Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Pedononnen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=148768)

Bobke 7 januari 2011 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5212269)
Wat u daar allemaal beschrijft, was typisch voor die tijd en was geen exclusiviteit van de zusters. Er werd vroeger ook met de meetstof geslagen op de vingers van de leerlingen, wat in die tijd gewoon als normaal werd geacht. Lekenleerkrachten als geestelijken, het maakte niets uit, want het hoorde bij de geplogenheden van toen.

Zo simpel is het.

Wisord 7 januari 2011 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Caligula (Bericht 5212671)
.....als kind...;zou je juist niks doen en mee lachen of bleiten met u natte broek.

Waren er toen alleen kinderen ?

Bobke 7 januari 2011 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5212664)
Dat de mensen dat pikten in die tijden gaat buiten mijn verstand , ik zou die godverdomme hun rok boven hun hoofd trekken vanboven dichtknopen en op hun blote kont slaan terwijl ze op de vlucht sloeg.

Jij zou juist niets, behalve veel straf schrijven.
Of zoals men toen zei, "opgroeien voor galg en rad"

Bobke 7 januari 2011 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5212738)
Waren er toen alleen kinderen ?

Natuurlijk niet, er waren ook nog nonnen.

Wisord 7 januari 2011 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5212743)
Jij zou juist niets, behalve veel straf schrijven.
Of zoals men toen zei, "opgroeien voor galg en rad"

Ik was kindje jezus himself op de school , maar ivm die natte broek kwestie zou ik wel eens manneke pis versus de non haar been geweest kunnen zijn .

Gremlin 7 januari 2011 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5209322)
En als die beschuldigingen verzinsels zijn? (Wat ik niet beweer. Eerst onderzoek)

Met welk recht beschuldig jij mensen van pedofilie zonder bewijs of veroordeling in hand te hebben? Was je er bij? In dit laatste geval kun je enkel zeggen ik wacht het onderzoek af, en houd mijn klep dicht!

Ik beschuldig niemand , en als deze onschuldig blijkt te zijn dan zal de juiste persoon dat oordeel wel vellen . Daar hebben we uw als niet voor nodig .

Gremlin 7 januari 2011 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5209307)
Dit bepalen de ouders?

En welke keuze heeft dat kind ? Heeft het de keuze wel ? Het indoctrineren van kinderen is al aan de gang voor 2000 jaar . Zou het geen tijd worden dat we daar verandering in brengen ?

Zipper 7 januari 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5212703)
Vijftig jaar na de zogezegde feiten komen ze daar nog mee af. Degenen die nu beschuldigd worden kunnen zich niet eens meer verdedigen want ze zijn al dood (op één na).
En zelfs moesten ze nog leven dan is het quasi onmogelijk om de feiten nog na te gaan. Per slot van rekening kunnen ze vertellen wat ze willen.

De rkk was vroeger zo oppermachtig dat niemand hen zou geloofd hebben.

Gremlin 7 januari 2011 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 5213694)

Dat is zo , en nog niet zo heel lang geleden .

Bobke 7 januari 2011 20:15

Citaat:

Het schandaal met de holenbroeders van Oostakker is toch alweer 40 jaar oud hoor.

Marie van de koster 7 januari 2011 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 5211783)
Idd, het katholieke kerk systeem dat systematisch dezelfde "taktieken" toepaste.
De mensen van wie ik die klachten ken zaten op op gegoede internaten ... dat bepaalde leeftijden in onze contreien een enorm hoog gebruik vertonen van alcohol en medicatie en zelfmoord heeft niet enkel te maken bij het waterachtige klimaat. Niet elk mens met trauma's wil in de media, wat er onder de mat zal blijven zal nog wel veel erger geweest zijn.

Nooit gehoord van de Engelse public schools? Daar waren ze ook niet mals voor de leerlingen, hoor. Het was echt geen privilege voor een katholieke school om streng te zijn.
En zoals ik reeds eerder aanhaalde, ook in de gemeentescholen hier was het niet altijd een pretje om les te volgen! De enige reden waarom kinderen er soms minder gestraft werden was om leerlingen te lokken. Het katholieke onderwijs was veel beter van kwaliteit dan dat van andere scholen, dus minder streng zijn was een manier om leerlingen te lokken.
Maar nogmaals, ik ben heel mijn jonge leven op katholieke scholen (3 in totaal) geweest en heb nooit problemen gehad en heb ook niemand gekend die wel problemen had.

artisjok 7 januari 2011 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 5214002)
Nooit gehoord van de Engelse public schools? Daar waren ze ook niet mals voor de leerlingen, hoor. Het was echt geen privilege voor een katholieke school om streng te zijn.

Je moet geen andere toestanden aanhalen om wat er misliep in katholieke scholen goed te praten.

Citaat:

En zoals ik reeds eerder aanhaalde, ook in de gemeentescholen hier was het niet altijd een pretje om les te volgen!
Hoe weet je dat? Je ging daar toch niet naar school.

Citaat:

De enige reden waarom kinderen er soms minder gestraft werden was om leerlingen te lokken. Het katholieke onderwijs was veel beter van kwaliteit dan dat van andere scholen, dus minder streng zijn was een manier om leerlingen te lokken.
Wat een onzin. Het katholieke onderwijs is nooit beter geweest van kwaliteit.
Waarop baseer jij je om dit te stellen? Op de leugens en roddels die al van in je jonge jaren verteld werden?
Citaat:

Maar nogmaals, ik ben heel mijn jonge leven op katholieke scholen (3 in totaal) geweest en heb nooit problemen gehad en heb ook niemand gekend die wel problemen had.
Er waren wel degelijk problemen, blijkt nu.

Marie van de koster 7 januari 2011 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5214139)
1. Je moet geen andere toestanden aanhalen om wat er misliep in katholieke scholen goed te praten.

2. Hoe weet je dat? Je ging daar toch niet naar school.

3. Wat een onzin. Het katholieke onderwijs is nooit beter geweest van kwaliteit.
Waarop baseer jij je om dit te stellen? Op de leugens en roddels die al van in je jonge jaren verteld werden?

4. Er waren wel degelijk problemen, blijkt nu.

1. Het is gewoon zo dat kinderen vroeger altijd en overal strenger behandeld werden dan nu. Slaan met de lat op de vingers bv - ik heb het gelukkig zelf nooit weten gebeuren - gebeurde tot de late jaren '40 in �*lle scholen en zo zijn er nog voorbeelden.
2. Ik ging niet naar de gemeenteschool, mijn nichtje wel.

3. Oh ja, het katholieke onderwijs was veel beter! Zelfs een 15-jaar geleden nog kwamen kinderen uit de Nederlandse grensstreek naar bepaalde katholieke scholen in het Antwerpse, niet omdat ze katholiek zijn, gewoon omdat het onderwijs kwalitatief veel beter is (ik weet niet of dit op dit ogenblik nog zo is want ik heb me daar de laatste 10 jaren niet erg meer voor geïnteresseerd).
4. Oh zeker, er waren wel degelijk problemen ... er waren overal problemen, dat vergeet men maar al te vlug. Alleen is het op dit ogenblik mode om met scherp te schieten op de katholieken en zelfs alle christenen. Binnenkort moeten we misschien zelfs terug de catacomben in!

artisjok 7 januari 2011 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 5214174)
1. Het is gewoon zo dat kinderen vroeger altijd en overal strenger behandeld werden dan nu. Slaan met de lat op de vingers bv - ik heb het gelukkig zelf nooit weten gebeuren - gebeurde tot de late jaren '40 in �*lle scholen en zo zijn er nog voorbeelden.
2. Ik ging niet naar de gemeenteschool, mijn nichtje wel.

3. Oh ja, het katholieke onderwijs was veel beter! Zelfs een 15-jaar geleden nog kwamen kinderen uit de Nederlandse grensstreek naar bepaalde katholieke scholen in het Antwerpse, niet omdat ze katholiek zijn, gewoon omdat het omdat het onderwijs kwalitatief veel beter is (ik weet niet of dit op dit ogenblik zo is want ik heb me daar de laatste 10 jaren niet erg meer voor geïnteresseerd).
4. Oh zeker, er waren wel degelijk problemen ... er waren overal problemen, dat vergeet men maar al te vlug. Alleen is het op dit ogenblik mode om met scherp te schieten op de katholieken en zelfs alle christenen. Binnenkort moeten we misschien zelfs terug de catacomben in!

1 Toen ik (geboren in 1960) school liep was dit toch al passé als gebruik.
2 Jij baseert je op de verhalen van één leerling
3 Ze kwamen omdat ze dachten dat het onderwijs beter was dat het onderwijs uit Nederland. Dit toont niet aan dan het katholiek onderwijs kwalitatief beter was. Je baseert je dus op leugens en roddels.
4 Er waren inderdaad overal problemen, maar blijkbaar was er binnen de katholieke kerk erbovenop een structureel probleem door het stilzwijgen, toedekken,.... Waarvoor de schuld vooral ligt bij de machthebbers binnen die kerk, niet bij het "voetvolk".
Door dat structureel probleem is dat probleem toch groter kunnen worden dan elders.

artisjok 7 januari 2011 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 5211900)
Alleen werd dat niet zo 'gewogen', vermoed ik
Van een non ( vrouw ) die voor het chistendom ( naastenliefde ed ) had gekozen had men toch ergens een verwachtingspatroon tov een willekeurig ander iemand.

Ja, ik sluit me graag aan bij je vermoeden.

Karma 8 januari 2011 17:47

Citaat:

Juist, maar vijftig jaar na de feiten iemand beschuldigen die reeds dood is ... tja, waar blijft die zijn/haar verdediging? Diegene die nu beschuldigen kunnen toch zeggen wat ze willen nietwaar?
Trouwens ... wie zegt dat het niet een manier is om aan één of andere schadevergoeding te geraken mocht de kerk besluiten om slachtoffers een som uit te betalen? Wedden dat er op dat moment nog een paar honderd slachtoffers "plots" zullen opduiken.

kameleon 8 januari 2011 17:55

Er zullen inderdaad wel gelukszoekers tussen zitten.
Sexuele intimidatie is voor elke vrouw verschillend. In iemands gat nijpen kan door de ene vrouw gezien worden als een flauwe grap, terwijl een andere niet meer naar het werk zal durven komen. Wat doe je dan ? Psychische gevolgen zijn al zo moeilijk vast te stellen.

Eigenzinnig 8 januari 2011 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5215904)
Juist, maar vijftig jaar na de feiten iemand beschuldigen die reeds dood is ... tja, waar blijft die zijn/haar verdediging? Diegene die nu beschuldigen kunnen toch zeggen wat ze willen nietwaar?
Trouwens ... wie zegt dat het niet een manier is om aan één of andere schadevergoeding te geraken mocht de kerk besluiten om slachtoffers een som uit te betalen? Wedden dat er op dat moment nog een paar honderd slachtoffers "plots" zullen opduiken.

Het gaat altijd om 'zowiezo geseponeerde' zaken..schadeclaims zijn niet aan de orde..mensen wllen soms gewoon hun verhaal kwijt..

artisjok 8 januari 2011 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 5215904)

De kerk wil geen schadevergoeding uitbetalen.
"Het gerecht moet daarover beslissen" is hun eeuwige antwoord. En aangezien de feiten verjaard zijn, zal het gerecht daar nooit een uitspraak over doen.

kameleon 8 januari 2011 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5215927)
Het gaat altijd om 'zowiezo geseponeerde' zaken..schadeclaims zijn niet aan de orde..mensen wllen soms gewoon hun verhaal kwijt..

Wat doen ze met zaken die te laat gemeld worden omdat je onder bedreiging stond ?

Gremlin 8 januari 2011 21:09

Dit alles zet mensen toch aan tot denken? De opgedrongen en aangeleerde religie's zijn nutteloos. Ze hebben niets te bieden buiten onderdrukking , machtsstrijd en zich opdringen binnen onze politiek. Het is een (mind-control) apparaat met de bedoeling dat mensen niet voor zichzelf gaan denken en hun eigen weg in het leven gaan kiezen.

Marie van de koster 8 januari 2011 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5215937)
De kerk wil geen schadevergoeding uitbetalen.
"Het gerecht moet daarover beslissen" is hun eeuwige antwoord. En aangezien de feiten verjaard zijn, zal het gerecht daar nooit een uitspraak over doen.

Er worden wel degelijk schadevergoedingen uitgekeerd. Hoe verklaart u anders dit :
Bisdom van Spokane in December 2004. Het bisdom van Spokane in Washington als deel van zijn faillissement is overeengekomen om minstens 48 miljoen dollar als compensatie aan mensen te betalen die door priesters wordt misbruikt. Deze uitgave moet met door de slachtoffers en een andere Rechter zijn akkoord gegaan alvorens het zal worden gemaakt.[56]
Bisdom van Tucson ingediend voor faillissement in September, 2004. Het bisdom van Tucson bereikte een akkoord met zijn slachtoffers, dat de faillissementsrechter goedkeurde 11 juni, 2005, specificerend voorwaarden die het toestaan van de bisdomreorganisatie om in ruil daarvoor voor een $22.2 miljoen regeling omvatten verder te gaan.[57]
http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/...ex_abuse_cases

En dit :
Canada. De provincie Ontario, bisdommen en rk scholen betalen 13 miljoen dollar schadevergoeding aan 649 slachtoffers van seksueel misbruik op twee door geestelijken geleide scholen.

http://www.trouw.nl/krantenarchief/2...serieuzer.html

13.000.000 $ voor 649 mensen, ze doen er een zaak aan!

Steve_M 8 januari 2011 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 5216304)
Er worden wel degelijk schadevergoedingen uitgekeerd. Hoe verklaart u anders dit :
Bisdom van Spokane in December 2004. Het bisdom van Spokane in Washington als deel van zijn faillissement is overeengekomen om minstens 48 miljoen dollar als compensatie aan mensen te betalen die door priesters wordt misbruikt. Deze uitgave moet met door de slachtoffers en een andere Rechter zijn akkoord gegaan alvorens het zal worden gemaakt.[56]
Bisdom van Tucson ingediend voor faillissement in September, 2004. Het bisdom van Tucson bereikte een akkoord met zijn slachtoffers, dat de faillissementsrechter goedkeurde 11 juni, 2005, specificerend voorwaarden die het toestaan van de bisdomreorganisatie om in ruil daarvoor voor een $22.2 miljoen regeling omvatten verder te gaan.[57]

En dit :
Canada. De provincie Ontario, bisdommen en rk scholen betalen 13 miljoen dollar schadevergoeding aan 649 slachtoffers van seksueel misbruik op twee door geestelijken geleide scholen.

20000 euro in ruil voor een leven lang mentaal lijden. Maar goed, beter dan niets.

Opmerkelijk trouwens dat je moet zoeken naar voorbeelden in de VS en Canada om zulke schadevergoedingen te vinden. Ik wil het hier nog wel zien gebeuren eigenlijk. Hier proberen ze het eerder in der minne te regelen, zoals Vangheluwe: die bood zijn slachtoffer 75 euro aan, in ruil voor stilte.

artisjok 8 januari 2011 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 5216304)

En dit :

In het buitenland, ja.
Maar toch niet in België.

Eigenzinnig 8 januari 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5216317)
20000 euro in ruil voor een leven lang mentaal lijden. Maar goed, beter dan niets.

Opmerkelijk trouwens dat je moet zoeken naar voorbeelden in de VS en Canada om zulke schadevergoedingen te vinden. Ik wil het hier nog wel zien gebeuren eigenlijk. Hier proberen ze het eerder in der minne te regelen, zoals Vangheluwe: die bood zijn slachtoffer 75 euro aan, in ruil voor stilte.

Dat is het amerikaans rechtssysteem, via burgerlijke procedures kan je daar schadevegoedingen eisen..met soms behoorlijk belachelijke resultaten..

Ik ben daar trouwens tegen..ik vind schadevergoedingen zonder objectieve criteria belachelijk..

Gremlin 8 januari 2011 21:26

Citaat:

Het zou me ook verbazen moesten deze mensen ooit 1 euro zien . Ze moeten die wet dringend hervormen zodat deze daders hun straf niet kunnen ontlopen. Zeker na het bewijs dat ze opzettelijk zaken hebben verzwegen om deze te kunnen laten verjaren .

Marie van de koster 9 januari 2011 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5216320)
In het buitenland, ja.
Maar toch niet in België.

Zover ik weet worden nu zowat alle klachten onderzocht maar zijn er nog geen voor het gerecht gekomen. Alleen het gerecht kan gepaste straffen uitspreken.

artisjok 9 januari 2011 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 5217206)
Zover ik weet worden nu zowat alle klachten onderzocht maar zijn er nog geen voor het gerecht gekomen. Alleen het gerecht kan gepaste straffen uitspreken.

Alleen het gerecht kan gepaste straffen uitspreken, en gepaste schadevergoeding toewijzen; als de zaken niet verjaard zijn.

Wisord 9 januari 2011 12:05

Citaat:

Er staat geen bedrag tegenover , maar als ze dan afkomen met 20.000 is dat in mijn ogen een even grote belediging als die 75 . In mijn ogen zouden ze moeten uitgaan van een bedrag per jaar dat je mentaal hebt geleden en nog gaat lijden .

Eigenzinnig 11 januari 2011 11:03

Nieuwe klachten tegen nonnen..
http://www.hbvl.be/limburg/halen/mis...-in-zelem.aspx

giserke 11 januari 2011 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5221678)

Allemaal over nonnen die dood zijn.
Waarvan men al of niet meer kan bewijzen of het waar of fake is.

Eigenzinnig 11 januari 2011 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5221805)
Allemaal over nonnen die dood zijn.
Waarvan men al of niet meer kan bewijzen of het waar of fake is.

Bewijzen is moeilijk, maar veroordelen is onmogelijk.dus tot nader order vindt ik deze klachten zéér geloofwaardig..en zeker ontvankelijk voor onderzoek

giserke 11 januari 2011 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5221815)
Bewijzen is moeilijk, maar veroordelen is onmogelijk.dus tot nader order vindt ik deze klachten zéér geloofwaardig..en zeker ontvankelijk voor onderzoek

Omdat je het wil geloven. Omdat het in uw kraam past zeggen ze in Gent.
Voor mensen als jij maakt het niet uit of het waar is of niet, zolang je maar mensen uit de kerk kunt beschadigen.

Ik ben voor een rechtstaat waardoor je onschuldig bent tot dat het tegendeel bewezen is.

filosoof 11 januari 2011 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5221678)

En Vangheluwe kon 't niet missen:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-pedofiel.aspx

filosoof 11 januari 2011 12:44

Citaat:

Goedkoper dan als hij naar HM gaat, vermoed ik.

Eigenzinnig 11 januari 2011 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5221895)
Omdat je het wil geloven. Omdat het in uw kraam past zeggen ze in Gent.
Voor mensen als jij maakt het niet uit of het waar is of niet, zolang je maar mensen uit de kerk kunt beschadigen.Ik ben voor een rechtstaat waardoor je onschuldig bent tot dat het tegendeel bewezen is.

Dat is nu net die visie van de kerk op pedofilie die ze naar de afgrond heeft gevoerd..:roll:

Het kan niet waar zijn omdat het niet in UW kraam past.

De kerk had beter die paar percent viespeuken direct aan de deur gezet ipv zich helemaal te 'besmetten' met een doofpotbeleid..medeweten = medeplichtigheid

Wisord 11 januari 2011 19:32

Nieuwe klacht over misbruik door nonnen

Citaat:

ZELEM - Een man heeft een klacht ingediend over seksueel misbruik door zusters. De feiten zouden zich voorgedaan hebben in de jaren vijftig, in het voormalige Kindertehuis Sint-Vincentius in Zelem.
'Vanaf mijn 10e jaar sliep ik op een kamer met 40 jongens. Er waren 2 chambrettes van 2 zusters en die zusters moesten we behelpen', zegt de man in een anonieme getuigenis op Radio 1.

'We moesten met onze handen onder de dekens tussen de benen gaan en we moesten aan hun borsten komen. Mijn moeder is in die tijd naar de politie gestapt maar er was geen reactie.'

Vorige week werd al een klacht ingediend over misbruik door kloosterzusters in het Kortrijkse weeshuis Stella Maris.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110111_015

Nergens blijven we van die vetzakken gespaard.

Inno 11 januari 2011 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5222974)
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110111_015

Nergens blijven we van die vetzakken gespaard.

Wil je erover praten? :-)

Wisord 11 januari 2011 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5223760)
Wil je erover praten? :-)

Dat is toch ziekelijke shit man ...

Inno 11 januari 2011 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5223770)
Dat is toch ziekelijke shit man ...

Het is vreselijk. Ik voel er mij ook niet goed bij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be