Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe gaan we België opdoeken ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127966)

azert 4 september 2009 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4315275)
Uiteraard, en de logica zelve. Wanneer ik naar een buurgemeente verhuis, kan ik in mijn oude gemeente ook niet meer gaan stemmen.

Amerikanen die in België wonen stemmen voor hun president.

Zwartengeel 4 september 2009 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4315277)
Amerikanen die in België wonen stemmen voor hun president.

Maar zij mogen niet meestemmen in binnenlandse referenda op het niveau van de deelstaten. Geen appelen met peren vergelijken, alstublieft.

Pericles 4 september 2009 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4314808)
De geschiedenis leert ons nochtans anders.

Telkens er een conflict is in de Zuidelijke Nederlanden/België gaan de Noordelijk Nederlanden/Nederland er op vooruit ten koste van de Zuidelijke Nederlanden/België.

Vlaanderen zou tot de Noordelijke Nederlanden moeten behoord hebben, dat was de keuze, de spanjaarden hebben daar een stokje voorgestoken, spijtig. De Republiek is erop vooruitgegaan dankzij de inwijking van Zuid-Nederlandse intelligentia en door het feit dat de concurrentie van Antwerpen was weggevallen (blokade Westerschelde)
Conflicten met franstaligen hebben daar niets mee te maken. België is gewoon een kunstmatig land, we zijn gewoon tegen onze wil bij elkaar gevoegd. Vlaanderen en Braband wilden de unie van Utrecht maar ze werden door de spanjaarden gedwongen terug bij de verraders gevoegd.

Pericles 4 september 2009 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4314823)
Vlaanderen heeft zich uiteindelijk toch aangesloten bij de Waalse gewesten.
Ze zijn niet met de Hollanders oorlog blijven voeren tegen Spanje.
Het was geen 1302 in die tijd.

Helemaal niet, Vlaanderen vocht mee met Holland. De keuze aan te sluiten met de unie van Atrecht werd nooit gemaakt. De Vlaamse en Brabandse steden werden gewoon door de spanjaarden belegerd en heroverd. Spijtig.

Fallen Angel 4 september 2009 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4315475)
België is gewoon een kunstmatig land, we zijn gewoon tegen onze wil bij elkaar gevoegd. Vlaanderen en Braband wilden de unie van Utrecht maar ze werden door de spanjaarden gedwongen terug bij de verraders gevoegd.

Voor zover ik weet is België ontstaan door een revolte tegen het verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Niks van samenvoegen.
Splitsen ja. We zijn zeer goed in kleine landjes op te splitsen in nog kleinere landjes.
Binnenkort gaat mijn achtertuin onafhankelijk willen worden van mijn voortuin.

Sidharta 4 september 2009 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4315914)
Voor zover ik weet is België ontstaan door een revolte tegen het verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Niks van samenvoegen.
Splitsen ja. We zijn zeer goed in kleine landjes op te splitsen in nog kleinere landjes.
Binnenkort gaat mijn achtertuin onafhankelijk willen worden van mijn voortuin.

Belgie is ontstaan door millitaire steun van Frankrijk.
Het was dus een splitsing.
Alleen ze hebben de grens verkeerd getrokken.
Ze hadden moete splitsen bij de taalgrens.

BWarrior 4 september 2009 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4315486)
Helemaal niet, Vlaanderen vocht mee met Holland. De keuze aan te sluiten met de unie van Atrecht werd nooit gemaakt. De Vlaamse en Brabandse steden werden gewoon door de spanjaarden belegerd en heroverd. Spijtig.

"Vlaanderen" ?8O

Fallen Angel 4 september 2009 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4315923)

Hmmm u kent uw geschiedenis niet goed.

Die "taalgrens" waarover u spreekt is vastgesteld in de jaren 1960.
Voorheen was die grens veel troebeler. Gent was franstalig en Brussel nederlandstalig.
In de jaren 60 heeft men gewoon een liniaal genomen en een horizontale rechte lijn getrokken die men de taalgrens noemde.

Toen België onafhankelijk werd bestond die taalgrens niet eens.

Pericles 4 september 2009 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4316067)

"Vlaanderen" ?8O

Welja, het graafschap Vlaanderen steunde de Unie van Utrecht, zoals ik zei.

Wat is uw vraag ?

Pericles 4 september 2009 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4316102)
Hmmm u kent uw geschiedenis niet goed.

Die "taalgrens" waarover u spreekt is vastgesteld in de jaren 1960.
Voorheen was die grens veel troebeler. Gent was franstalig en Brussel nederlandstalig.
In de jaren 60 heeft men gewoon een liniaal genomen en een horizontale rechte lijn getrokken die men de taalgrens noemde.

Toen België onafhankelijk werd bestond die taalgrens niet eens.

De taalgrens is in de loop van de geschiedenis alleen maar naar het noorden opgeschoven.

BWarrior 4 september 2009 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316124)
Welja, het graafschap Vlaanderen steunde de Unie van Utrecht, zoals ik zei.

Wat is uw vraag ?

Het Graafschap Vlaanderen =/= het Vlaams gewest.

BWarrior 4 september 2009 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4315923)

In 1830 heeft er niet één Belg gepleit voor zulk een grens.

Pericles 4 september 2009 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4316174)
Het Graafschap Vlaanderen =/= het Vlaams gewest.

Natuurlijk niet. In de kontekst waarin we bezig waren bedoelde ik met Vlaanderen natuurlijk het Graafschap Vlaanderen. Dat leek mij evident.

BWarrior 4 september 2009 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316179)
Natuurlijk niet. In de kontekst waarin we bezig waren bedoelde ik met Vlaanderen natuurlijk het Graafschap Vlaanderen. Dat leek mij evident.

Nochtans schreef u:

Citaat:

Conflicten met franstaligen hebben daar niets mee te maken. België is gewoon een kunstmatig land, we zijn gewoon tegen onze wil bij elkaar gevoegd. Vlaanderen en Braband wilden de unie van Utrecht maar ze werden door de spanjaarden gedwongen terug bij de verraders gevoegd.
1) Brabant was een tweetalig gebied
2) Elk land is kunstmatig
3) Nooit in 1000 jaar - tot de gewest- en gemeenschapsvorming - was de taalgrens een politieke grens

system 4 september 2009 20:05

Laten we mekaar niets wijsmaken.Vlaanderen is zoals België. Een kunstmatig gebied, door historische gebeurtenissen in mekaar geflanst. Alleen, België bestaat juridisch ruim 175 jaar. En Vlaanderen bestaat jurdisch hoogstens 35 jaar. En voordien was er het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden onder Onwijze Willem. En ook dat was kunstmatig in mekaar geflanst en duurde nauwelijks 15 jaar. Dat zijn de feiten.

Donar 4 september 2009 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4316176)
In 1830 heeft er niet één Belg gepleit voor zulk een grens.

In 1830 waren ook de belgen niet aan het bewind maar frans revolutionair gespuis. zelfs walen wilden niet splitsen van de nederlanden.

system 4 september 2009 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 4316209)
In 1830 waren ook de belgen niet aan het bewind maar frans revolutionair gespuis. zelfs walen wilden niet splitsen van de nederlanden.

Leer uw geschiedenis in plaats van onzin te debiteren.

Pericles 4 september 2009 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4316200)
Nochtans schreef u:

1) Brabant was een tweetalig gebied
2) Elk land is kunstmatig
3) Nooit in 1000 jaar - tot de gewest- en gemeenschapsvorming - was de taalgrens een politieke grens

Slechts een klein deel van Brabant was franstalig.
Er zijn gradaties in kunstmatigheid
Dat laatste is juist

Pericles 4 september 2009 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316206)
Laten we mekaar niets wijsmaken.Vlaanderen is zoals België. Een kunstmatig gebied, door historische gebeurtenissen in mekaar geflanst. Alleen, België bestaat juridisch ruim 175 jaar. En Vlaanderen bestaat jurdisch hoogstens 35 jaar. En voordien was er het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden onder Onwijze Willem. En ook dat was kunstmatig in mekaar geflanst en duurde nauwelijks 15 jaar. Dat zijn de feiten.

Niets is eeuwigdurend System.

system 4 september 2009 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316214)
Slechts een klein deel van Brabant was franstalig.
Er zijn gradaties in kunstmatigheid
Dat laatste is juist

Brabant is altijd tweetalig geweest. En relatief klein gebied weliswaar maar dan toch niet weer zo klein. U maakt echter een historische denkfout. Taal was geen grens, zoals nu. Godsdienst wel.

Pericles 4 september 2009 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316219)
Brabant is altijd tweetalig geweest. En relatief klein gebied weliswaar maar dan toch niet weer zo klein. U maakt echter een historische denkfout. Taal was geen grens, zoals nu. Godsdienst wel.

U moet lezen wat ik schrijf System. Ik spreek u niet tegen.

Donar 4 september 2009 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316212)
Leer uw geschiedenis in plaats van onzin te debiteren.

ook met uw neus in de belgische boekskes gezeten zeker?
ik leer geen geschiedenis ik bestudeer en trek zelf conclusies

zoals de eerste premier van belgië van frankrijk kwam. als je er niets van afweet doe er dan wat aan.

system 4 september 2009 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 4316224)
ook met uw neus in de belgische boekskes gezeten zeker?ik leer geen geschiedenis ik bestudeer en trek zelf conclusies

zoals de eerste premier van belgië van frankrijk kwam. als je er niets van afweet doe er dan wat aan.

U kunt het lezen bij Arnoldus Smits. De man was een verkapte Groot-Nederlander.

Fallen Angel 4 september 2009 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316129)
De taalgrens is in de loop van de geschiedenis alleen maar naar het noorden opgeschoven.

Oh really.......................... 8-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand...France)-nl.svg

Donar 4 september 2009 20:20

Verleden maakt bovendien niet uit, op naar een verenigd groot-nederland, uiteindelijk de enige economische oplossing.

Pericles 4 september 2009 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4316228)
Oh really.......................... 8-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand...France)-nl.svg

ja

Fallen Angel 4 september 2009 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316233)
ja

Nee hoor. Bekijk de kaart nog eens goed.

system 4 september 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 4316229)
Verleden maakt bovendien niet uit, op naar een verenigd groot-nederland, uiteindelijk de enige economische oplossing.

U denkt toch niet dat het dan beter zal gaan. Want als u dat denkt, dan bent u hoogst naïef. Beste bewijs is de strategie van de Nederlanders wanneer het om economische belangen gaat. Zie de Westerschelde en de IJzeren Rijn.

Zwartengeel 4 september 2009 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316235)
U denkt toch niet dat het dan beter zal gaan. Want als u dat denkt, dan bent u hoogst naïef. Beste bewijs is de strategie van de Nederlanders wanneer het om economische belangen gaat. Zie de Westerschelde en de IJzeren Rijn.

Natuurlijk, je mag toch enigzins verwachten dat Nederland zijn nationale belangen nu érgens verdedigt? Bij een hereniging zouden die problemen echter een binnenlandse aangelegenheid worden en dus in het belang van Nederland zelf.

Pericles 4 september 2009 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4316234)
Nee hoor. Bekijk de kaart nog eens goed.

Over hier en daar een gehucht gaan we niet zeveren.
Ik zal me beter formuleren: de taalgrens is zo goed als uitsluitend steeds maar meer en meer naar het noorden opgeschoven.

system 4 september 2009 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4316240)
Natuurlijk, je mag toch enigzins verwachten dat Nederland zijn nationale belangen nu érgens verdedigt? Bij een hereniging zouden die problemen echter een binnenlandse aangelegenheid worden en dus in het belang van Nederland zelf.

Ja ja, maar sommig havens zullen toch moeten verdwijnen of op zijn minst 'op low stand' worden gemaneuvreerd. En we kunnen zoal raden welke deze havens zullen zijn. Antwerpen is dè buit die de Hollanders uiteindelijk begeren. Niet om ze uit te baten noch om ze te vernietigen, wel om ze te neutraliseren. Anwerpen zal worden zoals eertijds Middelburg. Een tweede-rangs-haven in dienst van de Hollanders.

Pericles 4 september 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316246)
Ja ja, maar sommig havens zullen toch moeten verdwijnen of op zijn minst 'op low stand' worden gemaneuvreerd. En we kunnen zoal raden welke deze havens zullen zijn. Antwerpen is dè buit die de Hollanders uiteindelijk begeren. Niet om ze uit te baten noch om ze te vernietigen, wel om ze te neutraliseren.

Waarom zou dat zo zijn ?

Donar 4 september 2009 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316246)
Ja ja, maar sommig havens zullen toch moeten verdwijnen of op zijn minst 'op low stand' worden gemaneuvreerd. En we kunnen zoal raden welke deze havens zullen zijn. Antwerpen is dè buit die de Hollanders uiteindelijk begeren. Niet om ze uit te baten noch om ze te vernietigen, wel om ze te neutraliseren. Anwerpen zal worden zoals eertijds Middelburg. Een tweede-rangs-haven in diest van de Hollanders.

die belgische boekskes vol met hollanderhaat gaan er bij u wel goed in hé

system 4 september 2009 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316249)
Waarom zou dat zo zijn ?

Dat is nogal evident. Er is geen plaats voor twee eerste-rangs-havens in zo'n klein gebied. Er moet één de eerste zijn. En dat zal -in dit scenario- Rotterdam worden. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.

Fallen Angel 4 september 2009 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316243)
Over hier en daar een gehucht gaan we niet zeveren.
Ik zal me beter formuleren: de taalgrens is zo goed als uitsluitend steeds maar meer en meer naar het noorden opgeschoven.

Alleen vreemd dat er vroeger in België meer franstalig gebied was dan nu.

system 4 september 2009 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Donar (Bericht 4316252)
die belgische boekskes vol met hollanderhaat gaan er bij u wel goed in hé

Dat heeft volstrekt niets te maken met Hollandhaat, maar wel met economische belangen.

Pericles 4 september 2009 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4316255)
Dat is nogal evident. Er is geen plaats voor twee eerste-rangs-havens. Er moet één de eerste zijn. En dat zal -in dit scenario- Rotterdam worden. Daar kan niet de minste twijfel over bestaan.

Gij denkt precies dat de Nederlanders zot zijn. Ze gaan gewoon de capaciteit van Antwerpen en het aldaar aanwezige en zeer deskundige menselijk kapitaal eveneens gebruiken. Op dubbele kracht zal er gevaren worden.

Donar 4 september 2009 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4316257)

lol natuurlijk, vanaf 1830 tot 1945 was vlaams/nederlands praktisch verboden in belgië.

BTW de taalgrens is opgeschoven ten nadele van het nederlands de laatste 800 jaar.

in de 12de eeuw werd in Rouen nog vlaams gesproken, nog maar te zwijgen over frans-vlaanderen, noorden van henegouwen, waals brabant en luikse gemeenten.

Pericles 4 september 2009 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4316257)

Welke gebieden dan ?

system 4 september 2009 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 4316265)
Gij denkt precies dat de Nederlanders zot zijn. Ze gaan gewoon de capaciteit van Antwerpen en het aldaar aanwezige en zeer deskundige menselijk kapitaal eveneens gebruiken. Op dubbele kracht zal er gevaren worden.

Ge hebt zeker onlangs uw eerste communie gedaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be