Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kerk mocht gescheiden organist niet ontslaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144148)

Albrecht 28 september 2010 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005086)
En als iemand biecht dat hij 5 mensen vermoordt heeft?

Het is aan de pastoor om hem trachten te overtuigen zichzelf aan te geven.

Amon_Re 28 september 2010 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005096)

En gij vindt da normaal?! 8O

Zipper 28 september 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005086)
En als iemand biecht dat hij 5 mensen vermoordt heeft?

toch zeker 2 "onze vaders" per moord.

Zipper 28 september 2010 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005096)

nee, die pastoor MOET het gerecht verwittigen, anders is hij medeplichtig aan moord.

Albrecht 28 september 2010 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005103)
nee, die pastoor MOET het gerecht verwittigen, anders is hij medeplichtig aan moord.

Nee, dat moet hij niet. Het biechtgeheim is een wettelijk vastgelegd beroepsgeheim.

Amon_Re 28 september 2010 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005140)
Nee, dat moet hij niet. Het biechtgeheim is een wettelijk vastgelegd beroepsgeheim.

Nogmaals, vind gij da normaal?! 8O

Albrecht 28 september 2010 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005286)

Ja, er zijn ook andere beroepen met een beroepsgeheim.

Zipper 28 september 2010 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005286)

Ik denk dat ik het ga opgeven, met godsdienstwaanzinnigen valt geen normale discussie te voeren.

Albrecht 28 september 2010 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005335)
Ik denk dat ik het ga opgeven, met godsdienstwaanzinnigen valt geen normale discussie te voeren.

Je geeft op, omdat je je verlies op dit éne ding niet wilt inzien.

Ik herhaal nogmaals.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005103)

Beroepsgeheim is wettelijk vastgelegd.

Alboreto 28 september 2010 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005140)

Nee, het biechtgeheim wordt niet wettelijk erkend.
Beroepsgeheim (zoals ook dokters dat hebben) wel, maar heeft zijn beperkingen.
Een rechter kan oordelen dat zedenfeiten daar niet onder vallen.

Amon_Re 28 september 2010 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005319)
Ja, er zijn ook andere beroepen met een beroepsgeheim.

Citeer eens de wet die dat regelt?

Zipper 28 september 2010 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005352)
Je geeft op, omdat je je verlies op dit éne ding niet wilt inzien.

ik geef het op omdat een normaal gesprek voeren met godsdienstwaanzinnigen uitgesloten is.

Albrecht 28 september 2010 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5005364)
Nee, het biechtgeheim wordt niet wettelijk erkend.
Beroepsgeheim (zoals ook dokters dat hebben) wel, maar heeft zijn beperkingen.
Een rechter kan oordelen dat zedenfeiten daar niet onder vallen.

Biechtgeheim valt onder het beroepsgeheim.

De enige beperking is als de dader zelf toestemming geeft.

Albrecht 28 september 2010 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005370)
ik geef het op omdat een normaal gesprek voeren met godsdienstwaanzinnigen uitgesloten is.

Net nadat je overduidelijk verloren hebt. Als dat niet zo was, had je wel iets tegen mijn argument gebruikt. Maar nee, je duikt weg als een bange kip.

Met jou een normaal gesprek voeren is ook niet mogelijk. Maar normale gesprekken gebeuren er sowieso niet op politics.

Xenophon 28 september 2010 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005335)

:D

Xenophon 28 september 2010 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005378)
Net nadat je overduidelijk verloren hebt. Als dat niet zo was, had je wel iets tegen mijn argument gebruikt. Maar nee, je duikt weg als een bange kip.

Met jou een normaal gesprek voeren is ook niet mogelijk. Maar normale gesprekken gebeuren er sowieso niet op politics.

:D

Xenophon 28 september 2010 19:28

Puur goud deze draad. :D

Zipper 28 september 2010 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5005404)
Puur goud deze draad. :D

aha, ook een fan van godsdienstwaanzin ??

Amon_Re 28 september 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005371)

De wet Albrecht, link naar die wet.

Albrecht 28 september 2010 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005482)

Ik ben nog steeds helemaal onbekend met het burgerlijk wetboek. Ik zal zien of het kan vinden, maar ik kan niet beloven dat het snel gaat zijn.

Xenophon 28 september 2010 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5005411)
aha, ook een fan van godsdienstwaanzin ??

Toen ik jonger was, dan was ik zo knap als god, maar daar houdt het op.

Amon_Re 28 september 2010 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005484)
Ik ben nog steeds helemaal onbekend met het burgerlijk wetboek. Ik zal zien of het kan vinden, maar ik kan niet beloven dat het snel gaat zijn.

Geen probleem

Nynorsk 28 september 2010 21:53

Albrecht,
als er gevaar is dat er andere slachtoffers vallen dan moet je dit aangeven.
in het geval van pedofiele priesters is er een uitzonderlijk groot gevaar dat dit opnieuw voorkomt, en zeker gezien de aard van de feiten moet je dat aangeven.
het gaat het niet om het stelen van een paperclip eh.

filosoof 28 september 2010 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5005547)

Toen de dieren nog spraken?:twisted:

filosoof 28 september 2010 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5005371)

Een dokter bij wie iemand met schot- of steekwonde komt dient aangifte te doen, beroepsgeheim of niet.

Albrecht 29 september 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5005717)
Albrecht,
als er gevaar is dat er andere slachtoffers vallen dan moet je dit aangeven.
in het geval van pedofiele priesters is er een uitzonderlijk groot gevaar dat dit opnieuw voorkomt, en zeker gezien de aard van de feiten moet je dat aangeven.
het gaat het niet om het stelen van een paperclip eh.

Als er gebiecht wordt bij een bisschop, zou die bisschop de priester uit z'n ambt moeten ontzetten, of overplaatsen naar het bisdom bij de krijgsmacht, waar geen kinderen zijn, zonder iets van pedofilie te noemen. Dit is voor alle zekerheid. Voor de rest over gezwegen worden door de bisschop als biechtsvader.

Jan van den Berghe 15 oktober 2010 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5005482)

Er is inderdaad zoiets als artikel 458 van het Belgisch strafwetboek dat het beroepsgeheim regelt. Naast een opsomming van medische beroepen vult de wettekst ook nog aan dat "alle anderen personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen..." gehouden zijn aan het beroepsgeheim op straffe van de daarbij vermelde boete. De wetgeving voorziet echter wel een uitzondering waarbij dit beroepsgeheim mag geschonden worden.

Wat de priester in vertrouwen verneemt "uit hoofde van zijn staat", valt bijgevolg onder de Belgische bepaling van beroepsgeheim en hij moet zich daardoor schikken naar de wettelijke voorschriften daaromtrent.

system 17 oktober 2010 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5034908)
Er is inderdaad zoiets als artikel 458 van het Belgisch strafwetboek dat het beroepsgeheim regelt. Naast een opsomming van medische beroepen vult de wettekst ook nog aan dat "alle anderen personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen..." gehouden zijn aan het beroepsgeheim op straffe van de daarbij vermelde boete. De wetgeving voorziet echter wel een uitzondering waarbij dit beroepsgeheim mag geschonden worden.

Wat de priester in vertrouwen verneemt "uit hoofde van zijn staat", valt bijgevolg onder de Belgische bepaling van beroepsgeheim en hij moet zich daardoor schikken naar de wettelijke voorschriften daaromtrent.

Ook de poetsvrouw is gehouden aan een beroepsgeheim. Maar bij de priester komt ook het canoniek recht om de hoek kijken. Het biechtgeheim is onschendbaar. De priester heeft een volledige zwijgplicht. Een priester die het biechtgeheim schendt kan (kerkelijk) strafrechterlijk worden gestraft door disciplinaire maatregelen.

Vraag is natuurlijk wat hier prevaleert: het canoniek recht of de 'leken'strafwet. In ieder geval, moest de kerk wat meer het strafwetboek hebben gevolgd en dus meer aangifte zou hebben gedaan van datgene wat er loos was op het vlak van pedofiele praktijken, dan zou er veel miserie zijn vermeden.

Zipper 17 oktober 2010 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5005547)

aha, vandaar de veelgebruikte uitdrukking : "de jonge blonde god" ??

Zipper 17 oktober 2010 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5036649)
Ook de poetsvrouw is gehouden aan een beroepsgeheim. Maar bij de priester komt ook het canoniek recht om de hoek kijken. Het biechtgeheim is onschendbaar. De priester heeft een volledige zwijgplicht. Een priester die het biechtgeheim schendt kan (kerkelijk) strafrechterlijk worden gestraft door disciplinaire maatregelen.

Vraag is natuurlijk wat hier prevaleert: het canoniek recht of de 'leken'strafwet. In ieder geval, moest de kerk wat meer het strafwetboek hebben gevolgd en dus meer aangifte zou hebben gedaan van datgene wat er loos was op het vlak van pedofiele praktijken, dan zou er veel miserie zijn vermeden.

dat kerkelijk strafrecht is symbolische zever.

Zipper 4 november 2010 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5006344)
Als er gebiecht wordt bij een bisschop, zou die bisschop de priester uit z'n ambt moeten ontzetten, of overplaatsen naar het bisdom bij de krijgsmacht, waar geen kinderen zijn, zonder iets van pedofilie te noemen. Dit is voor alle zekerheid. Voor de rest over gezwegen worden door de bisschop als biechtsvader.

dat "biechtgeheim" is vooral handig om pedo-pastoors uit de handen van het gerecht te houden.

Tavek 4 november 2010 15:03

Citaat:

Je bent een walgelijk persoon.

Kinderverkrachters horen zwaar gestraft te worden, en katholieke mumbo jumbo toestanden zoals biechtgeheim zijn irrelevant.

Die bisschop is even schuldig als die priester als hij het niet doorgeeft aan de authoriteiten. Want dan beschermt hij pedofielen, maar verhindert hij ook nog eens dat er volgende slachtoffers vallen (overplaatsing helpt niks).

Waarom verdedig jij dit soort crapuul eigenlijk ?

Tavek 4 november 2010 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5037771)
dat kerkelijk strafrecht is symbolische zever.

kerkelijk recht bestaat in mijn ogen niet. Er is maar 1 soort recht, en dat is die gestemd bij de gratie van het volk.

Amon_Re 4 november 2010 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5034908)

Kan je die uitzondering ook even vermelden?

Amon_Re 4 november 2010 15:06

Citaat:

Nee, nee & nog eens nee, die moet dat aangeven aan de politie.

Zipper 4 november 2010 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5073710)
kerkelijk recht bestaat in mijn ogen niet. Er is maar 1 soort recht, en dat is die gestemd bij de gratie van het volk.

dat "kerkelijk recht" is idd in feite niks meer dan een soort intern reglement zoals dat bij alle verenigingen het geval is.

filosoof 4 november 2010 16:09

Citaat:

Je wil is wet :lol::
Citaat:

Het Nieuwsblad - Als legerbisschop naar Afghanistan en Libanon
- [ Translate this page ]
30 okt 2010 ... Aartsbisschop Léonard trekt binnenkort naar Afghanistan en Libanon. Hij werd gisteren in de Brusselse Sint-Jacob-op-Koudenberg, ...
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=0G31K1GP
Is een sprankeltje hoop dat hij daar blijft?

EddyBal 4 november 2010 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001926)
Omdat ze niet gewijd mogen worden en dus het laatste jaar niks kunnen uitvoeren zonder diakenwijding, de seminaristen zouden afleiden en ze helemaal niets hebben aan de studie.

Waar staat er ergens in de Bijbel dat die moeten gewijd worden????

Dat ze MOETEN getrouwd zijn, DAT staat er wél in...

EddyBal 4 november 2010 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5073887)
Je wil is wet :lol::

Is een sprankeltje hoop dat hij daar blijft?

Je wil zeggen: dat hij "erin" blijft? ;)

Emanente rechtvaardigheid? :lol:

Albrecht 4 november 2010 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5073912)
Dat ze MOETEN getrouwd zijn, DAT staat er wél in...

Eddy, ik weet al lang dat je graag de bijbel verdraaid. Maar ga je onnozele verdraaiingen nu niet als argumenten gebruiken.

En om op dat hele celibaat gedoe teruggekomen, een hele hoop priesters in de H. Kerk zijn getrouwd, vooral in de Oosterse rites.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be