Johan Bollen |
22 januari 2013 14:51 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
(Bericht 6507012)
O ja? Ik dacht dat ik nu net aantoonde de de Fransen 'internationale scholen' aangrijpen om tweetaligen Fr/Engels af te leveren ipv eentalig Engelsen.
Die Amerikaanse school is blijkbaar een uitzondering.
Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat als ze zelf internationale scholen oprichten dat dan moet gezien worden als een soort van vlucht naar voren.
Vlug een tweetalige school onder de vlag 'interantionale school' oprichten die perfekte Franstaligen aflevert voordat de Engelsen of Amerikanen een privé British of American school oprichten waar Frans veel minder aan bod komt.
|
Je kan de feiten die je aanhaalt op verschillende manieren interpreteren. In La Paz is er in ieder geval geen nieuwe Franse school bijgekomen. De bestaande school (die zeker geen tekort aan leerlingen heeft) breidde haar lessenpakket Engels wel uit.
De Fransen zijn dan nog traag in de verengelsing. De Duitsers lopen op hen voor en dat levert economische voordelen op.
Ondertussen promoveren de Fransen wel hun taal (en economie) gewapenderhand in Noord Afrika. Dat is ook een manier natuurlijk om de evolutie naar een 'lokaal taaltje' pogen tegen te houden.
P.S. Ik ben me bewust van een vraag die u twee keer stelde aan me in de Limburg draad waar ik niet op ingegaan ben, maar ik vond dat ik eigenlijk al 'afdoende' geantwoord had.
|