich te bemoeien met zaken die hen niet aangaan. Wel, ik niet.

system 18 maart 2008 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3307539)
Al goed dat niet alle Limburgers Systems zijn.
Ik zou me doodschamen....

Zegt een would-be Limburger.

Spinoza 18 maart 2008 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3307726)
Maar voor zover ik weet komen Vlamingen zich toch niet moeien met de politiek van Nederland op een Hollandse site. Andersom is het anders maar al te zeer waar. Nederlanders vinden het perfect normaal zich te bemoeien met zaken die hen niet aangaan. Wel, ik niet.

Heb je enig idee hoeveel Vlamingen er actief zijn op Nederlandse websites, en zich daar dagelijks "moeien" met de Nederlandse politiek? Regelmatig kom ik een paar hele irritante Vlamingen tegen op fok.nl. Maar toch heb ik me nog nooit beklaagd over hen.

system 18 maart 2008 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3307793)
Heb je enig idee hoeveel Vlamingen er actief zijn op Nederlandse websites, en zich daar dagelijks "moeien" met de Nederlandse politiek? Regelmatig kom ik een paar hele irritante Vlamingen tegen op fok.nl. Maar toch heb ik me nog nooit beklaagd over hen.

Actief op Nederlandse site. Dat wel. Maar zich zo indringend zich menen te moeten bemoeien met de inwendige politiek keuken? Het zullen er zeer zeer weinig zijn. En kritiek hebben op Wilders, is nu niet speciaal zich moeien met Nederland. Dat roept Wilders zelf over zich uit. Dat zoekt hij ook.

Spinoza 18 maart 2008 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3307796)
Actief op Nederlandse site. Dat wel. Maar zich zo indringend zich menen te moeten bemoeien met de inwendige politiek keuken? Het zullen er zeer zeer weinig zijn. En kritiek hebben op Wilders, is nu niet speciaal zich moeien met Nederland. Dat roept Wilders zelf over zich uit. Dat zoekt hij ook.

Hier zijn er toch ook maar zeer weinig Nederlanders die zich bemoeien met de Belgische politiek?

system 18 maart 2008 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 3307804)
Hier zijn er toch ook maar zeer weinig Nederlanders die zich bemoeien met de Belgische politiek?

Op dit forum zijn het er in ieder geval veel meer dan één.

Cunning linguist 19 maart 2008 12:11

Citaat:

Ik zie dat je al toereikend antwoord van Spinoza hebt gekregen. Het valt me trouwens op dat je Nederland(s) steevast Holland(s) blijft noemen. Er is zeker niets mis met je gevoel voor tact en precisie is je ook niet vreemd, he?

Cunning linguist 19 maart 2008 12:15

Citaat:

De Vlamingen die actief zijn op Nederlandse fora en omgekeerd, doen dat uit het gevoel van betrokkenheid. Van echte bemoeienis kan er echter geen sprake zijn. Er wordt niet voor elkaars politieke partijen gestemd en er wordt niet militair ingegrepen.

system 19 maart 2008 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist (Bericht 3309987)
Ik zie dat je al toereikend antwoord van Spinoza hebt gekregen. Het valt me trouwens op dat je Nederland(s) steevast Holland(s) blijft noemen. Er is zeker niets mis met je gevoel voor tact en precisie is je ook niet vreemd, he?

Den Haag en het sfeertje aldaar is ook 'Hollands', wat u ook moge beweren.

Rob Roy 19 maart 2008 14:18

Citaat:

Nederlanders vinden het perfect normaal zich te bemoeien met zaken die hen niet aangaan. Wel, ik niet.

Vlaanderen gaat de Nederlanders aan. De Walen gaat het daarentegen niet aan, en zij moeien zich niet alleen dagelijks, zij regeren ons zelfs. Een extremistisch figuur als Milquet wil nu zelfs minister van binnenlandse zaken worden en zich met Vlaanderen moeien

Dat vindt u blijkbaar normaal. Wel, ik niet.

Steun uit Nederland is dus meer dan welkom. Ik zou zeggen: ook politieke steun en als het nodig is: meer.

Rob Roy 19 maart 2008 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3307666)
Die bataljons waarover u het hebt, waren er in het begin ook niet. Die zijn slechts later aangekomen, net zoals de versterkingen uit Luik.

Met andere woorden, de Belgische "opstand" is meegemaakt door Franse troepen. Dank voor de bevestiging.

Rob Roy 19 maart 2008 14:29

Citaat:

En kritiek hebben op Wilders, is nu niet speciaal zich moeien met Nederland. Dat roept Wilders zelf over zich uit. Dat zoekt hij ook.

Kritiek hebben op België is ook niet "zich moeien", een staat die zichzelf niet meer kan onderhouden roept dat over zichzelf af:

Citaat:

Oude België is failliet

Het "Oude" België is zo goed als failliet. De federale regering heeft de middelen niet meer om te kunnen doen wat ze moet en wil realiseren. De oplossing moet gezocht worden bij de regionale overheden. Zo heeft werkgeversorganisatie Voka - Vlaams netwerk van ondernemingen vandaag gereageerd op het regeerakkoord.

"Uit het regeerakkoord blijkt dat de federale regering wel beseft wat ze moet doen, namelijk jobs creëren en een begrotingsoverschot, en wat ze wil doen, maar blijkt ook overduidelijk dat ze dat alles financieel niet meer kán doen", zegt Voka-voorzitter Urbain Vandeurzen. "Ze kan niet de nodige middelen vinden om beleidsruimte te creëren. Het geld is er gewoon niet meer."

Voor Voka is een doorstart nodig van de "nv België". Die bestaat eruit de regionale overheden meer bevoegdheden te geven. "De regio's kunnen meer, maar mogen te weinig", aldus Vandeurzen. Voor Voka moeten de besprekingen over een staatshervorming en over de meerjarenbegroting daarom parallel lopen. (belga/sps)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ailliet-.dhtml

system 19 maart 2008 15:09

[quote][quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3310308)
Kritiek hebben op België is ook niet "zich moeien", een staat die zichzelf niet meer kan onderhouden roept dat over zichzelf af.

Goedkope inhoudloze kritiek en totaal naast de kwestie.

Herr Oberst 19 maart 2008 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310386)

De kritiek van Voka vindt u inhoudsloos en naast de kwestie? Belgicisten als u beginnen wanhopiger te worden met de dag.

Rob Roy 19 maart 2008 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310386)

Die kwalificatie lijkt me vooral van toepassing op uw reactie: geen enkel argument, geen enkel feit, geen serieuze poging tot weerlegging, enkel wat pathetische om-je-heen-schopperij.

Enfin, wie het regeerakkoord leest, weet dat de regering eigenlijk hetzelfde zegt: we zouden vanalles moeten doen maar we hebben er geen geld voor, dus gaan we maar wat doen alsof.

België heeft geen geld meer, m'n beste System, leer er nu maar mee leven. België heeft het verknoeid.

system 19 maart 2008 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3310405)
Die kwalificatie lijkt me vooral van toepassing op uw reactie: geen enkel argument, geen enkel feit, geen serieuze poging tot weerlegging, enkel wat pathetische om-je-heen-schopperij.

Enfin, wie het regeerakkoord leest, weet dat de regering eigenlijk hetzelfde zegt: we zouden vanalles moeten doen maar we hebben er geen geld voor, dus gaan we maar wat doen alsof.

België heeft geen geld meer, m'n beste System, leer er nu maar mee leven. België heeft het verknoeid.

Het ging over het zicn bemoeien met de inwendige politiek in België door Nederlanders. Daar ging het over.

U zei:

Citaat:

Kritiek hebben op België is ook niet "zich moeien", een staat die zichzelf niet meer kan onderhouden roept dat over zichzelf af:
Toen het een puinhoop was in Nederland na de dood van Pim Fortuin, heb ik me ook niet gemoeid. Ik heb altijd gesteld dat de Nederlanders het zelf maar moesten proberen op te lossen. En zo zullen wij dat ook. We hebben geen Nederlanders nodig om ons te zeggen hoe en wat.

Rob Roy 19 maart 2008 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310431)
Het ging over het zicn bemoeien met de inwendige politiek in België door Nederlanders. Daar ging het over.

Ja, en ik stel dat wie zichzelf niet kan onderhouden of regeren, kritiek en inmenging van buitenaf over zich afroept. Een beetje zoals bij gedwongen budgetbegeleiding door het OCMW. Door zijn huidige onregeerbaarheid komt België stilaan in aanmerking voor collocatie.

Rob Roy 19 maart 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310431)
Ik heb altijd gesteld dat de Nederlanders het zelf maar moesten proberen op te lossen. En zo zullen wij dat ook.

Neen, dat zullen "wij" niet, en dat weet je best.

Citaat:

We hebben geen Nederlanders nodig om ons te zeggen hoe en wat.
Wij hebben vooral geen Franstaligen nodig om ons te zeggen hoe en wat, en die regeren ons zelfs. Dat is een pak ergerlijker dan wat discussie op internet.

system 19 maart 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3310439)
Ja, en ik stel dat wie zichzelf niet kan onderhouden of regeren, kritiek en inmenging van buitenaf over zich afroept. Een beetje zoals bij gedwongen budgetbegeleiding door het OCMW. Door zijn huidige onregeerbaarheid is België stilaan collocatie over zichzelf aan het afroepen.

Zie bovenstaand antwoord.

system 19 maart 2008 15:53

[quote=Rob Roy;3310445]
Citaat:

Neen, dat zullen "wij" niet, en dat weet je best.
Natuurlijk zullen we dat. We zullen wel moeten. In de ene zin of in de andere. U bent veel te geborneerd.

Citaat:

Wij hebben vooral geen Franstaligen nodig om ons te zeggen hoe en wat, en die regeren ons zelfs. Dat is een pak ergerlijker dan wat discussie op internet.
En dat kan perfect binnen een Belgische context. De franstaligen moeten beseffen dat la Belgique �* papa voorbij is. Definitief. En ik denk ook dat ze dat aan het beseffen zijn. Ik stel ook vast dat meer en meer Waalse ministeriabelen vrij goed Nederlands beginnen te praten. Het werd ook meer dan tijd. De traditionele uitzonderingen niet nagelaten natuurlijk.

Dit gezegd zijnde, vind de bemoeienissen van sommige (niet allen natuurlijk) Nederlanders minstens even ergerlijk, te meer dat zij hier de volstrekt vreemde eend in de bijt zijn.

Rob Roy 19 maart 2008 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310477)
Natuurlijk zullen we dat. We zullen wel moeten. In de ene zin of in de andere.

Het kan alleen door de productie van nog veel meer voorlopigheid, mank lopende structuren en transfers. En dan nog maar voor heel even. Weldenkende burgers rekenen erop dat dit stopt.

Citaat:

U bent veel te geborneerd.
Integendeel, het bent u die zichzelf permanent borneert tot de enge Belgische grensjes, en van ons hetzelfde eist. Enkel "Belgen" mogen iets zeggen over de "Belgische" crisis, in uw afgesloten denkwereldje. Gooi uw geestelijk landschap wat open, er is leven buiten België!

Citaat:

Dit gezegd zijnde, vind de bemoeienissen van sommige (niet allen natuurlijk) Nederlanders minstens even ergerlijk, te meer dat zij hier de volstrekt vreemde eend in de bijt zijn.
Uw neiging tot terugtrekking achter 19de eeuwse staatsgrenzen gaat soms naar xenofobie neigen.

Dit is de 21ste eeuw: tijd om grenzen op te heffen en naar vereniging te streven.

system 19 maart 2008 16:13

[quote=Rob Roy;3310498]
Citaat:

Het kan alleen door de productie van nog veel meer voorlopigheid, mank lopende structuren en transfers. En dan nog maar voor heel even. Weldenkende burgers rekenen erop dat dit stopt.
U eigent zich het monopolie toe van weldenkendheid. Er zijn evenveel 'weldenkende burgers' die het krakeel onder de politici beu zijn ja. En die vinden dat we meer aandacht moeten besteden aan de politieke-economische toestanden. Zou het zo niet zijn? Maar een degelijke staatshervoming is niet te versmaden natuurlijk en zal er moeten komen.

Citaat:

Integendeel, het bent u die zichzelf permanent borneert tot de enge Belgische grensjes, en van ons hetzelfde eist. Enkel "Belgen" mogen iets zeggen over de "Belgische" crisis, in uw afgesloten denkwereldje. Gooi uw geestelijk landschap wat open, er is leven buiten België!
Natuurlijk is er leven buiten België. Ik eis niets van u. Maar ik heb soms de indruk dat u eist dat ik denk zoals u denkt. Maar dat eist u tevergeefs.

Citaat:

Uw neiging tot terugtrekking achter 19de eeuwse staatsgrenzen gaat soms naar xenofobie neigen.
U weet toch ook uit welke hoek xenofobe oprispingen meestal komen. Of niet?Ik wil het u wel zeggen anders.

Citaat:

Dit is de 21ste eeuw: tijd om grenzen op te heffen en naar vereniging te streven.
En door het voortschrijdend Europa zullen die grenzen ook meer en meer vervagen. België zal op termijn 'vervluchtigen'. Vlaanderen ook. De Euregio's zullen belangrijk worden binnen enkele decennia. U zit nog altijd opgesloten in dat oudbollig nationalisme. Ik vrees dat u het bent die zich nog niet helemaal bevindt in de 21ste eeuw.

Rob Roy 19 maart 2008 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310543)
U eigent zich het monopolie toe van weldenkendheid.

Neen hoor.

Citaat:

Er zijn evenveel 'weldenkende burgers' die het krakeel onder de politici beu zijn ja. En die vinden dat we meer aandacht moeten besteden aan de politieke-economische toestanden.
Uitgerekend dat blijkt steeds minder te kunnen door de uitblijvende modernisering van de staatsstructuren.

Citaat:

Maar een degelijke staatshervoming is niet te versmaden natuurlijk en zal er moeten komen.
Te veel incivieken in de top van de machtsstructuur houden ze tegen!

Citaat:

Natuurlijk is er leven buiten België.
Nu dan! Goed dus dat onze Noord-Nederlandse vrienden de modernisering van België komen steunen.

Citaat:

Maar ik heb soms de indruk dat u eist dat ik denk zoals u denkt.
Nee hoor, maak u geen zorgen.

Citaat:

U weet toch ook uit welke hoek xenofobe oprispingen meestal komen. Of niet?Ik wil het u wel zeggen anders.
Wel, als ik betrapt werd op naar xenofobie neigende uitspraken, zou ik ook proberen de aandacht af te leiden.

Citaat:

En door het voortschrijdend Europa zullen die grenzen ook meer en meer vervagen. België zal op termijn 'vervluchtigen'. Vlaanderen ook. De Euregio's zullen belangrijk worden binnen enkele decennia.
Misschien. In afwachting kunnen we alvast de resultaten van het geborneerde 19de eeuwse separatisme achter ons laten.

I amsterdam 19 maart 2008 16:28

[quote=system;3310543]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3310498)

U eigent zich het monopolie toe van weldenkendheid. Er zijn evenveel 'weldenkende burgers' die het krakeel onder de politici beu zijn ja. En die vinden dat we meer aandacht moeten besteden aan de politieke-economische toestanden. Zou het zo niet zijn? Maar een degelijke staatshervoming is niet te versmaden natuurlijk en zal er moeten komen.

Natuurlijk is er leven buiten België. Ik eis niets van u. Maar ik heb soms de indruk dat u eist dat ik denk zoals u denkt. Maar dat eist u tevergeefs.

En door het voortschrijdend Europa zullen die grenzen ook meer en meer vervagen. België zal op termijn 'vervluchtigen'. Vlaanderen ook. De Euregio's zullen belangrijk worden binnen enkele decennia. U zit nog altijd opgesloten in dat oudbollig nationalisme. Ik vrees dat u het bent die zich nog niet helemaal bevindt in de 21ste eeuw.

Na WO II was het nationalisme een taboe.
De laatste 10 jaar is het weer springlevend.
Hoe verklaart u dat?

system 19 maart 2008 16:43

[quote=I amsterdam;3310577]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310543)

Na WO II was het nationalisme een taboe.
De laatste 10 jaar is het weer springlevend.
Hoe verklaart u dat?

Het is nooit dood geweest. Maar het is ook door de band een beweging van een kleine minderheid. De een behoorlijk aantal Catalanen bijvoorbeeld wensen meer autonomie, maar niet de afscheiding van Spanje. En ik denk dat de meeste Vlamingen niet de afscheiding wensen van België. De franstalige meerderheid van de inwoners van Quebec wensen ruime autonomie, maar niet de afscheiding van Canada. Tenminste, dat bleek uit de laatste verkiezingen.

I amsterdam 19 maart 2008 16:54

[quote=system;3310604]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3310577)

Het is nooit dood geweest. Maar het is ook door de band een beweging van een kleine minderheid. De een behoorlijk aantal Catalanen bijvoorbeeld wensen meer autonomie, maar niet de afscheiding van Spanje. En ik denk dat de meeste Vlamingen niet de afscheiding wensen van België. De franstalige meerderheid van de inwoners van Quebec wensen ruime autonomie, maar niet de afscheiding van Canada. Tenminste, dat bleek uit de laatste verkiezingen.

Wat denk je van Estland , Letand , Lithouwen ,Tsjechie ,Slowakije ,Montenegro,
Slovenie, Krotatie , Bosnie, Kosovo, Macedonie ,Schotland ,Groenland ,Baskenland.

system 19 maart 2008 17:02

[quote=I amsterdam;3310626]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310604)

Wat denk je van Estland , Letand , Lithouwen ,Tsjechie ,Slowakije ,Montenegro,
Slovenie, Krotatie , Bosnie, Kosovo, Macedonie ,Schotland ,Groenland ,Baskenland.

Dat waren veelal landen die gevangen zaten in het communistisch regime. Toen dit laatste viel, vielen alle domino's. Maar neem nu Baskenland. De partij die de separatisten bij uitstek vertegenwoordigde was Herri Battasuna. Die partij deed lange tijd mee aan de verkiezingen. Nooit behaalde die partij de meerderheid. De Esquerra Republicana de Catalunya die zelfstandigheid van Catalonië nastreeft, behaalde in 2004 8 zetels in de Cortes.

I amsterdam 19 maart 2008 17:23

[quote=system;3310641]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3310626)

Dat waren veelal landen die gevangen zaten in het communistisch regime. Toen dit laatste viel, vielen alle domino's. Maar neem nu Baskenland. De partij die de separatisten bij uitstek vertegenwoordigde was Herri Battasuna. Die partij deed lange tijd mee aan de verkiezingen. Nooit behaalde die partij de meerderheid. De Esquerra Republicana de Catalunya die zelfstandigheid van Catalonië nastreeft, behaalde in 2004 8 zetels in de Cortes.

Toch is me opgevallen in Barcelona, hoe vaak en graag mensen praten over de onafhankelijkheid van Catalunya ,soms met tranen in de ogen.
Dus het leeft wel degelijk heel sterk.
Misschien als de koning niet meer leeft, dat Spanje dan uit elkaar valt of een confederatie gaat worden.

I amsterdam 19 maart 2008 17:26

[quote=system;3310641]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3310626)

Als er een ideologie is ,die het einde van de natiestaten preekt ,dan is het wel het socialisme.
En volgens mij is er van die ideologie niet zo veel meer over.
Zelfs de SP in Nederland is sterk nationalistisch geworden.

Geert C 19 maart 2008 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3310717)
Zelfs de SP in Nederland is sterk nationalistisch geworden.

Volgens mij bent u hardop aan het dromen. :?

I amsterdam 19 maart 2008 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3310737)
Volgens mij bent u hardop aan het dromen. :?

U kent blijkbaar niet het standpunt van de SP t.a.v. Europa:roll:

http://europa.sp.nl/

system 19 maart 2008 17:44

[quote=I amsterdam;3310707]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3310641)

Toch is me opgevallen in Barcelona, hoe vaak en graag mensen praten over de onafhankelijkheid van Catalunya ,soms met tranen in de ogen.
Dus het leeft wel degelijk heel sterk.
Misschien als de koning niet meer leeft, dat Spanje dan uit elkaar valt of een confederatie gaat worden.

Dat kan best. Maar hoeveel mensen hebt u gesproken in Barna? In ieder geval vertaalt zich dit allemaal toch niet in verkiezingsresultaten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be