Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   PS: "N-VA is niet bereid tot compromis" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144495)

Txiki 6 oktober 2010 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5018664)
Ik heb nog steeds niet vernomen dat de NVA bereid is tot compromis. Zolang kereltjes als Dewever, populairste figuur van een derde wereld Stad, zoveel te zeggen hebben in Vlaanderen, lijkt me dat zelfs onwaarschijnlijk...

Hoe lang heeft De Wever het dan al voor het zeggen in Vlaanderen? :lol:

EddyBal 6 oktober 2010 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5018664)
Ik heb nog steeds niet vernomen dat de NVA bereid is tot compromis. Zolang kereltjes als Dewever, populairste figuur van een derde wereld Stad, zoveel te zeggen hebben in Vlaanderen, lijkt me dat zelfs onwaarschijnlijk...

Is zelfs door zijn tegenstanders aangeduid: hij heeft een compromis aanvaard over de Antwerpse superbrug. Niet makkelijk voor hem, maar prima gedaan.

solidarnosc 6 oktober 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5018831)
Is zelfs door zijn tegenstanders aangeduid: hij heeft een compromis aanvaard over de Antwerpse superbrug. Niet makkelijk voor hem, maar prima gedaan.

De Brug blijven steunen was ondertussen electorale zelfmoord geworden in Antwerpen en nu heeft de man een tunnen én is het iemand anders die de rekening mag betalen nml. de Janssens. De toegeving van Dewever is er eigenlijk helemaal geen.

EddyBal 6 oktober 2010 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5018843)
De Brug blijven steunen was ondertussen electorale zelfmoord geworden in Antwerpen en nu heeft de man een tunnen én is het iemand anders die de rekening mag betalen nml. de Janssens. De toegeving van Dewever is er eigenlijk helemaal geen.

Jij hebt werkelijk GEEEN idee man!!

fonne 6 oktober 2010 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5018849)

Kom, kom. Bart heeft dat perfect gespeeld. Janssens en zijn SP.A krijgen de schuld van de meerkost, zelf krijgt hij de stemmen van de zuidrand voor de ondertunneling van de R11 en de 0-VLD is tot electoraal schroot herleid. Nu nog Ludo aansluiten bij de N-VA en op die manier een zetel in het schepencollege verkrijgen en klaar is kees.

fonne 6 oktober 2010 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5018807)
BDW heeft eigenlijk weinig te zeggen "In Vlaanderen",gezien op het Vlaams niveau de NVA maar een tweede-rangs formatie is....

niettemin een raak commentaar! ;-)

En wie is er in Vlaanderen dan een eerste-rangs formatie? De B.U.B?

EddyBal 6 oktober 2010 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5018925)
Kom, kom. Bart heeft dat perfect gespeeld. Janssens en zijn SP.A krijgen de schuld van de meerkost, zelf krijgt hij de stemmen van de zuidrand voor de ondertunneling van de R11 en de 0-VLD is tot electoraal schroot herleid. Nu nog Ludo aansluiten bij de N-VA en op die manier een zetel in het schepencollege verkrijgen en klaar is kees.

Bart was nogal hard voor de brug... Janssens, die van mening was veranderd door het referendum tégen. En natuurlijk gaat het dan niet meer alleen om de brug, maar om politieke tegenstanders: wie haalt zijn slag binnen. Bart heeft Janssens laten scoren in deze. Neem van me aan dat dat niet makkelijk was.

Kawadude 6 oktober 2010 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5017576)
Het wordt hoog tijd dat Brussel een eigen werkgelegenheidsbeleid gaat voeren en er voorrang gegeven wordt aan Brusselaars. Dat is ook een van de franstalige eisen. Je ziet: niet enkel de Vlamingen willen splitsen. Zonder die 100000'en pendelaars zou de werkloosheid in Vlaanderen, en dus ook de armoede, een pak hoger liggen.

LOL, is al jaren een regionale bevoegdheid. Actiris, weet je wel?

En wat bedoel je met voorrang geven aan Brusselaars.

Ongeacht de vereisten voor de job, een Brusselaar de functie geven?

Dat gaat de (lokale) economie zeker ten goede komen. Maar waarom dit niet op natuurlijke wijze gebeurt, is me een raadsel.

Zou het iets te maken kunnen hebben met een Vlaams complot waarbij door Vlaamse nationalisten geïnfiltreerde HR-diensten er alles aan doen om Vlamingen voor te trekken, ongeacht competenties en functievereisten?

Een beetje hetzelfde als wat u voorstelt, neen?

Echter, ik verdedig dit niet (mocht het al het geval zijn, quod non).

Kawadude 6 oktober 2010 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5017590)
het Duitse model is inderdaad een goed voorbeeld. Maar dat wil de NVA niet, zij willen zoveel mogelijk splitsen, ook zaken die in Duitsland (gelukkig) federaal geregeld zijn.

Veel van de in het verleden (niet door NVA ondersteunde bij mijn weten)overgedragen bevoegdheden zijn wat nu beschouwd kan worden als borrelnootjes.

Splitsen om te splitsen om de Vlamingen iets te geven en ze vooral het gevoel te geven dat er gefederaliseerd werd.

En als er dan een (nep)bevoegdheid was die voor de Franstaligen moesten geregionalieseerd worden en waarvan de Vlamingen het nut niet inzagen, ging de institutionele atoombom gesmeten worden indien ze niet ingewilligd werd.

Wat denkt u van het wit papier en het 35ste artikel van de Belgische grondwet?

EddyBal 6 oktober 2010 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5019016)
Veel van de in het verleden (niet door NVA ondersteunde bij mijn weten)overgedragen bevoegdheden zijn wat nu beschouwd kan worden als borrelnootjes.

Splitsen om te splitsen om de Vlamingen iets te geven en ze vooral het gevoel te geven dat er gefederaliseerd werd.

En als er dan een (nep)bevoegdheid was die voor de Franstaligen moesten geregionalieseerd worden en waarvan de Vlamingen het nut niet inzagen, ging de institutionele atoombom gesmeten worden indien ze niet ingewilligd werd.

Wat denkt u van het wit papier en het 35ste artikel van de Belgische grondwet?

BDW moet dat NU invoeren. En alleen VOLLEDIGE bevoegdheden kunnen worden overgedragen. Geen stukskes zoals alleen maar de uitbetaling (van het kindergeld bvb) dat dan als 'bevoegdheid" wordt verkocht mét het cijfer van die kinderbijslag zogezegd als bonus... Een lachertje heeft men er van gemaakt. Bartje had al veeel langer moeten stoppen.

Hopelijk neemt hij nu een nieuwe start, gaat hij zelf initiatieven nemen, en bouwt hij eerst aan een Vlaams front, al was het maar alleen samen met CD&V.

Kawadude 6 oktober 2010 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5018053)
De Franstaligen hebben rustig de tijd.
BDW heeft enkel het dreigement van boedelscheiding achter de hand; maar BRUX wil niet mee; dus staat hij daar met lege handen blufpoker te spelen; want de FR weten ook dat hij zonder troefkaarten zit.

En BRUX heeft alle tijd en alle troeven in handen, zeker?

Wait and see, wie zal er het eerste vinden dat hij dringend geld nodig heeft.

Of wacht, er is al een alarmbel geslagen, neen? Was het niet Picqué die het als eerste inzag?

Citaat:

Volgens Brussels minister-president Charles Picqué (PS) zijn de problemen van de Brusselse non-profit 'een illustratie van de Maddensdoctrine'. Picqué heeft het dan over de weigering om Brussel de 'middelen toe te kennen die het verdient'. De uitspraak komt er naar aanleiding van een betoging van de non-profitsector
http://www.brusselnieuws.be/artikels...chterm=picqué

Maar 't blijft nog altijd de fout van de Vlamingen, niet waar?

Hoelang gaan ze dat nog volhouden?

Kawadude 6 oktober 2010 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5018058)
Die zitten gewoon in Diegem omdat dat voor hen Brussel is. Van het ogenblik dat BE niet meer zou bestaan, dan zijn ze weg naar Ned of FR.

Denk je dat echt?

In Diegem spreken ze zowel Nederlands als Frans, hoor.

Alleen niet in het gemeentehuis. Enfin, toch niet met de burgers aan 't loket, met investeerders die voor werkgelegenheid willen zorgen, da's iets anders, hé.

EddyBal 6 oktober 2010 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5019046)
En BRUX heeft alle tijd en alle troeven in handen, zeker?

Wait and see, wie zal er het eerste vinden dat hij dringend geld nodig heeft.

Of wacht, er is al een alarmbel geslagen, neen? Was het niet Picqué die het als eerste inzag?

http://www.brusselnieuws.be/artikels...chterm=picqué

Maar 't blijft nog altijd de fout van de Vlamingen, niet waar?

Hoelang gaan ze dat nog volhouden?

Dat ze eerst maar het juiste quorum Nederlandstaligen aannemen, DAN kunnen we nog eens een klein beetje klappen...:twisted:

djimi 6 oktober 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5018715)
gij hebt een zeer groot gedacht van uzelf. Zonder Brussel is Vlaanderen niets. Het is de enige echt internationale metropool in de regio die veel buitenlandse investeringen aantrekt. Het is geen toeval dat de wegen en de treinen 's morgens vol zitten richting Brussel en 's avonds richting Vlaanderen...
Zonder Brussel zouden streken als Aalst of Denderleeuw de grootste werkloosheid van BelgiE kennen.

Dat is toch ook 'ironie', hé, tomm?

Of is het eerder 'cynisch bedoeld'?

Kawadude 6 oktober 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5018084)
Wij hebben het dreigement van de Vlaamse meerderheid in het parlement. Vlamingen hebben ALLE tijd: 270 dagen en alle vertragingsmaneuvers zijn afgelopen en BHV is gesplitst. :lol:

zij DACHTEN met tijdwinnen te kunnen winnen. Nu blijkt het tegenovergestelde :lol:

Inderdaad, maar niet wat betreft de splitsing van BHV. Ik zou daarvoor nog niet te veel op rekenen op een Vlaamse meerderheid. De Franstaligen hebben wel al bewezen -minstens- één legislatuur lam te kunnen leggen, maar daarna volgen onverbiddelijk verkiezingen.

En als de verkiezingsuitslag van 2010 al zo'n crisis teweegbrengt, wat moet dat niet zijn in 2014 na een goeie 3 jaar met een Vlaamse minderheidsregering?

Dan moet de -eventuele, maar voorspelbare- meerderheid uitgespeeld worden om alsnog te bekomen wat reeds meerdere jaren op het programma staat.

Laat de tijd in deze aan de kant van de NVA staan en als de Franstaligen nog altijd niet begrepen hebben dat een Vlaamse minderheidsregering gelijk staat aan een onvergelijkbare crisis in 2014, zijn het echt slechts op geld beluste postjespakkers.

Zoals eerder in de -franstalige- geschiedenis reeds gezegd werd (maar daarom niet minder van toepassing op sommige Vlamingen):

'Après nous le déluge.'

Kawadude 6 oktober 2010 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5018397)
Voorstander!

We hebben al drie jaar een regering zonder meerderheid in Vlaanderen, we kunnen dan eens een regering krijgen zonder meerderheid in Franco-België.

Dan moet je wel minstens 7 franstalige politici vinden die samen met de Vlaamse een regering willen vormen, neen?

Dat hebben ze wel voor op de Vlamingen, ze vinden altijd wel één of andere collaborateur...

solidarnosc 6 oktober 2010 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5018849)

Ging Dewever dan campagne voeren in 2012 voor de brug en de verbreding van de Antwerpse ring? Dat zou politieke zelfmoord geweest zijn. Nu heeft ie net als Janssens een tunnel en hij moet er nog niet voor betalen ook. De mensen die voorstander zijn van een tunnel kunnen voor Dewever stemmen en diegenen die tegen de meerprijs van die tunnel zijn kunnen er ook voor stemmen.

Kawadude 6 oktober 2010 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5018709)
Hij mag wel werken in Brussel, van mij toch. Maar als je wil dat de regio's financieel onafhankelijk worden is het maar normaal zeker dat Brussel belastingen kan heffen op mensen die in Brussel werken maar er niet wonen. DAAR zwijgt hypocriet Dewever natuurlijk over.

En hoe rijmt u dit met 'voorrang geven aan Brusselaars voor wat betreft tewerkstelling', waar u eerder voor pleitte?

Meer belastingen voor niet-inwoners?

Zullen we alvast Europa inlichten (en de echte instanties, niet die die de 'wooncode' veroordelen bvb....)?

Garry 6 oktober 2010 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5019075)
Ging Dewever dan campagne voeren in 2012 voor de brug en de verbreding van de Antwerpse ring? Dat zou politieke zelfmoord geweest zijn. Nu heeft ie net als Janssens een tunnel en hij moet er nog niet voor betalen ook. De mensen die voorstander zijn van een tunnel kunnen voor Dewever stemmen en diegenen die tegen de meerprijs van die tunnel zijn kunnen er ook voor stemmen.

Ge moet modern denken hé. Geen halve maatregelen.

Die tunnel mag wel een stuk duurder zijn, maar naar de toekomst gezien zal hij veel goedkoper uitvallen en is bovendien toekomst gericht een veel betere oplossing. Spijtig alleen dat het een stuk meer tijd zal in beslag nemen vooraleer hij bruikbaar zal zijn en dat intussen de problematiek niet zal verbeterd maar eerder nog zal verslechten.

Kawadude 6 oktober 2010 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5018715)
gij hebt een zeer groot gedacht van uzelf. Zonder Brussel is Vlaanderen niets. Het is de enige echt internationale metropool in de regio die veel buitenlandse investeringen aantrekt. Het is geen toeval dat de wegen en de treinen 's morgens vol zitten richting Brussel en 's avonds richting Vlaanderen...
Zonder Brussel zouden streken als Aalst of Denderleeuw de grootste werkloosheid van BelgiE kennen.

't Is niet dat ik er de grootste fan van ben, maar me dunkt stelt Antwerpen (en Gent in iets mindere mate) toch ook iets voor, neen?

En wat Aalst en Denderleeuw betreft, maak u geen zorgen, die trekken hun plan wel. Wat hun Waalse tegenhangers (vult u zelf maar in dewelke) aangaat, ben ik minder gerust in geval een eventuele verdwijning van België.

Kawadude 6 oktober 2010 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5018925)
Kom, kom. Bart heeft dat perfect gespeeld. Janssens en zijn SP.A krijgen de schuld van de meerkost, zelf krijgt hij de stemmen van de zuidrand voor de ondertunneling van de R11 en de 0-VLD is tot electoraal schroot herleid. Nu nog Ludo aansluiten bij de N-VA en op die manier een (extra) zetel in het schepencollege verkrijgen en klaar is kees.

correctie aangebracht in originele post ;-)

Kawadude 6 oktober 2010 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5019035)
BDW moet dat NU invoeren. En alleen VOLLEDIGE bevoegdheden kunnen worden overgedragen. Geen stukskes zoals alleen maar de uitbetaling (van het kindergeld bvb) dat dan als 'bevoegdheid" wordt verkocht mét het cijfer van die kinderbijslag zogezegd als bonus... Een lachertje heeft men er van gemaakt. Bartje had al veeel langer moeten stoppen.

Hopelijk neemt hij nu een nieuwe start, gaat hij zelf initiatieven nemen, en bouwt hij eerst aan een Vlaams front, al was het maar alleen samen met CD&V.

't Is niet dat ie niet probeert, maar veel steun krijgt ie nu ook weer niet.

Vooral E. Van Rompuy stelde me teleur.

't Was hem precies enkel om de splitsing van BHV te doen (zodat hij op de volgende Gordel met een t-shirt 'ik heb het mee gesplitst' kan paraderen en vervolgens z'n pensioen vrijwaren kan) en niet om de systemische Copernicaanse omwenteling.

Dezer dagen toch het hoger doel van de meer beslagen (Vlaamse) staatslui, dacht ik.

AsGardSGO 7 oktober 2010 02:56

Een paar maanden geleden toen hij nog maar net tot "preformateur" benoemd was kwam hij nog optimistisch zeggen en het nederlands: "Et iiss ene lange lijdenskweg maar wij moet er door, de kiezer heeft zowel aan vlaamsche zeite als walonische zeite ene sterke signal gegeefen en wij moeten als politisji onzke responsabiliteit dan ook nemen en dat zullen wij ook doen"
Ofwel geloofde ie zijn eigen valselijke leugens ofwel is hij ons nog maar eens zoals de meesten weer eens blaaskes komen wijsmaken. Hij kan dan wel de intentie gehad hebben om water bij de wijn te doen maar is dan waarschijnlijk ook weer gezwicht voor zijn of gans de Waalse achterban.
In ieder geval alle partijen ,van de eerste tot de laatste laat zich weer van zijn beste kant zien. Dat ze het voor de zoveelste keer niet begrepen hebben is niet; ze weten verdomd goed hoe de mens in de straat er over denkt en wenst maar daar ligt duidelijk geen enkele politieker van wakker. Ze doen gewoon verder met hun poppenkast en spelletjes voor de neus van de kiezer. Ah ja die slikken toch alles en gaan als idioten braafkes telkens stemmen, in de illusie inspraak en zeggenschap te hebben.

E. Gidius 7 oktober 2010 05:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 5018657)
mensen die privileges hadden verdienen wel geen vergoeding omdat ze hun misbruiken moeten stoppen.

Dat is de kern van de zaak. En het is de reden waarom de Franstaligen zullen buigen over de hele lijn.

azert 7 oktober 2010 06:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5019070)
En als de verkiezingsuitslag van 2010 al zo'n crisis teweegbrengt, wat moet dat niet zijn in 2014 na een goeie 3 jaar met een Vlaamse minderheidsregering?

Dan moet de -eventuele, maar voorspelbare- meerderheid uitgespeeld worden om alsnog te bekomen wat reeds meerdere jaren op het programma staat.

Laat de tijd in deze aan de kant van de NVA staan en als de Franstaligen nog altijd niet begrepen hebben dat een Vlaamse minderheidsregering gelijk staat aan een onvergelijkbare crisis in 2014'

De meeste politici zullen denken: och, 2014 is nog ver weg.
Wie weet hoe de wereld er tegen dan uitziet en wat er intussen al gebeurd is waardoor de kaarten weer anders liggen.

azert 7 oktober 2010 06:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5019147)
Dat is de kern van de zaak. En het is de reden waarom de Franstaligen zullen buigen over de hele lijn.

wat is buigen over de hele lijn concreet?

eindelijk aanvaarden dat onderhandelen wil zeggen: praten maar uiteindelijk alle eisen van de tegenpartij aanvaarden.

Karel Martel B 7 oktober 2010 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5019154)
praten maar uiteindelijk alle eisen van de tegenpartij aanvaarden.

He who pays the piper calls the tune.

djimi 7 oktober 2010 06:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5019153)
Wie weet hoe de wereld er tegen dan uitziet en wat er intussen al gebeurd is waardoor de kaarten weer anders liggen.

De meeste - of nee, zeg maar: alle - politici die zo zullen denken zijn i.m.o. gewoon ordinair crapuul, en dienen navenant te worden behandeld.

Ik weet ook wel dat sommigen zullen zeggen: "het volk heeft de politici die het verdient."

Ik vind echter dat mijn vrienden en ik béter verdienen. Véél beter.

guido 007 7 oktober 2010 06:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5016574)
Aangezien wij niet aanwezig zijn bij de onderhandelingen, kan er eigenlijk niemand hier zeggen wie al dan niet bereid zou zijn tot een compromis. Wij moeten het stellen met wat beide partijen "lossen" aan de pers.
De onderhandelingen publiek voeren zou een oplossing kunnen zijn (internet of TV). Eerlijk gezegd, betrouw ik, en geloof ik geen van beiden, noch de PS, noch de N-VA.

Geheel voor uw rekening.

Ik vertrouw dus wel op Bart De Wever.

Dat ze in het zuiden des lands nog steeds niet beseffen dat het pompen of verzuipen is, zegt meer over de franstaligen dan over Bart De Wever.

guido 007 7 oktober 2010 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5016753)
Pure confederatie van zelfstandige deelstaten. :lol: Dit moet zowat de grootste staatskundige onzin zijn sinds het ontstaan van de eerste steden in Mesopotamie.

Voor bepaalde mensen wel ja, ik behoor gelukkig niet tot die groep.

guido 007 7 oktober 2010 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5016758)
Ik zeg enkel dat wij de debatten van de onderhandelingen niet horen, en als dusdanig niet meer geloof hecht aan de versie van De Wever dan aan die van Magnette of Di Rupo. Beide partijen beweren tot een compromis te willen komen. Dus één van beiden liegt, en dat kan zowel de N-VA als de PS zijn.

Maar goed dat de debatten niet openbaar zijn.
Aan wiens versie jij geloof hecht doet niet veel ter zake.
Feit is dat, ondanks dat er in Vlaanderen "anderen" aan het onderhandelen zijn, er geen akkoord komt.

ra ra ra aan wie zou het dan liggen?

born2bewild 7 oktober 2010 06:31

Citaat:

eindelijk aanvaarden dat onderhandelen wil zeggen: praten maar uiteindelijk alle eisen van de tegenpartij aanvaarden.

ja.
drooglegging of buiging

Jantje 7 oktober 2010 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5019160)
Maar goed dat de debatten niet openbaar zijn.
Aan wiens versie jij geloof hecht doet niet veel ter zake.
Feit is dat, ondanks dat er in Vlaanderen "anderen" aan het onderhandelen zijn, er geen akkoord komt.

ra ra ra aan wie zou het dan liggen?

Citaat:

Marcourt (PS): "Federale België functioneert slecht"

Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) heeft in Luik zijn regionalistisch discours herhaald in de huidige politieke context: er dringt zich een andere institutionele organisatie op en de Walen moeten zich voorbereiden op "meer Wallonië".

"Indien het na de 115 dagen sinds de verkiezingen van 13 juni nog niet duidelijk is: België, officieel al ruim 15 jaar een federale staat, functioneert slecht. En of men het glas nu halfvol of halfleeg ziet, het is duidelijk dat er een institutionele organisatie nodig is", zei hij in een toespraak in Luik naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de sociale beweging van de winter van 1960.

De stakingen toen waren de kiemen voor het Waals regionalisme onder leiding van André Renard, de oprichter van de "Mouvement populaire wallon". Dat heeft geleid tot de oprichting van het Waals gewest en het ontstaan van het Brussels gewest tegen de wil van de Vlamingen om een federalisme op basis van de gemeenschappen uit te bouwen. "De enige zekerheid van de laatste vijftig jaar is dat de gewesten het middelpunt zullen worden van de politieke wereld", benadrukte de covoorzitter van de highlevelwerkgroep over de financieringswet.

"Voortaan zal alles zich afspelen tussen de gewesten, die over een brede autonomie zullen beschikken", aldus nog Marcourt. "Dat de eisen bij de onderhandelingen voornamelijk uit het noorden kwamen, is te wijten aan het onvermogen van de Waalse politieke klasse om een gezamenlijk project voor Wallonië te denifiëren", betreurde hij nog. (belga/sps)
http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...t-slecht.dhtml

Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) als dergelijke personen, die vaak dichter bij de bron zitten dan wij, dergelijke uitspraken doen, dan kan je wel aannemen dat ze juist zijn.

De partijoorlog in Wallonië word uitgevochten op federaalvlak en daarom dat men dus niet tot een staatshervorming kan komen en dat de Franstaligen de boel blijven blokkeren.

speurneus 7 oktober 2010 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5016529)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...anstaligBeraad

De Vlaamse mr NON is geboren, en ze kunnen er niet mee lachen. WIJ wél. Een koekje van eigen deeg :lol:

Eigenaardige redenering want voor mij zijn het nog steeds de franstaligen die "non" zeggen op de voorstellen van Dewever&Co

SDG 7 oktober 2010 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5019153)

Het failliet van de Belgische staat?

EddyBal 7 oktober 2010 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 5019070)
Inderdaad, maar niet wat betreft de splitsing van BHV. Ik zou daarvoor nog niet te veel op rekenen op een Vlaamse meerderheid. De Franstaligen hebben wel al bewezen -minstens- één legislatuur lam te kunnen leggen, maar daarna volgen onverbiddelijk verkiezingen.

Laat de tijd in deze aan de kant van de NVA staan en als de Franstaligen nog altijd niet begrepen hebben dat een Vlaamse minderheidsregering gelijk staat aan een onvergelijkbare crisis in 2014, zijn het echt slechts op geld beluste postjespakkers.

Zoals eerder in de -franstalige- geschiedenis reeds gezegd werd (maar daarom niet minder van toepassing op sommige Vlamingen):

'Après nous le déluge.'

Nogmaals: de huidige regering kan NIET vallen... gewoon nog geen regering vormen tot alles gestemd is war we kunnen stemmen in ons voordeel.

EddyBal 7 oktober 2010 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5019182)
Eigenaardige redenering want voor mij zijn het nog steeds de franstaligen die "non" zeggen op de voorstellen van Dewever&Co

Volg jij het nieuws wel écht?

E. Gidius 7 oktober 2010 09:23

Citaat:

Ja.

De Vlaamse eisenbundel is niets anders dan een rechtzetting van twee eeuwen mishandeling en discriminatie. Voor democratisering moet geen prijs betaald worden: die moet gewoon doorgevoerd worden.

Buigen over de hele lijn betekent dus concreet: de hele Vlaamse eisenbundel (om het makkelijk te maken: de vijf resoluties en het Octopus-akkoord) volledig uitvoeren zonder tegenprestatie.

Dat is de voorwaarde waaronder de Belgische staat een toekomst heeft.

E. Gidius 7 oktober 2010 09:36

Citaat:

Dus de Franstaligen zijn nog steeds niet in staat compromissen te sluiten en een Belgische regering op te zetten.

QED

Ze verplichten ons met andere woorden om hen links te laten liggen en alles te zetten op een eenzijdige uitbreiding van de Vlaamse bevoegdheden.

fox 7 oktober 2010 09:40

Citaat:

Het zijn nochtans de franstaligen die vragende partij zijn om een federale regering te vormen. Maar hey, als jij het zegt dan geloven we je maar en zullen we maar aannemen dat er met de Franstaligen helemaal niet te onderhandelen valt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be