Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   'High-level' werkgroep: een akkoord tegen volgende week? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143973)

Anna List 1 oktober 2010 21:14

http://www.demorgen.be/dm/nl/3625/De...rvorming.dhtml

Franstaligen wachten op voorstellen N-VA voor vervolg staatshervorming ...

Bart,

C'est le moment !

een wit blad :

Artikel 35 : ...

maar doe het in t Nederlands.

BWarrior 1 oktober 2010 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010521)
Daar komen er maar stukken van en NIET helemaal. De macht blijft in Brussel. Jij denkt dat wij achterlijk zijn zeker? De cruciale delen die nodig zijn, wil men niet afgeven. Borrelnootjes.

Waar is de staatshervorming die voor 20 jaar communautaire vrede zou zorgen? Met deze borrelnootjes komt er niet eens een regering, laat staan dat de volgende ook weer staatshervorminegn moet gaan doen. Neen EDR, huiswerk opnieuw maken.

Stukken? Het hele federale wetenschapsbeleid, de volledige kinderbijslagen, het hele werkgelegenheidsbeleid, het departement ontwikkelingssamenwerking, de volledige Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel, het hele grootstedenbeleid, de volledige civiele bescherming, de volledige wegcode...

En het Vlaams Parlement is in Brussel.:roll:

Jan Meuleman 1 oktober 2010 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010538)

Bart,

C'est le moment !

een wit blad :

Artikel 35 : ...

maar doe het in t Nederlands.

En schrijf er onder : We doen samen niets en afzonderlijk alles.

Anna List 1 oktober 2010 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5010554)
Stukken? Het hele federale wetenschapsbeleid, de volledige kinderbijslagen, het hele werkgelegenheidsbeleid, het departement ontwikkelingssamenwerking, de volledige Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel, het hele grootstedenbeleid, de volledige civiele bescherming, de volledige wegcode...

:magniet:
kinderbijslagen willen Franstaligen alleen door de regio's laten uitbetalen ... de kassa doen dus ... beleid zou federaal moeten blijven

om zo maar één dingetje uit je greep belachelijke futuliteiten in de marge van het werkelijke beleid te nemen nogmaar ...

economie, gezondheidszorg, pensioenen dat zijn echte stukken :-)

Anna List 1 oktober 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 5010556)
En schrijf er onder : We doen samen niets en afzonderlijk alles.

ik zou daar Brussel inzetten ... maar alleen Brussel de nationale Hoofdstad

en volledig 50/50 in alles ... taalgebruik, bestuur, financiele middelen.

(en in Brussel drie officiele talen installeren NL-FR-ENG)

Kawadude 1 oktober 2010 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5010413)
Alles terug in de "Belgische" plooi te doen vallen, dwz dat ze hun dominantie kunnen behouden.
Ze denken nog altijd dat er steeds weer nieuwe truuken mogelijk zijn. Zo schijnt nu het idee opgang te maken dat de N-VA landslide van 13 juni een "accident" was dat misschien ongedaan kan gemaakt worden met nieuwe verkiezingen. :-)

Ik denk eerder dat de Franstaligen wachten tot 12 oktober, begin van het parlementaire jaar, om te zien of de Vlamingen al dan niet de BHV-splitsing op de agenda zullen plaatsen.

Of ze effectief plan B gaan activeren indien dit het geval zou zijn, weet ik niet, maar dat ze het niet zullen appreciëren en dat er opnieuw overdreven theatraal op gereageerd zal worden, lijkt me al iets zekerder vast te staan.

djimi 1 oktober 2010 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010571)

Doe daar ook maar Duits bij.

Kawadude 1 oktober 2010 23:39

Volgens de RTBf de belangrijkste punten van het (tussentijds) rapport van de High Level Group (in orde van vermelding in het artikel):

http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...-niveau-260593

Citaat:

- accroître l’autonomie financière des entitées fédérées, notamment en augmentant significativement leurs recettes propres ;
Ja, dat hadden we wel begrepen, zeker gezien er ongezien veel bevoegdheden overgedragen zouden worden.

Citaat:

- éviter une concurrence déloyale ;

- maintenir les règles de progressivité ;

- ne pas appauvrir structurellement une ou des entitées fédérées ;

- assurer la viabilité �* long terme de l’Etat fédéral et préserver ses prérogatives fiscales liées �* la politique de redistribution interpersonnelle ;
Ok, zo ver waren we enkele maanden geleden ook al, maar hoe breng je dat in de praktijk als iedereen -samen- 25 miljard euro moet besparen?

Citaat:

-renforcer la responsabilisation des entités fédérées en lien avec leurs compétences et leurs actions, en tenant compte des situations différentes de départ et en intégrant divers paramètres de mesure ;
En hoe concreet zijn die verschillende vertreksituaties en diverse metingsparameters al bepaald?

Citaat:

- tenir compte des externalités, de la réalité sociologique et du rôle de la Région de Bruxelles-Capitale ;
Volledig mee akkoord, maar mag zeker niet overschat worden en er kan zeker nog financieel gerationaliseerd worden door interne maatregelen te treffen, denk ik dan bij mezelf.

Citaat:

- prendre en compte des critères de population et d’élèves ;
Zeker wat betreft Brussel, gezien het verschil tussen bevolking (zeker sinds 5,3% als bevolkingsaantal de ronde doet) en schoolgaande jeugd (22% van de leerlingen in het Brusselse zitten in het Nederlandstalig onderwijs, dacht ik).

93%/7% vs. 80%/20% was de inzet.

Wat is het geworden?

Citaat:

- maintenir une solidarité entre entités, exonérée d’effets pervers ;
Kan iemand me de perverse effecten van solidariteit verklaren, en wie ze in dit geval dan wel vreest? Alvast bedankt.

Citaat:

- assurer la stabilisation financière des entités.
Ah ja, niemand mag verarmen, sommigen moeten meer krijgen, maar samen moeten we wel 25 miljard besparen.

Begrijpe wie begrijpen kan...

EddyBal 1 oktober 2010 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5010554)

Vanwaar haal jij die verzonnen verhaaltjes? Daar is helemaal niks van aan! BRON?

solidarnosc 1 oktober 2010 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010675)
Vanwaar haal jij die verzonnen verhaaltjes? Daar is helemaal niks van aan! BRON?

De Standaard.

EddyBal 1 oktober 2010 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010571)

Eh, DUITS is ook een officiele taal, en ook voor hen is Brussel onze hoofdstad he.:roll:

djimi 2 oktober 2010 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010681)
Eh, DUITS is ook een officiele taal, en ook voor hen is Brussel onze hoofdstad he.:roll:

In Europa is Duits bovendien - op het Russisch na - de grootste moedertaal.

EddyBal 2 oktober 2010 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5010678)
De Standaard.

Raar dat de Standaard een regeringsakkoord op zak heeft, en de onderhandelaars NIKS. Ik vind er trouwens niks van terug. Had je een link?

EddyBal 2 oktober 2010 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5010684)
In Europa is Duits bovendien - op het Russisch na - de grootste moedertaal.

Een bedenking:

Als IK baas was in Brussel, en ik wil een fiere hoofdstad zijn van de EU, dan zou ik zorgen dat de EU onderdanen zoveel mogelijk in hun eigen taal op zoveel mogelijk plaatsen, terecht kunnen. Om te beginnen de talen van het eigen land en daar dan nog op zijn minst Engels bij.
Ik zou er één stad van maken, om op een degelijke manier de wijken te kunnen saneren die het nodig hebben, en een degelijk stadsplan (laten) uittekenen. Ik weet zeker dat er op termijn weer meer degelijk volk zal komen wonen.

solidarnosc 2 oktober 2010 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010690)
Raar dat de Standaard een regeringsakkoord op zak heeft, en de onderhandelaars NIKS. Ik vind er trouwens niks van terug. Had je een link?

Tja ik heb al een maand geleden gezegd dat er een regeerakkoord zal moeten liggen vooraleer NVA er over zal willen beginnen te onderhandelen.

djimi 2 oktober 2010 06:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010697)
Een bedenking:

Als IK baas was in Brussel, en ik wil een fiere hoofdstad zijn van de EU, dan zou ik zorgen dat de EU onderdanen zoveel mogelijk in hun eigen taal op zoveel mogelijk plaatsen, terecht kunnen. Om te beginnen de talen van het eigen land en daar dan nog op zijn minst Engels bij.
Ik zou er één stad van maken, om op een degelijke manier de wijken te kunnen saneren die het nodig hebben, en een degelijk stadsplan (laten) uittekenen. Ik weet zeker dat er op termijn weer meer degelijk volk zal komen wonen.

- Brussel één stad? Zeer zeker, al was het maar om Didier Gosuin te pesten ;-)

- Sanering? Zeer zeker, en niet alleen 'de wijken', maar ook de verkeersinfrastructuur, de rioleringen, het onderwijs, ...

- 'Legalisering' van talen? Graag, maar niet alleen die van EU-onderdanen.

- Hoofdstad van de EU? Liever niet. Laat die 'eer' maar aan Wenen of Praag, als die steden dat nog willen.

Karel Martel B 2 oktober 2010 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5010582)
Ik denk eerder dat de Franstaligen wachten tot 12 oktober, begin van het parlementaire jaar, om te zien of de Vlamingen al dan niet de BHV-splitsing op de agenda zullen plaatsen.

Waarom zouden ze dat niet doen?

fredo2008 2 oktober 2010 08:13

Als NVA nog haar BAFO of LAFO in haar schuif heeft liggen, dan is het nu het moment om ze op tafel te leggen...

EddyBal 2 oktober 2010 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5010782)
- Brussel één stad? Zeer zeker, al was het maar om Didier Gosuin te pesten ;-)

- Sanering? Zeer zeker, en niet alleen 'de wijken', maar ook de verkeersinfrastructuur, de rioleringen, het onderwijs, ...

- 'Legalisering' van talen? Graag, maar niet alleen die van EU-onderdanen.

- Hoofdstad van de EU? Liever niet. Laat die 'eer' maar aan Wenen of Praag, als die steden dat nog willen.

Er staan 2 "alsen" he. ;)

EddyBal 2 oktober 2010 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5010849)
Als NVA nog haar BAFO of LAFO in haar schuif heeft liggen, dan is het nu het moment om ze op tafel te leggen...

We hebben nog een leeg blad met als titel: Artikel 35 ;)

djimi 2 oktober 2010 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5010855)
We hebben nog een leeg blad met als titel: Artikel 35 ;)

Haal het dan maar boven, Eddy.

Op 6 december ;-)

EddyBal 2 oktober 2010 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5010868)
Haal het dan maar boven, Eddy.

Op 6 december ;-)

Ik denk er net aan dat ik een vergadering heb gemist :(. Gelukkig niet van mijn eigen district ;)

Kawadude 2 oktober 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 5010836)
Waarom zouden ze dat niet doen?

Omdat de Franstaligen respect eisen. :lol:

BWarrior 2 oktober 2010 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010569)
kinderbijslagen willen Franstaligen alleen door de regio's laten uitbetalen ... de kassa doen dus ... beleid zou federaal moeten blijven

Ah, wat is de bron daarvoor?

Vette Pois(s)on 2 oktober 2010 17:08

Waarom laat de NVA nu toch de broek niet zakken en la belgique redden met blanco cheques?

Die mensen zijn veel te redelijk, dat kan nooit lukken in dit surrealistisch onland.

Jan Meuleman 2 oktober 2010 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010569)
kinderbijslagen willen Franstaligen alleen door de regio's laten uitbetalen ... de kassa doen dus ...

Is de enige bevoegdheid dat de franstaligen zelf aandurven.

fonne 2 oktober 2010 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5010673)
Volgens de RTBf de belangrijkste punten van het (tussentijds) rapport van de High Level Group (in orde van vermelding in het artikel):

http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...-niveau-260593

Bestaat ook in Nederlandstalige versie. Maar het is een absurd werkstuk, zo van "er zijn er die chocolade op de boterham willen en anderen willen jam, en nog anderen willen nog iets anders, maar er bestaat convergentie rond de opvatting dat er iets op de boterham moet liggen, zij het dat wat op de boterham ligt niet mag leiden tot afgunst voor de boterham van de anderen en niet duidelijk is wie mag bepalen wat er op de boterham ligt en of dat voor iedereen hetzelfde merk van choco of jam moet zijn..."

interim-rapport

't wordt echt wel tijd voor de splitsing.

fonne 2 oktober 2010 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5010673)
Kan iemand me de perverse effecten van solidariteit verklaren, en wie ze in dit geval dan wel vreest? Alvast bedankt.

Maar een adres: professor Vandenbroucke.

Solidariteit, verantwoordelijkheid en autonomie in de staatshervorming.

Het gaat er uiteindelijk om dat bv. Brussel minder inkomsten heeft als het werklozen aan het werk krijgt. Redelijk pervers, niet?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vandenbroucke
Een gewest gaat er in zulk geval financieel op vooruit wanneer de belastingsopbrengst in het gewest erop achteruit gaat.

fonne 2 oktober 2010 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5010538)

.

Franstaligen zijn toch grapjassen hoor:

Citaat:

Het probleem is dat Bart De Wever in alle talen zwijgt. Wanneer hem een precieze vraag wordt gesteld, antwoordt hij door het programma van zijn partij voor te lezen", stelt een andere bron.
Maar als De Wever in alle talen zwijgt, in welke taal leest hij dan zijn partijprogramma voor?

Ach wat is het toch moeilijk om te onderhandelen met partijen die een programma hebben en daar zoveel mogelijk van proberen binnen te halen. Waar is de tijd dat Vlaamse arrivisten hun eigen volk verraadden voor een postje?

En waarom doet de kandidaat-premier geen voorstellen die voor de N-VA aanvaardbaar zijn? Kan hij niet, of mag hij niet? Is zo iemand het waard van premier te worden?

lollysticky 3 oktober 2010 00:46

de franstaligen gaan nog eens een rondje 'het is de schuld van BDW' spelen...
zoals dat interview met Magnette... De PS is bereid over alles te spreken, maar het is altijd de N-VA dit, de N-VA dat....

de hand in eigen boezem steken, no way. De heilige franstaligen toch niet zeker :lol: Hun vorige rondje dewever-bashen heeft het tegenovergestelde bewerkstelligd; hebben ze het nu nog niet geleerd?

sjarel 3 oktober 2010 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5012205)
zoals dat interview met Magnette... De PS is bereid over alles te spreken, maar het is altijd de N-VA dit, de N-VA dat....

de hand in eigen boezem steken, no way. De heilige franstaligen toch niet zeker :lol: Hun vorige rondje dewever-bashen heeft het tegenovergestelde bewerkstelligd; hebben ze het nu nog niet geleerd?

alles, behalve
- geen extra geld voor BXL
- splitsing SZ
- fiscale autonomie
- splitsen BHV
- uitdoven faciliteiten
- opkuisen wanbeheer in BXL
- ...

Maar voor de rest willen ze over alles spreken natuurlijk.

born2bewild 3 oktober 2010 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 5012318)
alles, behalve
- geen extra geld voor BXL
- splitsing SZ
- fiscale autonomie
- splitsen BHV
- uitdoven faciliteiten
- opkuisen wanbeheer in BXL
- ...

Maar voor de rest willen ze over alles spreken natuurlijk.

kleur van de nummerplaten stond ook op het taboe lijstje

sjarel 3 oktober 2010 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5012320)
kleur van de nummerplaten stond ook op het taboe lijstje

Die staat in het kaakslag-lijstje.:2gunfire:

djimi 3 oktober 2010 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5011793)
Franstaligen zijn toch grapjassen hoor:

Maar als De Wever in alle talen zwijgt, in welke taal leest hij dan zijn partijprogramma voor?

Ach wat is het toch moeilijk om te onderhandelen met partijen die een programma hebben en daar zoveel mogelijk van proberen binnen te halen. Waar is de tijd dat Vlaamse arrivisten hun eigen volk verraadden voor een postje?

En waarom doet de kandidaat-premier geen voorstellen die voor de N-VA aanvaardbaar zijn? Kan hij niet, of mag hij niet? Is zo iemand het waard van premier te worden?

Gebarentaal misschien?

Het probleem is waarschijnlijk dat daar ook al 'taalbarrières' in bestaan.

EddyBal 3 oktober 2010 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5011776)
Bestaat ook in Nederlandstalige versie. Maar het is een absurd werkstuk, zo van "er zijn er die chocolade op de boterham willen en anderen willen jam, en nog anderen willen nog iets anders, maar er bestaat convergentie rond de opvatting dat er iets op de boterham moet liggen, zij het dat wat op de boterham ligt niet mag leiden tot afgunst voor de boterham van de anderen en niet duidelijk is wie mag bepalen wat er op de boterham ligt en of dat voor iedereen hetzelfde merk van choco of jam moet zijn..."

interim-rapport

't wordt echt wel tijd voor de splitsing.

Er is zelfs geen akkoord over van welk soort brood dat die boterham moet zijn ;)

EddyBal 3 oktober 2010 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5012205)

7de dag...

- Dus het kan via eigen belastingen?
-Er zijn andere methodes
-dus het kan NIET via eigen belastingen?
-maar er zijn andere..
-dus het kan NIET via belastingen?
- we willen over alles discuteren, maar BDW moet toegeven.

Tot zover de franstalige toegevingen...

EddyBal 3 oktober 2010 11:55

Wij willen over alles praten maar het MOET voldoen aan ONZE twee voorwaarden....()... En Bart de Wever mag geen voorwaarden stellen...

omaplop 3 oktober 2010 13:34

Ik heb ook mise au point gevolgd . De moderator vroeg op een moment of men akkoord zou gaan met de regionalisering van de sociale zekerheid als de Vlamingen ook de pensioenen zouden regionaliseren ( een item door de Franstaligen aangehaald om te bewijzen dat Vlaanderen alleen maar wil splitsen als het er voordeel uithaalt) en die vraag werd ogenblikkelijk weggewuifd en genegeerd.

We zijn nog heeeeel ver van een responsabilisering door de Walen, geloof me.

Shadowke 3 oktober 2010 13:36

op de 7de dag waren de franstaligen weer aant liegen dat ze zwart zien: 'wij willen een akkoord' met in het achterhoofd 'enkel en alleen als de Vlamingen onze eisen inwilligen'.

Kawadude 3 oktober 2010 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5011782)
Maar een adres: professor Vandenbroucke.

Solidariteit, verantwoordelijkheid en autonomie in de staatshervorming.

Het gaat er uiteindelijk om dat bv. Brussel minder inkomsten heeft als het werklozen aan het werk krijgt. Redelijk pervers, niet?

Ik bedoel wie vooral in het toekomstige akkoord deze vrees zou hebben. Dat ze in de huidige context bestaan, is één van de hoodredenen dat de Vlaamse politici een herziening van de geldstromen vroegen.

Of zou dit punt een toegeving van de Franstaligen zijn?

Ik denk het eerlijk gezegd niet, integendeel zelfs, irrationele solidareitsprincipes worden door hen allerminst als pervers aanzien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be