Xenophon |
8 september 2010 14:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
(Bericht 4970960)
Bedankt voor de uitleg. Ben al blij dat ik in Leuven woon :) (wel te dicht bij de hulpgevangenis ipv. centraal en daar is het nogal eens boel als ik te vaak flikken met alarm naar daar zie rijden...)
En neen... je bent niet off-topic bezig. Je geeft hier een beschrijving van "den bak". Hebben ze mij bijna ook ooit ingestoken... Maar dat zou dan voor een nachtje zijn geweest.
En cellen die je met 3-4 mensen moet delen zijn zelfs dit onland onwaardig.
Misschien nog een vraagje... wat schuift dat om te werken in gevangenis? Wat moet of kan je er doen en wat krijg je betaald?
|
Er is werk in de keuken, al het eten wordt bereid door gevangenen. Er is werk is de vestiair, alle kledij/lakens en dergelijke meer wordt gewassen gestreken opgeplooid en rondgebracht door gevangenen. Al het kuiswerk en een deel van het onderhoud wordt gedaan door gevangenen.
Dan al naar gelang van welke gevangenis het is zijn er meer of minder werkplaatsen. Er zijn palletslagerijen, er wordt koper en andere metalen gesorteerd en uit bijvoorbeeld computers gehaald, er is een verscheidenheid aan jobs, zo is er overal wel een kapper, ook een gevangene. Er is een "bakker", brood wordt eenmaal per week bevroren geleverd.
Ken je die suikerspinnen die op een soort van sate-stokje gestoken zijn? De kans is groot dat die in de gevangenis op die stokjes gestoken zijn.
Over betaling weet ik het vandaag de dag niet. De laatste maal dat ik betaald ben in de gevangenis (2005) was het aan 17 eurocent per uur zwart. Ik kreeg er trouwens als ik vrijgelaten werd een afschrift over van de griffie, het betrof een som van enkele euro's. Het jaar erachter had ik die inkomsten op mijn belasting brief gezet. :D Bleek niet nodig te zijn volgens de man van de belastingen, er werd aanvaard dat men in de gevangenis - met de staat als koppelbaas dus, in het zwart betaald werd. Zo zijn de regels dus niet voor iedereen hetzelfde.
|