Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA populistisch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=181194)

schaveiger 30 december 2012 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6476538)
Van wikipedia:
  1. Je kunt wellicht stellen dat N-VA een afkeer heeft van de franstalige partijen, maar regeert samen met Vlaamse partijen in Vlaanderen (en vanaf volgende week in heel wat gemeenten).
  2. N-VA is tegen referenda - absoluut on-populistisch dus
  3. charismatisch leiderschap, ja, dat klopt.
  4. Een beroep op eenheid en vaderlandsliefde? Dat is natuurlijk voor meerdere interpretaties vatbaar.
Besluit: 1,5 op 4. Gebuisd voor de populisme-test.

2. absoluut ondemocratisch !
4. hou het maar met de interpretatie van uw lievelingspartijtje.

schaveiger 30 december 2012 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door knip (Bericht 6476835)
NVA populistisch...

Niet volgens sociologen

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...opulisten.aspx

N-VA en LDD zijn geen populistische partijen, Vlaams Belang en PVDA wel. Dat blijkt uit een sociologische studie van de VUB-professoren Mark Elchardus en Bram Spruyt

Niet te verwonderen als je de sympathiën van die oude knarren kent.

Rollercoaster 30 december 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477119)
Heb jij die onwelvoeglijke mail van De Cauter aan De Wever gelezen ? Zoja graag kopij.

Jij kwam zelf eerst op de proppen met prof. Van De Cauter.
Waarom vraag je dan aan een ander om een kopij te bezorgen? We verwachten ze eerder van jou.

Distel 30 december 2012 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477123)
Maar toch wist je wie hij bedoelde :roll:

Blijkbaar begrijp je niet goed wat "de dingen bij naam noemen" wilt zeggen. Wanneer de problemen veroorzaakt worden door oorzaak X, dan noem je de dingen bij naam wanneer je zegt dat X de oorzaak is. Wanneer je insinueert, of zelfs ronduit beweert, dat partij Y de oorzaak zou zijn, dan ben je de dingen niet bij naam aan het noemen. Dan ben je de eigenlijke problemen aan het camoufleren.

schaveiger 30 december 2012 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6477169)
Blijkbaar begrijp je niet goed wat "de dingen bij naam noemen" wilt zeggen. Wanneer de problemen veroorzaakt worden door oorzaak X, dan noem je de dingen bij naam wanneer je zegt dat X de oorzaak is. Wanneer je insinueert, of zelfs ronduit beweert, dat partij Y de oorzaak zou zijn, dan ben je de dingen niet bij naam aan het noemen. Dan ben je de eigenlijke problemen aan het camoufleren.

Dat doet niets af aan het feit dat in dit specifiek geval de "nietgenoemden" onmiddelijk wisten dat zij het waren. Dat is geen camouflage maar diplomatie.

schaveiger 30 december 2012 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6477167)
Jij kwam zelf eerst op de proppen met prof. Van De Cauter.
Waarom vraag je dan aan een ander om een kopij te bezorgen? We verwachten ze eerder van jou.

Dje kalt, dje kalt en dje wiet ni wa dje kalt.

Rollercoaster 30 december 2012 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477188)
Dje kalt, dje kalt en dje wiet ni wa dje kalt.

Wederom een sterk argument! :roll:
Heb je nog dergelijke sterke argumenten?
Ik zie je zo graag in bochten wringen om je er toch maar uit te praten ;-)
Het lukt je echter niet.
Ik wacht nog steeds op 1 degelijk argument van jou om de N-VA als populistisch te bestempelen. Moeilijk hé?! :-)

AnarchoChristophe 30 december 2012 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6475612)
Er wordt op dit forum heel wat geschreven over de N-VA.
Hier en daar lees je dat de N-VA populistisch zou zijn.
De koning insinueerde ook al dat de N-VA populistisch zou zijn.
Ik vind dit nogal een dubieuze bewering.
Kunnen de mensen die de N-VA populistisch vinden daar ook bewijzen voor geven?
De mensen die het absoluut niet eens zijn met de stelling dat de N-VA populistisch zou zijn, hoor ik natuurlijk ook graag.
Als ik het partijprogramma lees, merk ik eerlijk gezegd weinig van dat populisme. Als de voorzitter spreekt, merk ik telkens goed onderbouwde uitspraken.
Dus waar zien jullie eigenlijk dat populisme?

Daar is niet veel dubieus aan. Vrijwel elke partij is echter populistisch. Dat is een partij in een partij-democratie. In naam van het volk spreken is een nogal voor-de-hand-liggende strategie in een systeem waar je politieke mandaten bemachtigd door een zo groot mogelijk deel van het volk achter je te scharen.

Stel U eens voor dat een niet-populistische partij naar de verkiezingen zou trekken, met een platform dat stelt 'Fuck the people!'. Veel succes?

Distel 30 december 2012 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477187)
Dat doet niets af aan het feit dat in dit specifiek geval de "nietgenoemden" onmiddelijk wisten dat zij het waren. Dat is geen camouflage maar diplomatie.

:lol:

Neen, dat zijn leugenachtige insinuaties, duidelijk gericht aan 1 adres. Dat het geen diplomatie was, daar zijn zelfs buitenlandse kranten het intussen over eens.

Blijven proberen om het zaakje te verbloemen, Schaveiger. :lol:

ViveLaBelgique 30 december 2012 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Helias (Bericht 6476544)
Ook:
- PVDA (als in "Doe de rijken de crisis betalen")

PVDA gaat een gevaarlijke toer op met hun miljonairsroute. Ze noemen ook de schuldigen ( = de rijken ) met naam en adres en gaan er jaarlijks met de fiets langs. Dit gaat een zéér gevaarlijke richting uit.

Rollercoaster 30 december 2012 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6477195)
Daar is niet veel dubieus aan. Vrijwel elke partij is echter populistisch. Dat is een partij in een partij-democratie. In naam van het volk spreken is een nogal voor-de-hand-liggende strategie in een systeem waar je politieke mandaten bemachtigd door een zo groot mogelijk deel van het volk achter je te scharen.

Stel U eens voor dat een niet-populistische partij naar de verkiezingen zou trekken, met een platform dat stelt 'Fuck the people!'. Veel succes?

Ik ga volledig met u akkoord maar waarom misbruikt men dan de term populisme? Om de partij schade toe te brengen? Angst zaaien bij de bevolking?

schaveiger 30 december 2012 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6477191)
Wederom een sterk argument! :roll:
Heb je nog dergelijke sterke argumenten?
Ik zie je zo graag in bochten wringen om je er toch maar uit te praten ;-)
Het lukt je echter niet.
Ik wacht nog steeds op 1 degelijk argument van jou om de N-VA als populistisch te bestempelen. Moeilijk hé?! :-)

Je hebt er al meerdere gekregen die je probeert te herkwalificeren. Dus nogmaals dje kalt ...

schaveiger 30 december 2012 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6477197)
:lol:

Neen, dat zijn leugenachtige insinuaties, duidelijk gericht aan 1 adres. Dat het geen diplomatie was, daar zijn zelfs buitenlandse kranten het intussen over eens.

Blijven proberen om het zaakje te verbloemen, Schaveiger. :lol:

Indien iemand de bevolking wil waarschuwen voor opkomend populisme is dat dus een leugenaar. Alleen zij die zich er aan bezondigen verwijten de anderen leugenaars te zijn.

Rollercoaster 30 december 2012 11:31

Welk populisme? Van wie gaat dit populisme dan uit? Kan je het mij zeggen schaveiger?

bartelx 30 december 2012 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477211)
Je hebt er al meerdere gekregen die je probeert te herkwalificeren. Dus nogmaals dje kalt ...

Eentje dan maar.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF07012005_047

ViveLaBelgique 30 december 2012 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Kie Sjotte (Bericht 6476917)
Ons forumlid ViveLaBelgique gaf daar nogal een persoonlijk getinte definitie aan om zijn standpunten te ondersteunen namelijk: " Een populist is iemand die leiding geeft aan een organisatie met uitsluitend een populistisch discours."
Vandaar mijn reactie van hierboven.
Zoals onze koning suggestief refereerde naar een bepaalde politieke partij in zijn kersttoespraak zo suggereert ViveLaBelgique ook naar dezelfde partij.
Misschien dat ViveLaBelgique een "Update" kan vragen aan wikipedia.:twisted:

De leiding van de N-VA is vooralsnog voornamelijk in handen van Bart De Wever. Ik citeer hem letterlijk: "Ik voel me niet aangesproken". Bart De Wever maakt van alle heisa gebruik om zichzelf te profileren in de media. Dat is zijn volste recht.

schaveiger 30 december 2012 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6477214)
Welk populisme? Van wie gaat dit populisme dan uit? Kan je het mij zeggen schaveiger?

Blijf je zelf maar voor de zot houden manneke.

schaveiger 30 december 2012 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 6477216)

Dat is er dan eentje waarvoor hij onlangs nog zijn excuses aanbood:roll:

Hier een link die een beetje uitsluitsel brengt over het begrip "democratie" en het gekonkel van de partijen:

http://www.euboco.eu/nl/page4/politiek/flupke_n.php

Rollercoaster 30 december 2012 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477222)
Blijf je zelf maar voor de zot houden manneke.

Dus nogmaals dje kalt ... ;-)

Distel 30 december 2012 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477212)
Indien iemand de bevolking wil waarschuwen voor opkomend populisme is dat dus een leugenaar. Alleen zij die zich er aan bezondigen verwijten de anderen leugenaars te zijn.

Neen, indien iemand een partij onterecht wilt voorstellen als een gevaar zoals we in de jaren '30 gezien hebben, is hij een leugenaar. Je zal dus nog een ander excuus moeten zoeken om de zaak goed te praten.

Don Kie Sjotte 30 december 2012 12:52

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Kie Sjotte
Ons forumlid ViveLaBelgique gaf daar nogal een persoonlijk getinte definitie aan om zijn standpunten te ondersteunen namelijk: " Een populist is iemand die leiding geeft aan een organisatie met uitsluitend een populistisch discours."
Vandaar mijn reactie van hierboven.
Zoals onze koning suggestief refereerde naar een bepaalde politieke partij in zijn kersttoespraak zo suggereert ViveLaBelgique ook naar dezelfde partij.
Misschien dat ViveLaBelgique een "Update" kan vragen aan wikipedia.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6477217)
De leiding van de N-VA is vooralsnog voornamelijk in handen van Bart De Wever. Ik citeer hem letterlijk: "Ik voel me niet aangesproken". Bart De Wever maakt van alle heisa gebruik om zichzelf te profileren in de media. Dat is zijn volste recht.

ViveLaBelgique; ik heb de indruk dat je het nog altijd niet begrepen heb.
Het is niet aan jou om aan het woord "populisme" of "populist" een definitie te geven en zeker niet om daar mee bepaalde personen te kunnen viseren.
Zo kon je even goed geschreven hebben: " Een populist is een Vlaamse politieker die op een goede vier maanden tijd 45 kg afvalt" Een definitie die al even onzinnig is als je andere persoonlijke definities maar waarmee je toch BDW aan valt.

fonne 30 december 2012 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 6477216)

Dat noemen ze een ludieke aktie.

reservespeler 30 december 2012 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 6475621)
Kan u dan misschien eerst bewijzen, dat de Koning daadwerkelijk de N-VA viseerde, in zijn toespraak ?

Moet dat nog? Bent u totaal wereldvreemd?

schaveiger 30 december 2012 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6477232)
Neen, indien iemand een partij onterecht wilt voorstellen als een gevaar zoals we in de jaren '30 gezien hebben, is hij een leugenaar. Je zal dus nog een ander excuus moeten zoeken om de zaak goed te praten.

Wel verruim uw horizon dan een beetje:

http://www.imavo.be/vmt/201136-BDW.pdf

system 30 december 2012 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6477232)

Integendeel. Meer en meer lekt het uit dat Bart De Wever de speech van de koning gebruikt heeft voor politieke doeleinden. Met andere woorden: hij heeft de politieke speech van de koning misbruikt!

Het wordt nu duidelijk dat de Koning door de verwijzing naar het populisme en de jaren '30 eigenlijk niets verkeerd heeft gezegd, noch wat dan ook heeft geïnsinueerd of bedoeld Al de betekenissen die men wil toedichten aan de redevoering van de koning blijken volledig uit de lucht gegrepen.

Dit blijkt nu zojuist ook weer eens uit een verklaring van Wilfried Martens op het nieuws van 13 uur. Hij hekelt de critici op de speech van de koning. Zij maken misbruik door dingen te insinueren.

Hij formuleert het als volgt:
"Premier di Rupo heeft de kwade trouw van sommige Vlamingen volledig onderschat. Di Rupo was weliswaar ter goeder trouw, maar sommige Vlamingen zijn niet ter goeder trouw en hebben de speech gebruikt (*) om hun politieke belangen te dienen."

Ik zeg dit al de hele tijd. En bijgvolge kan ik Martens alleen maar ten volle bijtreden.

(*)
Zeg maar: 'bedrog gepleegd; de mensen om de tuin geleid'.

Distel 30 december 2012 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger (Bericht 6477325)
Wel verruim uw horizon dan een beetje:

http://www.imavo.be/vmt/201136-BDW.pdf

Het Vlaams Marxistisch Tijdschrift gebruiken als bron om te gaan beweren dat een rechtse partij met de jaren '30 moet geassocieerd worden. :rofl:

Distel 30 december 2012 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6477327)
Integendeel. Meer en meer lekt het uit dat Bart De Wever de speech van de koning gebruikt heeft voor politieke doeleinden. Met andere woorden: hij heeft de politieke speech van de koning misbruikt!

Allee, nu alle pogingen om de toespraak van de koning te verbloemen mislukt zijn, gaan we maar proberen om de zwarte piet naar BDW toe te schuiven. :lol:

Citaat:

Het wordt nu duidelijk dat de Koning door de verwijzing naar de jaren '30 eigenlijk niets verkeerd heeft gezegd noch wat dan ook heeft geïnsinueerd of bedoeld Al de betekenissen die men wil toedichten aan de redevoering van de koning blijken volledig uit de lucht gegrepen.
En op basis van wat wordt dat duidelijk?

Citaat:

Dit blijkt nu zojuist ook weer eens uit een verklaring van Wilfried Martens op het nieuws van 13 uur. Hij hekelt de critici op de speech van de koning. Zij maken misbruik door dingen te insinueren.
:lol: Het is de koning die insinueert. Het is de rest die dat terecht aanklaagt. Dat ze Martens zelfs al van onder het stof moeten halen om de zaak te komen goedpraten...

Citaat:

"Premier di Rupo heeft de kwade trouw van sommige Vlamingen volledig onderschat. Di Rupo was weliswaar ter goeder trouw, maar sommige Vlamingen zijn niet ter goeder trouw en hebben de speech gebruikt om hun politieke belangen te dienen.

Ik zeg dit al de hele tijd. En bijgvolge kan ik Martens alleen maar ten volle bijtreden.
Mooi, nog meer stemmen voor de N-VA. De stupiditeit van de anti-N-VA kliek kent blijkbaar geen grenzen.

Rollercoaster 30 december 2012 13:18

Citaat:

Nog zo een scheefpoeper. Dat hij maar vlug zwijgt! Waarschijnlijk in de leer geweest bij Albert II om de kunst van het scheefpoepen te leren.
Daarna den heiligen komen uithangen en de mensen de les spellen.
Kan het nog hypocrieter?

HRobin 30 december 2012 13:19

Citaat:

"Premier di Rupo heeft de kwade trouw van sommige Vlamingen volledig onderschat. Di Rupo was weliswaar ter goeder trouw, maar sommige Vlamingen zijn niet ter goeder trouw en hebben de speech gebruikt (*) om hun politieke belangen te dienen."

(*)

Het sterretje staat verkeerd, dat moet achter je eerste zien staan ;-)

ViveLaBelgique 30 december 2012 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Kie Sjotte (Bericht 6477305)
ViveLaBelgique; ik heb de indruk dat je het nog altijd niet begrepen heb.
Het is niet aan jou om aan het woord "populisme" of "populist" een definitie te geven en zeker niet om daar mee bepaalde personen te kunnen viseren.
Zo kon je even goed geschreven hebben: " Een populist is een Vlaamse politieker die op een goede vier maanden tijd 45 kg afvalt" Een definitie die al even onzinnig is als je andere persoonlijke definities maar waarmee je toch BDW aan valt.

Dat klopt, daarom dat ik Bart De Wever letterlijk citeer.

ViveLaBelgique 30 december 2012 13:26

Citaat:

Het wordt nu duidelijk dat de Koning door de verwijzing naar het populisme en de jaren '30 eigenlijk niets verkeerd heeft gezegd, noch wat dan ook heeft geïnsinueerd of bedoeld Al de betekenissen die men wil toedichten aan de redevoering van de koning blijken volledig uit de lucht gegrepen.

(*)

Republikeinen zijn niet ter goeder trouw aan de Koning. Ik vind het niet meer dan normaal dat ze de gelegenheid gebruiken om zichzelf te profileren. Je kan bezwaarlijk stellen dat dit misbruik is. Dat zou zo zijn als ze Royalisten zijn. Quod non.

system 30 december 2012 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6477344)
Nog zo een scheefpoeper. Dat hij maar vlug zwijgt! Waarschijnlijk in de leer geweest bij Albert II om de kunst van het scheefpoepen te leren.
Daarna den heiligen komen uithangen en de mensen de les spellen.
Kan het nog hypocrieter?

Dat valt wel tegen voor u he. De Wever heeft de speech ook misbruikt. Daar is niet de minste twijfel over De Wever misbruikt kiezers al de hele tijd. Het is niet voor niets een populist.

Distel 30 december 2012 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6477361)
Dat valt wel tegen voor u he. De Wever heeft de speech ook misbruikt. Daar is niet de minste twijfel over De Wever misbruikt kiezers al de hele tijd. Het is niet voor niets een populist.

Als je die onzin nu vaak genoeg blijft herhalen, denk je dan dat het plots de waarheid gaat worden?

Pietje 30 december 2012 13:32

Citaat:

hij zal die blijven misbruiken tot aan de verkiezingen van 2014.

schaveiger 30 december 2012 13:34

Citaat:

Ten gerieve van de roller, geef één voorbeeld van De Wever's populisme. Als je die tisten wil volgen zou je je op het einde afvragen of BDW wel bestaat.

Lucajac 30 december 2012 13:36

Citaat:

Ik zie niet in hoe hij het misbruikt zou hebben, hij waarschuwt eigenlijk dat een partijdige koning kan leiden tot ondemocratische toestanden in 2014, en wellicht hebben we dat zelfs in 2010 al gezien met het aanstellen van de informateurs e.d.

De waarschuwing van BDW wijst naar een gegeven dat een directe, concrete en onmiddellijke impact heeft op de graad van democratie in dit land.

Jakko 30 december 2012 13:39

Citaat:

(*)

Uiteraard, nadat hij een interview in La Libre Belgique gegeven had. Hij zou de gecontesteerde passage alvast uit de toespraak verwijderd hebben, maar mocht vooral Di Rupo niet voor het hoofd stoten. Die calimero zou niet ter kwader trouw gehandeld hebben. What a joke. Juist, in de EU top ging hij ook even over de N-VA leuteren. Maak uzelf toch niks wijs, system. Het populimse van de tegenstanders van de EU werd vooral aangekaart in de EU, niet dat van de jaren 30. Zou dat trouwens de uitleg zijn waarop Kris Peeters zat te wachten?

system 30 december 2012 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lucajac (Bericht 6477371)
Ik zie niet in hoe hij het misbruikt zou hebben, hij waarschuwt eigenlijk dat een partijdige koning kan leiden tot ondemocratische toestanden in 2014, en wellicht hebben we dat zelfs in 2010 al gezien met het aanstellen van de informateurs e.d.

De waarschuwing van BDW wijst naar een gegeven dat een directe, concrete en onmiddellijke impact heeft op de graad van democratie in dit land.

Goed, maar door de verwijzen naar het populisme uit de jaren '30 heeft de koning niets verkeerds gezegd. Immers, op dat vlak en in die tijd hebben de Walen maar evenveel boter op hun hoofd als de Vlamingen.

Dat u dit nog steeds niet beseft, is onbegrijpelijk.

system 30 december 2012 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jakko (Bericht 6477377)
Uiteraard, nadat hij een interview in La Libre Belgique gegeven had. Hij zou de gecontesteerde passage alvast uit de toespraak verwijderd hebben, maar mocht vooral Di Rupo niet voor het hoofd stoten. Die calimero zou niet ter kwader trouw gehandeld hebben. What a joke. Juist, in de EU top ging hij ook even over de N-VA leuteren. Maak uzelf toch niks wijs, system. Het populimse van de tegenstanders van de EU werd vooral aangekaart in de EU, niet dat van de jaren 30.

U bent nu aan het zwetsen. Daar gaat het allemaal niet over. Martens zei dat hij waarschijnlijk de passage naar de jaren '30 niet zou hebben gebruikt, maar dat is niet de essentie. Want zoals ik zei, kan deze verwijzing naar die tijd zowel op de een deel Walen slaan als op een deel van de Vlamingen uit die periode.

Waar het om gaat, is dat De Wever eigenlijk misbruikt maakt. Hij (mis) interpreteert doelbewust (ter kwader trouw...) en doet de koning iets zeggen wat hij niet heeft gezegd. Met andere woorden: hij verdraait de woorden. En dat is één van de kenmerken van populisten: iemand dingen laten zeggen die de persoon in kwestie eigenlijk nooit heeft bedoeld of dingen uit hun context trekken.

HRobin 30 december 2012 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 6477365)
hij zal die blijven misbruiken tot aan de verkiezingen van 2014.

Denk je dat andere partijen dit niet gaan doen met ongelukkige uitspraken van Bart De Wever?

pot-ketel

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be