![]() |
Citaat:
|
Ik wou even bevestigen:
http://www.verkiezingen2010.belgium...._CKR00000.html De PS rijft 13.7 % van de B. stemmen binnen; krijgt daarvoor 26 zetels in de kamer. De NVA rijft 17.4 % van de B. stemmen binnen; krijgt daarvoor 27 zetels. Maar kijk even naar onze groene vrienden: Ecolo haalt 4.8 % van de B. stemmen; krijgt 8 zetels; Groen haalt 4.38 % van de B. stemmen; krijgt 5 zetels. Moet er nog democratisch zand zijn ? |
Citaat:
|
Citaat:
Je zal nooit de Belgische grondwet kunnen wijzigen zonder 2/3 meerderheid in het parlement ventje. Maak jij jezelf en je omgeving altijd zulke blaasjes wijs? We hebben gezien tot wat de maddens theorie tot hiertoe geleid heeft. Niks is gewoonweg hilarisch.:lol: |
Citaat:
|
Ik heb ja gekozen omdat ik denk dat ze gewoon moeten,er is geen andere uitweg
|
Citaat:
|
Citaat:
Laten we die grondwet best naast ons neer leggen en gewoon de brute macht van de meerderheid gebruiken. Aan uw reacties lijkt mij dit een argument te zijn waar u gevoelig voor is. Ja, misschien is dat de oplossing. Mijn hond verstaat dat. Die kent zijn plaats. |
Citaat:
Maar het klopt ook dat we nooit een B. regering op de poten zullen krijgen, zonder meerderheid in de kamer. |
Citaat:
|
Citaat:
Ter info: het gaat o.m. om de dubbele meerderheid hé, dwz de helft van de stemmen in elk taalgroep, en om de bijzondere meerderheid, dwz tweederde in de hele assemblée. Allé, neusje, aan het werk. Ik ben werkelijk zeer benieuwd naar uw speurwerk, vergezeld van een onweerlegbare bron of course. |
Citaat:
Maar gebeuren zal het. |
Citaat:
voor een grondswetwijziging heb je een 2/3e meerderheid nodig in het parlement, met in elke taalgroep een gewone meerderheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus voor de vlaamsnationale sadisten : Eerst l'état Belgo-Flamand en daarna zien we wel.:-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ja de 2/3 meerderheid is een democratische regel gestemd door 2/3 van de assemblee en met een gewone meerderheid in de taalgroepen. Wat wil je nog meer? De tijd achteruit zetten? Terug naar het unitaire Belgie misschien? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:lol: |
Zolang de kleinere partijen niet aanvaarden dat er afspraken moeten gemaakt worden tussen de twee grootste partijen uit Vlaanderen en Wallonië, dus N-VA en PS en de kleinere partijen zich daarna hun mening kunnen geven over dit akkoord en moeten stoppen met hun eisen te wilen doordrukken.
Het is niet omdat Groen! nodig is om een 2/3 meerderheid te kennen vormen, dat Groen! zijn programma moet doordrukken en de regeringsvorming en het regeerakkoord moet bepalen. PS en N-VA moeten eerst onderling akkoord geraken en mogen pas daarna hun akkoorden onderhandelen met de andere partijen. De Franstaligen eisen echter dat zij in de eerste plaats mogen bepalen wat er in het regeerakkoord komt en pas daarna mag de N-VA zijn mening geven. Men is dus totaal fout bezig met het leggen van de belangrijkheid van partijen. |
Citaat:
Wat een onzin. Om de grondwet te veranderen is een 2/3 meerderheid nodig en die hebben de PS en NVA nu eenmaal niet. Dat beide partijen een belangrijke rol spelen is evident maar als ze iets willen veranderen hebben ze andere partijen nodig. Met zijn tweetjes onderhandelen en dan vragen dat de rest maar moet slikken is ongeloofelijk arrogant. Uiteraard kunnen ze altijd samen een voorstel doen. Dat is nog iets anders. Dewever gedraagt zich alsof ie de zonnekoning is van Vlaanderen. La Flandre c'est moi. De ironie is dat ie zich op een paar maanden tijd arroganter opstelt dan de PS als machtspartij ooit heeft gedaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Lukt niet. Albert en co gaan nu op zoek naar een andere 'preformateur' of nog een beest met een raardere naam.
Kijk naar Nederland: daar zijn ze ook al maanden bezig, dus Belzjiek doet het nog zo slecht niet. |
Citaat:
En ook Gennez, die het Vlaamse front verbrak, moet broodnodig eens op haar plaats gezet worden. |
Citaat:
Van dat soort vind je er in Vlaanderen elke dag minder, speurneus. De Flamand modéré is aan het uitsterven. |
Citaat:
Vooruit dan maar: afschaffing van alle pariteiten, alarmbellen en bijzondere meerderheden, én de instelling van een federale kieskring als kroon op het werk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het ging om een 'discussie' over de kleur van auto-nummerplaten. |
Citaat:
Laat ons nu eens eerlijk zijn: 88% van de economie in Brussel draait op diensten die niet plaatsgebonden zijn en vooral ten dienste staan van Vlaanderen. Het lijkt dan misschien mooi dat het geld fiscaal in Brussel wordt aangegeven, maar dat is niet omwille van de sterkte van de Brusselse economie. Integendeel. De paar restjes eigen economie (zoals Audi) zijn lang niet genoeg om Brussel in leven te houden moest het onafhankelijk zijn. |
Citaat:
In uw plaats zou ik pleiten voor méér zendtijd voor Mevrouw Milquet. |
Citaat:
|
Citaat:
En in wezen zijn mensen als Reynders, Milquet... even gevaarlijk als de man zelf. |
Ik vind dat Dewever wel gelijk heeft; eerst alles concreet op papier vastleggen ... anders komt er gewoon toch weer niets van. Ik denk ook dat Dewever wat te slim is voor de andere politici en bijkomend probleem is dat hij hier onder meer met 3 vrouwen te doen heeft ( Onkelinx, Milquet en Di Rupo ). En u kent het vast wel en u weet wel hoe het de zaken compliceert die vrouwelijke koppigheid.
|
Citaat:
Heeft men dan nog niets geleerd uit de vorige regeringvorming, waar de kleinste partner niet elke zijn wil probeerde op te dringen, maar zelfs heel het land in een politieke impasse bracht. Het is eerder arrogant te noemen dat de kleinere partners alles willen te zeggen hebben en zelfs een gewone meerderheid verhinderen. Als deze (pre)formatie niet lukt, mag je er bijna zeker van zijn dat we een federale regering krijgen met PS, Ecolo, CDH, SP-a, Groen! en indien nodig om aan een meerderheid te geraken, aangevuld met de MR en O-VLD. En er een totale uitverkoop van Vlaanderen gehouden word door deze partijen. De Wever moet zich trouwens onverzoenlijk opstellen, hij heeft dit in zijn verkiezingspropaganda aan zijn kiezers belooft. Indien hij zich niet aan zijn beloftes houd en zich koppig blijft opstellen tot dat hij zijn beloftes waar kan maken, staat er bij de volgende verkiezingen een VB met meer dan 40% van de zetels klaar om de Franstaligen aan te pakken. Vlaanderen is de arrogantie van CDH, FDF en MR en het profitariaat van de PS kots beu en zal op elke afwijzing van zijn eisen steeds harder antwoorden tijdens de verkiezingen. De Wever kan dus kiezen, of toegeven aan de Franstalige en voor één mandaat de postjes binnen halen, of voor het harde werk gaan en de zekerheid hebben volgende verkiezingen opnieuw een daverende overwinning behalen. |
Citaat:
Ja, nu weet ik het ook niet meer. Dos cervezas por favor. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be