Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   druggebruik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154275)

Alienation 24 april 2011 12:54

Alcohol is legale hard drugs. Misschien een mooi voorbeeld om toekomstgericht over na te denken? ;-)

Rudy 24 april 2011 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alienation (Bericht 5426665)
Alcohol is legale hard drugs. Misschien een mooi voorbeeld om toekomstgericht over na te denken? ;-)

Tuurlijk da. Laten we om te beginnen nadenken over het commercieel belang van alcohol, en wie er beter of slechter van wordt.

artisjok 24 april 2011 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5426601)
En wat als ik elke dag tijdens het avondeten een fles wijn kraak met mijn vrouw ? En nadien op mijn terras geniet van een trappist ? Moet ik mij zorgen beginnen maken ?

Hier kan je dit testen.
http://www.hoeveelisteveel.be/zelftest.html

artisjok 24 april 2011 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5426700)
Tuurlijk da. Laten we om te beginnen nadenken over het commercieel belang van alcohol, en wie er beter of slechter van wordt.

OK. Ga je gang.

den dinges 24 april 2011 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5425151)
Het enige wat de pro-cannabis zagers gaan bewerkstelligen met hun 'alcohol-is een hard-drug-gezeik' is dat op termijn ook alcohol in de illegale marginaliteit verdwijnt..Ge denkt toch niet dat een maatschappij waar tabaksgebruik steeds meer wordt gestigmatiseerd, interesse heeft in een legalisatie van cannabis ?

En wie gaat er alcohol verkopen zogauw dat illegaal geworden is ? Juist, de georganiseerde misdaad...In de U.S. hebben ze dat al eens geprobeerd, remember ?
En wie verdient er hier, en nu, grof geld aan de illegaliteit van drugs ?

den dinges 24 april 2011 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5425190)
Zeer zeker. Het vervolgen en verwijderen van die elementen helpt de samenleving gezonder te maken.

Cannabis-gebruikers worden toch niet verwijderd uit onze samenleving ? Ik zou er kunnen gaan kopen binnen de 10 minuten mocht ik dat wensen...Net zoals een bak bier, of een fles Vodka...Dus ?

den dinges 24 april 2011 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5425198)
We kunnen als overheid een vergif aanmaken die traag werkt en die drug zelf verkopen en na een maand liggen alle druggebruikers dood in de goot. Probleem opgelost toch.

Dus omdat er duizenden voort doen, moet het toegelaten worden?

ja maar al die druggebruikers gaan ook stemmen, dus de overheid doet dat niet...:lol:

den dinges 24 april 2011 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5425596)
Ze zouden beter space cake promoten als een beter alternatief voor zuipen.

Ik was lang geleden eens op een feestje, en een vriend van mij had space-cake gemaakt. Komen daar op een moment de ouders van de persoon die het feestje organiseerde aan, met een koppel vrienden van hen. Sympatieke mensen, een man kwam bij ons zitten toen hij ons zag eten, en vroeg of hij ook een stukje cake mocht hebben, t'zag er zo lekker uit, met die rozijnen er bij en alles. Slaagt die zich toch twee flinke stukken in zijn kloten zeg ! " Lekker jongens, bedankt " zei hij nog. Een halfuur later stond die daar heel de tijd te lachen, en moppen te vertellen aan zijn vrouw en zijn vrienden, waar hij alleen mee kon lachen, ze dachten dat hij strontzat was :lol:

den dinges 24 april 2011 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5426604)
Als je alle dagen alcohol drinkt wordt het tijd om er toch eens over na te denken.

2.
En is wat mij betreft geldig voor elke drug.

Ars_Nova 24 april 2011 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5424709)
Ja, één joint kan al een psychose veroorzaken.

Dat is totaal bij het haar getrokken.

Ars_Nova 24 april 2011 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5424778)
2 a 3 pinten per dag kan geen kwaad. het maximum aantal alcoholische dranken per week is ongeveer 25 consumpties.

uHHH daar gaat het helemaal niet om makker. Lees eens tegoei.

Ars_Nova 24 april 2011 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5425198)
We kunnen als overheid een vergif aanmaken die traag werkt en die drug zelf verkopen en na een maand liggen alle druggebruikers dood in de goot. Probleem opgelost toch.

Dus omdat er duizenden voort doen, moet het toegelaten worden?

Ja, omdat het niet haalbaar is om het verbod af te dwingen, en dus loopt het in het honderd. Mensen die een probleem hebben met drugs, moeten in therapie en niet in de gevangenis. Degenen die voor problemen zorgen moeten bestraft worden. De anderen moet men met rust laten.

Ars_Nova 24 april 2011 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5425256)
1 a 2 pinten per dag is zelfs voordelig voor de gezondheid. Bron: The Harvard Mecial School Guide to Healthy Eating (http://www.amazon.com/Eat-Drink-Be-H...3552658&sr=8-2). Lijkt mij betrouwbaarder dan de mening van een gewone neuroloog.

In 2001 dacht men dat nog, inderdaad.

Ars_Nova 24 april 2011 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5425338)
Zever, een joint per dag is schadelijk.

Maakt niet uit, zolang ik er geen last van heb.

Ars_Nova 24 april 2011 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5425590)
Omdat mensen dom zijn moeten ze beschermd worden tegen zichzelf ;-)

Drogredenering. Het lijkt aannemelijk maar het slaat nergens op. Als mensen risico's willen nemen dan doen ze het.
Je kan zo ook paardrijden verbieden, want er gaan jaarlijks mensen aan dood.

Ars_Nova 24 april 2011 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5425618)
Zelfs bij puur roken komen er meer schadelijke stoffen vrij dan bij een gewone sigaret.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...an-blowen.html

Niet voor het een of het ander, maar een overheidssite is nu ook niet meteen de meest onafhankelijke bron hé.

Ars_Nova 24 april 2011 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5425626)
ja, maar ik heb wel een hekel aan zatlappen of van die bezopen ambetanterikken. Maar in plaats van te zeggen die drug mag, dus mag de rest ook, zou ik zeggen die drug mag niet en de andere ook niet.:-)

Ik drink zelf geen alcohol.

Voor jou is dat misschien heel haalbaar ja.
Maar door de band genomen is zichzelf intoxiceren nu eenmaal iets wat "de mens" doet. Nu, vroeger, binnen 200 jaar, altijd.

Ars_Nova 24 april 2011 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5426330)
Waarop baseer jij je om te beweren dat cannabis de mensen in vele gevallen, in het beste geval indolent maakt?

Deze man had gedronken.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110421_101
Mogen we nu besluiten dat alcohol de oorzaak is?

Mogelijk wel. Mogelijk was dat ook zo bij het cannabis-geval. Maar NOG is het geen reden. Er zijn overal risico's aan verbonden; het is zaak om die af te wegen en daarvoor heb je vergelijkende studies nodig. En wil het nu net lukken dat alle bestaande vergelijkende studies voor drugs aantonen dat cannabis helemaal niet zo schadelijk is als jarenlang beweerd werd door de overheid (maar ook wel niet zo onschadelijk als sommige anderen willen beweren).

Ars_Nova 24 april 2011 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5425572)
De meest gebruikte vorm, 10 keer schadelijker dan een sigaret.

Ik ben ook geen voorstander van het roken ervan, maar dat laat me niet toe om een pro-verbieden tirade af te steken. Ik denk eerder aan promoten van alternatieve verbruikswijzen, b.v. met een vaporizer. Geldt ook voor tabak, trouwens.

Ars_Nova 24 april 2011 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5424709)
Ja, één joint kan al een psychose veroorzaken.

Merk trouwens op dat alle populair-wetenschappelijke literatuur zowat terug te voeren is op een artikel van Moore et al. in The Lancet (nota bene ook het tijdschrijft waar Nutt zijn beruchte meta-studies over drugs in gepubliceerd heeft).
De auteurs van het artikel wijzen er zelf op dat er nog heel wat onzekerheid bestaat:

Citaat:

The uncertainty about whether cannabis causes psychosis is unlikely to be resolved by further longitudinal studies such as those reviewed here. However, we conclude that there is now sufficient evidence to warn young people that using cannabis could increase their risk of developing a psychotic illness later in life.
Ik kan het niet beter zeggen: er is genoeg reden om te WAARSCHUWEN voor mogelijke nefaste effecten, maar niet om te gaan verkondigen: "cannabis veroorzaakt psychose" want dat staat allerminst vast. Er is alléén een statistische relatie EN men weet dat er sprake is van onbewuste zelfmedicatie bij psychotische patiënten.

Bhairav 25 april 2011 05:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 5427584)
Dat is totaal bij het haar getrokken.

Dat word zo gezegd omdat sommigen er gewoon niet tegen kunnen, die beschouwen diegenen die dat wel kunnen als zotten.

freelancer 25 april 2011 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5427805)
Dat word zo gezegd omdat sommigen er gewoon niet tegen kunnen, die beschouwen diegenen die dat wel kunnen als zotten.

En hebben ze ongelijk? :lol:

Ars_Nova 25 april 2011 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5427805)

Het is onmogelijk om op zo'n korte tijd een psychose te krijgen. Zo simpel is dat.
Een psychose ontwikkelt zich over maaaaaaaanden.
Je kan wel een PSEUDO-psychose induceren maar dat is niet hetzelfde. En alleen met specifieke middelen.

the_dude 26 april 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5425747)
Sommigen? Ieder kind is toch nieuwsgierig en leergierig.
Kennis is macht. Dat zou voor de "controleurs" een extra motief moeten zijn om zo veel mogelijk te weten.

Religie heeft zo'n groot succes omdat dit ons als kind wordt bijgebracht. De overgrote meerderheid volgt de religie die zijn ouders volgen.

Het drugsverbod is inderdaad een religie; maar ik verwacht toch nog altijd van de mens dat ze een poging doet om vrij te denken. De mens is, normaal gezien, toch voor rede vatbaar.

Ik zeg sommigen daar voor mij nieuwsgierigheid en leergierigheid wel gelinkt zijn, doch niet hetzelfde betekenen.
u ziet over het hoofd dat de drang naar controle voortkomt uit angst, niet uit nieuwsgierigheid. De controleurs hebben geen interesse in nieuwe zaken, in het verruimen van de horizon, in het zo ruim mogelijk maken van hun wereld; zij willen dat wat gekend is, altijd zo blijft dat dat hetgeen is waaruit hun wereld bestaat en zij willen dat controleren; dit geeft hen een gevoel van veiligheid.

Rudy 26 april 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5425747)
Het drugsverbod is inderdaad een religie; maar ik verwacht toch nog altijd van de mens dat ze een poging doet om vrij te denken. De mens is, normaal gezien, toch voor rede vatbaar.

Uw vergelijk met religie gaat niet op. Omdat religie niets met ratio te maken heeft. Druggebruik daarentegen, behalve voor verslaafden.

Rudy 26 april 2011 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 5429218)
Ik zeg sommigen daar voor mij nieuwsgierigheid en leergierigheid wel gelinkt zijn, doch niet hetzelfde betekenen.
u ziet over het hoofd dat de drang naar controle voortkomt uit angst, niet uit nieuwsgierigheid. De controleurs hebben geen interesse in nieuwe zaken, in het verruimen van de horizon, in het zo ruim mogelijk maken van hun wereld; zij willen dat wat gekend is, altijd zo blijft dat dat hetgeen is waaruit hun wereld bestaat en zij willen dat controleren; dit geeft hen een gevoel van veiligheid.

Juist.
Voor de ouder-controleur is het enkel een kwestie van het beschermen tegen de nadelen, van druggebruik. Een ouder heeft geen glazen bol, en weet dus niet of het gebruik zal ontsporen of niet.
De politie-controleur is simpelweg uitvoerder van de wet, gestemd door het volk.

artisjok 26 april 2011 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5429369)
Uw vergelijk met religie gaat niet op. Omdat religie niets met ratio te maken heeft. Druggebruik daarentegen, behalve voor verslaafden.

Ik vergeleek het verbod met religie.

Mijn vergelijking gaat wel op omdat het verbod niets met ratio te maken heeft; maar met geloof.

the_dude 26 april 2011 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5429556)
Mijn vergelijking gaat wel op omdat het verbod niets met ratio te maken heeft; maar met geloof.

dat is ook mijn overtuiging.

Eigenzinnig 27 april 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5425189)
Heeft die maatschappij dan baat bij het vervolgen van cannabis-bezit?

Die maatschappij, die momenteel zijn uiterste best aan het doen is om tabak en alcohol naar de rand van de illigaliteit te pushen bedoel je ?

Xenophon 27 april 2011 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5425189)
Heeft die maatschappij dan baat bij het vervolgen van cannabis-bezit?

Uiteraard, er is het geldelijk gewin, driemaal met een jointje gepakt worden = 100.000€ boet.

artisjok 27 april 2011 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5430752)
Die maatschappij, die momenteel zijn uiterste best aan het doen is om tabak en alcohol naar de rand van de illigaliteit te pushen bedoel je ?

De maatschappij is niet zijn best aan het doen om alcohol naar de rand van de illegaliteit te pushen.
Integendeel; alcohol wordt nog altijd gepromoot en gepusht.

Rudy 28 april 2011 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5429556)
Ik vergeleek het verbod met religie.

Een verbod komt er na een of ander wetenschappelijk onderzoek waar objectiviteit op de eerste plaats komt. Er zijn de gevolgen, de feiten, gestaafd met cijfers. Nadien wordt er gestemd door onze democratisch verkozenen.
Wat heeft een verbod binnen deze context in godsnaam met religie te maken ?

Eigenzinnig 28 april 2011 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5431667)
De maatschappij is niet zijn best aan het doen om alcohol naar de rand van de illegaliteit te pushen.
Integendeel; alcohol wordt nog altijd gepromoot en gepusht.

Alcoholcomsumptie wordt toch meer en meer langs alle kanten gestigmatiseerd, mede dankzij een paar onnozelaars hier die menen dat dit het legaliseren van andere drugs gaat vergemakkelijken..

artisjok 28 april 2011 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5432374)
Een verbod komt er na een of ander wetenschappelijk onderzoek waar objectiviteit op de eerste plaats komt. Er zijn de gevolgen, de feiten, gestaafd met cijfers. Nadien wordt er gestemd door onze democratisch verkozenen.

Dan kan jij mij dat onderzoek geven, waar objectiviteit op de eerste plaats komt. Met de gevolgen, gestaafd met cijfers!
Graag krijg ik ook het verslag van de stemming door onze democratisch verkozenen.

http://www.cannaclopedia.be/MARIHUANAVERBOD.htm
http://www.cannaclopedia.be/HASJVERBOD.htm

artisjok 28 april 2011 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5432424)
Alcoholcomsumptie wordt toch meer en meer langs alle kanten gestigmatiseerd, mede dankzij een paar onnozelaars hier die menen dat dit het legaliseren van andere drugs gaat vergemakkelijken..

Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Van dat stigmatiseren.
Ik zie dat er nog steeds publiciteit gemaakt wordt, dat ouders aan hun kinderen leren om alcohol te drinken, en dat het op feestjes e.d. nog steeds gepusht wordt. Drink je geen alcohol, dan mag je het uitleggen.

Rudy 28 april 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5432463)
Ik zie dat er nog steeds publiciteit gemaakt wordt, dat ouders aan hun kinderen leren om alcohol te drinken, en dat het op feestjes e.d. nog steeds gepusht wordt. Drink je geen alcohol, dan mag je het uitleggen.

Dat is niet wat ik vaststel. Toch niet wat in de familiekring betreft. Integendeel. Een jongere die geen alcohol drinkt hoeft zich zeker niet te schamen.

De sponsoring van sportevenementen daarentegen.

Eigenzinnig 28 april 2011 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5432463)

De publiciteit is in de loop der jaren zwaar aan banden gelegd, en zelfs verboden voor tabaksproducten.

De rest van uw betoog is ,zoals ik al eerder eens gezegd heb, alleen van toepassing in marginale milieu's �*l�* ' de helaasheid der dingen' en is verre van een normaal gebruik..

the_dude 28 april 2011 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5432374)

en die wetenschappelijke bewijzen spreken hetgeen de verkozenen uitkramen tegen.
en dat is dus te vgl met religie, het speelt geen rol wat de realiteit is, er zijn andere krachten aan het werk (industrieën en hun vertegenwoordigers bijv.) die veel winst halen uit het illegaal houden van onze natuur.

artisjok 28 april 2011 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5432492)
De publiciteit is in de loop der jaren zwaar aan banden gelegd, en zelfs verboden voor tabaksproducten.

Voor tabak, ja.
Voor alcohol geen sikkepit.
Citaat:

De rest van uw betoog is ,zoals ik al eerder eens gezegd heb, alleen van toepassing in marginale milieu's �*l�* ' de helaasheid der dingen' en is verre van een normaal gebruik..
Lees het zelf na
http://www.oivo-crioc.org/files/nl/1458nl.pdf
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/d...dsmenuleft=128

Eigenzinnig 28 april 2011 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5432546)

Citaat:

De alcoholconsumptie is voor sommige jongeren wel veranderd. In het verleden was de familie de plaats waar ze op een gecontroleerde manier alcohol leerden drinken, maar op heden blijft de consumptie van alcoholische drank in familieverband beperkt, maar neemt het drinken in groep, buiten de familiekring, grotere proporties aan
So ?..ik lees nergens dat in kringen met volwassen toezicht kinderen door ouderen aangemoedigd of zelfs verplicht worden van alcohol te consumeren..
Groepsdruk onder jongeren is zo oud als de straat en betreft evenzeer roken, onveilige sex en onverantwoord rijgedrag..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be