![]() |
Citaat:
Enkele maanden geleden nog een collega van mij. Hij werkte met de late shift, maar had een ongelukje op het werk, waardoor hij vroeger naar huis ging. Thuisgekomen vind hij moeder de vrouw met een ander in bed. Nu eist zij een onderhoudsvergoeding van 500€ per maand voor hun dochter, want de vader verdient goed zijn brood en zij heeft slechts 1/2 van zijn inkomen. Hij krijgt zijn dochter niet te zien, tot hij akkoord gaat met haar eis van 500€ onderhoudsgeld. Zij heeft in de verlopige schikking 200€ onderhoudsgeld toegewezen gekregen en hij omgangsrecht van 2 weekenden per maand. Toen hij met de email waarin haar voorwaarden om zijn dochter te mogen zien naar de jeugdrechter stapte, kreeg hij heel eenvoudig te horen dat hij maar akkoord moest gaan met haar eisen om zijn dochter te zien. Hij is gestopt met aan haar te betalen en zet het geld nu op een geblokkeerde rekening voor zijn dochter. Hij heeft ondertussen al wel een deurwaarder over de vloer gekregen van het gerecht, om het achterstallige onderhoudsgeld op te eisen. |
Citaat:
En nu gij weer...:roll: |
Citaat:
Anders is het als het ernstig word en die nieuwe bedgenoot komt samenwonen met haar. Ofwel werkt die en heeft geld, en dan betaalt hij een stuk van de maandelijkse kosten ( huur, boodschappen enz ), en dat deel kan dan afgetrokken worden van het onderhoudsgeld. Ofwel voert die niks uit, maar gij zou dan wensen dat de ex-echtgenoot afdraagt om de nieuwe bedgenoot te onderhouden ? Neem dat ze het aanlegt met een zwarte verrijker met een fluit van 40 cm, die niets anders doet dan haar naar de 7 de hemel voeren heel den dag, moet die ex echtgenoot dan die zijn krachtvoeder betalen zodat hij het ritme kan volhouden ? Misschien ook zijn abonnement in de body building zaal ?:lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Wat heeft het onderhoudsgeld van uw eigen kinderen te maken met de grootte van de lul van de vriend van de moeder aub? zijn kinderen hoeven niet te eten of zo? Wie zegt er dat de vriend mee-eet van het geld dat voor de kinderen is voorzien? |
Citaat:
Als dit je niet bevalt, moet je er niet aan beginnen. Moet de ex-echtgenoot opdraaien voor het confort van de nieuwe echtgenoot ? Niet overdrijven hé ! Zolang ze alleen woont, moet de ex helpen, eens dat die een nieuwe broodwinner op de kop getikt heeft, is het afgelopen . Direct zaken voor de kinderen kopen, dat is wat anders ( kleren, speelgoed, zakgeld, mee op vakantie nemen, sportieve abonnementen e.d. ), maar cash geven aan de moeder ? No way ! |
Dikke zever.
|
Citaat:
b) het gaat hier over onderhoudsgeld voor de KINDEREN Voor vrouwen wordt amper noch onderhoudsgeld gevraagd en indien toch, dan enkel gedurende de periode dat ze gehuwd zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bi-locatie waarbij hij haar elke week mag verzorgen, kleding wassen, kopen, extra kuisen, koken, naar school brengen, begeleiden bij huiswerk etc.... daar paste deze vrijgevige vader voor zeker? Dat is wel iets meer dan 5 uur werken per maand �* 10€ per uur natuurlijk. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Scheiding door schuld staat niet meer in het wetboek: het heet nu ontwricht huwelijk. En daar hebben de kinderen niks mee te maken. |
Citaat:
Idem voor de kleren, gerief voor de school enz enz. ALLES moet tot op de centiem berekend worden, en de helft krijgt ze daarvan terug. Om zeker te zijn dat de nieuwe echtgenoot of aanhouder, of bijzit, niet van de centen mee-profiteert ! Geen rotte eurocent méér mag ze krijgen anders is het niet eerlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat je man bedriegen betreft, en dan nog wel in het echtelijk bed terwijl manlief de nachtshift doet, ik noem dat schandalig en een slecht voorbeeld voor de dochter, inderdaad. Er zijn zelfs namen voor zulke wijven, die ik hier niet ga herhalen... Ontwricht huwelijk...Ontwrichte moraal ja...!:roll: |
Citaat:
Dit voorstel. Maar ja, met zo'n schertsfiguur als minister. |
Citaat:
Maar voor onderhoudsgeld is het loon vanaf de eerste eurocent beslagbaar (uitzondering) . Dat was toch zo, tenzij dat recent veranderd is . Normaal gezien wil dat zeggen dat, als het onderhoudsgeld niet ingehouden kan worden via jururidische weg er eenvoudigweg geen looninkomsten zijn. Ik vraag me af hoe de inhouding van een rijbewijs daar verandering in kan brengen . Trouwens op een auto kan beslag gelegd worden. |
Citaat:
Men vraagt zich af wat ze daaraan leren op school ? Want die gasten zijn toch allemaal gediplomeerd in vanalles en nog wat ? Eerder in " nog wat " denk ik, dan in " vanalles "... |
Citaat:
Ah ja, dat zal wel verboden zijn in België, in uw auto slapen. Kunnen ze hem beter afpakken, en de opbrengst van de verkoop aan zijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend geven. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar vreemdgaan is en blijft geschrapt als basis voor echtscheiding. Of je dit nu leuk vindt of niet. Je kan wel scheiden van een scheefpoepende partner omdat "het huwelijk ontwricht is". Komt op hetzelfde neer, maar de bewijslast middels de deurwaarder die 's morgens om vijf uur komt voelen of het bed is beslapen valt hierbij weg. |
Citaat:
Als er dan nog niet betaald word (of afgelost) , wil dat zeggen dat de arme man eenvoudigweg geen (officiële) inkomsten heeft. Wat gaat zijn rijbewijs afnemen daaraan veranderen ? :roll: |
Citaat:
wat wil je nu zeggen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar loon , in geval van onderhoudsgeld ,is in ieder geval voor de volle 100 procent beslagbaar, wat betekend dat sommige onderhoudsplichtige mannen , bij vonnis , voor maanden zonder inkomen kunnen zitten, tot de onderhoudsschuld afgelost is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je moet dan van den dauw leven. |
Citaat:
Wat vast staat : het zijn altijd de kinderen die uiteindelijk de rekening betalen. Zij het niet met geld. Het zou beter zijn , moesten de mensen een beetje nadenken vooraleer te trouwen & kindjes te maken. En eens getrouwd, niet uitééngaan na de eerste flinke ruzie. |
Citaat:
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
Ik blijf me erover verwonderen hoeveel mensen niet snappen dat onderhoudsplicht voor de kinderen hun opvoeding het uitgangspunt is, en al de rest slechts praktische uitwerking van die plicht betreft. Weliswaar in de moeilijke context van een scheiding. |
Citaat:
Problematischer is het als een bilocatieregeling niet mogelijk blijkt, dan krijg je in de regel een vechtscheiding, met het mes tussen de tanden en dan ben je vertrokken voor een eindeloze calvarie. De totale ramp is de situatie waarbij één partner dus geen bilocatie krijgt, dus alimentatie moet betalen aan zijn/haar ex voor de opvoeding van de kinderen en daarbovenop alimentatie omdat zij/hij kon aantonen dat zij/hij geen carrière had of heeft. Het sukkelaartjes-scenario. Dat is het kassa-kassa scenario voor echtscheidingsadvocaten. Omdat ze goed weten dat dit lang duurt, zal blijven duren, en tot het einde van die mensen hun dagen voor conflicten zal zorgen wat hen uiteraard poen op brengt. De recentste wetgeving brengt ons stilletjesaan in de moderniteit, er zijn regels en beperkingen gekomen op alimentatie voor de ex partner. En maar goed ook. Hier zit de bron van het conflictmodel. Voor de opvoedingskost van de kinderen mag en moet de rechtbank volgens mij bij zijn huidige jurisprudentie blijven. Van een ex man/vrouw wil je gewoon weg, fini, basta, gedaan. Wie de verantwoordelijkheid voor de kost van de opvoeding van zijn eigen kinderen wil ontlopen is een klootzak/een feeks. |
Citaat:
Om zeker te zijn dat de nieuwe partner niet profiteert van de ex. D�*t is logisch. |
Citaat:
Normale mensen werken eraan om die problemen aan te pakken en vluchten niet weg in dergelijke cafépraat en scenario's van een slechte B-film. |
Citaat:
Ik kende een man die via gerechtelijke weg vroeg om het onderhoudsgeld voor zijn twee dochters te verlagen omdat hij wegens gezondheidsredenen gestopt was als kleine zelfstandige. Zijn ex. had nog steeds een goed betaalde job, maar toch besliste de rechter dat het onderhoudsgeld ongewijzigd verschuldigd bleef. Ik ken trouwens ook een man die graag "een nieuw leven wilde beginnen" maar niet kon scheiden omdat hij wist dat hij de allimentatie niet zou kunnen betalen voor zijn kinderen. Toen hij eindelijk "bevrijd" was van zijn "kroostrijke" boeien kreeg hij longkanker en stierf twee jaar later. |
Citaat:
Een vrouw heeft evengoed recht op een nieuwe partner als een man. Ik ben er volledig mee akkoord dat een vrouw haar alimentatie verliest als ze een nieuwe relatie aangaat (ik vind trouwens dat ze beter kan gaan werken dan op kap van haar ex. te blijven leven) maar een vader blijft altijd vader van zijn kinderen, en heeft daarom de plicht om bij te dragen aan hun opvoeding. Het gaat in deze draad echter om het rijbewijs dat zal worden ingetrokken als een alimentatieplichtige zijn verplichtingen niet nakomt. Dat kan voor mij in geen geval door de beugel. Er bestaat trouwens zoiets als loonbeslag door derden. Is er geen werkgever, dan volgt beslag bij de instelling die de uitkering of het pensioen betaalt. Ik vermoed dat de reden om naar iemands rijbewijs te grijpen moet gezocht worden bij de Dienst voor Alimentatievorderingen. Die dienst betaalt in welbepaalde gevallen een (klein deel) van de verschuldigde alimentatie, waarna ze het probeert terug te vorderen bij de alimentatieplichtige. Ze mag dat echter niet doen indien de alimentatieplichtige een leefloon heeft of een inkomen dat lager (of gelijk is) aan het leefloon. Dat betekent dat de kas leeggeraakt als er teveel alimentatieplichtigen zijn waarvan niets kan gerecupereerd worden. Het rijbewijs intrekken lijkt mij een veel te ver gezocht dwangmiddel om de alimentatieplichtige de duimschroeven aan te spannen, en op die manier te voorkomen dat de kas van het DAVO leeg geraakt. |
Citaat:
In het geval dat ik kende waren de ouders met onderlinge toestemming gescheiden, en ging de vader akkoord met het bedrag dat zijn ex. eiste voor hun twee dochters. Dat was niet niks, maar de man heeft het moeten blijven betalen tot zijn kinderen afstudeerden. Ook al veranderde intussen zijn financiële situatie drastisch. |
[quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het forumlid bembem was die voorstelde om het met zweepslagen op te lossen. :roll: Maar de oplossing van Geens is er ook geen, dit is gewoon vluchtgedrag van een beleidsmaatregel die aan het ontsporen is. De overheid die subrogeert in de rechten en plichten van een individu is gewoonweg onzinnig. Dat had men op voorhand moeten inzien. Citaat:
|
Citaat:
Het gaat wel degelijk over alimentatie voor de kinderen. Niet voor de ex zelf. Neem dat Schoofie weduwnaar wordt. Neem dat ie na een tijdje een nieuwe vlam vindt, een gescheiden vrouw met twee schoolgaande kinderen. Moet de Schoof dan, omdat hij een leuk ambtenarenpensioen heeft, mee opdraaien voor de opvoeding van die kinderen van een andere vent? Of moet onze maatschappij maar zo georganiseerd geraken dat wij onze liefde dan 'verborgen houden', en in den duik moeten samenleven, puur uit financiële overwegingen ? Aai dont tink so. De ex, als vader van zijn kinderen, moet zijn verantwoordelijkheid opnemen. Punt aan de lijn. . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be