Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Strengere regels voor houtkachels (https://forum.politics.be/showthread.php?t=164865)

Stingray 27 februari 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6551044)
Ik ken iemand die niet ver van een supermarkt woont. Eén of twee keer in de week gaat hij s'avonds laat daar zijn vuilzakken afzetten op hun parking, aan de achteruitgang.:lol:
Niet correct natuurlijk, maar hij stookt ze niet op. Er zijn wel meer manieren om van je vuil af te geraken zonder het op te stoken .
Ik bvb : ik heb een paar kippen, die eten al mijn groenten en fruitafval op. Mijn honden en katten alle vleesafval. Met het karton steek ik mijn stoof aan. Oude kleren geef ik weg. Blijft de plastiek en het glas over, welk ik sorteer. Dat is mijn enige afval.

Zo'n vragen van de gemeente zijn alleen om de mensen bang te maken. Zeg dat je alleen producten koopt met een natuurlijke verpakking en ze staan nergens. Zij moeten bewijs leveren van je schuld en niet omgekeerd. De ambtenarij schijnt dat nogal eens vaak doelbewust te vergeten.

satiper 27 februari 2013 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6550981)
Ik bekijk dat anders. Mensen doen de moeite al om het afval te scheiden en naar het containerpark te brengen. Een aantal dingen worden herbruikt.

Ze zouden het gratis moeten houden en content zijn dat het niet gedumpt wordt of verbrand wordt.

Het is de hebzucht van de overheid die dergelijk ontwijkingsgedrag veroorzaakt en dat schijnen de linkse rakkers waaronder de groenen nog steeds niet door te hebben.

Di Pippo als linkse rakker dacht ook dat hij met extra belastingen alles kon oplossen terwijl hij alleen ontwijkingsgedrag en nog minder inkomsten veroorzaakt heeft.

Mja, wat kan je verwachten

Tja, afval verwerken heeft een kostprijs.
Als je afval volledig kosteloos laat afleveren aan het containerpark verlaat je het principe 'de vervuiler betaald'.
Je gaat dan terug naar het systeem zoals het vroeger was.
De totaalkost van alle afvalverwerking wordt dan betaald uit de algemene middelen (maw iedereen betaald hierin even veel want het gaat via de belastingen).
Je kan daar voor kiezen, maar toch lijkt het me beter om afval proberen te vermijden.

Dit kan je doen door taxatie bij aankoop (liefst Europees of zelfs mondiaal af te spreken).
Ontsnappen is dan niet meer mogelijk.
Wie veel koopt en vooral dan spullen die qua afvalverwerking nogal duur uitvallen betaalt gewoon iets meer voor het product en kan het later dan wel gratis kwijt op het containerpark. Lijkt me toch iets eerlijker.

Je hebt immers de veelgebruikers, vaak zwartwerkers die elke week hun vrachtje droppen aan het containerpark.
Ik heb nu ook niet echt veel zin om voor die mannen al hun afval extra belasting te gaan betalen.

Zoals het nu loopt is het ook niet zo ideaal.
Door de vrij hoge kostprijs van een containerparkbezoek zijn er veel sluikstortingen (of afvalverbranding), een handelswijze waarbij de kost ook weer afgewenteld wordt op de maatschappij, hetgeen we eigenlijk ook beter zouden vermijden.

Stingray 27 februari 2013 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 6551735)
Tja, afval verwerken heeft een kostprijs.
Als je afval volledig kosteloos laat afleveren aan het containerpark verlaat je het principe 'de vervuiler betaald'.
Je gaat dan terug naar het systeem zoals het vroeger was.
De totaalkost van alle afvalverwerking wordt dan betaald uit de algemene middelen (maw iedereen betaald hierin even veel want het gaat via de belastingen).
Je kan daar voor kiezen, maar toch lijkt het me beter om afval proberen te vermijden.

Dit kan je doen door taxatie bij aankoop (liefst Europees of zelfs mondiaal af te spreken).
Ontsnappen is dan niet meer mogelijk.
Wie veel koopt en vooral dan spullen die qua afvalverwerking nogal duur uitvallen betaalt gewoon iets meer voor het product en kan het later dan wel gratis kwijt op het containerpark. Lijkt me toch iets eerlijker.

Je hebt immers de veelgebruikers, vaak zwartwerkers die elke week hun vrachtje droppen aan het containerpark.
Ik heb nu ook niet echt veel zin om voor die mannen al hun afval extra belasting te gaan betalen.

Zoals het nu loopt is het ook niet zo ideaal.
Door de vrij hoge kostprijs van een containerparkbezoek zijn er veel sluikstortingen (of afvalverbranding), een handelswijze waarbij de kost ook weer afgewenteld wordt op de maatschappij, hetgeen we eigenlijk ook beter zouden vermijden.

Ben benieuwd hoe je het verlies aan arbeidsplaatsen hierdoor gaat uitleggen aan de mensen die hun job verliezen.

Ke Nan 27 februari 2013 23:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6552150)
Ben benieuwd hoe je het verlies aan arbeidsplaatsen hierdoor gaat uitleggen aan de mensen die hun job verliezen.

Mensen zonder jobs hoef je niets uit te leggen. Die gaan onmiddellijk de ovens in. Alle kleine beetjes helpen om de overbevolking tegen te gaan.

maddox 28 februari 2013 01:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 6552166)
Mensen zonder jobs hoef je niets uit te leggen. Die gaan onmiddellijk de ovens in. Alle kleine beetjes helpen om de overbevolking tegen te gaan.

Da's zonde. Sommigen van die werklozen hebben echt nog iets te bieden aan de maatschappij. Ik zou een "gratieperiode" van een jaar geven.

Ke Nan 28 februari 2013 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6552207)
Da's zonde. Sommigen van die werklozen hebben echt nog iets te bieden aan de maatschappij. Ik zou een "gratieperiode" van een jaar geven.

Gratie? Je wordt zacht, maddox.

Blue Sky 28 februari 2013 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6551043)
;-)
Inderdaad.
Groenen heb je beter niet als buren, het zijn zeer betweterige irritante mensen die over vanalles en nog wat zagen en zich moeien (tenzij je een vreemdeling bent).
Ze gewoon wegpesten is het beste wat je kan doen.

Dat valt heel goed mee hoor; met “groene” buren heb over het algemeen heel weinig last omdat het over het algemeen plichtbewuste, verantwoordelijke mensen zijn.

De meeste problemen heb je met van de zelfstandigen die nooit naar school geweest zijn, maar één of andere zaak uit de grond gestampt hebben en al dan niet met gesjoemel een hoop geld vergaard hebben. Dat zijn over het algemeen complete (vak)idioten ( hun jobke en geld verdienen is het enige wat ze kennen ) en voor de rest zijn ze zo lomp als een varken. Het zijn ook mensen die denken dat ze zich van alles mogen permitteren en zich niet gebonden voelen door de geldende regels. Met dat soort volk heb je het meeste problemen in de buurt.

Stingray 28 februari 2013 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fransg (Bericht 6549201)
U doet dat niet maar andere mensen
Een 10-tal buren rondom mij hebben nog nooit hun diftar vuilniscontainer buitengezet. Ze hebben allemaal een brief ontvangen van het gemeentebestuur met de vraag wat ze met hun vuilnis doen. Wat denkt u?

Laten we duidelijk wezen : daar heeft de gemeente geen zaken mee. Ge zijt zelfs niet verplicht daarop te antwoorden.

Het is soms onvoorstelbaar hoe bepaalde soort van ambtenaren zichzelf voor God houdt.

Blue Sky 28 februari 2013 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fransg (Bericht 6549504)
De fundamentele vrijheid om de buurt te verpesten en te vergiftigen.

Inderdaad, dat menen sommigen. Zij eigenen zich het recht toe om hun afval op te stoken en de buren moeten het dan maar bekopen. Tussen deze egoïsten heb je enerzijds de dommeriken die gewoon niet beseffen wat ze doen en weten hoe schadelijk het is en anderzijds degenen die dat maar al te goed weten maar gewoon uit plat egoïsme en gierigheid hun afval opstoken.
Vandaar de noodzaak van een overheid die de maatschappij beschermd tegen dergelijke figuren. Een streng handhavingsbeleid met monsterboetes lijkt hier op zijn plaats.

maddox 28 februari 2013 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 6552293)
Gratie? Je wordt zacht, maddox.

Ik denk in dit geval vooral aan mezelf hoor.
Als ik binnen het jaar geen werk heb, dan verdien ik een nekschot.

satiper 28 februari 2013 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6552150)

Ik begrijp niet vanwaar je met je verlies aan arbeidsplaatsen komt.

Ik vermoed om wille van de taxatie?

Die is er nu echter ook dus wat dat betreft, veranderd er niets.

Het enige verschil zit hem in vooraf taxeren (bij aankoop) of erna (bij lozing als afval, zoals nu dus).
De kost voor de verwerking wordt hoedanook betaald maak je daar maar geen illusies over.

Alleen bij taxatie achteraf heb je nog de mogelijkheid om de taks te ontwijken door verbranden van afval of te sluikstorten of ander weinig van burgerzin getuigend gedrag.

Om dat te vermijden kan je dus beter vooraf taxeren (wel gelijklopend met onze buurlanden uiteraard).

maddox 1 maart 2013 07:11

1 van de opties is de mensen met minder afval op te zadelen.
Dus verpakkingsmateriaal te minimaliseren.
En aanvullend het afval "milieuvriendelijker" te maken.

Mijn voorstel is veel meer HDPE te gebruiken. Zuiver HDPE is een niet giftige, lichtgewicht kunststof die zowat de meest propere solide brandstof is die we kennen. Ook is het zeer goed recycleerbaar ,als er geen andere kunststoffen bijzitten.

HDPE bubblewrap is voornamelijk lucht in een stevig, energierijk en recycleerbaar velletje.Prima vervanger voor piepschuim, en soortgelijke "verpakkings-chips"
HDPE folie vervangt met gemak de meeste andere folies.
De stevigste, breekvaste "curverbakken" zijn gemaakt van HDPE.

Voor de rest, zowel staal als aluminium zijn prima recycleerbaar. Papier doet prima mee.

Waarom dan andere materialen toelaten?

Als men papier met propere inkt opbrand , als men HDPE in de kachel smijt, zelfs staal en alu geven geen groot probleem op dat vlak... Waarom doet men niks in die richting?

satiper 1 maart 2013 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6553237)
1 van de opties is de mensen met minder afval op te zadelen.
Dus verpakkingsmateriaal te minimaliseren.
En aanvullend het afval "milieuvriendelijker" te maken.

Mijn voorstel is veel meer HDPE te gebruiken. Zuiver HDPE is een niet giftige, lichtgewicht kunststof die zowat de meest propere solide brandstof is die we kennen. Ook is het zeer goed recycleerbaar ,als er geen andere kunststoffen bijzitten.

HDPE bubblewrap is voornamelijk lucht in een stevig, energierijk en recycleerbaar velletje.Prima vervanger voor piepschuim, en soortgelijke "verpakkings-chips"
HDPE folie vervangt met gemak de meeste andere folies.
De stevigste, breekvaste "curverbakken" zijn gemaakt van HDPE.

Voor de rest, zowel staal als aluminium zijn prima recycleerbaar. Papier doet prima mee.

Waarom dan andere materialen toelaten?

Als men papier met propere inkt opbrand , als men HDPE in de kachel smijt, zelfs staal en alu geven geen groot probleem op dat vlak... Waarom doet men niks in die richting?

Je zou als overheid idd het één al wat zwaarder kunnen belasten dan het ander.
Milieuneutrale verpaking of product = gelijk aan 0 euro taks.
Op die manier drijf je de mensen in de richting van milieuvriendelijker producten en verpakkingen. Tevens worden producenten onder druk van het wijzigend aankoopgedrag van consumenten gedwongen tot maximale inventiviteit op dit vlak.
Het is me een raadsel waarom dit nog lang niet ingevoerd is?

Stingray 1 maart 2013 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 6552965)
Ik begrijp niet vanwaar je met je verlies aan arbeidsplaatsen komt.

Ik vermoed om wille van de taxatie?

Die is er nu echter ook dus wat dat betreft, veranderd er niets.

Het enige verschil zit hem in vooraf taxeren (bij aankoop) of erna (bij lozing als afval, zoals nu dus).
De kost voor de verwerking wordt hoedanook betaald maak je daar maar geen illusies over.

Alleen bij taxatie achteraf heb je nog de mogelijkheid om de taks te ontwijken door verbranden van afval of te sluikstorten of ander weinig van burgerzin getuigend gedrag.

Om dat te vermijden kan je dus beter vooraf taxeren (wel gelijklopend met onze buurlanden uiteraard).

Producten extra belasten = minder interesse van de consument = minder werk.

Stingray 1 maart 2013 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 6553451)
Je zou als overheid idd het één al wat zwaarder kunnen belasten dan het ander.
Milieuneutrale verpaking of product = gelijk aan 0 euro taks.
Op die manier drijf je de mensen in de richting van milieuvriendelijker producten en verpakkingen. Tevens worden producenten onder druk van het wijzigend aankoopgedrag van consumenten gedwongen tot maximale inventiviteit op dit vlak.
Het is me een raadsel waarom dit nog lang niet ingevoerd is?

Denk je nu echt als je producten een milieubelasting gaat aansmeren dat er ook maar 1 kg minder zal opgestookt worden. Forget it !

satiper 1 maart 2013 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6553464)
Denk je nu echt als je producten een milieubelasting gaat aansmeren dat er ook maar 1 kg minder zal opgestookt worden. Forget it !

Je kan afval sluikstorten of opstoken proberen te vermijden door afval aanleveren/kwijtraken bij containerpark en via ophalingen aan huis zo goed als gratis te maken.
Uiteraard werken de mensen van de ophaaldienst niet gratis.
Onder andere die kost moet hoedanook betaald worden.
Hetzij via de algemene middelen (belastingen) = nul sturing naar beperking van afval
Hetzij via belastingen gericht op hetgeen het meest vervuilend is (liefst bij aankoop zodat ieder zijn eerlijk deel betaald) = de grootst mogelijke sturing ter verkoming van afval.
De keuze lijkt me voor een keertje echt niet moeilijk te zijn

satiper 1 maart 2013 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6553463)

Je kan net nog extra werk creëren door nieuwe producten en verpakkingen uit te denken en te maken.
Hierbij zullen winnaars en verliezers zijn.
Winnaars zij die het goed doen naar milieu toe.
Verliezers zij die het slecht doen naar milieu toe.
De bluts en de buil dus (neutraal in z’n totaliteit) enkel een verschuiving in de juiste richting.

Stingray 1 maart 2013 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 6553482)
Je kan net nog extra werk creëren door nieuwe producten en verpakkingen uit te denken en te maken.
Hierbij zullen winnaars en verliezers zijn.
Winnaars zij die het goed doen naar milieu toe.
Verliezers zij die het slecht doen naar milieu toe.
De bluts en de buil dus (neutraal in z’n totaliteit) enkel een verschuiving in de juiste richting.

Hoeveel van die beloften hebben we al moeten aanhoren van de groene partij ? Herinner je de zonnepaneelhistorie. Dat ging ook een nieuwe economie worden. Dat ging de toekomst worden .Gratis energie voor iedereen etc etc etc....Wat is ervan overgebleven.

Diegenen die zich dit in hun nek laten kletsen, heb ik medelijden mee. Ik heb me al 1 keer laten pakken met die zonnepanelen, maar geen 2de keer.

Klein Licht 1 maart 2013 16:26

Hopelijk heb je ook nog de tijd gevonden om de panelen achteraf weer te verwijderen?

Je kan trouwens nog extra punten verdienen als je een quote geeft waar 'ne groene' zegt dat zonnepanelen 'iedereen gratis energie' zouden bezorgen.

En nòg bonuspunten als ze dit in het licht van het zonnepaneelverhaal van Freya en Kris gedaan hebben ;-)

Klein Licht 1 maart 2013 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6553463)

Klopt. Ik wou vorig weekend een nieuwe tv kopen maar de € 2,00 recupel heeft me van die aankoop doen afzien

Stingray 1 maart 2013 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 6553638)
Klopt. Ik wou vorig weekend een nieuwe tv kopen maar de € 2,00 recupel heeft me van die aankoop doen afzien

Beetje belachelijk doen ? Het gaat hier niet over het opstoken van een TV in uw open haard hé pippo.

Het gaat hier over plastic huishoudverpakkingen.

Trouwens : als ze dat invoeren, wat belet mij om bijvoorbeeld over de grens in NL mijn inkopen te gaan doen.

Ik herinner mij trouwens al zo'n beetje van een paniekreactie toen ze te weten kwamen dat de Belgen massaal hun inkopen in het buitenland gingen doen ingevolge de (reeds ingevoerde milieubelastingen op verpakkingen).

Wat mij er trouwens aan doet denken dat dit wel eens een belasting op een belasting zou kunnen zijn.

PS : dit doet er mij trouwens aan denken dat ik morgen mijn special gebouwde verbrandingsoven eens even aan het werk moet zetten :twisted:

Klein Licht 1 maart 2013 17:04

Als ik het me goed herinner was de huidige 'belasting op verpakkingen' een wetsvoorstel van de vld... De door u veelvuldig verachtte 'groenen' hebben daar nog stevig tegen geprotesteerd vanuit de oppositie, omdat het milieuvriendelijke verpakkingen straft en milieu-onvriendelijke beloont.

Bron

Citaat:

Open Vld, sp.a en ook CD&V hebben de voorbije jaren de groene fiscaliteit gewoon in diskrediet gebracht. De ecotaks is het symbool geworden van dat soort bedrog. Wat vandaag nog rest, zijn ordinaire belastingverhogingen. De milieubewuste consument betaalt het gelag en de ondernemingen die investeerden in milieuvriendelijke oplossingen komen bedrogen uit. Op die manier wordt het draagvlak voor echte milieutaksen en een doortastend milieubeleid ondergraven.
Om dit te voorkomen had u dus best op de groenen gestemd in 2004...

Maar on topic:

Deze zaken worden belast bij aankoop om te voorkomen dat egoïsten als uzelf de kost afwimpelen op de maatschappij door het slecht te verbranden, en alzo de kinderen uit uw buurt met astma op te zadelen. Of wil u de hardwerkende vlaming weer laten betalen voor uw astmakindjes?

Klein Licht 1 maart 2013 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nat Water (Bericht 6553635)
of het 'ne groene' is weet ik niet maar op dit forum zit er iets dat regelamtig vrije energie belooft. :silly:

Lol :-o

Maar met die pipo te citeren kunt ge jammergenoeg geen punten verdienen

Stingray 1 maart 2013 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 6553693)
Lol :-o

Maar met die pipo te citeren kunt ge jammergenoeg geen punten verdienen

Met belastingsgekken al evenmin. Gaat ge met uw groot licht ontkennen dat ze m.b.t. de zonnepanelen geen beloftes gedaan hebben ? Niet dat het mij verwondert, want gek zijn die groenen allemaal. Dat je geen groot licht was, wisten wel al langer, maar dat je gek bent is nieuw.

Trouwens, ik heb momenteel iets beter gevonden : ik heb een partij uitverkoopzonnepanelen opgekocht en deze gaan zonder aan te geven op mijn dak. Dus de belastingen per MWp is een pak lager. (en voor dat je het gaat vragen : ca. € 1800 voor 2880 wp)

Enne, als het inderdaad te gortig wordt, vliegen ze eraf en blijven alleen de niet aangegeven liggen.

MAAR even dit mijn beste : veronderstellen we een gezin dat gemakkelijkheidshalve € 1000 gezinsinkomen heeft en uw belasting op verpakking kost € 50 per maand meer. Wat gaat dat gezin dan doen denk je ?

Enne zo is dat me al die idiote maatregelen al gegaan.

maddox 1 maart 2013 17:38

Eigenlijk zouden we de verpakkingen bij de verkoper moeten laten, en toeslagen en taksen niet betalen, daar we zelf de verpakking niet willen, doch het product.

Ke Nan 2 maart 2013 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6552642)
Ik denk in dit geval vooral aan mezelf hoor.
Als ik binnen het jaar geen werk heb, dan verdien ik een nekschot.

Allez dan, omdat gij het zijt. Een jaartje respijt. Een andere optie is de steenkoolmijnen in. KZ-style. The strong will survive. :;

Snarf 19 maart 2013 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6553702)
Trouwens, ik heb momenteel iets beter gevonden : ik heb een partij uitverkoopzonnepanelen opgekocht en deze gaan zonder aan te geven op mijn dak. Dus de belastingen per MWp is een pak lager. (en voor dat je het gaat vragen : ca. € 1800 voor 2880 wp)

Let dan wel goed op dat je niet teveel groene stroom aangeeft he ;-)
Aangezien je al een installatie hebt is dit mogelijk, maar de mensen die geen panelen hebben liggen mogen deze ook niet koppelen aan het net zonder ze aan te geven. (of ze moeten werken met batterijen)

Ik stook in mijn kachel ook droog onbewerkt hout. Na 5 minuten zie je er buiten niks meer van en mijn buren moeten niet klagen want die stoken ook met hout ;-)

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=28&t=2463

Hier een link naar een houtgasgenerator freak. Hij rijdt met zijn 'beest' volledig op hout.

satiper 7 november 2023 20:06

Kijk in 2011 al een item (mss al langer ook?)
Kwam me enigszins bekend voor.
Kan interessant zijn om te zien hoe sommige zaken (en visies) evolueren (of niet) :-)

Blue Sky 8 november 2023 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 10266132)
Kijk in 2011 al een item (mss al langer ook?)
Kwam me enigszins bekend voor.
Kan interessant zijn om te zien hoe sommige zaken (en visies) evolueren (of niet) :-)

De vraag is wat de politiek ondertussen hieraan veranderd heeft in die 12 jaar ondertussen.

maddox 8 november 2023 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10266315)
De vraag is wat de politiek ondertussen hieraan veranderd heeft in die 12 jaar ondertussen.

Vivandenaldi alvast niets, dat zou een ruggegraat vergen, en die hoop kwallen hebben dat echt niet.

Johan Daelemans 8 november 2023 10:21

"Er wordt een uitzondering voorgesteld voor ruimten waar 'houtverbranding de enige verwarming is'."

Dat is daarmee dan ook weer opgelost.

Enkel houtkachels dus.

Vorige week nog ééntje, (moderne / praktisch nieuwe) gaan afhalen.
Nieuwprijs 2800€ - amper nog 300€ moeten neerdokken.

Onze wetgever en zijn wetten opent mogelijkheden.
Kortzichtigheid omzetten in opportuniteiten.

satiper 8 november 2023 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10266315)

Niet zo veel zeker (er waren {toegegeven} ook steeds genoeg prangender zaken aan de orde, tenslotte is het uitstootprobleem belangrijk maar in verhouding met andere zaken toch minder prioritair lijkt me).
Bepaalde (betere) normering qua uitstoot voor nieuwe kachels is iets waar kachelverkopers (al dan niet terecht) over pochen, dat zou dan toch al iets zijn.
Het lijkt me niet onverstandig om de grootste problemen eerst aan te pakken, ook met betrekking tot houtkachels en zogezegde allesbranders.

Zoals 10-tal jaar geleden reeds opgemerkt zou veel afvalverbranding (waarbij de meeste gevaarlijke stoffen vrijkomen) kunnen voorkomen worden door bij aankoop van goederen reeds verwerkingskost (taks) in te rekenen in verkoopprijs en met deze taks dan een gratis aanvoer van restant (afval) (oa het huidige grof huisvuil) naar containerparken mogelijk te maken, meteen ook een goede manier om ook het vele sluikstorten wat te minderen.
Maar ja, zoals gezegd, er zijn steeds dringender dingen wellicht.

Micele 8 november 2023 17:48

Warmste jaar ooit, dat is vandaag al zeker.
Citaat:

https://www.hln.be/weernieuws/ook-ok...ngen~ae9989da/
Ook oktober breekt wereldwijd warmterecord: 2023 is zo goed als zeker warmste jaar sinds begin metingen

De temperaturen op aarde blijven dit jaar met uitzonderlijk grote stappen stijgen. Metingen van de Europese dienst Copernicus Climate Service laten zien dat ook in oktober weer een warmterecord is verbroken - en niet met geringe cijfers. Wereldwijd was het wel 0,4 graden warmer dan in oktober 2019, toen het vorige record voor de oktobermaand werd gevestigd. Volgens Copernicus is het vrijwel zeker dat 2023 de boeken in zal gaan als het warmste jaar sinds de metingen begonnen.

IB 08-11-23, bron ANP

De cijfers van de wetenschappelijke klimaatdienst van de EU verschijnen enkele weken voor de volgende VN-klimaattop. Die begint op 30 november in Dubai. Copernicus-bestuurder Samantha Burgess wijst er in aanloop naar de top op dat de gemiddelde temperatuurstijging dit jaar al richting de 1,5 graad kruipt. Tot nog toe is het dit jaar 1,43 graad warmer dan in pre-industriële tijden. “De urgentie voor ambitieuze klimaatactie is nog nooit zo hoog geweest”, concludeert Burgess.

De grens van 1,5 graad wordt onder meer genoemd in het Klimaatakkoord van Parijs van eind 2015. Bijna ieder land ter wereld is daarbij aangesloten, met uitzondering van Iran, Libië en Jemen. De belangrijkste afspraak die in Parijs werd gemaakt, is dat landen hun uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen dusdanig verminderen dat de temperatuurstijging ruim onder de 2 graden blijft en bij voorkeur onder de 1,5 graad.

El Niño

In oktober was de temperatuurpiek al hoger dan die 1,5 graad: het was volgens de data van Copernicus 1,7 graad warmer dan tussen 1850 en 1900, de periode waarmee de dienst de metingen altijd vergelijkt. Daar speelt momenteel ook het complexe weerpatroon El Niño een rol in. Dit effect keert om de paar jaar terug en zorgt maandenlang voor hogere temperaturen.
grafiekjes en refertes:
https://climate.copernicus.eu/copern...e-warmest-year

De +1,5 °C utopie waarvan sprake in het klimaatverdrag van Parijs (2015) zal reeds zo goed als zeker in 2030 gehaald worden.

Volgens het klimaatverdrag moest de wereld proberen onder +2°C te blijven door maatregelen.

Momenteel is het reeds +1,43°C... El Nino heeft wel een zetje gegeven, maar dat klimaatpatroon komt sowieso om de x-jaar terug (tussen 2 en 7 jaar)
Citaat:

El Niño and La Niña can both have global impacts on weather, wildfires, ecosystems, and economies. Episodes of El Niño and La Niña typically last nine to 12 months, but can sometimes last for years. El Niño and La Niña events occur every two to seven years, on average, but they don’t occur on a regular schedule. Generally, El Niño occurs more frequently than La Niña.

https://oceanservice.noaa.gov/facts/ninonina.html

Blue Sky 9 november 2023 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door satiper (Bericht 10266488)
Niet zo veel zeker (er waren {toegegeven} ook steeds genoeg prangender zaken aan de orde, tenslotte is het uitstootprobleem belangrijk maar in verhouding met andere zaken toch minder prioritair lijkt me).
Bepaalde (betere) normering qua uitstoot voor nieuwe kachels is iets waar kachelverkopers (al dan niet terecht) over pochen, dat zou dan toch al iets zijn.
Het lijkt me niet onverstandig om de grootste problemen eerst aan te pakken, ook met betrekking tot houtkachels en zogezegde allesbranders.

Zoals 10-tal jaar geleden reeds opgemerkt zou veel afvalverbranding (waarbij de meeste gevaarlijke stoffen vrijkomen) kunnen voorkomen worden door bij aankoop van goederen reeds verwerkingskost (taks) in te rekenen in verkoopprijs en met deze taks dan een gratis aanvoer van restant (afval) (oa het huidige grof huisvuil) naar containerparken mogelijk te maken, meteen ook een goede manier om ook het vele sluikstorten wat te minderen.
Maar ja, zoals gezegd, er zijn steeds dringender dingen wellicht.

Nee, het is een dringend probleem aangezien de relatieve bijdrage aan vervuiling alsmaar toeneemt terwijl andere bronnen afnemen. Dit in combinatie met het feit dat de verkoop en gebruik in de lift zitten.

Citaat:

Het verbranden van hout is een belangrijke fijnstofbron in Nederland. In 2020 zorgde houtstook voor ruim een kwart van de fijnstof (PM2,5). Dat is vier keer zoveel als de fijnstofuitstoot door wegverkeer. Daarbij komt nog dat de houtrook vrijkomt op korte afstand van waar mensen verblijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een hoge schoorsteen.
Houtskool 2
Citaat:

houtkachel

Zelfs de modernste, ‘ecodesign’ houtkachel is nog altijd een ramp voor de luchtkwaliteit. Volgens nieuw Engels onderzoek produceert een houtkachel 450 keer zoveel giftige luchtvervuiling als een centrale verwarming op gas. Oudere houtkachels stoten zelfs 3700 keer zoveel giftige stoffen uit. Dat schrijft The Guardian.
Citaat:

Volgens een wetenschappelijke analyse in de Griekse hoofdstad Athene is rook van houtkachels een belangrijkere kankerverwekkende stof dan uitlaatgassen van voertuigen. Volgens de onderzoekers is de situatie in Athene niet uitzonderlijk, maar eerder de regel.
Citaat:

"Benzo(a)pyreen, de belangrijkste PAK, nam gemiddeld over alle stations van het meetnet met meer dan 40 procent toe. Deze stof ontstaat typisch bij onvolledige verbranding en wordt sterk gelinkt aan houtverbranding. Ook bij de organische massa in fijnstof, ook gelinkt aan houtverbranding, zagen we de hoogste meetwaarden in jaren.
https://www.vmm.be/lucht/infografiek...outverbranding

BigF 9 november 2023 09:55

Ik klaag al 25 jaar bij de buren dat wij hier continu in hun stank zitten van hun houtkachel. Zij vinden echter dat 'dat wel meevalt' en dat zij 'ook het recht op een warm huis hebben'.
De rook drijft hier met momenten (80% van de tijd want wij zitten ten NO van hen) gewoon de keuken, living en slaapkamers binnen.

Ondertussen heb ik een ziekte die o.m. veroorzaakt wordt door PAK's.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VMM
Houtverbranding is waarschijnlijk de belangrijkste bron van PAK's in Vlaanderen.

Bron

12 beurten chemo, 2 operaties... maar ja, die mensen hebben ook het recht om te stoken zeker?
:evil::evil:

Blue Sky 9 november 2023 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10266796)
Ik klaag al 25 jaar bij de buren dat wij hier continu in hun stank zitten van hun houtkachel. Zij vinden echter dat 'dat wel meevalt' en dat zij 'ook het recht op een warm huis hebben'.
De rook drijft hier met momenten (80% van de tijd want wij zitten ten NO van hen) gewoon de keuken, living en slaapkamers binnen.

Ondertussen heb ik een ziekte die o.m. veroorzaakt wordt door PAK's.

Bron

12 beurten chemo, 2 operaties... maar ja, die mensen hebben ook het recht om te stoken zeker?
:evil::evil:

Welja, vandaar dat de overheid de nodige maatregelen dient te nemen teneinde zo'n zaken te vermijden. Mensen zijn gewoon te dom en / of te egoïstisch en tegen dat gedrag dienen burgers beschermd te worden.

satiper 9 november 2023 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10266776)
Nee, het is een dringend probleem aangezien de relatieve bijdrage aan vervuiling alsmaar toeneemt terwijl andere bronnen afnemen. Dit in combinatie met het feit dat de verkoop en gebruik in de lift zitten.

Ik zou met alle plezier morgen wakker worden in de beste der werelden.
Ik denk dat niemand echt staat te springen om te verwarmen, laat staan te stoken met hout.
Veel beter zou zijn mocht het buitenklimaat perfect aansluiten bij onze noden/verlangens.

Dat is echter niet zo.

Aantallen in combinatie met pestgedrag maken dat mensen zelfs tot aan de poolgebieden gaan wonen zijn.
Ik neem aan dat niemand daar echt voor zijn plezier gaat wonen.
Mensen gaan naar minder gunstige gebieden omwille van pestgedrag of omdat ze moeilijk compromissen kunnen sluiten (graag hun zin doen/vrij zijn ->soms betekent dat, dat je moet uitwijken naar regio's waar weinig of geen mensen wonen).

Als kachelverkoop in de lift zit is dat effectief een spijtige zaak.
Het milieu, de luchtkwaliteit gaat hier zeker niet door verbeteren.

Men kan zich dan afvragen waarom (lift)?
Omdat men graag vlammetjes ziet?

Deels wel misschien.
Maar dan wel een heel klein deel denk ik.

Motief is vooral economisch.
Hoe kan men een zeker comfort en gezonde leefruimte maken met een beperkt budget?
Een houtkachel kan bij het stellen van die vraag in aanmerking komen.
Immers (zoals reeds eerder gezegd) ook een koude woning is schadelijk voor de gezondheid (het is dus afwegen, pest & cholera enzo...).

De recente periodes (zeker vorig stookseizoen) was de prijstoename van energie (el, gas, mazout, ...) vrij spectaculair.

Je zou van de weeromstuit kunnen pleiten voor nieuwe en meer kerncentrales.
Maar ook dat is potentieel een ongezond gegeven.
Stel er komt een dag dat je een hele stad als Antwerpen moet evacueren.
Het is met andere woorden niet altijd even simpel om de juiste keuze te maken (ook niet voor politici).

Behalve op één punt.

Onze aantallen!

Deze maken dat heel veel zaken (ook milieuvervuiling, soms omwille van zakkenvullerij, soms omwille van economische noodzaak) steeds kwalijker beginnen te stinken.

Het is het enige punt waarvan naar mijn aanvoelen de kompasnaald steeds (en reeds lange tijd) dezelfde richting aangeeft.

Als ik politici waar ook ter wereld een ernstig tekort in visie verwijt dan is het wel op dat vlak.
Nooit was een probleem zo duidelijk.
Nooit werd een probleem zo fel genegeerd.

Daar ligt volgens mij de echte schande.

fox 9 november 2023 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10266776)

Hebt u ook een bron voor het feit dat de verkoop in de lift zit? Los van de korte stijging omwille van de exploderende gasprijzen natuurlijk.

Blue Sky 10 november 2023 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10267016)
Hebt u ook een bron voor het feit dat de verkoop in de lift zit? Los van de korte stijging omwille van de exploderende gasprijzen natuurlijk.

De media staat er vol van, dit is toch ondertussen algemeen geweten.

Citaat:

Zo is de verkoop van haarden en kachels in 2022 met 45 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK)

fox 10 november 2023 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10267200)
De media staat er vol van, dit is toch ondertussen algemeen geweten.

Ik vroeg los van de stijging door de exploderende gasprijzen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be