Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Daar gaat ons belastingsgeld weer .. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=217422)

Jan van den Berghe 17 april 2015 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618003)
Heeft er iemand een zinnige uitleg voor het feit dat deze topic als enige van Binnenland naar Vakbonden wordt doorgesluisd en dit waarschijnlijk van Pandareus.?

Omdat Vakbonden praktisch door niemand wordt bezocht?

Dit onderwerp heeft trouwens alles met de werking van de staat te maken.

Dat klopt. Dit gaat veel eerder over de financiële huishouding van de overheid, dan over de vakbonden in strikte zin.

Tavek 17 april 2015 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618092)
Eigenlijk vind ik het altijd merkwaardig. Je hoort bijvoorbeeld vaak spreken over het afschaffen van de verschillende onderwijsnetten. Gaat het echter om uitkeringen door ziekenfondsen en vakbonden, dan pleit men juist wel voor het verder instandhouden van die versnippering.

Iedereen zal moeten toegeven dat de huidige regeling niets te maken heeft met efficiëntie, maar alles met het gevolgen van een sterk verzuild politiek landschap in België.

Deze versnippering zorgt er voor dat de werklozen geen speelbal worden van de overheid en dat de vakbonden hun leden kunnen beschermen.

En ik vind dat iedereen recht heeft om zijn vakbond naar keuze te kiezen, net zoals ze het recht hebben om te kiezen voor het vrije net of het gemeenschapsonderwijs.

Athelas 17 april 2015 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7617975)
N-VA mag dan wel de grootste partij zijn geworden, ze hebben één manco : ze zijn niet aanwezig in het middenveld. Hebben geen ziekenkas, geen vakbond.
Ofwel moeten ze er eentje van de grond af aan oprichten, duurt minstens tien jaar voor ze wat massa hebben. Onrealistisch dus.
Ofwel moeten ze er alles aan doen om de bestaande middenveld organisaties kapot te maken. Het is overduidelijk dat ze voor dat laatste hebben gekozen.
Dus laten ze een aangeduide vrijwilliger met grof geschut schieten op de vakbonden, zelfs al weten ze heel goed dat hun kritiek inhoudelijk op niets berust.
Het doel heiligt de middelen...

Kapot maken is wel een groot woord hé. Blijkbaar zitten er in België heel erg veel mensen met de daver op het lijf want de moment dat er wat gezegd wordt over de vakbond, krijg je steevast hevige reacties van overal. Ik kan daar alleen uit besluiten dat er nog ARCO affaires aan de gang zijn. In se vind ik niet dat Demir wat verkeerd zegt. Ze wist mss gewoon niet beter. Was het verstandig? Neen, maar als je ziet met welke hevigheid andere partners voor de vakbonden in de bres springen... Ik hou niet van complottheorien maar ik vond het alleszins opmerkelijk.

Vrijheideerst 17 april 2015 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 7618124)
Kapot maken is wel een groot woord hé. Blijkbaar zitten er in België heel erg veel mensen met de daver op het lijf want de moment dat er wat gezegd wordt over de vakbond, krijg je steevast hevige reacties van overal. Ik kan daar alleen uit besluiten dat er nog ARCO affaires aan de gang zijn. In se vind ik niet dat Demir wat verkeerd zegt. Ze wist mss gewoon niet beter. Was het verstandig? Neen, maar als je ziet met welke hevigheid andere partners voor de vakbonden in de bres springen... Ik hou niet van complottheorien maar ik vond het alleszins opmerkelijk.

Ze had het alleen iets genunaceerder moeten formuleren, dat klopt.

Al zou Fraudeheld John haar hebben uitgmaakt voor leugenaar? En de diamantsector erbij geflapt hebben? In geen 25 jaar ook maar een half woord over gezegd, maar dat zijn weer weer vergeten meneer.

Ja Petercam, als dat je held is :magniet:

Jan van den Berghe 17 april 2015 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618110)
Deze versnippering zorgt er voor dat de werklozen geen speelbal worden van de overheid en dat de vakbonden hun leden kunnen beschermen.

Hilarisch! Nu al luidt het dus dat de overheid naar willekeur zou handelen als het om werkloosheidsuitkeringen gaat. Welnu, dat staat wel volledig haaks op uw eerdere bewering dat de vakbonden hier helemaal geen schuld treffen omdat ze niet bevoegd zijn, maar wel de RVA.

Ooit gehoord dat in Nederland de werklozen "een speelbal" zijn geworden van de overheid? Ooit die beschuldiging horen uiten van een Nederlandse vakbondsmilitant? Anders zie ik graag een verwijzing!

Ongelooflijk hoe vakbondsmilitanten zich in alle bochten kronkelen om toch maar de machtspositie te verdedigen, ook al is die totaal onverdedigbaar in relatie tot de goede en transparante werking van een moderne overheid.

Jan van den Berghe 17 april 2015 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618110)
En ik vind dat iedereen recht heeft om zijn vakbond naar keuze te kiezen, net zoals ze het recht hebben om te kiezen voor het vrije net of het gemeenschapsonderwijs.

Ook alweer die onhandige poging om alles door elkaar toe gooien. Natuurlijk moet de grondwettelijke vrijheid behouden blijven, maar dat houdt niet in dat de vakbonden bijvoorbeeld taken moeten uitvoeren waar in ieder ander land de overheid bevoegd voor is.

Pandareus 17 april 2015 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618092)
Eigenlijk vind ik het altijd merkwaardig. Je hoort bijvoorbeeld vaak spreken over het afschaffen van de verschillende onderwijsnetten. Gaat het echter om uitkeringen door ziekenfondsen en vakbonden, dan pleit men juist wel voor het verder instandhouden van die versnippering.

Iedereen zal moeten toegeven dat de huidige regeling niets te maken heeft met efficiëntie, maar alles met het gevolgen van een sterk verzuild politiek landschap in België.

Anderen stelden daar reeds de gepaste vraag bij : wil je het centraliseren bij de hulpkas en daar nog een hoop extra ambtenaren voor in dienst nemen ?
Is uitbreiding van het leger ambtenaren een voorbeeld van efficiëntie ?
Gaat dat goedkoper zijn denk je ?

Tavek 17 april 2015 09:07

Citaat:

Normaal toch he, de aanval vanuit de NVA en de werkgevers op de werknemer en haar vakbonden is ongekend het laatste jaar. De NVA maakt er geen geheim over dat het middenveld kapot moet.

Tavek 17 april 2015 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618137)
Ook alweer die onhandige poging om alles door elkaar toe gooien. Natuurlijk moet de grondwettelijke vrijheid behouden blijven, maar dat houdt niet in dat de vakbonden bijvoorbeeld taken moeten uitvoeren waar in ieder ander land de overheid bevoegd voor is.

Sociale secretariaten verzamelen ook de RSZ bijdragen en personenbelastingen voor de fiscus.

Notarissen zijn ook private belastingsinners voor de overheid.

Iedere BTW plichtige int belastingen voor de overheid. Beter nog, ze schieten die ook voor !

Ik kan u nog heel veel voorbeelden geven waar private partijen taken uitvoeren die ofwel bij de overheid liggen ofwel heel erg nauw bij hun aanleunen. Nu niet komen janken dat de vakbonden opeens heel apart zijn.

Pandareus 17 april 2015 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618097)
Dat klopt. Dit gaat veel eerder over de financiële huishouding van de overheid, dan over de vakbonden in strikte zin.

Ik had ook veel liever dat dit in Binnenland was blijven staan...
De futiele aanval van Demir met foutieve cijfers en dwaze conclusies die ondertussen door zowat iedereen worden tegengesproken is een puur binnenlands politiek feit.
Maar de reacties hier in het draadje zijn wel voor 95% bestaande uit zuivere aanvallen op de vakbond.
Alles is daarvoor goed, zelfs al zitten sommigen daardoor te pleiten voor het te laten uitvoeren door ambtenaren.

Rare jongens, die vlaams-nationalisten...

Tavek 17 april 2015 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618134)
Hilarisch! Nu al luidt het dus dat de overheid naar willekeur zou handelen als het om werkloosheidsuitkeringen gaat. Welnu, dat staat wel volledig haaks op uw eerdere bewering dat de vakbonden hier helemaal geen schuld treffen omdat ze niet bevoegd zijn, maar wel de RVA.

Ooit gehoord dat in Nederland de werklozen "een speelbal" zijn geworden van de overheid? Ooit die beschuldiging horen uiten van een Nederlandse vakbondsmilitant? Anders zie ik graag een verwijzing!

Ongelooflijk hoe vakbondsmilitanten zich in alle bochten kronkelen om toch maar de machtspositie te verdedigen, ook al is die totaal onverdedigbaar in relatie tot de goede en transparante werking van een moderne overheid.

Voor u is hij onverdedigbaar, enkel en alleen omdat gij geen vlaams nationalistische vakbond hebt. Voor de rest ben jij gewoon een notoire trol op dit forum die er in slaagt om discussies in het oneindige te rekken, maar dan wel een inhoudsloze oneindigheid.

Pandareus 17 april 2015 09:15

Citaat:

Parlementairen zijn geen foorkramers die zomaar wat mogen zwammen, niet gehinderd door enige kennis van hetgeen ze uitkramen.
Er is niets mis met een stevig debat over ideologische keuzes, maar ga alsjeblief geen cijfers uitvinden en dwaze conclusies die fout blijken te zijn met veel tamtam in de pers gooien. Haar tussenkomst was sloganesk.

Tavek 17 april 2015 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618201)
Je kunt vakbonden zlnder rechtspersoonlijkheid toch met die organisaties niet gaan vergelijken? 8O

:-)

Een rechtspersoonlijkheid zou de vakbonden een schietschijf maken van procedures van rechtse rakkers en ondernemers. Laat dat dus maar achterwege.

Als vakbondsleden het begaaien staat het u steeds vrij om klacht in te dienen.

Tavek 17 april 2015 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618193)
Het foute middenveld, he Tavek.

Ben je zo verweven met die organisaties dat je niet ziet welke misbruiken daar plaatsvinden en dat je niet beseft hoe onze oubollige vakbonden onze welvaart en toekomst bedreigen?

Of maak je deel uit van de profsossen? :lol:

Ik denk niet dat jij beseft dat dat middenveld heel veel doet dat maatschappelijk relevant is.

Maargoed, ignorance is bliss, vooral bij de NVA. Dat is keer op keer bewezen.

dpg 17 april 2015 09:43

Het tweede argument is dat zij goedkoper werken dan de overheid. Zo kreeg in 2013 het ACV 15,8 euro per dossier, terwijl de officiële Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen 29,8 euro nodig had per dossier.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150416_0...t-aanbesteding

Pandareus 17 april 2015 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 7618250)
Het tweede argument is dat zij goedkoper werken dan de overheid. Zo kreeg in 2013 het ACV 15,8 euro per dossier, terwijl de officiële Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen 29,8 euro nodig had per dossier.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150416_0...t-aanbesteding

Ik hoop dat JVDB dit cijfer ook gelezen heeft, en dat dan probeert te plaatsen in zijn betoog om alles te centraliseren bij één overheidsdienst.

Tavek 17 april 2015 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618270)
:-D

En wat gebeurt er dan in het buitenland?
Juist ,we hebben daar beschaafde, verantwoorde en meedenkende vakbonden.

Ik vind dat niet goed. Gemuilkorfde vakbonden kunnen niet voluit mijn (onze) belangen verdedigen.

En eigenlijk doet het er niet toe wat u denkt. Ik ben lid en u niet.

Drosamadaris 17 april 2015 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618277)
Ik vind dat niet goed. Gemuilkorfde vakbonden kunnen niet voluit mijn (onze) belangen verdedigen.

En eigenlijk doet het er niet toe wat u denkt. Ik ben lid en u niet.

Jouw belangen kunnen dan ook maar door 1 iemand verdedigd worden: jijzelf.

Tavek 17 april 2015 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7618314)
Jouw belangen kunnen dan ook maar door 1 iemand verdedigd worden: jijzelf.

Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik te zwak sta tov een werkgever of een overheid om dat op mijn eentje te doen.

Tavek 17 april 2015 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618293)
Maar ik mag voorlopig toch nog mijn gedacht zeggen? :-)

Dus je denkt uitsluitend aan je eigenbelang. Eigen zak eerst dus.
Vandaar die zakken bij betogingen ern stakingspiketten

Denk jij dat de werkgeversorganisaties altruisten zijn ?

Athelas 17 april 2015 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618144)
Normaal toch he, de aanval vanuit de NVA en de werkgevers op de werknemer en haar vakbonden is ongekend het laatste jaar. De NVA maakt er geen geheim over dat het middenveld kapot moet.

Ongekend????????????? Waarom is de NVA aan de macht? Omdat de WERKENDEN het ZAT zijn om hun rijkdom te moeten laten herverdelen door de 'sociale' partijen in België. Vakbonden zijn nog niet 1x opgekomen om MIJN rechten te verdedigen. Integendeel ze willen mij armer maken tvv mensen die het minder goed hebben. En ik heb een mediaan loon in België fyi.

Als er iemand de middenklasse kapot wenst te maken, dan zijn dat de vakbonden, sp.a, groen en consoorten. Ik neem aan dat de middenklasse normaal tot het middenveld zou moeten behoren. Wel niet in België. Dat aan de kaak stellen lijkt mij niet meer dan evident.

Tavek 17 april 2015 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 7618366)
Ongekend????????????? Waarom is de NVA aan de macht? Omdat de WERKENDEN het ZAT zijn om hun rijkdom te moeten laten herverdelen door de 'sociale' partijen in België. Vakbonden zijn nog niet 1x opgekomen om MIJN rechten te verdedigen. Integendeel ze willen mij armer maken tvv mensen die het minder goed hebben. En ik heb een mediaan loon in België fyi.

Als er iemand de middenklasse kapot wenst te maken, dan zijn dat de vakbonden, sp.a, groen en consoorten. Ik neem aan dat de middenklasse normaal tot het middenveld zou moeten behoren. Wel niet in België. Dat aan de kaak stellen lijkt mij niet meer dan evident.

U bent dan ook geen lid neem ik aan.

Voor mij komen ze wel op, zie de tegenstand tegen indexsprong en pensioenleeftijd.

Ik kan mij inbeelden dat u dat anders ziet. Helaas zijn er geen vakbonden die uw mening vertegenwoordigen. Misschien VOKA eens proberen.

Athelas 17 april 2015 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7618166)
Parlementairen zijn geen foorkramers die zomaar wat mogen zwammen, niet gehinderd door enige kennis van hetgeen ze uitkramen.

Ben je daar zeker van? Ze houden met zijn allen de schijn erg hoog.

Citaat:

Er is niets mis met een stevig debat over ideologische keuzes, maar ga alsjeblief geen cijfers uitvinden en dwaze conclusies die fout blijken te zijn met veel tamtam in de pers gooien. Haar tussenkomst was sloganesk.
Ach kom van die verkeerde uitspraken/conclusies zijn er elke week/maand in het parlement. Bij het voorstellen van begrotingscontrole werd er zelfs lang niet eens over inhoud gepraat. Het gaat over de vakbonden dus zijn er partijen in hun gat gebeten.

Ik geef je gelijk dat het beter kan en moet, zeker als je weet wat wij ze betalen, maar ga me niet zeggen dat dit een unicum is hé.

Athelas 17 april 2015 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618368)
U bent dan ook geen lid neem ik aan.

Voor mij komen ze wel op, zie de tegenstand tegen indexsprong en pensioenleeftijd.

Ik ben geen lid, neen. Wat maakt dat uit?

De index is al uitgehold in de vorige legislatuur. De index was in 2015 wat? 0.03% ofzo? Bovendien gaat er van dat geld meer naar de regering dan in mijn zak. Index maakt je rijker qua gevoel omdat je bruto stijgt maar eigenlijk wordt je koopkracht kleiner. Beter is dan de beroepskosten te verhogen (heb dankzij Michel 15 euro per maand meer netto).

Gans dat debat over de indexsprong zal een pyrrusoverwinning blijken en niets meer. Ik heb veel meer problemen met een loonstop die verhinderd goede werkkrachten te belonen.

Citaat:

Ik kan mij inbeelden dat u dat anders ziet. Helaas zijn er geen vakbonden die uw mening vertegenwoordigen. Misschien VOKA eens proberen.
Als je kan tellen, dan is het een mening. Kan je dat niet zoals de vakbonden, dan is dat een feit. Ja... Ik heb nog geen enkele vakbonde mij weten uitleggen waarom ze menen de index te moeten behouden.

Drosamadaris 17 april 2015 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618360)
Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik te zwak sta tov een werkgever of een overheid om dat op mijn eentje te doen.

Dat is wat ze je vertellen ja.

Athelas 17 april 2015 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7618396)

Ik denk soms dat je als lid van de vakbond, hun onzin verplicht moet geloven. Niet dat ze alleen maar onzin vertellen. De vakbond doet veel zaken goed. Maar een De Leeuw bvb is HET voorbeeld van een persoon die er niet om verlegen is om onzin te vertellen en te vervallen in slogantaal/populisme.

Tavek 17 april 2015 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7618396)

Dat is wat ik heb ervaren.

Tavek 17 april 2015 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 7618391)
Ik ben geen lid, neen. Wat maakt dat uit?

De index is al uitgehold in de vorige legislatuur. De index was in 2015 wat? 0.03% ofzo? Bovendien gaat er van dat geld meer naar de regering dan in mijn zak. Index maakt je rijker qua gevoel omdat je bruto stijgt maar eigenlijk wordt je koopkracht kleiner. Beter is dan de beroepskosten te verhogen (heb dankzij Michel 15 euro per maand meer netto).

Gans dat debat over de indexsprong zal een pyrrusoverwinning blijken en niets meer. Ik heb veel meer problemen met een loonstop die verhinderd goede werkkrachten te belonen.

Ja dankzij Michel/Bourgeios heb ik 15 euro per maand meer netto, maar wel een hogere zorgverzekering (25 euro meer pp), duurder water, gas, electriciteit, hogere inschrijvingsgelden, een indexsprong en straks nog eens een heel pak lager pensioen (ahja ik moet langer werken voor hetzelfde). Je moet toch wel naief zijn om te geloven dat deze regeringen een belastingverlaging doorvoeren. Ze gebruiken gewoon andere kanalen voor hun platte belastingverhogingen door te voeren. Ze vermommen het.

Citaat:

Als je kan tellen, dan is het een mening. Kan je dat niet zoals de vakbonden, dan is dat een feit. Ja... Ik heb nog geen enkele vakbonde mij weten uitleggen waarom ze menen de index te moeten behouden.
Omdat men anders ieder jaar moet gaan staken voor behoud van de koopkracht. Kijk naar Duitsland. Om de zoveel tijd staking voor niet 1 a 2 %, maar meteen 5 a 6 %.

De manager zal dit probleem niet kennen, maar de modale fabrieksarbeider wel.

Tavek 17 april 2015 11:07

En als onze goeie vriend van de MR de groepsverzekeringen uitholt, dan ben ik helemaal de klos en kos het mij gemakkelijk 50-60k euro.

Drosamadaris 17 april 2015 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618430)
Dat is wat ik heb ervaren.

Dan moet je jezelf de vraag durven stellen of dat aan de werkgever te wijten is, of aan jezelf.

Zolang je gelooft dat je zwak staat en je bijgevolg niets doet, moet je ook niet verbaasd zijn dat ze niks gebeurt. Wie op anderen wacht om iets in zijn plaats te doen, moet niet verbaasd zijn als er niks van terecht komt.

Tavek 17 april 2015 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7618441)
Dan moet je jezelf de vraag durven stellen of dat aan de werkgever te wijten is, of aan jezelf.

Zolang je gelooft dat je zwak staat en je bijgevolg niets doet, moet je ook niet verbaasd zijn dat ze niks gebeurt. Wie op anderen wacht om iets in zijn plaats te doen, moet niet verbaasd zijn als er niks van terecht komt.

Als ik te zwak ben om voor mezelf op te komen (mocht dat zo zijn), waarom is het dan fout om mijn heil te zoeken in een vakbond ?

Drosamadaris 17 april 2015 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618444)
Als ik te zwak ben om voor mezelf op te komen (mocht dat zo zijn), waarom is het dan fout om mijn heil te zoeken in een vakbond ?

Is hetgeen goed is voor jou per definitie goed voor een ander?

"Wat wij zeggen, willen en eisen, is hetgeen elk van onze leden blind onderschrijft"?
Want dat is de approach van de Belgische vakbond (of beter van de vakbondstop, een geluk dat de doorsnee vakbondspersoon op de vloer wat meer voeling heeft met de realiteit).

Dat de machtsverhoudingen binnen de vakbonden in het voordeel liggen van de ambtenaren/social profit die weinig tot geen last hebben van internationale concurrentie, ten nadele van de industriële sectoren, die daar wel mee te maken hebben?

Lees er deze maar eens op na; vond ik wel interessant gisteren:
http://trends.knack.be/economie/bele...al-562603.html

Een vakbond heeft bestaansrecht, dat is zo (o help, waar gaan we dat schrijven, zeg ik dat echt?). Maar dat is niet de vakbond die jij onderschrijft en blind ondersteunt, ten koste van alle rest.

Tavek 17 april 2015 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7618457)
Is hetgeen goed is voor jou per definitie goed voor een ander?

"Wat wij zeggen, willen en eisen, is hetgeen elk van onze leden blind onderschrijft"?
Want dat is de approach van de Belgische vakbond (of beter van de vakbondstop, een geluk dat de doorsnee vakbondspersoon op de vloer wat meer voeling heeft met de realiteit).

Dat de machtsverhoudingen binnen de vakbonden in het voordeel liggen van de ambtenaren/social profit die weinig tot geen last hebben van internationale concurrentie, ten nadele van de industriële sectoren, die daar wel mee te maken hebben?

Lees er deze maar eens op na; vond ik wel interessant gisteren:
http://trends.knack.be/economie/bele...al-562603.html

Een vakbond heeft bestaansrecht, dat is zo (o help, waar gaan we dat schrijven, zeg ik dat echt?). Maar dat is niet de vakbond die jij onderschrijft en blind ondersteunt, ten koste van alle rest.

Ik ben bewust lid (nog nooit gedopt of iets dergelijks) van de vakbond omdat ik achter hun standpunten sta en ik het broodnodig vind om de werknemer te beschermen tegen de willekeur van de werkgevers.

Het woordje bewust is belangrijk. Ik heb ze eigenlijk niet nodig, maar toch betaal ik mijn bijdragen.

Jan van den Berghe 17 april 2015 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7618143)
Anderen stelden daar reeds de gepaste vraag bij : wil je het centraliseren bij de hulpkas en daar nog een hoop extra ambtenaren voor in dienst nemen ?
Is uitbreiding van het leger ambtenaren een voorbeeld van efficiëntie ?
Gaat dat goedkoper zijn denk je ?

Een dergelijke sleutelpositie hoort inderdaad volledig in handen te blijven van de overheid. Andere zaken kunnen we dan gerust privatiseren: bijvoorbeeld het administratief verwerken van verkeersboetes, iets wat al vele jaren in Nederland bijvoorbeeld gebeurt.

Tavek 17 april 2015 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7618499)
Een dergelijke sleutelpositie hoort inderdaad volledig in handen te blijven van de overheid. Andere zaken kunnen we dan gerust privatiseren: bijvoorbeeld het administratief verwerken van verkeersboetes, iets wat al vele jaren in Nederland bijvoorbeeld gebeurt.

Ik wens niet extra belastingen betalen omdat NVA/VB feteshisten de vakbonden als grote vijand beschouwen.

De schoofzak 17 april 2015 12:22

Kan een werkloze beroep doen op een vakbond om zijn/haar dossier ivm werklozensteun in orde te brengen, zonder verplicht lid te zijn van die vakbond ?

Stel je voor dat je moet lid zijn van de een of de andere vereniging, om een betalend kaartje te kopen op een lijn van De Lijn, die uitbesteed is aan een privé-partner ...

.

De schoofzak 17 april 2015 12:25

Ik ben nog lang niet overtuigd dat de vakbonden goedkoper werken dan de hulpkas (maar ik heb tegelijk niet veel zin om daar tijd in te steken om dat uit te vogelen).

Mogelijks is het goedkoper voor de staat om de burgerlijke stand te laten bijhouden door de pastoors en aanverwanten.
Ik weet het niet ...

.

Tavek 17 april 2015 12:36

De NVA, de partij voor de grotere overheid en tegen het uitbesteden aan private partijen.

Wie had dat gedacht.

Tavek 17 april 2015 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mijn gedacht (Bericht 7618611)
Denken dat de onze vakbonden voor het welzijn van onze welvaart en onze toekomst zorgen... dat is haast een criminele gedachte.

Als het hun niet aanstaat blokkeren ze heel het land, vernielen eigendommen, gijzelen onderhandelaars, blokkeren havens en fabrieken... met miljarden euro's schade... waardoor er weer mensen moeten afgedankt worden, bespaard en belastingen verhoogd.

Normaal zouden de werkgevers moeten verplicht worden de gesyndikeerden op de werkplaats een trui te laten dragen met als opschrift 'IK BEN DE LUL VAN DE FIRMA!'

Pas op hé... ik heb niets tegen vakbonden en zeker niet als zo goed gestructureerd zijn als de onze en verantwoordelijkheid dragen en een gezonde blik hebben op op de toekomst. :rofl:

Het probleem met de vakbonden voor u is dat ze niet uw rechts-conservatieve ideologie weerspiegelen.

Kwa welvaart zijn ze zeker voordelig voor de werkende bevolking geweest. Of wil je graag onbetaalde vakantiedagen presteren ?

Athelas 17 april 2015 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7618437)
Ja dankzij Michel/Bourgeios heb ik 15 euro per maand meer netto, maar wel een hogere zorgverzekering (25 euro meer pp), duurder water, gas, electriciteit, hogere inschrijvingsgelden, een indexsprong en straks nog eens een heel pak lager pensioen (ahja ik moet langer werken voor hetzelfde). Je moet toch wel naief zijn om te geloven dat deze regeringen een belastingverlaging doorvoeren. Ze gebruiken gewoon andere kanalen voor hun platte belastingverhogingen door te voeren. Ze vermommen het.

Ze vermommen het? NVA heeft voor de verkiezingen al aangekondigd extra belastingen te zullen moeten innen en dat het gratis verhaal voor hen verdween. Misschien dat CD&V stemmers zich belogen voelen maar ik niet.

Ivm de 25euro extra, geef ik je gelijk al betaal ik het graag indien het ook gaat naar de hulpbehoevenden. Langs de andere kant, ik kan het ook betalen.

Geen gratis elekriciteit en water: was aangekondigd en in het verhaal dat de verbruiker betaalt, ook logisch te noemen (verhaal van zowel groen, spa als andere partijen). Ik heb mijn ecocheques gebruikt om mijn verbruik te verlagen. Zal hier geen last van hebben samen met menig andere belg (itt sommige anderen die hier laptops of tvs mee gekocht hebben).

Andere verhogingen van elektriciteit alleen op deze regering steken, is ronduit ridicuul te noemen. Er is al jaren geen energie beleid en dat zal er volgens mij ook niet snel komen. Zover ik weet, blijven gas en water voor de doorsnee gebruiker qua prijs hetzelfde (gas ging dalen).

Index ben ik geen voorstander van (en het brengt quasi niets op/vervangen door je 15euro netto extra). Hoger inschrijvingsgeld... nog steeds een appel en een ei te noemen tov de echte kosten. Als je de inflatie in rekening brengt, kost het nu mss terug hetzelfde als 10 jaar geleden toen het als duur aanzien werd. Maar ik zou je gelijk geven moesten er geen sociale correcties zijn. Studies moeten toegankelijk blijven (en dat zijn ze voor de doorsnee burger ook) maar armere mensen moet je helpen.

Wat betreft pensioenen heb je gelijk idem wat betreft uithollen groepsverzekering. Met pensioenen kan ik leven, groepsverzekering niet. We werken wat mijn berekeningen betreft gewoon niet lang genoeg om betaalbaar te blijven. Ik ijver dan ook voor variabele pensioenen zodat je zelf kan bijsparen om vervolgens met een hogere of lagere uitkering op pensioen te gaan op jongere of oudere leeftijd. Maar dit is effectief een moeilijke kwestie met een veel te conservatieve aanpak imo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be