Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Overvloed zonnepanelen en turbines? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=142938)

gertc 3 april 2011 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 5393604)
Heeft u daar jaloerse gevoelens over? Dan hoop ik niet dat uw partij SP-A/Groen (verkoop Electrabel) of CD&V (verkoop Fortis) is.

Ik kan u gerust stellen: nee, ik heb niet op die partijen gestemd.

gertc 3 april 2011 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 5393597)
1) Hoe stom en achterlijk kan men zijn om een lening te nemen voor zonnepanelen, tenzij in het uitzonderlijke geval dat het huis is afbetaald, het huis volledig is geïsoleerd in het dak, driedubbele beglazing, efficiente ventilatie, enz....

En dat is dan nog midden of zelfs lagere klasse zegt u???

ps: U moet mij daar niet op geloven. De bank zal u hetzelfde zeggen als u gaat voor zo'n groene lening.

Dan ben ik waarschijnlijk dom en achterlijk, en mijn bankdirecteur ook. En nee, ik bedoel niet Citibank, wel een kleine Vlaamse bank die bekend staat om zijn voorzichtigheid.
Je moet stom en achterlijk zijn om meer te lenen dan je kunt terugbetalen, dat klopt. Maar het is op dit moment goedkoper om groene investeringen -isolatie, zonnepanelen, ...) te betalen met een groene lening, dan om deze investeringen cash te betalen.

patrickve 3 april 2011 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 5393604)
Hetzelfde trouwens met Fortis. Daar maken de Fransen nu ook fameus winst mee.

Joep. Over 't laatste nog gehoord op de (Franse) radio: Paribas is heel kontent en heeft uitzonderlijke resultaten geboekt, blijkbaar voor een groot stuk te danken aan de "uiterst gunstige" overname van Fortis...

corse 3 april 2011 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5393678)
Joep. Over 't laatste nog gehoord op de (Franse) radio: Paribas is heel kontent en heeft uitzonderlijke resultaten geboekt, blijkbaar voor een groot stuk te danken aan de "uiterst gunstige" overname van Fortis...

Wie heeft Paribas verkocht?

ViveLaBelgique 3 april 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5393678)

Het was ineens ook een meevaller van de federale begroting in lopende zaken. België is de grootste aandeelhouder van BNP Paribas en we kunnen dus genieten van een dividend. België is daarboven ook voor 25% rechtstreeks aandeelhouder van BNP Paribas Fortis en heeft ook hier rechtstreeks kunnen genieten van een dividend.

corse 3 april 2011 18:36

De industrie minimaliseren tot enkel de productie van duurzame consumptie!

In deze wereld willen wij wonen! (Zetel achteruit, vol scherm en geniet!)

Enya - Wild Child & Caribbean Blue [Tropical HD]
http://www.youtube.com/watch?v=q1vdI...eature=related

Enya - Caribbean Blue
http://www.youtube.com/watch?v=5yRgiXh2fP4

Earth Day:
http://www.youtube.com/watch?v=Lj76V...eature=related

Welcome to Planet Earth
http://www.youtube.com/watch?v=HJV6L...eature=related

EARTH - One video you NEED to see
http://www.youtube.com/watch?v=thuVi...eature=related

gertc 3 april 2011 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5393766)
Het was ineens ook een meevaller van de federale begroting in lopende zaken. België is de grootste aandeelhouder van BNP Paribas en we kunnen dus genieten van een dividend. België is daarboven ook voor 25% rechtstreeks aandeelhouder van BNP Paribas Fortis en heeft ook hier rechtstreeks kunnen genieten van een dividend.

Dus volgens u is het een meevaller dat slechts 75% van de dividenden en meerwaarden naar Frankrijk vloeien? In de wetstratese logica moet je het zo kunnen uitleggen, ja.

ViveLaBelgique 4 april 2011 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 5394113)
Dus volgens u is het een meevaller dat slechts 75% van de dividenden en meerwaarden naar Frankrijk vloeien? In de wetstratese logica moet je het zo kunnen uitleggen, ja.

Van die 75% dividenden van BNP Paribas Fortis dividenden die naar BNP Paribas gaan, profiteert België ook voor 11,6% aan omdat ze 11.6% van de aandelen van BNP Paribas in handen hebben.

Bovendien profiteert België ook van de dividenden van BNP Paribas in zijn geheel.

BNP Paribas is één van de drie grootste Europese banken. Van de grote Europese banken heeft BNP Paribas de bankencrisis het beste doorstaan. Van deze bank is België de grootste stemgerechtigde aandeelhouder.

Maar ja, we zijn een beetje weinig chauvinistisch hier...

België als land verdient meer aan BNP Paribas en BNP Paribas Fortis dan in 2006 aan Fortis.

Ben Tierbeu 4 april 2011 15:16

Zonnepanelen

Enkele bedenkingen
- Zonnepanelen = het nieuwe asbest van de toekomst ....?
- Rendement ? Kijk eens door je Velux als die een maand niet gewassen is ...
- Groene stroom ? Ons netwerk kan het niet verwerken ....
- Zouden we niet beter niet-duurzame energie bronnen vervangen door duurzame energiebronnen zonder dat het totale energie-verbruik stijgt ? Hoe ?
- Zijn we bereid minder te ver/ge-bruiken ?
- Energiequota per inwoner = nuttig ? (amai china ..)

Ipv door te drammen over rijken met zonnepanelen of armen zonder panelen beter eerst eens nadenken over hoe kan dit globaal aangepakt kan worden.
Hoewel ik de frustraties begrijp omtrent de aanpak hier op Belgisch/Vlaams niveau...:|

corse 4 april 2011 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ben Tierbeu (Bericht 5395403)
Enkele bedenkingen
- Zonnepanelen = het nieuwe asbest van de toekomst ....?
- Rendement ? Kijk eens door je Velux als die een maand niet gewassen is ...
- Groene stroom ? Ons netwerk kan het niet verwerken ....
- Zouden we niet beter niet-duurzame energie bronnen vervangen door duurzame energiebronnen zonder dat het totale energie-verbruik stijgt ? Hoe ?
- Zijn we bereid minder te ver/ge-bruiken ?
- Energiequota per inwoner = nuttig ? (amai china ..)

Ipv door te drammen over rijken met zonnepanelen of armen zonder panelen beter eerst eens nadenken over hoe kan dit globaal aangepakt kan worden.
Hoewel ik de frustraties begrijp omtrent de aanpak hier op Belgisch/Vlaams niveau...:|

Enkele bedenkingen:

Atoomcentrales = het nieuwe Thermen-kuren- wellness van de toekomst ....?

Zwemmen in de zee wordt pure wellness???
Kuren rond atoomcentrales is gezond!

Raven 4 april 2011 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5393766)

Belgie was zelfs even eigenaar van Fortis... wat jij een meevaller noemt, noem ik net een groot verlies.

Het is zoals uw lotto-biljet waarmee je de hoofdvogel zou winnen inruilen voor eentje waar je maar 10.000 euro mee gaat winnen. OK, die 10.000 euro is mooi, maar je bent wel 910.000 euro misgelopen.

Met andere woorden, met die mentaliteit gaat België echt wel terug naar de top klimmen :roll:

ViveLaBelgique 4 april 2011 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 5396010)
Belgie was zelfs even eigenaar van Fortis... wat jij een meevaller noemt, noem ik net een groot verlies.

Als ze eigenaar hadden gebleven was België dan waren we Ierland avant-la-lettre geweest. Deze zijn geknakt doordat ze hun hele banksector zelf wouden indekken die ook een veel te grote balans hadden.

Citaat:

Het is zoals uw lotto-biljet waarmee je de hoofdvogel zou winnen inruilen voor eentje waar je maar 10.000 euro mee gaat winnen. OK, die 10.000 euro is mooi, maar je bent wel 910.000 euro misgelopen.
Meer dan 11% van BNP Paribas voor slechts 75% van Fortis Bank België is geen slechte ruil geweest. De geschiedenis wijst uit dat we anders nu in een Ierland scenario zaten.

Citaat:

Met andere woorden, met die mentaliteit gaat België echt wel terug naar de top klimmen :roll:
We zijn te weinig chauvinistisch. We moeten onze stem in BNP Paribas meer laten gelden.

kelt 11 april 2011 19:14

Het zat er al een tijdje aan te komen,in Duitsland,Frankrijk,Groot-Brittanie worden magnifieke landschappen om zeep geholpen door rij na rij windturbines...

Dat schijnt "groen" te zijn.
Er zijn ook andere groenen,namelijk verenigingen waarvoor de bescherming van landschappen hoog op de agenda staat,zelfs hoger dan "groene" energie".
De John Muir Trust heeft een studie laten maken van het windenergiegebeuren in Scotland...de resultaten zijn..op zijn zachtst gezegd...teleurstellend.Want ook in Schotland worden de historische gronden heuvel na heuvel versierd met die dingen....

Het is nog maar net bekend geraakt,er begint al wat te stuiven in de Britse pers en op de BBC.....en het laatste woord is nog niet gezegd!

geniet mee: .(VEEL leesvoer)

http://www.jmt.org/news.asp?s=2&nid=JMT-N10561

corse 11 april 2011 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5406409)
Het zat er al een tijdje aan te komen,in Duitsland,Frankrijk,Groot-Brittanie worden magnifieke landschappen om zeep geholpen door rij na rij windturbines...

Dat schijnt "groen" te zijn.
Er zijn ook andere groenen,namelijk verenigingen waarvoor de bescherming van landschappen hoog op de agenda staat,zelfs hoger dan "groene" energie".
De John Muir Trust heeft een studie laten maken van het windenergiegebeuren in Scotland...de resultaten zijn..op zijn zachtst gezegd...teleurstellend.Want ook in Schotland worden de historische gronden heuvel na heuvel versierd met die dingen....

Het is nog maar net bekend geraakt,er begint al wat te stuiven in de Britse pers en op de BBC.....en het laatste woord is nog niet gezegd!

geniet mee: .(VEEL leesvoer)

http://www.jmt.org/news.asp?s=2&nid=JMT-N10561

Ze mogen er in mijn tuin zetten , geen probleem!

maddox 11 april 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door corse (Bericht 5406443)
Ze mogen er in mijn tuin zetten , geen probleem!

In België valt niet veel landschap meer te ontsieren.

corse 11 april 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5406585)
In België valt niet veel landschap meer te ontsieren.

Mijn tuin niet uitkafferen hé makker, dat is een Cubaanse Patio.

In België valt niet veel landschap meer te ontsieren is wel juist!

Hier is het beter:

http://www.youtube.com/watch?v=q1vdI...eature=related

kelt 19 april 2011 17:22

Ik lees op de site van Trends dat volgens voorlopige berekeningen ,en met de huidge gekende situatie op het gebeid van energiecertifikaten etc...het voor kleine installaties niet meer rendabel zal zijn vanaf april 2012 en voor grote- vanaf oktober 2011...

Bovendien is er sprake van dat ALLE energieleveranciers,dus ook Piet Konijn met zijn zonnepaneeltjes, moeten betalen voor het gebruik van het net.....dat kan dus binnenkort ook wel op de rekening.....

Met andere woorden,een volgende generatie zonnepaneelinstallaties zal zijn om groene stroom te produceren op eigen risico en initiatief,niet als een vorm van een obligatie met staatswaarborg,waarbij dan iedereen de vooruitgang van de Chinese industrie helpt financieren...

Overigens,ik heb de verzekeringsmaatschappijen nog niet gehoord....tip......:P:

Mahalingam 16 mei 2011 18:20

Overal willen burgers meer groene energie productie, zo wordt mij verteld.
maar afhankelijkheid van Russisch gas voor de back-up centrales (tgv, zonnepanelen en windenergie) willen ze niet.
Windmolens in hun achtertuin ook niet. Die moeten ver weg in zee, waar niemand ziet hoe vogels vermalen worden en zeehondjes doof worden.
Ook meer hoogspanningsleidingen in het landschap zijn omwelkom. Een ieder vreest kanker er door. Dus modderen we provisorisch door.
Citaat:

Nederland heeft verbindingen voor 2000 MW van wind op zee. Af en toe leveren de energieparken echter wel 6000 MW vermogen. "Dus moet het net die hoeveelheid stroom aankunnen", aldus directeur corporate development Lex Hartman van Tennet. Dat is momenteel echter niet het geval.

"Economisch gezien niet erg handig. Het kan wel, maar het is kostbaar. Het is aan de maatschappij en de politiek om aan te geven of we dat willen. Wind heeft nu eenmaal geen aan- en uitknop. Een windmolen op zee levert twee derde van de tijd niet zijn volle capaciteit. Een paar procent wind die fluctueert, is geen probleem, regelen we wel weg, maar 6000 MW aan de rand van ons systeem in plaats van verspreid aangeleverd, is wel een uitdaging", zegt Hartman vandaag in het FD.
Windenergie verdampt
Ik weet niet hoe wettelijk geregeld de afnameplicht van windstroom is, maar het zou mij niet verbazen als de molenaars betaald worden voor electriciteit die ze hadden kunnen leveren, maar die buiten hun schuld niet afgenomen kon worden.

Mahalingam 16 mei 2011 18:50

sorry dubbele posting

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be