Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
(Bericht 5909603)
Dan zal N-VA toch de enige gematigde liberale partij zijn waarvan de leiders met figuren als een Dalrymple dwepen.
|
Ik weet dat De Wever zijn boeken leest en sympathie voor hem heeft. langs de andere kant heb ik hem nu ook niet nog horen zeggen dat armen zelf verantwoordelijk zijn voor hun armoede.
Maar, nog eens, hoedanook je gaat moeten compromissen vinden, ook de N-VA, en ook zij gaan nooit hun volledig partijprogramma kunnen uitvoeren. Het is mijn overtuiging dat de andere partijen op dat vlak niet zo heel veel verschillen. Zelfs de PS is een blinde volger van de ultraliberale ideeën van de EC, ze hebben ze zelf mee goedgekeurd.
maw, of ik nu voor de SPa stem of de N-VA, dat maakt weinig verschil uit op dat vlak, daar moet ik dus niet over twijfelen.
Ok, mocht Vandenbroucke voorzitter zijn van de SPa met Vandermaelen als ondervoorzitter, ik zou een groot probleem hebben, de keuze zou al veel moeilijker zijn en wsl zou ik zelf voor de SPa stemmen. maar het is nu eenmaal niet zo.
Citaat:
(Bericht 5909603)
Ach, dat is vooral een symbolische toegeving, de gevolgen daarvan zullen naar alle waarschijnlijkheid miniem zijn.
|
ik geloof niet in symbolische toegevingen. De grendelwetgeving was ook een symbolische toegeving, net zoals de faciliteiten, net zoals de oprichting van het Brussels Gewest.
Citaat:
(Bericht 5909603)
Die zaken vallen wel degelijk onder het gezag van een Vlaams parket, net daarom worden die Franstalige magistraten gedetacheerd naar Halle-Vilvoorde, anders konden die zaken ook gewoon in Brussel berecht worden.
En tja, dat mensen berecht worden in hun eigen taal, was dat niet ooit een eis van de Vlaamse Beweging? :-P
|
het feit blijft dat Franstaligen in Halle-Vilvoorde meer rechten hebben dan gelijk wie anders. Zij kunnen shoppen onder de rechters en ze zijn de enigste anderstaligen die het recht hebben om door een gelijktalige berecht te worden. In een regio die internationaliseert, lijkt me dat toch vrij bizar en discriminerend. Er wonen daar steeds meer Duitstaligen, waarom krijgen zij die rechten daar niet?
Citaat:
(Bericht 5909603)
Wat is er mis met overleg tussen de verschillende lokale en gewestelijke overheden uit Brussel en haar hinterland? Voor meer zal die metropolitane gemeenschap immers nooit dienen, Vlaanderen zal heus geen beslissingsbevoegdheid overdragen. Dit is een argument dat ik echt niet snap... de oprichting van de euregio Rijsel-Kortrijk betekende toch ook geen uitbreiding van Frankrijk? De oprichting van de metropoolregio Hamburg betekende toch ook geen uitbreiding van de deelstaat Hamburg?
|
met overleg is niets mis, maar in de Franstalige pers is dit wel degelijk voorgesteld als een uitbreiding van Brussel. Ok, perceptievorming, maar nog eens, ook over de faciliteiten, grendelwetgeving en het Brussels Gewest waren er interpretatieverschillen in het begin. Achteraf is gebleken dat telkens de Franstalige visie de juiste was.
En ik vertrouw de traditionele partijen voor geen haar op dat punt. Ze gaan op een gegeven moment wel degelijk bevoegdheden overhevelen, als ze weer iets willen verwezenlijken op een ander vlak.
Citaat:
(Bericht 5909603)
Alsof N-VA wél een visie heeft, alsof hun programma wél meer is dan gewoon een lijst van bevoegdheden die overgeheveld moeten worden, alsof hun voorstellen wél een einde aan het vechtfederalisme zouden maken. :roll:
|
de nota van De Wever was wel een aanzet tot homogenisering van bevoegdheden, dus ja, ze hebben blijkbaar wel meer visie op dat vlak. Ben ik met alles akkoord? neen, maar er is geen enkele partij waar ik 100% mee akkoord ben.
Citaat:
(Bericht 5909603)
Mja, kan zijn, ik ken de details van de financieringswet te slecht om daarop te antwoorden. :oops:
|
ik ga me nu niet als grootste kenner van die financieringswet uiten, maar het principe is in ieder geval dat de Gemeenschappen gefinancieerd worden op criteria die vooral gunstig zijn voor het Brussels en Waals Gewest, die vooral veel jongeren hebben.
Citaat:
(Bericht 5909603)
Alleen zou N-VA ondertussen haar ideologie stevig constitutioneel verankerd hebben.
|
daar is geen enkele aanwijzing voor. je hebt een te ongenuanceerd beeld van de N-VA volgens mij.