Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   trend : werklozen verkopen hun organen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=122013)

Goldband 25 april 2009 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4072804)
En waarom de mensen niet zelf die keuze gunnen? Omdat jij het pervers vindt?

Ach komaan man, ik wordt misselijk van jouw omgekeerde taalgebruik. Het is zo'n slap betoog, opgetrokken rond de Smithiaanse misvatting. Grow up.

Die mensen de keuze "GUNNEN". Alsof het een liberaal echt te doen is om mensen iets te "gunnen"?

Alsof het een liberaal te doen is om "VRIJHEID" of om het bieden van "KEUZES".

Alsof het een liberaal überhaupt te doen is om het verbeteren van leefomstandigheden van mensen, andere dan hijzelf.

Ik snap de doctrine wel hoor, het idee dat de sweatshop-kindjes blij zijn dat ze iets verdienen en zo ook hun broers en zusjes kunnen voeden. Maar ik denk dat we zo onderhand wel weten dat het dan toch vooral te doen is om de lageloonwinst van de sweatshop-eigenaar en dat het niet gaat om het "IETS GUNNEN" aan die mensen.

De liberale doctrine is dan ook voor platte commercanten wat 'Intelligent Design' is voor hardliner gelovigen: Een theoretische constructie om de onvrijheid van mensen te verantwoorden.

Zowel egoïsme als geloof zijn menselijke eigenschappen, maar het zijn niet de eigenschappen waar we met z'n allen beter van worden.

Noem jezelf dus niet 'liberaal' maar 'onbeschaamd immoreel'. D�*n kan de discussie deftig beginnen...

eno2 28 april 2009 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 4069533)
Tientallen wanhopige Spanjaarden hebben hun organen op het internet te koop aangeboden. Ze doen dat onder impuls van de economische crisis die Spanje, waar het werkloosheidscijfer enorm hoog ligt, hard treft. Volgens de consumentenorganisatie Facua is de verkoop van organen strafbaar.

lees verder op de nieuwssite van hln : http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...internet.dhtml

Tja, ze hebben het zelf gezocht he. Te lui om werk te zoeken en dan maar wat orgaantjes verkopen. Zou dat hier ook een trend kunnen worden ? Misschien kunnen we dat als tegenprestatie voor een uitkering nog van de werkloze eisen ?

Ik ben te lui om mijn orgaantjes te verkopen.

De rijkjes moeten maar naar de krepeerlanden reizen voor orgaankoop.

420yeahbaby 28 april 2009 10:32

Mijn hart is te koop voor 1 miljard euro; Dan kan mijn dochter levenslang verder.
Stukje van de lever: 300 000 euro
Een nier: 100 000 euro
Een long: 500 000 euro

beste vriend 28 april 2009 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4078190)
Mijn hart is te koop voor 1 miljard euro; Dan kan mijn dochter levenslang verder.

Je bent peperduur man ! Rijke gewetenloze stinkerds laten gewoon een " donor " kidnappen, dan hebben ze alle organen in één maal. En aan de kidnappers geven ze dan een éénmalige som , die zeker en vast geen miljard euro zal zijn. 20 of 30.000 euro zou al heel veel zijn voor zo een jobke denk ik...

beste vriend 28 april 2009 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4078190)

Je bent peperduur man ! Rijke gewetenloze stinkerds laten gewoon een " donor " kidnappen, dan hebben ze alle organen in één maal. En aan de kidnappers geven ze dan een éénmalige som , die zeker en vast geen miljard euro zal zijn. 20 of 30.000 euro zou al heel veel zijn voor zo een jobke denk ik...

Savatage 28 april 2009 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goldband (Bericht 4073940)
Ach komaan man, ik wordt misselijk van jouw omgekeerde taalgebruik. Het is zo'n slap betoog, opgetrokken rond de Smithiaanse misvatting. Grow up.

Omgekeerd taalgebruik? Waar ergens zie jij omgekeerd taalgebruik? :?

Citaat:

Die mensen de keuze "GUNNEN". Alsof het een liberaal echt te doen is om mensen iets te "gunnen"?
Precies, dat is net één van de grote gedachtes achter het liberalisme.

Citaat:

Alsof het een liberaal te doen is om "VRIJHEID" of om het bieden van "KEUZES".
Dat is wat mij betreft zowat de kern van liberalisme.

Citaat:

Alsof het een liberaal überhaupt te doen is om het verbeteren van leefomstandigheden van mensen, andere dan hijzelf.
Daar is inderdaad om te doen voor de gemiddelde liberaal.

Citaat:

Ik snap de doctrine wel hoor, het idee dat de sweatshop-kindjes blij zijn dat ze iets verdienen en zo ook hun broers en zusjes kunnen voeden. Maar ik denk dat we zo onderhand wel weten dat het dan toch vooral te doen is om de lageloonwinst van de sweatshop-eigenaar en dat het niet gaat om het "IETS GUNNEN" aan die mensen.
Alweer fout, het is precies te doen om die kinderen in die sweatshops. Het is net om hun een kans te bieden om uit die sweatshops te geraken, maar jij vindt dat niet kunnen omdat het in jouw ogen pervers is. Dat vind ik pas pervers.

Citaat:

De liberale doctrine is dan ook voor platte commercanten wat 'Intelligent Design' is voor hardliner gelovigen: Een theoretische constructie om de onvrijheid van mensen te verantwoorden.
Over welke theoretische constructie heb jij het?

Citaat:

Zowel egoïsme als geloof zijn menselijke eigenschappen, maar het zijn niet de eigenschappen waar we met z'n allen beter van worden.
Dat weet ik nog zo niet. Als iedereen zijn eigen belangen maximaliseert wordt het groepsbelang gemaximaliseerd.

Citaat:

Noem jezelf dus niet 'liberaal' maar 'onbeschaamd immoreel'. D�*n kan de discussie deftig beginnen...
Neen, want ik ben niet onbeschaamd immoreel.

Goldband 28 april 2009 22:58

Als je liberaal bent dan geloof je (naar Smith) dat eigenbelang nastreven leidt tot het algemeen belang. Conreet: de textielbazen streven winst na en de sweatshop-kindjes varen er wel bij.

Dus:

1. Er wordt helemaal niks gegund. Die sweatshops staan er (uiteraard!) niet om die kindjes te helpen maar omdat zij goedkoop zijn. Dat bedoel ik met omgekeerd taalgebruik:

'Vrijheid' als excuus voor slavernij, 'vooruitgang' als excuus voor onrecht, 'initiatief' als excuus voor corruptie, vrije markt als excuus voor exploitatie.

2. Ik ben fris genoeg om te begrijpen wat het liberalisme inhoudt, wees gerust. Alleen, ik vind niet dat het algemeen belang erdoor wordt gediend. Voorbeelden zijn legio.

Kwaliteit van ons voedsel is ondermaats, soms kankerverwekkend
Concurrentie zorgt niet voor prijzenoorlog en consumentenvoordeel
Rechten van werknemer staan onder druk en brokkelen af (terug naar Daens?)
Gezondheidszorg wordt duurder en onverzekerbaar
Natuur en recreatie worden schaars en dus onbetaalbaar.
Dienstverlening post/openbaar vervoer verloopt volgens Thatcheriaanse efficiency en laat dus mensen onbediend
Mensen moeten langer en harder werken
Banken/kredietmaatschappijen gaan voor winst, desnoods door malafide praktijken
enz.

Onder de vlag van het 'algemeen belang' worden in het liberalisme onze rijdommen (van alle soorten) verhandeld en verdeeld onder de rijken. Vat het gerust samen: liberalisme en algemeen belang zijn FUNDAMENTEEL TEGENGESTELD.

Als ik water verkoop dan wil ik meer dorst zien
Als ik huizen verkoop wil ik meer daklozen zien
Als ik bosweekendjes verkoop wil ik gestresseerde mensen
Als ik bier verkoop wil ik alcoholisten zien
Als ik zonnepanelen verkoop dan wil ik paniek en vervuiling zien
enz.

420yeahbaby 28 april 2009 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend (Bericht 4078400)

Can't blame a man for trying he ;)
Ik zou die post ook niet te serieux nemen Beste Vriend :p

beste vriend 28 april 2009 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4079423)
Can't blame a man for trying he ;)
Ik zou die post ook niet te serieux nemen Beste Vriend :p

Je hebt groot gelijk. Trouwens, voor een miljard euros verkoop ik ook mijn nier, en zelfs mijn hart : ik heb dan geld genoeg om nieuwere, en véél goedkopere organen aan te schaffen in Indië ! :-)

420yeahbaby 29 april 2009 00:10

Ja, zonder hart kan je niet leven he :p
Als het weg is, kan je moeilijk op zoek naar een ander he :p

Mahja, indien iemand wacht op een donor voor zijn hart:
1 miljard euro het mijn, overschrijven naar mijn Dexia rekening voor mijn ogen
Ik ben bloedgroep O positief

beste vriend 29 april 2009 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4079531)
Ja, zonder hart kan je niet leven he :p
Als het weg is, kan je moeilijk op zoek naar een ander he :p

Mahja, indien iemand wacht op een donor voor zijn hart:
1 miljard euro het mijn, overschrijven naar mijn Dexia rekening voor mijn ogen
Ik ben bloedgroep O positief

Je moet dat zo doen : eerst vind je een koper voor jouw hart , voor 1 miljard euro dus. Zogauw je die gevonden hebt, neem je contact met een Indische kliniek, en bestelt een jong, gezond Indisch hart voor pakweg 10.000 euros. De hart-transplantatie gaat daar plaatsvinden : jouw hart van 1 miljard euro eruit, en overgedragen aan de koper , en het Indisch discount-hart erin . Klaar is 420yeahbaby : een bijna nieuw hart in zijn borst en 1 miljard euro rijker !:-)

420yeahbaby 29 april 2009 08:43

LOL merci voor den tip :p :rofl:

eno2 29 april 2009 10:45

Ik verkoop mijn prostaat,

daar die alleen druppels doorlaat.

Savatage 29 april 2009 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 4079919)
Ik verkoop mijn prostaat,

daar die alleen druppels doorlaat.

Voor uw werkhouding gaat ge alvast niet veel krijgen ;-)

eno2 30 april 2009 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4079967)
Voor uw werkhouding gaat ge alvast niet veel krijgen ;-)

Werkhouding? Mijn prostaat werkt ook niet meer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be