Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Genkse school verbiedt GSM (https://forum.politics.be/showthread.php?t=135092)

Xenophon 11 februari 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4593735)
als dat systematisch en herhaaldelijk gebeurt, kan een schooldirectie zo'n leerling(en) altijd van school wegsturen. Dat gebeurde vroeger, en dat gebeurt ook nu nog.

Je zal hem hem dan toch eerst systematisch en herhaaldelijk moeten betrappen eerst.

En zover zijn we alsnog niet.

Iemand van school sturen omdat hij een GSM bijheeft, en we vragen ons af waarom leraars uitgelachen worden en geen respect meer krijgen?

Man man man... :roll:

Wat een incompetente bende gefrustreerde onnozelaars.

Anna List 11 februari 2010 14:55

zipper,
heb jij eigenlijk iets met het onderwijs te maken ?
heb jij kinderen ?

Xenophon 11 februari 2010 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593749)
zipper,
heb jij kinderen ?

Hij zit zelf nog op school. :D

Zipper 11 februari 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593742)
van school wegsturen, voor zo'n foute maatregel ???
wat met de procedures ???

verwittigen
schorsen

en zeker ook : een nieuwe school garanderen !

zomaar mogen buitenzwieren, da's lang geleden hoor :lol:

Zo'n uitsluiting gebeurt natuurlijk niet onmiddellijk, daar bestaan uiteraard procedures voor. Maar als die leerling na lang aandringen, zich toch niet kan schikken naar het bestaande schoolreglement, blijft er voor die schooldirectie geen andere keuze over.

Nynorsk 11 februari 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4592734)
De dag dat er een leerling in de klas doodbloedt, omdat hij zonder GSM zijn vriendje naast hem, of de leerkracht vooraan, niet kon op de hoogte brengen van zijn precaire situatie, zal ik mijn mening eventueel herzien.
Tot zolang blijf ik (en uiteindelijk jij ook, zo te zien) ervan overtuigd dat GSM's niet thuishoren in de klas. En de meeste leerkrachten zullen ook wel kunnen inschatten in welke situaties er een uitzondering kan gemaakt worden.

Hey, ik heb hier nooit beweerd dat gsm's wél in de klas thuishoren.
Maar ze niet mogen meebrengen naar school vind ik echt overdreven.
Nee, het zijn geen noodzakelijke voorwerpen, maar als we alles uit ons leven moeten bannen wat niet strikt noodzakelijk is... :?

Zipper 11 februari 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593749)
zipper,
heb jij kinderen ?

Ja, twee.

Anna List 11 februari 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593750)
Hij zit zelf nog op school. :D

maar krijgt gene gsm van de mama ? :-P

Eigenzinnig 11 februari 2010 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593736)
gij hebt het precies niet zo voor Befehl ist Befehl :p

Cynisch anarchist omwille van onverwerkte jeudtrauma's..:roll:

Privégekwetter hoort niet thuis in kerken,scholen cinema's,theaters of werkplaatsen..

Anna List 11 februari 2010 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4593757)
Ja, twee.

hoe oud zijn ze ?
en gaan ze al alleen naar school ?

Bhairav 11 februari 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593761)
Cynisch anarchist omwille van onverwerkte jeudtrauma's..:roll:

Privégekwetter hoort niet thuis in kerken,scholen cinema's,theaters of werkplaatsen..

Als een jongere verplicht word naar school te gaan vind ik toch dat die jongere tenminste het recht heeft om zijn/haar reet daar aan te vegen.

Zipper 11 februari 2010 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593764)
hoe oud zijn ze ?
en gaan ze al alleen naar school ?

14 en 16.

Eigenzinnig 11 februari 2010 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 4593777)
Als een jongere verplicht word naar school te gaan vind ik toch dat die jongere tenminste het recht heeft om zijn/haar reet daar aan te vegen.

Daarvoor zijn er reglementen..12-15 jarigen behandelen als verantwoordelijke volwassenen is flauwe kul..er zijn al genoeg slecht opgevoede volwassenen die jammer genoeg een leiband nodig hebben
..

Xenophon 11 februari 2010 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593800)
Daarvoor zijn er reglementen..12-15 jarigen behandelen als verantwoordelijke volwassenen is flauwe kul..er zijn al genoeg slecht opgevoede volwassenen die jammer genoeg een leiband nodig hebben
..

De schoolreglementen dienen dus om kinderen op te voeden?

Nynorsk 11 februari 2010 15:17

Toen er dit jaar tijdens m'n eerste les een gsm afging, heb ik gezegd: "ha! telefoon! van wie is die gsm?" en dan een beetje beginnen speuren waar het geluid vandaan kwam, toen zei de eigenares "ik ga hem afzetten, sorry", en toen zei ik: "nee nee, nie nodig, pak maar op hoor, wij wachten wel efkes in stilte tot ge klaar zijt met bellen".
Geen gsmgerinkel meer gehoord sindsdien.
En 't zijn echt nie allemaal brave studentjes.

Eigenzinnig 11 februari 2010 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593801)
De schoolreglementen dienen dus om kinderen op te voeden?

Nee, om te sfeer werkbaar te houden en de school haar taak te laten vervullen en er geen Kuregems zottekot van te maken.

Omdat kinderen en soms zelfs hun ouders (u?) geen natuurlijke aanleg hebben voor discipline en verantwoordelijheid.

Pieke 11 februari 2010 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4593806)
Toen er dit jaar tijdens m'n eerste les een gsm afging, heb ik gezegd: "ha! telefoon! van wie is die gsm?" en dan een beetje beginnen speuren waar het geluid vandaan kwam, toen zei de eigenares "ik ga hem afzetten, sorry", en toen zei ik: "nee nee, nie nodig, pak maar op hoor, wij wachten wel efkes in stilte tot ge klaar zijt met bellen".
En 't zijn echt nie allemaal brave studentjes.

:-D

hier ook al gedaan. Zeer effectief.

Maar het gaat em ook niet alleen om het gsm-gerinkel eh

Eigenzinnig 11 februari 2010 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4593806)
.

Knap aangepakt ..maar sms'en,ipodden, achter het gat filmen en gamen onder de bank krijg je daarmee niet opgelost..

Xenophon 11 februari 2010 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593852)
Knap aangepakt ..maar sms'en,ipodden, achter het gat filmen en gamen onder de bank krijg je daarmee niet opgelost..

Ik heb altijd de indruk van dat hoe meer regels er zijn hoe meer er gebroken zullen worden.

Zo gaat dat met de jeugd allertijden.

Kinderen zijn nu eenmaal geen robots.

Anna List 11 februari 2010 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 4593778)
14 en 16.

k weet natuurlijk niet hoe ver ze moeten en hoe ze er geraken, die van mij zijn iets jonger en ik heb graag datze mij kunnen bellen als er iets moest zijn onderweg.

een school waar ze die niet mogen bijhebben, zou dus voor mij een probleem zijn
en ik vind niet dat die school mij moet trachten op te voeden, noch moet proberen in te grijpen in mijn manier van opvoeden

dus ja, als een school daar voet bij stuk zou houden en geen gsm binnenlaten tssn de schoolmuren, dan zou ik mijn kind daar weghalen

ik prefereer sowieso scholen die kinderen wel een individuele behandeling kunnen bieden en kunnen ingaan op de specifieke noden van elk kind

en ja, zo'n scholen zijn er :) (één toch al, den andere zal volgend jaar een nieuwe moeten zoeken :) )

Anna List 11 februari 2010 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593852)

maak die les interessanter

Xenophon 11 februari 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593865)
en ik vind niet dat die school mij moet trachten op te voeden, noch moet proberen in te grijpen in mijn manier van opvoeden

Precies!

Er zijn vele scholen die hun eigen gefrustreerde incompetentie proberen verbergen door alles en nogwat waar ze niet mee omkunnen te verbieden.

Eigenzinnig 11 februari 2010 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593862)
Ik heb altijd de indruk van dat hoe meer regels er zijn hoe meer er gebroken zullen worden.

Zo gaat dat met de jeugd allertijden.

Kinderen zijn nu eenmaal geen robots.

Flitspalen, snelheidscontroles en dopingcontroles bij topsporten zorgen dus volgens jou voor méér inbreuken ? ..mij lijken het eerder regels te zijn om uitwassen te beperken..behalve voor een anarchist natuurlijk..

Xenophon 11 februari 2010 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593866)
maak die les interessanter

Dat kunnen hedendaagse leraars niet meer.

Buiten enkele hardwerkende uitzonderingen dan.

Maar van die mensen hoor je nooit iets vermits er daar nooit iemand problemen meeheeft.

Xenophon 11 februari 2010 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593878)
Flitspalen, snelheidscontroles en dopingcontroles bij topsporten zorgen dus volgens jou voor méér inbreuken ? ..

Ja.

Als er geen snelheidscontroles zijn dan worden er geen inbreuken vastgesteld, wat begrijp je daar niet aan?

Xenophon 11 februari 2010 16:10

Het forum valt stil, wat nu? Ach ok, het is kwart na vier, de bedienden gaan naar huis.

Mitgard 11 februari 2010 16:13

de vlaamse nationale sport 'instellingen haten' die heeft zich uitgebreid naar het onderwijs.
krijgen het intussen ook hard te verduren van jan modaal die alles beter weet: ziekenhuizen.
'nee ik neem die medicijnen niet, wat ik heb op google gelezen dat...' en 'als ik mij goed voel ga ik naar huis. ze moeten mij niet zeggen tot hoe lang ik moet daarblijven na mijn operatie. dat beslis ik zelf wel', alsook: 'verpleegsters zijn lui en incompetent. ik belde omdat ik jeuk aan mij voet had en ik moest een halve minuut wachten'.

kijk, dat krijg je als je kleine kinderen jarenlang verwent.
dan worden het ettertjes.

Eigenzinnig 11 februari 2010 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593885)
Als er geen snelheidscontroles zijn dan worden er geen inbreuken vastgesteld, wat begrijp je daar niet aan?

Anarchistische logica..

Dat vind je ook dat ouders met een alcoholprobleem hun kinderen mogen afrossen..geen regels is géén regels..

Ik heb de late shift..:twisted:

Xenophon 11 februari 2010 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 4593907)
de vlaamse nationale sport 'instellingen haten' die heeft zich uitgebreid naar het onderwijs.
krijgen het intussen ook hard te verduren van jan modaal die alles beter weet: ziekenhuizen.
'nee ik neem die medicijnen niet, wat ik heb op google gelezen dat...' en 'als ik mij goed voel ga ik naar huis. ze moeten mij niet zeggen tot hoe lang ik moet daarblijven na mijn operatie. dat beslis ik zelf wel', alsook: 'verpleegsters zijn lui en incompetent. ik belde omdat ik jeuk aan mij voet had en ik moest een halve minuut wachten'.

kijk, dat krijg je als je kleine kinderen jarenlang verwent.
dan worden het ettertjes.

Ja natuurlijk, de ouders zullen het kind de medicijnen wel laten nemen. Dat zou wat al te gek zijn anders...

Xenophon 11 februari 2010 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4593913)
Anarchistische logica..

Dat vind je ook dat ouders met een alcoholprobleem hun kinderen mogen afrossen..geen regels is géén regels..

Ik heb de late shift..:twisted:

Ik ben door mijn ouders met een alcoholprobleem alle dagen afgerost in de eerste vijftien jaar van mijn leven.

Daar waren nochtans regels tegen...

En nu u weer.

Mitgard 11 februari 2010 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593917)
Ik ben door mijn ouders met een alcoholprobleem alle dagen afgerost in de eerste vijftien jaar van mijn leven.

En nu u weer.

dat is heel erg.
maar het lijkt me ook dat iemand met zo'n verleden nog moeilijk objectief kan oordelen over pedagogische kwesties, gezien de emoties dat zoiets ongetwijfeld oproept.

Xenophon 11 februari 2010 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 4593921)
dat is heel erg.
maar het lijkt me ook dat iemand met zo'n verleden nog moeilijk objectief kan oordelen over pedagogische kwesties, gezien de emoties dat zoiets ongetwijfeld oproept.

Je hebt gedeeltelijk gelijk.

Niemand kan objectief zijn, iedereen is subjectief.

Eigenzinnig 11 februari 2010 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593917)

En nu u weer.

Regels zijn waardeloos....als ze niet afgedwongen (kunnen) worden door controles en sancties..dat weet ondertussen iedereen in Kuregem en omgeving..

Volgens uw kromme logica had uw jeugdprobleem kunnen vermeden worden indien geweldadig gedrag door alcoholisme een grondwettelijk recht was geweest..

Iedere sociaal evenement heeft regels..zelfs games en sportwedstrijden kunnen niet zonder..

Pieke 11 februari 2010 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4593181)
dat pikken de leerkrachten niet.

filmen door leerlingen of filmen door de directie, veel verschil maakt het niet

Karma 11 februari 2010 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593658)
Dat moet niet.

Hij zal alleen het regelement overtreden, omdat ik het hem zeg.

En als de school zijn GSM afpakt, dan kom ik die terughalen.

En de dag daarna staat hij terug op school met zijn GSM.

Gij stelt u dus boven het reglement?

En als uwen kleine zijn brommerke 80 rijdt, maar met jouw toelating dan rijdt hij tachtig. Gene flik die mag bepalen dat die maar veertig mag rijden want gij hebt het gezegd.

Anna List 11 februari 2010 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4593899)
Het forum valt stil, wat nu? Ach ok, het is kwart na vier, de bedienden gaan naar huis.

zit nog altijd op de job hoor :-)

t is hier idd druk :)

Eigenzinnig 11 februari 2010 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 4594030)
Gij stelt u dus boven het reglement?

En als uwen kleine zijn brommerke 80 rijdt, maar met jouw toelating dan rijdt hij tachtig. Gene flik die mag bepalen dat die maar veertig mag rijden want gij hebt het gezegd.

In de psychologie heet dit overcompensatie of zoiets..in je jeugd mishandeld worden en dit compenseren door je kinderen een 'vrije' opvoeding te geven..

Genoeg materie voor therapie..

Heftruck 11 februari 2010 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4593081)
Uw intentie is goed, maar vind gij het dan ook goed, dat pa en ma en u constant kunnen bellen , wanneer ze dat maar willen, straffer zelf , een tracker in uw GSM kunnen stoppen... om te zien waar ge uithangt, u zelf kunnen afluisteren als ze willen...

Komt er nog bij dat de stralingen uit dat ding het opgroeiend brein van uw spruiten roosteren. Ze zeggen wel dat dat niet bewezen is, maar uw brein warmt wel degelijk op van die troep als ge ze aan het gebruiken zijt. Zelfde straling als in een microgolfoven maar in kleinere dosis.

Dat zijn argumenten die te maken hebben met gsm-gebruik in het algemeen en met machtsrelaties tussen kind en ouder, niet tussen kind en school. Niet relevant bij deze materie dus.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4593081)
Verder vind ik dat ge u maar naar de regels van t school te plooien hebt, en u anders maar elders moet inschrijven, u hebt de vrije keuze. wij hadden ons ook te plooien naar de regels van de plaatselijke schoolplein fuhrer en ik heb daar toch geen complexen aan overgehouden hoor.

Dat een docent niet wil dat ze in zijn klas filmen en foto`s pakken, ook maar normaal, ge gaat naar t school om te leren, als er hier morgen in mijnen bureau eenen continue met ne camera gaat lopen zwaaien, dan gaat dat toestel ook op een mooie dag defect raken, dat zal zelf geen 2 dagen duren. Dat ze dan weer een bewakingscamera ophangen om de deuren of beveiligde ruimtes in het oog te houden dat is iets anders.

Verboden te Leven. Hier Heerschen Wij.

Van vrije schoolkeuze is in de praktijk toch niet veel te merken ze. Gedemonstreert echt gewoon die totalitaire mindset van 'wat hoort en wat niet' en 'braaf luisteren naar uw meerderen'.

Ik predik echt niet dat leerlingen constant moeten bellen, sms'en en filmpjes maken tijdens lessen. Gewoon dat confiscatie en al dat gedoe draconisch is. Als leraars en leerlingen niet met elkaar omkunnen in een situatie die mutueel respect vereist, dan is er meer aan de hand. Dat gedoe met gsm's is in zulke situaties niet meer dan een symptoom, ze liggen zeker niet aan de grond zelf.

Mijn tweede punt gaat over de inrichting van school'tijd'. Kunt ge mij eens uitleggen waarom het nodig is om kinderen buiten de lessen heen op te leggen waar ze mogen gaan, staan, schijten, zitten, naar luisteren, dragen, mee mogen omgaan, etc?

Dat is wat ik met dat totalitarisme bedoelde. Ge merkt dat ook in de omgang tussen leraars en leerlingen bij wie dit soort machtsrelaties bestaan; ze kunnen niet als gelijken met elkaar om en hebben bijgevolg ook geen respect voor elkaar.

Karma 11 februari 2010 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4594050)
In de psychologie heet dit overcompensatie of zoiets..in je jeugd mishandeld worden en dit compenseren door je kinderen een 'vrije' opvoeding te geven..

Genoeg materie voor therapie..

Dat zijn de theorieen van Alfred Adler.

Anna List 11 februari 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4594026)
filmen door leerlingen of filmen door de directie, veel verschil maakt het niet

zullen we het eens bij de onderwijsvakbond navragen ? :lol:

Heftruck 11 februari 2010 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 4593112)
jaja, totalitaire systemen die scholen zijn, daar gaat het in deze om eh. Misbruik van macht en zo. Geweldadig afdwingen van een ferbot.

Niet om dat meisje onder wiens rok ze ne foto hebben gemaakt, en die de ronde deed over de hele school. Niet om die jongen wiens broek ze hebben afgetrokken op de speelplaats en waarvan ze het filmpke en de stills netjes op het internet hebben geplaatst. Niet om de leerkracht die, menselijk als em is, moegetergd een krijtje naar iemands kop smijt en waarvan men het filmpke, vakkundig uit zijn context geknipt, op het www smijt. Het gaat em niet om de mogelijke misbruiken van dergelijke nieuwe technologien te bekampen. Neenee, het gaat em over fascistische totalitaire schooldirecties.

Wat een drogredenen, Pieke. Pesten gebeurt als men het toelaat, ongeacht de technologische hulpmiddelen. GSM's afpakken is je reinste symptoombestrijding. De probleemsituatie blijft daarna nog altijd bestaan. Het probleem is niet GSM's, mp3's of weet ik veel wat nog; het probleem zijn incompetente mensen die alleen met de autoriteit van stelen en slaan 'orde' kunnen krijgen (wat ge niet moet verwarren met respect) en allerlei mensen die niet thuishoren waar ze zijn.

Daar moeten scholen iets aan doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be