Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Eindelijk nog eens goed nieuws voor de rokers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148300)

Steve_M 11 januari 2011 02:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221315)
Het eerste onderzoek bewijst niet eens wat en is slechts een hoop ononderbouwde schattingen, het tweede onderzoek is een vragenlijst (met een zeer kleine onderzoeksgroep), het derde onderzoek is zelfs geen onderzoek maar een lap tekst vol ongefundeerde 'besluiten' die nergens op berusten. Het vierde onderzoek is wel interressant, vooral als je weet dat er maar heel weinig Chinese vrouwen zijn die roken (3,7%).

Ik vraag me af of dat wel zo toevallig is. In Japan, China en Korea wordt dit soort onderzoeken gedaan omdat roken daar voor mannen heel normaal is, de overgrote meerderheid van de mannen rookt. Vrouwen roken daar niet, hoeren misschien, maar het is sociaal niet aanvaardbaar. Zouden er dan geen vrouwen tussen zitten die thuis sigaretten pakken van die kettingrokende man maar als niet-rookster door het leven gaan en dus ook zo in onderzoeken terechtkomen?

Hoe dan ook, de antirooklobby wil het vooral heel erg moeilijk maken. Onderzoek op basis van gewoon simpele metingen doen ze namelijk niet. Dan vergelijk je gewoon meerokers met rookvrijen en dan trek je je conclusie over het verband wat je aantreft.

Het is heel eenvoudig, als meeroken bijvoorbeeld longkanker (of een andere rookgerelateerde ziekte) veroorzaakt, dan ga je dus bv. meer longkanker aantreffen onder meerokers dan onder rookvrijen. Dus als je dan een 100.000 mensen in je onderzoek meeneemt, vindt je een significante correlatie tussen meeroken en longkanker. En dan heb je dus een wetenschapper die dat onderzocht heeft en die dan claimt dat het bewijs van het verband daarmee is geleverd.

Van dat soort onderzoeken zijn er heel veel geweest, en telkens is maar geen significante correlatie tussen meeroken en een ziekte gevonden, laat staan een causaal verband, en dus ook geen wetenschapper die claimt dat het dat verband aantoont.

Dat is dus eigenlijk alles waar ik om vraag : vindt mij een grootschalig epidemiologisch onderzoek waarin grote groepen meerokers en rookvrijen met elkaar vergeleken worden, helemaal vrij van andere risicofactoren, waaruit blijkt dat er opvallend meer longkankergevallen zijn onder meerokers dan onder rookvrijen, en een onderzoekend wetenschapper die op basis van dat resultaat durft te claimen dat daarmee het bewijs geleverd is. Eenvoudiger kan haast niet.

Geschrapt wegens te onnozel.

kiko 11 januari 2011 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221252)
Ik vroeg om wetenschappelijk bewijs, dwz een wetenschapper die op basis van zijn onderzoek claimt het bewijs te hebben gevonden. Jij komt echter aankakken met een hele reeks rapporten van politieke organen en antirookclubs.

Iedereen en elke organisatie die iets negatiefs over roken schrijft, maakt dus deel uit van een soort samenzwering.

Ik durf wedden dat je van de helft van de organisaties nog nooit gehoord had, maar dit houdt je niet tegen om hen direct te beschuldigen van politieke doeleinden.

Tja, dan stopt de discussie uiteraard.

Ars_Nova 11 januari 2011 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5220325)
Het ontgaat mij volledig dat mensen die vrijwillig naar de kroeg gaan last kunnen hebben van hun eigen keuze en dan om een verbod gaan schreeuwen.

Men gaat niet altijd alleen op stap hé.

Ars_Nova 11 januari 2011 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5221245)
Dat is een feit..
Maar zeker geen reden om van de pot gerukte derderangsrookpartikels als aartsgevaarlijk te gaan beschouwen..hypochondrie is ook een ziekte..8-)

Wie zegt hier dat derderookspartikels aartsgevaarlijk zijn?

Ars_Nova 11 januari 2011 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5220325)
Dat zijn nieuwsberichten, ik vroeg om wetenschappelijk bewijs.

"Emergence of chronic non-communicable diseases in China"
The Lancet,
Volume 372, Issue 9650, 8 November 2008-14 November 2008, Pages 1697-1705
doi:10.1016/S0140-6736(08)61366-5
http://www.sciencedirect.com/science...a&searchtype=a

"Determination of Volatile Organic Compounds for a Systematic Evaluation of Third-Hand Smoking"
Analytical Sciences
Vol. 26 (2010) , No. 5 p.569
http://www.jstage.jst.go.jp/article/...6_569/_article

Ik geef wel toe dat het inderdaad minder "duidelijk" is dan ik dacht, het is allemaal nogal preliminair. Maar toch, verder onderzoek hierrond zal zeker interessant blijken te zijn.

Eigenzinnig 11 januari 2011 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5221564)
Wie zegt hier dat derderookspartikels aartsgevaarlijk zijn?

u hebt zelf deze pertinente onwaarheid gepost :
Citaat:

Ja daar is bewijs voor. Het is zelfs zo dat de rook die in iemands kleren hangt al meetbare schade aanricht aan de niet-rokende persoon die naast u zit.
Wat is het volgende ? leverschade door alcoholdampen in een café ?8-)

Coldwave 11 januari 2011 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5221319)
Geschrapt wegens te onnozel.

Ik vraag jou om een simpel onderzoek waarin meerokers vergeleken worden met rookvrijen en dan begin jij zo? Ja, als je het niet meteen kan vinden of als het te moeilijk wordt mag je dat ook gewoon zeggen hoor, maar dit is wel heel infantiel.

Coldwave 11 januari 2011 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5221358)
Iedereen en elke organisatie die iets negatiefs over roken schrijft, maakt dus deel uit van een soort samenzwering.

Ik durf wedden dat je van de helft van de organisaties nog nooit gehoord had, maar dit houdt je niet tegen om hen direct te beschuldigen van politieke doeleinden.

Tja, dan stopt de discussie uiteraard.

Ik neem nu eenmaal geen genoegen met een paar rapportjes die stellen dat meeroken gevaarlijk is. Al die organisaties zijn tot het besluit gekomen dat meeroken schadelijk is en dergelijke, maar waar is dan dat bewijs waar dat op gebaseerd zou moeten zijn?

Dat roken slecht is en een aantal belangrijke mensen zeggen dat meeroken ook slecht is, reken ik bij voorbaat al niet tot bijdragen aan wetenschappelijk bewijs. Een besluit of een mening is geen wetenschappelijk bewijs, en dat er veel mensen niet in staat zijn om het verschil te kunnen zien vind ik ronduit deprimerend.

Ars_Nova 11 januari 2011 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5221698)
u hebt zelf deze pertinente onwaarheid gepost :

Wat is het volgende ? leverschade door alcoholdampen in een café ?8-)

En staat daar nu dat derderookspartikels aartsgevaarlijk zijn?
Nee, er staat "Het is zelfs zo dat de rook die in iemands kleren hangt al meetbare schade aanricht".

Coldwave 11 januari 2011 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5221651)
"Emergence of chronic non-communicable diseases in China"
The Lancet,
Volume 372, Issue 9650, 8 November 2008-14 November 2008, Pages 1697-1705
doi:10.1016/S0140-6736(08)61366-5
http://www.sciencedirect.com/science...a&searchtype=a

"Determination of Volatile Organic Compounds for a Systematic Evaluation of Third-Hand Smoking"
Analytical Sciences
Vol. 26 (2010) , No. 5 p.569
http://www.jstage.jst.go.jp/article/...6_569/_article

Ik geef wel toe dat het inderdaad minder "duidelijk" is dan ik dacht, het is allemaal nogal preliminair. Maar toch, verder onderzoek hierrond zal zeker interessant blijken te zijn.

Eerder vrij slaapverwekkend en overbodig. En idd erg onduidelijk, dus je mag mij steeds een onderzoek geven waaruit blijkt dat meerokers opvallend meer longkanker (of een andere rookgerelateerde aandoening) hebben dan rookvrijen. Dat is dus gewoon een kwestie van meten. Als dat verband er is dan heb je volgens mij geen studies over derderangsrook nodig, hoef je niet langs de lijn van het veronderstelde werkingsmechanisme te gaan redeneren en hoef je niet op zijn ingewikkeldst te gaan doen met statistiek.

Coldwave 11 januari 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5221979)
En staat daar nu dat derderookspartikels aartsgevaarlijk zijn?
Nee, er staat "Het is zelfs zo dat de rook die in iemands kleren hangt al meetbare schade aanricht".

Dat staat er ja, maar waar is dat op gebaseerd? Waarom slik je dat zo voor zoete koek?

Coldwave 11 januari 2011 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5221556)
Men gaat niet altijd alleen op stap hé.

"Ik loop altijd ruggengraatloos achter mijn vrienden aan naar een rookkroeg, ik kan niet voor mezelf opkomen dus moet de staat mij van frisse lucht voorzien."

Zoiets?

Ars_Nova 11 januari 2011 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221985)
Eerder vrij slaapverwekkend en overbodig. En idd erg onduidelijk, dus je mag mij steeds een onderzoek geven waaruit blijkt dat meerokers opvallend meer longkanker (of een andere rookgerelateerde aandoening) hebben dan rookvrijen. Dat is dus gewoon een kwestie van meten.

Dit gaat niet over meerokers hé, maar over derdehandsrook.

Ars_Nova 11 januari 2011 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221987)
Dat staat er ja, maar waar is dat op gebaseerd? Waarom slik je dat zo voor zoete koek?

Meetbaar wil zeggen dat het ook verwaarloosbaar klein kan zijn. Het feit DAT het meetbaar is, is wel interessant om te weten en tenminste extra onderzoek en voorzichtigheid waard.

Ars_Nova 11 januari 2011 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221955)
Ik vraag jou om een simpel onderzoek waarin meerokers vergeleken worden met rookvrijen en dan begin jij zo? Ja, als je het niet meteen kan vinden of als het te moeilijk wordt mag je dat ook gewoon zeggen hoor, maar dit is wel heel infantiel.

Één simpel onderzoek is nooit genoeg.

Coldwave 11 januari 2011 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5222001)
Meetbaar wil zeggen dat het ook verwaarloosbaar klein kan zijn. Het feit DAT het meetbaar is, is wel interessant om te weten en tenminste extra onderzoek en voorzichtigheid waard.

Wel, waar wachten ze dan nog op om te meten? Of is het voornamelijk de titel van het bericht die indruk moet maken op het volk, ongeacht de inhoud?

Ars_Nova 11 januari 2011 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222015)
Wel, waar wachten ze dan nog op om te meten? Of is het voornamelijk de titel van het bericht die indruk moet maken op het volk, ongeacht de inhoud?

Daar zijn ze mee bezig, veronderstel ik.

Coldwave 11 januari 2011 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5222004)
Één simpel onderzoek is nooit genoeg.

Jawel hoor. Het is erg eenvoudig : je zal zo'n 100.000 mensen moeten onderzoeken, en als meeroken echt longkanker veroorzaakt, dan zal je dus veel meer longkankergevallen aantreffen onder de meerokers dan onder de rookvrijen.

Als dat het geval is, dan moet je het verband nog duiden. Wonen er meer meerokers in de buurt van snelwegen, lageropgeleid, slecht eten etc. Kan het dat niet zijn, dus geen gemeenschappelijke oorzaak dan zal het echt dat verband zijn. Of dat dan causaal is, is nog een tweede, maar daar zal niemand moeilijk over doen en er zijn ook wel redenen om dan die causaliteit aan te nemen.

Maar het verband wordt dus gewoon niet aangetroffen, terwijl er die 100.000 mensen allang zijn onderzocht.

Steve_M 11 januari 2011 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221955)

Zever eens niet. Ik geef jou een stel onderzoeken (dit is dan nog alleen uit de periode 2008-2010) waarin ook nog eens referenties staan naar eerder onderzoek. Uit al dat onderzoek blijkt dat passief roken schadelijk is voor de gezondheid.

Al je gewauwel over de antirooklobby is overigens tamelijk lachwekkend, want als er ergens poen te scheppen is, dan is het wel aan de andere kant van het debat. Wat ook verklaart dat er een aantal onderzoeken zijn, gesponsord door tabaksfabrikanten, die "aantonen" dat passief roken niet schadelijk zou zijn. Jij hebt eerder al gevraagd waarom een andere forummer de wetenschappelijke consensus volgt dat passief roken schadelijk is. Ik zou de vraag omkeren: waarom wil jij per se het minderheidsstandpunt (een standpunt dat alleen wordt gedeeld door mensen die daar geld aan verdienen) volgen dat het niet schadelijk is?

Coldwave 11 januari 2011 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5222051)
Zever eens niet. Ik geef jou een stel onderzoeken (dit is dan nog alleen uit de periode 2008-2010) waarin ook nog eens referenties staan naar eerder onderzoek. Uit al dat onderzoek blijkt dat passief roken schadelijk is voor de gezondheid.

Al je gewauwel over de antirooklobby is overigens tamelijk lachwekkend, want als er ergens poen te scheppen is, dan is het wel aan de andere kant van het debat. Wat ook verklaart dat er een aantal onderzoeken zijn, gesponsord door tabaksfabrikanten, die "aantonen" dat passief roken niet schadelijk zou zijn. Jij hebt eerder al gevraagd waarom een andere forummer de wetenschappelijke consensus volgt dat passief roken schadelijk is. Ik zou de vraag omkeren: waarom wil jij per se het minderheidsstandpunt (een standpunt dat alleen wordt gedeeld door mensen die daar geld aan verdienen) volgen dat het niet schadelijk is?

Ik heb nooit beweerd dat het onschadelijk is. Maar je kan mij ook niet zomaar wijsmaken dat het schadelijk is, daarom zul je dus grote groepen meerokers met rookvrijen moeten vergelijken en daaruit conclusies moeten trekken. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is.

Mijn standpunt is alleen dat als er een causaal verband is tussen meeroken en bijvoorbeeld longkanker, dat dat dan zal blijken middels een significante correlatie tussen meerokers en longkankergevallen. Aangezien dat soort onderzoeken vaak zijn uitgevoerd, moet die significante correlatie aangetroffen zijn in een dergelijk onderzoek, alleen blijkt een dergelijk onderzoek nergens te vinden. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen verband is, een causaal verband is dus ondanks pogingen daartoe niet aangetoond en een sterk verband is er sowieso niet.

En als jij denkt dat de tabaksindustrie machtiger is dan de farmaceutische industrie dan heb je wel een heel naief en verouderd beeld van de zaak. De farmaceutische industrie financieert namelijk niet zo erg wetenschappelijk onderzoek om te bewijzen dat het schadelijk is, zodat het roken langs die weg kan worden teruggedrongen, en er voor de gezondheidsindustrie 60.000 euro meer aan een mensenleven is te verdienen.
Zodat ze dan later bloeddrukverlagers, cholesterolremmers, betablokkers, kunstheupafstotingsmedicijnen en een heel euthanasiepakket kunnen verkopen. Omdat die mensen oud worden en aan oude mensen is het meest te verdienen. Vooral na het 85ste levensjaar is dat een feest.

En dan zitten we nog met de volgende vraag : waarom zijn er duizenden onderzoeken nodig voor iets wat met 1 simpel onderzoek perfect te bewijzen valt?
Eén bewijs volstaat, als dat er is is de toegevoegde waarde van nog een onderzoek natuurlijk volslagen nihil. Waarom zou je nog een onderzoek doen naar iets wat al bewezen is? Misschien moet er ook maar weer eens een reeks onderzoeken gedaan worden naar de vraag of er een verband is tussen blauwe asbest en longkanker, als het zo wetenschappelijk is om telkens maar iets te gaan onderzoeken wat al bewezen is. Ik neem alleen niet aan dat de farmajongens dan met de geldbuidel staan te wapperen.

Tavek 11 januari 2011 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5221962)
Ik neem nu eenmaal geen genoegen met een paar rapportjes die stellen dat meeroken gevaarlijk is. Al die organisaties zijn tot het besluit gekomen dat meeroken schadelijk is en dergelijke, maar waar is dan dat bewijs waar dat op gebaseerd zou moeten zijn?

Dat roken slecht is en een aantal belangrijke mensen zeggen dat meeroken ook slecht is, reken ik bij voorbaat al niet tot bijdragen aan wetenschappelijk bewijs. Een besluit of een mening is geen wetenschappelijk bewijs, en dat er veel mensen niet in staat zijn om het verschil te kunnen zien vind ik ronduit deprimerend.

Gij hebt niet echt door hoe reviewed papers in elkaar moeten steken vooraleer ze accepted geraken. Zonder bewijs raken ze er niet door.

Volgens mij hebt gij er gewoon geen gelezen en lult ge wat uit uw nek hier.

Coldwave 11 januari 2011 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5222125)
Gij hebt niet echt door hoe reviewed papers in elkaar moeten steken vooraleer ze accepted geraken. Zonder bewijs raken ze er niet door.

Volgens mij hebt gij er gewoon geen gelezen en lult ge wat uit uw nek hier.

Wat snap jij niet aan wetenschappelijk onderzoek? Laat mij gewoon 1 onderzoek zien dat de schadelijkheid van meeroken bewijst.

Als er bewijs is van de schadelijkheid van meeroken, dan moet er een wetenschapper zijn die in de wetenschappelijke literatuur dat bewijs claimt te hebben gevonden. En die duikt telkens maar niet op. Wat er wel opduikt zijn politieke organen die claimen dat het bewijs geleverd is. Maar 23 keer geen bewijs kun je niet optellen tot bewijs, zeker niet als je tegenbewijs bij voorbaat uitselecteert 'omdat we nu veel meer weten'.

Ik heb ook uitgelegd wat mij de meest eenvoudige en betrouwbare methode lijkt, dus begin maar te zoeken zou ik zeggen.

Tavek 11 januari 2011 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222156)
Wat snap jij niet aan wetenschappelijk onderzoek? Laat mij gewoon 1 onderzoek zien dat de schadelijkheid van meeroken bewijst.

Als er bewijs is van de schadelijkheid van meeroken, dan moet er een wetenschapper zijn die in de wetenschappelijke literatuur dat bewijs claimt te hebben gevonden. En die duikt telkens maar niet op. Wat er wel opduikt zijn politieke organen die claimen dat het bewijs geleverd is. Maar 23 keer geen bewijs kun je niet optellen tot bewijs, zeker niet als je tegenbewijs bij voorbaat uitselecteert 'omdat we nu veel meer weten'.

Ik heb ook uitgelegd wat mij de meest eenvoudige en betrouwbare methode lijkt, dus begin maar te zoeken zou ik zeggen.

Waarom zou ik naar u luisteren ? Ik vind stiekem dat gij nogal wat uit uw nek lult hier.

Zoek wat op www.sciencedirect.com bvb naar artiekels. De zoekterm "second hand smoke" levert u genoeg hits, me dunkt.

De methodes, aannames en resultaten zijn daar nauwgezet uitgelegd, inclusief de verbanden en hoe ze worden aangetoond.

Coldwave 11 januari 2011 14:43

Ik ga niets doorspitten op zoek naar bewijs, jij beweert dat iets schadelijk is en wil het op grond daarvan laten verbieden, dus jij moet met het bewijs komen. Zoek jij het maar voor me op, ik ga jouw huiswerk niet maken.

Ars_Nova 11 januari 2011 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222031)
Jawel hoor. Het is erg eenvoudig : je zal zo'n 100.000 mensen moeten onderzoeken, en als meeroken echt longkanker veroorzaakt, dan zal je dus veel meer longkankergevallen aantreffen onder de meerokers dan onder de rookvrijen.

Als dat het geval is, dan moet je het verband nog duiden. Wonen er meer meerokers in de buurt van snelwegen, lageropgeleid, slecht eten etc. Kan het dat niet zijn, dus geen gemeenschappelijke oorzaak dan zal het echt dat verband zijn. Of dat dan causaal is, is nog een tweede, maar daar zal niemand moeilijk over doen en er zijn ook wel redenen om dan die causaliteit aan te nemen.

Maar het verband wordt dus gewoon niet aangetroffen, terwijl er die 100.000 mensen allang zijn onderzocht.

En toch ben ik zeker dat ge niet serieus genomen wordt in de academische wereld zolang uw schitterende onderzoek niet herhaald kan worden door een onafhankelijke onderzoeksgroep.

Ars_Nova 11 januari 2011 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222175)
Ik ga niets doorspitten op zoek naar bewijs, jij beweert dat iets schadelijk is en wil het op grond daarvan laten verbieden, dus jij moet met het bewijs komen. Zoek jij het maar voor me op, ik ga jouw huiswerk niet maken.

We hebben hier al genoeg links zitten posten, tijd voor u om zelf eens aan de slag te gaan met Google zou ik zeggen. Wat is het nut van hier alles te herhalen als we gewoon de juiste richting kunnen aanwijzen?! Begin eens bij wikipedia («Passive Smoking»), met zijn 168 referenties genoeg grond en materiaal om de stelling te onderschrijven me dunkt.

Peterken 11 januari 2011 16:13

Men mag de toepassing van Spanje hier meteen invoeren. Geen probleem mee. Dan zijn wij niet rokers eens beschermd tegen het onbegrip van rokers.

Coldwave 11 januari 2011 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5222316)
En toch ben ik zeker dat ge niet serieus genomen wordt in de academische wereld zolang uw schitterende onderzoek niet herhaald kan worden door een onafhankelijke onderzoeksgroep.

Ik vraag alleen maar een rechttoe rechtaan onderzoek waarin grote groepen meerokers met rookvrijen vergeleken worden, en daaruit een conclusie wordt getrokken. Ik denk toch dat dat niet teveel gevraagd is?

Maar dat is echter niets nieuws, want de Wereldgezondheidsorganisatie heeft ooit zo'n enorm onderzoek gedaan gedurende 30 jaar, en heeft daaruit (tot hun grote spijt) geen verband kunnen vinden tussen meeroken en longkanker of andere gezondheidsschade.

http://www.freerepublic.com/focus/news/788186/posts

Vervolgens hebben ze dat onderzoek in de doofpot proberen te stoppen, en zijn ze allerlei kleine onderzoeken gaan doen, die ze dan allemaal op 1 hoop hebben gegooid om zodoende met veel gegoochel tot het gewenste resultaat te komen.

Een Amerikaanse rechter heeft dat onderzoek toen van tafel geveegd met de woorden 'wetenschappelijke fraude' : http://www.tobacco.org/resources/doc...ensummary.html

Maar dat mocht niet veel baten, de geest was en is immers al lang uit de fles. Iedereen weet nu wel dat..

Coldwave 11 januari 2011 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5222345)
We hebben hier al genoeg links zitten posten, tijd voor u om zelf eens aan de slag te gaan met Google zou ik zeggen. Wat is het nut van hier alles te herhalen als we gewoon de juiste richting kunnen aanwijzen?! Begin eens bij wikipedia («Passive Smoking»), met zijn 168 referenties genoeg grond en materiaal om de stelling te onderschrijven me dunkt.

Dat er veel linkjes zijn te vinden naar referenties wist ik al, een link naar bewijs ontbreekt echter nog steeds. Als jij denkt dat je die wel kunt vinden moet je vooral gaan zoeken (en dan bedoel ik ook zoeken en niet zomaar wat klikken), maar ik ga niet allemaal linkjes doorlezen naar gepruts met ratten en biomarkers, verwijzingen naar rapporten van politieke organen en suggesties, aannames, hypotheses en veronderstellingen.

Coldwave 11 januari 2011 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peterken (Bericht 5222409)
Men mag de toepassing van Spanje hier meteen invoeren. Geen probleem mee. Dan zijn wij niet rokers eens beschermd tegen het onbegrip van rokers.

Omdat jij rookvrij wilt zitten moet iedereen rookvrij zitten, dat vind ik een belachelijke overwaardering van jezelf. Krijgen we straks ook rolstoelers die het lopend basketbal willen verbieden zodat zij tegen iedereen kunnen spelen?

Mitgard 11 januari 2011 17:13

Tom Green :cheer:

http://www.youtube.com/watch?v=Ih-r2MRlfpA

Peterken 11 januari 2011 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222514)
Omdat jij rookvrij wilt zitten moet iedereen rookvrij zitten, dat vind ik een belachelijke overwaardering van jezelf. Krijgen we straks ook rolstoelers die het lopend basketbal willen verbieden zodat zij tegen iedereen kunnen spelen?

Het is een voorrecht om in een rookvrijë omgeving te vertoeven. Niet rokers moeten niet ziek worden omdat rokers dat willen. Of gaat u de rekening betalen van ziekenhuizen ed meer omdat niet rokers zijn ziek geworden door passief mee te roken?

De schoofzak 11 januari 2011 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5220419)
Van welke planeet kom jij ?
Ik ken niemand die van derderangsrook ziek laat staan gestorven is..een volwassen mens kent de gevolgen van het roken wel omdat het ooit een zeer gangbare gewoonte was..angstaanjagende titels die wat insinueren zijn waardeloos..zeker in dit giftig landje waar er duizenden ongezonde stoffen aanwezig zijn in het milieu..

Nochtans werd dat mooi en begrijpelijk uitgelegd door de verslaggevende journalist in de Vlaamse pers.
Het was inderdaad geen bewijs, maar wel een onomstotelijke vaststelling waar ze niet omheen konden.

Als ge meer info wilt weten, zoek het zelf maar op, want van mij neemt ge toch niets aan.

De schoofzak 11 januari 2011 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5220433)
...
Nee, dat recht heb je niet.
...

De parlementen van gans de Westerse wereld vinden van wel. En overal in die landen wordt dat getoetst aan hun grondwettelijke bepalingen.

Dus, dat recht op een rookvrije publieke omgeving, zelfs straks in ieder cafeetje of ijssalon ..., heb ik wel.

De schoofzak 11 januari 2011 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5220722)
Een roker die het heeft over vrije keuze. Hoe grappig.

Die ga ik ergens noteren.

Ge moogt dat zelfs twee keren noteren.

Eén keer bij de grappige dinges, en één keer bij de intrieste.

Eigenzinnig 11 januari 2011 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5222710)
Nochtans werd dat mooi en begrijpelijk uitgelegd door de verslaggevende journalist in de Vlaamse pers.
Het was inderdaad geen bewijs, maar wel een onomstotelijke vaststelling waar ze niet omheen konden.

Als ge meer info wilt weten, zoek het zelf maar op, want van mij neemt ge toch niets aan.

Elke week staat er zogenaamde anti-rokers studies in het HLN online..het enige wat daardoor bewezen wordt ,is dat er rabiate anti-rokers in de redactie zitten die niet beschaamd zijn om feiten met insinuaties te verwisselen en jammer genoeg niet alleen in het rookdebat..

Ik erken uw recht op een rookvrije publieke ruimte maar hou fictie en realiteit toch maar gescheiden..

Uw astmatisch kleinkind zou trouwens 100 keer meer plezier hebben van een algemeen polutiebeleid.

kiko 11 januari 2011 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave (Bericht 5222106)
Ik heb nooit beweerd dat het onschadelijk is. Maar je kan mij ook niet zomaar wijsmaken dat het schadelijk is, daarom zul je dus grote groepen meerokers met rookvrijen moeten vergelijken en daaruit conclusies moeten trekken.

Ofwel geloof je dat het schadelijk is, ofwel niet he. Je loopt in cirkeltjes en probeert de moeilijke vragen te vermijden.

Eigenzinnig 11 januari 2011 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5222782)
Ofwel geloof je dat het schadelijk is, ofwel niet he. Je loopt in cirkeltjes en probeert de moeilijke vragen te vermijden.

Er is een verschil tussen 'schadelijk' en een verhoogd gezondheidsrisico..

Zelfs dioxine wordt pas vanaf een bepaalde hoevelheid als een gezondheidsrisico beschouwt omdat een nultolerantie totaal onrealistisch is

Coldwave 11 januari 2011 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peterken (Bericht 5222648)
Het is een voorrecht om in een rookvrijë omgeving te vertoeven.

Dat klopt, en dat is al sinds een paar jaar geregeld door roken op de werkplek en het openbaar vervoer te verbieden. Prima, toch?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peterken (Bericht 5222648)
Niet rokers moeten niet ziek worden omdat rokers dat willen. Of gaat u de rekening betalen van ziekenhuizen ed meer omdat niet rokers zijn ziek geworden door passief mee te roken?

De schadelijkheid van meeroken is niet bewezen.

Coldwave 11 januari 2011 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5222727)
De parlementen van gans de Westerse wereld vinden van wel. En overal in die landen wordt dat getoetst aan hun grondwettelijke bepalingen.

Wat de parlementen ervan vinden maakt hier niks uit, de wet is geen argument in een discussie.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5222727)
Dus, dat recht op een rookvrije publieke omgeving, zelfs straks in ieder cafeetje of ijssalon ..., heb ik wel.

Ijssalons zijn al lang rookvrij, dus ik weet niet waarom je die zaken er steeds bijhaalt.

Jij loopt, waarschijnlijk bij hoge uitzondering, bij een kroeg naar binnen waarvan duidelijk is dat er gerookt mag worden, waarvan de eigenaar wil dat er gerookt mag worden en waarvan het publiek dat in het inkomen van die eigenaar voorziet vindt dat er gerookt mag worden, en dan loop je niet weer naar buiten maar ga je daar zitten klagen dat de rook je opgedrongen wordt. Ga dan weg en blijf vooral weg, niemand stelt je aanwezigheid daar op prijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be