Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   parapsychologische verschijnselen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188051)

Marie van de koster 6 juli 2013 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6708145)
Waarom zouden we een hoop baarlijke nonsens aanvaarden, zonder gedegen bewijs?

Je probeert met Shakespeare als gezagsargument te schermen.
Bedenk dat hij een toneelschrijver was.
Je citeert uit een toneelstuk.
Je citeert dus fictie, een fictief personage.
Ben je zeker van je interpretatie?

Ja zeg, dat Shakespeare een toneelschrijver was, weten we allemaal. Dat u daarmee komt afdragen!
Het gaat om het citaat zelve, het verwoordt precies wat ik wil duidelijk maken. Maar daar gaat u niet op in.

Nietzsche 6 juli 2013 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6707979)
Alles wat u niet meteen wetenschappelijk kan verklaren wordt door u straal genegeerd.
Waarom weigeren te aanvaarden dat er nog meer is rondom ons?
Om nog eens Shakespeare's woorden te herhalen : er is meer tussen hemel en aarde ...

Alles wat niet door de wetenschap verklaard kan worden, is enkel en alleen voor individuen relevant...

meneer 6 juli 2013 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6707886)
Het is vermoeiend om je steeds bij het handje te nemen en je enkele basiszaken uit te leggen, maar gezien het een mooie dag lijkt te worden, wil ik nog een efforke doen.

1. Het Belgische aardoppervlak bevat massa's bodemvocht, grondwater en zelfs ondergrondse rivieren. Iemand met oog voor het soort van grond waarop hij zich bevindt (klei, zand, leem) en de vegetatie die er groeit, heeft een grote kans om water te vinden. Zeker als je weet dat, hoe dieper je graaft, hoe meer kans je hebt om water te vinden. Grondwater kan immers van beneden naar boven stijgen, dus naar het oppervlakte toe.

Kortom, bodem controleren, vegetatie in rekening brengen en vervolgens een berekende gok wagen en gewoon een zo diep mogelijke put graven, en je hebt een grote kans dat je water tegenkomt als je maar blijft graven.

Mij lijkt dat alles logisch en redelijk, jou komt dat evenwel als wonderlijk en paranormaal over, hetgeen ik wel grappig vind.

2. Wichelroedelopen onder gecontroleerde omstandigheden - dus niet in de nabijheid van goedgelovigen - heeft nooit iets opgeleverd dat zou kunnen pleiten voor de wichelroede.

Neem 100 gesloten emmers, en vul er 2 van met water. Een wichelroedeloper zou de 2 emmers met water er toch moeten kunnen uithalen, niet ? Neen dus, elke wichelroedeloper faalt met dergelijke simpele testen.

Ik zou ook nog kunnen praten over het Carpenter-effect, maar dat mag je zelf opzoeken.

1/ Ik spreek u over een stuk grond in Zuid Frankrijk, en daar is water niet zoals in België, overvloedig op alle plaatsen. Waar ik gekocht heb is het zelfs redelijk droog.:-) = water op 55 meter diep. Gebuur met wichelroede = water gevonden op 7 meter diep. Gesnopen ?;-)
Die wichelroede beweegde gewoon d�*�*r waar het water het dichtste bij de oppervlakte kwam, hetgeen verder bodemonderzoek overbodig maakte.
En wat het Carpenter effect betreft, onze plaatselijke wichelroedeloper is een oude boer, die al jaar en dag voor zijn geburen & collega's wijst w�*�*r putten te boren. Gratis. Die hoeft geen smoelen te trekken om ons iets wijs te maken.

meneer 6 juli 2013 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6708496)
Alles wat niet door de wetenschap verklaard kan worden, is enkel en alleen voor individuen relevant...

Wetenschap. Je zegt het. En wat met hetgeen we ( nog ) niet weten ? Dat bestaat niet ?

Nietzsche 6 juli 2013 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6708570)
Wetenschap. Je zegt het. En wat met hetgeen we ( nog ) niet weten ? Dat bestaat niet ?

Beweer ik dat?

Het is alleen voor de wetenschap niet relevant. De wetenschap is er niet om te speculeren over een god of wat dan ook.

kiko 6 juli 2013 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6708566)
1/ Ik spreek u over een stuk grond in Zuid Frankrijk, en daar is water niet zoals in België, overvloedig op alle plaatsen. Waar ik gekocht heb is het zelfs redelijk droog.:-) = water op 55 meter diep. Gebuur met wichelroede = water gevonden op 7 meter diep. Gesnopen ?;-)
Die wichelroede beweegde gewoon d�*�*r waar het water het dichtste bij de oppervlakte kwam, hetgeen verder bodemonderzoek overbodig maakte.

Ah, nu is het plotseling Zuid-Frankrijk geworden. Leuke poging, maar helaas, alles wat ik geschreven heb geldt evenzeer voor Zuid-Frankrijk.

Wat gaat je volgende poging zijn om je eruit te kletsen ? Dat het eigenlijk de Sahara was ? Maakt evenmin uit, de Sahara herbergt enorme ondergrondse waterreservoirs.

Citaat:

En wat het Carpenter effect betreft, onze plaatselijke wichelroedeloper is een oude boer, die al jaar en dag voor zijn geburen & collega's wijst w�*�*r putten te boren. Gratis. Die hoeft geen smoelen te trekken om ons iets wijs te maken.
De plaatselijke gek/oplichter was dus een oude boer. Eh ja, en dan ? Moet dat een argument voorstellen of zo ?

Maak het me eens wat moeilijker want tot dusver veeg ik al je nonsens zonder verpinken van tafel.

meneer 6 juli 2013 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6708643)
Ah, nu is het plotseling Zuid-Frankrijk geworden. Leuke poging, maar helaas, alles wat ik geschreven heb geldt evenzeer voor Zuid-Frankrijk.

Wat gaat je volgende poging zijn om je eruit te kletsen ? Dat het eigenlijk de Sahara was ? Maakt evenmin uit, de Sahara herbergt enorme ondergrondse waterreservoirs.

De plaatselijke gek/oplichter was dus een oude boer. Eh ja, en dan ? Moet dat een argument voorstellen of zo ?

Maak het me eens wat moeilijker want tot dusver veeg ik al je nonsens zonder verpinken van tafel.

Een " oplichter " die zonder verpinken de plaats aanwees waar volgens hem moest geboord worden. Gratis.
Zo een oplichters wil ik wel meer tegenkomen. Die zijn elk duizenden " kiko's " waard.:lol:
Ik zeg : " als het werkt , is het goed ". De rest is dikke zever. Hoe het werkt, weet ik niet. Waarom het werkt, weet ik ook niet. Maar ik weet dat het werkt.
Jouw bezwaren echter, dat zijn loze praatjes, toogbank-waarheden waar ik niets, absoluut niets , van voordeel uit trek.
Bewijs maar eens dat wichelroedes niet werken.
Dat is zoals zeggen dat uw auto niet kan rijden, terwijl je er net duizend kilometer mee afgelegd hebt.

Supe®Staaf 7 juli 2013 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6708455)
Ja zeg, dat Shakespeare een toneelschrijver was, weten we allemaal. Dat u daarmee komt afdragen!

Marie, ik kom daar niet zonder reden mee aandraven.
Je weet dus zelf wie Shakespeare was.
Je mag hem wat mij betreft als autoriteit opvoeren inzake dramatiek, de dingen des levens, fantasie, plots, fictie, etc. etc.
Maar het gaat hier over paranormale verschijnselen.
Vind je het dan echt opportuun om een fictief personage in een fictief toneelstuk van een groot fictieschrijver, als 'bewijs' te hanteren voor het bestaan van hoogst twijfelachtige materie?
Je kan evengoed een uitspraak van Willy Vandersteen auteur van Suske&Wiske-boeken aanhalen om te bewijzen dat dronken vliegende spoken bestaan.

Citaat:

Het gaat om het citaat zelve, het verwoordt precies wat ik wil duidelijk maken. Maar daar gaat u niet op in.
Ik wil er best op ingaan, maar dan ga ik eerst uitvlooien welke (fictieve) figuur die uitspraak deed, en in welke context.

Supe®Staaf 7 juli 2013 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6708643)

Fanatiek geloof is als een hardnekkig virus: het is totaal nutteloos, hoogst vervelend, soms dodelijk, en heel moeilijk uit te roeien.
Af en toe denk je dat het uit de wereld is, maar dan duikt er weer een versie op die niet alleen erger is, maar ook resistent tegen anti-biotica of gezond verstand als het om religiotie gaat.

circe 7 juli 2013 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6708932)
Ik wil er best op ingaan, maar dan ga ik eerst uitvlooien welke (fictieve) figuur die uitspraak deed, en in welke context.

ik zal U even bijstaan:

Citaat:

There are more things in heaven and earth, Horatio,
Than are dreamt of in your philosophy.
- Hamlet (1.5.166-7), Hamlet to Horatio
your philosophy ] i.e., philosophy (or learning) in general.

The emphasis here should be on "dreamt of", as Hamlet is pointing out how little even the most educated people can explain.

One can imagine happier times when Hamlet and Horatio, studying together at Wittenberg, engaged in heated philosophical debates.

Nvalid 7 juli 2013 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6708941)
Fanatiek geloof is als een hardnekkig virus: het is totaal nutteloos, hoogst vervelend, soms dodelijk, en heel moeilijk uit te roeien.
Af en toe denk je dat het uit de wereld is, maar dan duikt er weer een versie op die niet alleen erger is, maar ook resistent tegen anti-biotica of gezond verstand als het om religiotie gaat.

volgens mij heeft u aanleg voor kanker

Supe®Staaf 7 juli 2013 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6708943)
ik zal U even bijstaan:

Dat plaatst die uitspraak al in een heel ander licht.

Supe®Staaf 7 juli 2013 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid (Bericht 6708944)
volgens mij heeft u aanleg voor kanker

Zeer zeker.
Veel meer dan jij voor argumenteren.

Nvalid 7 juli 2013 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6708947)
Zeer zeker.
Veel meer dan jij voor argumenteren.

Kanker in de familie?

Supe®Staaf 7 juli 2013 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid (Bericht 6708949)
Kanker in de familie?

Probeer dat eens te achterhalen via telepathische weg.

kiko 7 juli 2013 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6708871)
Een " oplichter " die zonder verpinken de plaats aanwees waar volgens hem moest geboord worden. Gratis.
Zo een oplichters wil ik wel meer tegenkomen. Die zijn elk duizenden " kiko's " waard.:lol:
Ik zeg : " als het werkt , is het goed ". De rest is dikke zever. Hoe het werkt, weet ik niet. Waarom het werkt, weet ik ook niet. Maar ik weet dat het werkt.
Jouw bezwaren echter, dat zijn loze praatjes, toogbank-waarheden waar ik niets, absoluut niets , van voordeel uit trek.

Ik heb uitgelegd hoe het werkt en ik heb verwezen naar het feit dat onder gecontroleerde omstandigheden wichelroedelopers steevast door de mand vallen.

Meer kan ik niet doen. Het enige wat jij doet, is je anekdote steeds wat straffer proberen te maken kwestie van een weerwoord te hebben.

Je doet maar.

Feit is en blijft dat het vinden van water wetenschappelijk gemakkelijk verklaard kan worden en dat geen enkele wichelroedeloper ook maar een glas water kan vinden als er een kritisch iemand bij staat.

Citaat:

Bewijs maar eens dat wichelroedes niet werken.
Dat is al bewezen.

Pijnlijk...

ZION 7 juli 2013 07:59

En dan verbaasd zijn dat er veelvuldig collocatie's zijn.
Na wat er hierboven zoal te lezen is.......

Marie van de koster 7 juli 2013 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6708932)
Marie, ik kom daar niet zonder reden mee aandraven.
Je weet dus zelf wie Shakespeare was.
Je mag hem wat mij betreft als autoriteit opvoeren inzake dramatiek, de dingen des levens, fantasie, plots, fictie, etc. etc.
Maar het gaat hier over paranormale verschijnselen.
Vind je het dan echt opportuun om een fictief personage in een fictief toneelstuk van een groot fictieschrijver, als 'bewijs' te hanteren voor het bestaan van hoogst twijfelachtige materie?
Je kan evengoed een uitspraak van Willy Vandersteen auteur van Suske&Wiske-boeken aanhalen om te bewijzen dat dronken vliegende spoken bestaan.

Zoals ik al eerder zei, het enige waar u mee afkomt als het over bovennatuurlijke verschijnselen gaat, is cliché's uit de kast halen en dan vooral het witte laken (wast u met Dash?) Maar ik heb u nog geen wetenschappelijk bewijs zien geven dat er helemaal niets bestaat buiten uw eigen leefwereld die u met grote oogkleppen op, beleeft ...

Marie van de koster 7 juli 2013 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6708943)
ik zal U even bijstaan:

Merci Circe :-)

Marie van de koster 7 juli 2013 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6709134)
Ik heb uitgelegd hoe het werkt en ik heb verwezen naar het feit dat onder gecontroleerde omstandigheden wichelroedelopers steevast door de mand vallen.

Meer kan ik niet doen. Het enige wat jij doet, is je anekdote steeds wat straffer proberen te maken kwestie van een weerwoord te hebben.

Je doet maar.

Feit is en blijft dat het vinden van water wetenschappelijk gemakkelijk verklaard kan worden en dat geen enkele wichelroedeloper ook maar een glas water kan vinden als er een kritisch iemand bij staat.

Dat is al bewezen.

Pijnlijk...

Ik ken die wichelroedeloper waarnaar meneer verwijst natuurlijk ook niet.
U hebt het echter altijd over "oplichters". Nochtans heeft onze mede-forummer al twee keer verklaard dat die mens GRATIS werkt.
Ook mijn grootvader vroeg nooit geld voor zijn diensten.
En toch hebt u het steeds over oplichters???
Ik heb reeds eerder gezegd dat zeker zo'n 90% (mijn eigen schatting) van paragnosten enzovoort voor het geld hun beetje kunnen of hun goedgecamoufleerde niet-kunnen tentoonspreiden. Maar wat met die anderen?

Dionysus 7 juli 2013 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6709171)
U hebt het echter altijd over "oplichters". Nochtans heeft onze mede-forummer al twee keer verklaard dat die mens GRATIS werkt.
Ook mijn grootvader vroeg nooit geld voor zijn diensten.
En toch hebt u het steeds over oplichters???
Ik heb reeds eerder gezegd dat zeker zo'n 90% (mijn eigen schatting) van paragnosten enzovoort voor het geld hun beetje kunnen of hun goedgecamoufleerde niet-kunnen tentoonspreiden. Maar wat met die anderen?

Of die man GRATIS (waaauw:roll:) werkt maakt niets uit, of hij gelooft erin of hij speelt een charade, wie weet.

Wat telt is wat men getest heeft bij die wichelaars en alle testen tonen aan dat wichelen een spelletje dobbelen is. Niemand is tot nu toe significant beter geweest als pure kans voorspelt.

En nu ga je dat weer draaien alsof ik die man persoonlijk heb aangevallen zodat je het punt van de post kan negeren, zoals je daarnet ook gedaan hebt.

Dionysus 7 juli 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6709164)
Zoals ik al eerder zei, het enige waar u mee afkomt als het over bovennatuurlijke verschijnselen gaat, is cliché's uit de kast halen en dan vooral het witte laken (wast u met Dash?) Maar ik heb u nog geen wetenschappelijk bewijs zien geven dat er helemaal niets bestaat buiten uw eigen leefwereld die u met grote oogkleppen op, beleeft ...

Bewijs dat u geen barst weet over de wetenschappelijke methode.

kiko 7 juli 2013 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6709171)

Oplichter - aandachtszoeker - halve gare - fantast - goed bedoelende maar naiëf - geslepen iemand...

Kies zelf maar een substantief dat er het best bij past.

Het al dan niet vragen van een tarief is trouwens geen argument voor de doeltreffendheid van een prestatie.

Supe®Staaf 7 juli 2013 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6709164)
Maar ik heb u nog geen wetenschappelijk bewijs zien geven dat er helemaal niets bestaat buiten uw eigen leefwereld die u met grote oogkleppen op, beleeft ...

Nogmaals: de bewijslast ligt bij diegene die het bestaan van een fenomeen claimt.
Als ik beweer dat mijn hond opera kan zingen, dan moet jij niet bewijzen dat het bullshit is, dan moet ik mijn hond en plein public, een deuntje laten zingen, liefst in aanwezigheid van operakenners, want stel dat hij weer jazz zingt...

Supe®Staaf 7 juli 2013 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6709236)
Het al dan niet vragen van een tarief is trouwens geen argument voor de doeltreffendheid van een prestatie.

Inderdaad.
Meestal is iets gratis zoveel waard als je ervoor betaalt.

Travis66 7 juli 2013 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6709224)
Of die man GRATIS (waaauw:roll:) werkt maakt niets uit, of hij gelooft erin of hij speelt een charade, wie weet.

Wat telt is wat men getest heeft bij die wichelaars en alle testen tonen aan dat wichelen een spelletje dobbelen is. Niemand is tot nu toe significant beter geweest als pure kans voorspelt.

En nu ga je dat weer draaien alsof ik die man persoonlijk heb aangevallen zodat je het punt van de post kan negeren, zoals je daarnet ook gedaan hebt.

Wichelroedelopen is toch een uitzondering in de pseudowetenschap. Het verschil is dat de wichelroedelopers echt geloven dat ze iets kunnen. Onzin natuurlijk, maar je krijgt het niet in hun kop geprent.

In Australië hebben ze de test ook gedaan. Vaten met water, vaten zonder water, je kent de test wel. Alles in een tent gezet en op voorhand gevraagd aan die mannen of alle omstandigheden ideaal waren om te kunnen tonen wat ze kunnen.
Allemaal waren ze akkoord, allemaal waren ze overtuigd dat ze die "wetenschappers" wel eens een poepke zouden laten ruiken. Zonder succes.

Als dan achteraf gevraagd werd of hun mening veranderd was, dan bleek dat ze allemaal nog steeds overtuigd waren van hun onfeilbaarheid. 0 op hun rapport veranderde daar niks aan. Want ze hadden toch allemaal wel ALTIJD succes met hun gewichelroedegeloop hé!

Onder zo goed als 100% van Australië ligt grondwater. Elke kerel met een stokske kan naar de grond wijzen en zeggen "hier ligt water". En als je dan boort heb je ALTIJD prijs.

Maar het verstand om daar de juiste conclusies bij te trekken hebben ze niet.

meneer 7 juli 2013 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6709236)
Oplichter - aandachtszoeker - halve gare - fantast - goed bedoelende maar naiëf - geslepen iemand...

Kies zelf maar een substantief dat er het best bij past.

Als je een wichelroedeloper, of iemand die zich zo voorstelt, laat komen om water te vinden, en de man vind water, dan ga ik die zeker niet uitmaken voor fantast, bedrieger, oplichter en wat weet ik nog allemaal.
Ik zou dan eerder " danku " zeggen. Maar dat ben ik dan weer , hé...:lol:

meneer 7 juli 2013 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6709283)
Nogmaals: de bewijslast ligt bij diegene die het bestaan van een fenomeen claimt.
Als ik beweer dat mijn hond opera kan zingen, dan moet jij niet bewijzen dat het bullshit is, dan moet ik mijn hond en plein public, een deuntje laten zingen, liefst in aanwezigheid van operakenners, want stel dat hij weer jazz zingt...

Inderdaad. Als je beweert dat je hond kan zingen, dan moet je dat bewijzen.
Zo ook wichelroedelopers : zij moeten bewijzen dat zij water kunnen vinden. Maar zelfs als ze het vinden, zou jij nog steeds zeggen dat het toeval was, dat ze reeds wisten waar het water zat enz enz.
Want , volgens jou KAN DA NI.:lol:
Je zou nog in dat water aan het verzuipen zijn, zoals een zingende hond, dat je nog zou blaffen dat het niet waar is.:lol:

meneer 7 juli 2013 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6707975)
Ex-leraar, ventje. En haal die vinger uit je neus of je krijgt alweer een mep met de houten regel en de ezelsoren op je kop.

Ex-leraar ? Kan ik me voorstellen. Een bruut die met de houten regel op de leerlingen mept, en hen vernedert met ezelsoren op te zetten heeft geen plaats in het onderwijs. Het is goed dat ze u buitengesmeten hebben.:-D
Wat doe je vandaag ? Cipier ? Beroepsmoordenaar ? Portier voor een bordeel ?

kiko 7 juli 2013 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6709715)
Inderdaad. Als je beweert dat je hond kan zingen, dan moet je dat bewijzen.
Zo ook wichelroedelopers : zij moeten bewijzen dat zij water kunnen vinden. Maar zelfs als ze het vinden, zou jij nog steeds zeggen dat het toeval was, dat ze reeds wisten waar het water zat enz enz.

Je hebt eens te meer niet goed opgelet.

Wichelroedelopers moeten in staat zijn om onder gecontroleerde omstandigheden water en eventueel andere zaken te vinden aan een hoog slaagpercentage. Dit, en niets anders, zal bewijzen dat er meer aan de hand is dan een idioot met een stuk ijzer in zijn handen.

Een weide oplopen en zeggen dat de bodem water bevat, is geen uitdaging. Ofwel is er water, ofwel is er geen water, hetgeen al een kans van 1 op 2 is. De meeste grond bevat evenwel grondwater en dergelijke, hetgeen de kans van het vinden van water al flink doet stijgen, laat ons zeggen minstens 8 op 10.

kiko 7 juli 2013 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6709713)
Als je een wichelroedeloper, of iemand die zich zo voorstelt, laat komen om water te vinden, en de man vind water, dan ga ik die zeker niet uitmaken voor fantast, bedrieger, oplichter en wat weet ik nog allemaal.
Ik zou dan eerder " danku " zeggen. Maar dat ben ik dan weer , hé...

Met dat verschil dat ik niet zo naïef ben om te vertrouwen op de dorpsgek met een kleerhanger in zijn hand.

Marie van de koster 7 juli 2013 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6709755)

Wichelroedelopers moeten in staat zijn om onder gecontroleerde omstandigheden water en eventueel andere zaken te vinden aan een hoog slaagpercentage. Dit, en niets anders, zal bewijzen dat er meer aan de hand is dan een idioot met een stuk ijzer in zijn handen.

Een weide oplopen en zeggen dat de bodem water bevat, is geen uitdaging. Ofwel is er water, ofwel is er geen water, hetgeen al een kans van 1 op 2 is. De meeste grond bevat evenwel grondwater en dergelijke, hetgeen de kans van het vinden van water al flink doet stijgen, laat ons zeggen minstens 8 op 10.

Waarom zouden ze "moeten in staat zijn" om onder gecontroleerde omstandigheden water te vinden? U vindt dat dat moet, ik vind van niet.
Niemand beweert dat het hier om een exacte wetenschap gaat, eerder het tegendeel. 't Is niet omdat u van alles wetenschap wilt maken en omdat u van alles voortdurend bewijzen wilt dat dat voor de rest van de mensheid ook moet! We hebben het hier niet over exacte wetenschappen of wiskunde.
We hebben het hier over zaken die uw wetenschap niet bewijzen kan.
Uw conclusie is dan : wat wetenschappelijk niet bewezen kan worden, bestaat niet. Wel, dat noem ik vreselijk bekrompen!

Kameraad Mauser 7 juli 2013 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 6709952)
Waarom zouden ze "moeten in staat zijn" om onder gecontroleerde omstandigheden water te vinden? U vindt dat dat moet, ik vind van niet.

Omdat men op de manier waarop het er nu aan toe gaat, men veel zaken zomaar kan beweren en andere mensen bij de neus nemen. Soms met ingrijpende gevolgen. Negatief wel te verstaan.

Zo kan het wel eens zijn dat wanneer u of iemand in uw vrienden- of familiekring ernstig ziek wordt en u doet beroep op alternatieve geneeskunde of zieners en zalvers van allerlei pluimage, u best ineens een begrafenis regelt.

Supe®Staaf 7 juli 2013 21:22

Citaat:

Waarom zouden ze "moeten in staat zijn" om onder gecontroleerde omstandigheden water te vinden?U vindt dat dat moet, ik vind van niet.

Niemand is uiteindelijk tot iets verplicht.
Tenzij je anderen wil overtuigen van iets zeer ongeloofwaardig.
Dan moet je je zaak hard maken.
Doe je dat niet, dan kan je ons niet kwalijk nemen dat de scepsis niet zomaar verdwijnt vooral na wat gratuite sneren.

Citaat:

Niemand beweert dat het hier om een exacte wetenschap gaat, eerder het tegendeel.
Het tegendeel van wetenschap is obscurantistische onzin.
Citaat:

't Is niet omdat u van alles wetenschap wilt maken en omdat u van alles voortdurend bewijzen wilt dat dat voor de rest van de mensheid ook moet! We hebben het hier niet over exacte wetenschappen of wiskunde.
Uw conclusie is dan : wat wetenschappelijk niet bewezen kan worden, bestaat niet.
Bepaalde zaken hoeven niet bewezen te worden.
Iedereen neemt ze probleemloos aan, omdat ze logisch zijn, vaak genoeg voorkomen, etc.
Wanneer echter iemand afkomt met fantaisistische fenomenen, dan is het een heel normale reactie dat er gevraagd wordt naar bewijs.
In het geval van de wichelroedes is het simpel.
Ofwel detecteert de roede water of niet.
Een eenvoudige test vosltaat.
Zolang die test faalt, hebben we reden om aan te nemen dat de balans doorslaat in de richting van hocuspocus en bullshit.
Citaat:

Wel, dat noem ik vreselijk bekrompen!
Scheldpartijen wijzen op frustratie.
En dat is heel gewoon wanneer je je claims niet kan hard maken.

Nvalid 7 juli 2013 21:29

Citaat:

Niemand beweert dat het hier om een exacte wetenschap gaat, eerder het tegendeel. 't Is niet omdat u van alles wetenschap wilt maken en omdat u van alles voortdurend bewijzen wilt dat dat voor de rest van de mensheid ook moet! We hebben het hier niet over exacte wetenschappen of wiskunde.
Uw conclusie is dan : wat wetenschappelijk niet bewezen kan worden, bestaat niet. Wel, dat noem ik vreselijk bekrompen!

Eveneens achterlijk is iets complex als de menselijke psychologie als exacte wetenschap beschouwen

Mambo 7 juli 2013 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 6709755)

Voor de grap heb ik eens een ijzeren las baget geplooid en zo wat rondgelopen in de tuin. Ik moet zeggen dat die ijzeren baget rare dingen doet in je hand. Ik heb niks bewezen natuurlijk, ik geloof er ook zo allemaal niet in trouwens; maar dat het raar was dat stelde ik wel vast. Dat bewoog zoals ik het zeker niet verwacht had.

Trouwens ik hou het eerder op aard magnetisme of zoiets in dien aard.

Paranormaal vind ik het zeker niet.

meneer 7 juli 2013 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6710094)
Voor de grap heb ik eens een ijzeren las baget geplooid en zo wat rondgelopen in de tuin. Ik moet zeggen dat die ijzeren baget rare dingen doet in je hand. Ik heb niks bewezen natuurlijk, ik geloof er ook zo allemaal niet in trouwens; maar dat het raar was dat stelde ik wel vast. Dat bewoog zoals ik het zeker niet verwacht had.

Trouwens ik hou het eerder op aard magnetisme of zoiets in dien aard.

Paranormaal vind ik het zeker niet.

Wat men " paranormaal " noemt is inderdaad gewoon " normaal ", maar men noemt het anders omdat men het niet begrijpt.
Daarom werden vroeger jaren mensen die iets meer konden dan de doorsnee-mens soms verbrand na een beschuldiging van aan " magie " te doen.

parcifal 7 juli 2013 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6710097)
Wat men " paranormaal " noemt is inderdaad gewoon " normaal ", maar men noemt het anders omdat men het niet begrijpt.
Daarom werden vroeger jaren mensen die iets meer konden dan de doorsnee-mens soms verbrand na een beschuldiging van aan " magie " te doen.

Para betekent : naast of voorbij, met andere woorden : "niet" normaal.
Als jij iets paranormaal kan demonstreren, ga je gang, eenmaal het demonstreerbaar is, wordt het wel normaal.

Maar we zullen lang mogen wachten, nietwaar? Veel geblaat, weinig wol, onze mijnheer.

Nvalid 7 juli 2013 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6710165)
Als jij iets paranormaal kan demonstreren, ga je gang, eenmaal het demonstreerbaar is, wordt het wel normaal.

Maar we zullen lang mogen wachten, nietwaar? Veel geblaat, weinig wol, onze mijnheer.

zoals je zelf zegt,paranormaal kan niet gedomenstreerd worden wat natuurlijk wil zeggen dat het niet bestaat..

Mambo 7 juli 2013 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6710165)

Dat is zo.
Maar ik ken ook mensen die geloven in kaarten leggen, pendelen, waarzeggerij en waarom bomen scheef staan en dergelijke allemaal.

Nu ja elk zijn ding natuurlijk.
Ik stel alleen maar vast dat de meeste mensen die zeggen er niet in te geloven er wel mee weg zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be