Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De Onbevlekte Ontvangenis van Maria. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=237265)

Het Oosten 11 februari 2017 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8375491)
Bij nader inzien blijkt dat er nogal wat overhaaste conclusies worden rondgestrooid. Denk maar aan de recent gevonden plaatjes waarover al met veel tromgeroffel van alles werd verkondigd. Bij verder kijken bevestigt de archeologie nu eenmaal de bijbel.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8375522)

Leerrijke video in dit verband. De moeite waard.

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_bijbel_in_zijn_hemd

quercus 11 februari 2017 23:04

[quote=geertvdb;8375419]
Citaat:

"Mijn god, wat een verschrikkelijk waterachtige tekst!"
Uw wat??? Ge moet maar durven!

Citaat:

Gij gelooft nl. als naochiet dat Noach echt bestaan heeft. En zijn boot etc etc
Ja ja... men zegge het voort! Quercus bidt elke avond tot de heilige Noach en zijn boot...
Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij:roll: over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt. Wees de uitspraak van de duitse filosoof Wittgenstein indachtig: wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen. ....

Citaat:

De koran heeft het namelijk afgeschreven van uw heilig boek.
Ik wist niet dat jij een Koran-geleerde was. De wonderen zijn de wereld niet uit.

O, en "by the way" Geertje, raadpleeg eens de Van Dale wat er over dat "afschrijven" wordt vermeld. Jouw taalgebruik kan er allen maar door verbeteren.

Bobke 11 februari 2017 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8375544)
'Zondvloed' moet men hier wel verstaan als een 'grote overstroming'.

Een overstrming is niet wereldwijd.
Geen enkele noodzaak om een ark te bouwen.

Aton 12 februari 2017 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8375666)
Ja ja... men zegge het voort! Quercus bidt elke avond tot de heilige Noach en zijn boot...
Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij:roll: over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt.

Wist je dan ook dat Noach en zijn boot een herwerkte versie is van dit epos ?:
http://www.livius.org/sources/conten...ion_of_the_Ark

Another Jack 12 februari 2017 10:38

[quote=quercus;8375666]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8375419)

Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij:roll: over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt. Wees de uitspraak van de duitse filosoof Wittgenstein indachtig: wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen. ....

Ik wist niet dat jij een Koran-geleerde was. De wonderen zijn de wereld niet uit.

O, en "by the way" Geertje, raadpleeg eens de Van Dale wat er over dat "afschrijven" wordt vermeld. Jouw taalgebruik kan er allen maar door verbeteren.

Wittgenstein bedoelde eigenlijk iets anders: wanneer er een zeker niveau van esthetiek en ethiek bereikt is, schieten woorden tekort.

quercus 12 februari 2017 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8375739)
Wist je dan ook dat Noach en zijn boot een herwerkte versie is van dit epos ?:
http://www.livius.org/sources/conten...ion_of_the_Ark

Zou het kunnen dat het Atrahasis-verhaal in feite hetzelfde is als dat van Gilgamesh?
Het is in ieder geval merkwaardig dat er in het collectief geheugen van de bevolking uit die regio een herinnering is blijven hangen rond een vreselijk cataclysme. Sommigen hebben daar het ontstaan van de Zwarte Zee aan vastgeknoopt. Volgens sommige geologen zou dat lange tijd een reusachtig, veel lager gelegen zoetwater-meer zijn geweest dat lange tijd was afgesloten van de Middellandse Zee. Tot op een gegeven ogenblik (ingevolge een aardbeving???) die geologische afsluiting het begaf en er een enorme massa zeewater binnenstroomde.

quercus 12 februari 2017 10:39

[quote=Another Jack;8375793]
Citaat:

[b]

Wittgenstein bedoelde eigenlijk iets anders: wanneer er een zeker niveau van esthetiek en ethiek bereikt is, schieten woorden tekort.

Dat ga ik niet betwisten. Dergelijke uitspraak kan in een verschillende context geformuleerd worden.

Another Jack 12 februari 2017 10:44

[quote=quercus;8375795]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8375793)
Dat ga ik niet betwisten. Dergelijke uitspraak kan in een verschillende context geformuleerd worden.

Ja, je kan die uitspraak in de juiste of in de foute context formuleren.
Jij hebt de uitspraak in de foute context geformuleerd.

Another Jack 12 februari 2017 10:52

Mag ik "God" zeggen, quercus?

Aton 12 februari 2017 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8375794)
Het is in ieder geval merkwaardig dat er in het collectief geheugen van de bevolking uit die regio een herinnering is blijven hangen rond een vreselijk cataclysme.

Dit ' collectief geheugen ' stond wel geschreven op kleitabletten, de oudste exemplaren tot nu toe gevonden. En je moet het niet zo ver zoeken. Een overstroming van de lagere gebieden van de Eufraat en de Tigris is meer plausibel. Bij opgravingen heeft men in dit gebied een sliblaag gevonden wat ongeveer overeen stemt met deze periode. De Judeeërs in ballingschap hebben deze verhalen meegenomen bij hun vrijlating onder Cyrus de Grote en aangepast aan hun religie.
Hier je oorspronkelijke Noach :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim

Pandareus 12 februari 2017 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8375507)
Echt geïnteresseerden vinden op die site hun gading. Heel goed uitgewerkt. Neemt u gerust uw tijd.

Armzalige manier van argumenteren...

"zoek het zelf maar op, het staat daar ergens..."

quercus 12 februari 2017 11:53

[quote=Another Jack;8375800]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8375795)

Ja, je kan die uitspraak in de juiste of in de foute context formuleren.
Jij hebt de uitspraak in de foute context geformuleerd.

Ik heb die uitspraak reeds in de meest uiteenlopende omstandigheden weten gebruikt worden. Het komt er op neer dat je beter je mond houdt wanneer je over iets niets weet. Wat het geval is met onze kleine Geert. Je moet niet pogen mij in de "foute" hoek te drummen.

quercus 12 februari 2017 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 8375809)
Mag ik "God" zeggen, quercus?

Ja, wanneer je wat intelligentere praat uitkraamt dan de kleine.

Het Oosten 12 februari 2017 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8375812)
Dit ' collectief geheugen ' stond wel geschreven op kleitabletten, de oudste exemplaren tot nu toe gevonden. En je moet het niet zo ver zoeken. Een overstroming van de lagere gebieden van de Eufraat en de Tigris is meer plausibel. Bij opgravingen heeft men in dit gebied een sliblaag gevonden wat ongeveer overeen stemt met deze periode. De Judeeërs in ballingschap hebben deze verhalen meegenomen bij hun vrijlating onder Cyrus de Grote en aangepast aan hun religie.
Hier je oorspronkelijke Noach :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim

Hmm...Ik vrees dat u mogelijk in een verkeerde vijver vist. Het verhaal van een zondvloed vinden we terug in verschillende culturen. Zoals in de overleveringen van de indianen

"De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript."

De tekst van dit manuscript zou opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.

Aton 12 februari 2017 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8375893)
Hmm...Ik vrees dat u mogelijk in een verkeerde vijver vist. Het verhaal van een zondvloed vinden we terug in verschillende culturen. Zoals in de overleveringen van de indianen

De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript".

De tekst van dit manuscript ZOU opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.

De joden hebben het vermoedelijk niet van de Azteken, maar eerder van Babylon waar ze een tijdje verbleven. Ik zit er geen vijver naast, maar jij een hele oceaan.

Het Oosten 12 februari 2017 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8375894)
De joden hebben het vermoedelijk niet van de Azteken, maar eerder van Babylon waar ze een tijdje verbleven. Ik zit er geen vijver naast, maar jij een hele oceaan.

Indien de watervloed wereldwijd was, heeft een oceaan maar weinig belang. U blijft maar vissen in de Gilgamesj-vijver . Maar misschien was er nog een andere vijver waar de vislijn moet worden uitgegooid. Wellicht steunen de Gilgamesj-verhalen op veel oudere (orale) overleveringen.

Another Jack 12 februari 2017 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 8375892)
Ja, wanneer je wat intelligentere praat uitkraamt dan de kleine.

Zit de kleine hier nog?

Bobke 12 februari 2017 12:41

Citaat:

"De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript."

De tekst van dit manuscript zou opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.

En eigenaardig genoeg vertelde God telkens dezelfde leugen nl.
Gij zijt mijn uitverkorene en gij alleen gaat het overleven.

Pandareus 12 februari 2017 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8375900)
Indien de watervloed wereldwijd was, heeft een oceaan maar weinig belang. U blijft maar vissen in de Gilgamesj-vijver . Maar misschien was er nog een andere vijver waar de vislijn moet worden uitgegooid. Wellicht steunen de Gilgamesj-verhalen op veel oudere (orale) overleveringen.

Maar daar stopt het, jammer genoeg. De gilgamesj tabletten zijn de oudste bron die beschikbaar is. Oudere bronnen hebben we (nog ? ) niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de schrijvers niet zijn terug kunnen vallen op oudere bronnen die mogelijk schriftelijk waren maar nu niet meer beschikbaar zijn, of op orale overlevering. Dat weten we gewoon niet.
Maar als ik zie wat er in pakweg 30 jaar allemaal ontdekt is via archeologie en doorgedreven onderzoek van tekstbronnen vind ik toch dat we een mooi beeld beginnen te krijgen van de origine van de woestijngodsdiensten en vanuit welke tradities die hun basis zijn gaan halen.

geertvdb 12 februari 2017 18:09

[quote=quercus;8375666]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8375419)

'Mijn god' is een uitdrukking. Zoals 'oh my god', of, 'in godsnaam'. Ik als atheist gebruik dat, en dat betekent enkel: 'verbazing'. En dat weet gij GOED GENOEG!
Citaat:

Laat me niet lachen! Het is helemaal niet moeilijk om over uw archaisch geloof iets te weten.
Van u zal ik geen info krijgen omdat ge bang zijt om geridiculiseerd te worden op dit forum.
Maar wat ge dan zeker niet moogt doen is andere religies aanvallen, en het katholicisme van Jvdb uitlachen. Want voor zulk gedrag hebben ze 1 woord:
Het begint met hypo en het eindigt op criet.

Citaat:

Inderdaad, ik weet meer van de koran dan de gemiddelde moslim, en zeker meer dan de gemiddelde noachiet.
Lees zelf de koran. De profeet die er het meest in voorkomt is niet mohammed of jezus, maar mozes. En noach komt er ook in voor.

Ze noemen dat: afschrijven. Allah had namelijk geen respect voor auteurs recht.

De god van uw heilig boek is een wreedaardige en wraakzuchtige god, met een laag zelfbeeld want hij wil permanent aanbeden worden door de menselijke diersoort. Net zoals allah uit de koran.

geertvdb 12 februari 2017 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8375541)
Ik sluit niet helemaal uit dat er een paar (laatste) dino's hebben weten te overleven en tijdgenoot waren van de eerste mensen. Maar daar ging het niet over. Het hele verhaal van Noë is natuurlijk zo goed als verzonnen. De kans dat het een waar verhaal zou zijn is vrijwel nihil.

Nee, de dino's stierven uit 65 miljoen jaar geleden. De homo sapiens is ongeveer 100 000-150 000 jaar oud. Er zit een verschilleke op.

Aton 12 februari 2017 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8375900)

Een wereldwijde zondvloed heeft nooit plaats gevonden en dit is al meermaals wetenschappelijk aangetoond. De enige vijver waar de Judeeërs mee kennis gemaakt hebben is het Atrahasis epos. En als deze tabletten steunen op een orale bron kan men er rustig van uitgaan dat dit sterk is aangedikt zoals dat steeds gaat met orale overleveringen.

Jan van den Berghe 12 februari 2017 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8376163)
Laat me niet lachen! Het is helemaal niet moeilijk om over uw archaisch geloof iets te weten.
Van u zal ik geen info krijgen omdat ge bang zijt om geridiculiseerd te worden op dit forum.
Maar wat ge dan zeker niet moogt doen is andere religies aanvallen, en het katholicisme van Jvdb uitlachen. Want voor zulk gedrag hebben ze 1 woord:
Het begint met hypo en het eindigt op criet.

Er bestaat een lange traditie in het talmoedisch Jodendom om heel negatief tot zelfs rauw spottend te doen over Maria. Ik ben dan ook niet verwonderd dat quercus uit hetzelfde vaatje tapt.

geertvdb 12 februari 2017 19:34

Citaat:

Is dat zo? Hebt ge daar een bron van?

Jan van den Berghe 12 februari 2017 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8376231)
Is dat zo? Hebt ge daar een bron van?

Bij Christofoor verscheen in de jaren tachtig/negentig een vrij lijvig boek met allerlei zondvloedverhalen uit de meest uiteenlopende culturen.

Het Oosten 12 februari 2017 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8376170)
Nee, de dino's stierven uit 65 miljoen jaar geleden. De homo sapiens is ongeveer 100 000-150 000 jaar oud. Er zit een verschilleke op.

Dat is nog maar de vraag.

Aton 12 februari 2017 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376236)
Dat is nog maar de vraag.

Niet voor iemand die zijn lagere school heeft afgemaakt hoor.

Aton 12 februari 2017 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8376235)
Bij Christofoor verscheen in de jaren tachtig/negentig een vrij lijvig boek met allerlei zondvloedverhalen uit de meest uiteenlopende culturen.

De tsunami in Thailand 2004 mag je ook op het lijstje zetten.

Het Oosten 12 februari 2017 21:18

\

Het Oosten 12 februari 2017 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8376275)
Niet voor iemand die zijn lagere school heeft afgemaakt hoor.

De dino's zijn op een gegeven ogenblik massaal beginnen uit te sterven, dat is waar. Maar misschien niet allemaal.

Aton 12 februari 2017 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376311)
De dino's zijn op een gegeven ogenblik massaal beginnen uit te sterven, dat is waar. Maar misschien niet allemaal.

Er is er laatst nog eentje gezien in het Witte huis. :lol:

Het Oosten 12 februari 2017 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8376315)
Er is er laatst nog eentje gezien in het Witte huis. :lol:

Indien er een duif zat op het Wite Huis is dit zeker waar. Vogels stammen af van (kleine) dinosaurussen. De Komodovaraan stamt zo goed al zeker af van dino's.

"De Komodovaraan stamt waarschijnlijk af van de dinosaurus. Fossielen voeren terug tot het vroege Eoceen, zo'n 60 miljoen jaar geleden. Varanen hebben een relatief kleine, spitse kop en een lange nek. De naar verhouding dikke romp loopt uit in een zwaar gespierde staart, waarmee het dier gevaarlijke klappen kan uitdelen."

En dus, indien vogels en komodovaranen hebben weten te overleven:evil:, dan moogt u er donder op zeggen dat ook andere soorten dino's hebben weten te overleven. Wellicht niet tot in onze tijd, maar dan toch langer dan wij altijd geneigd aan te nemen.

geertvdb 12 februari 2017 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376317)
Indien er een duif zat op het Wite Huis is dit zeker waar. Vogels stammen af van (kleine) dinosaurussen. De Komodovaraan stamt zo goed al zeker af van dino's.

"De Komodovaraan stamt waarschijnlijk af van de dinosaurus. Fossielen voeren terug tot het vroege Eoceen, zo'n 60 miljoen jaar geleden. Varanen hebben een relatief kleine, spitse kop en een lange nek. De naar verhouding dikke romp loopt uit in een zwaar gespierde staart, waarmee het dier gevaarlijke klappen kan uitdelen."

En dus, indien vogels en komodovaranen hebben weten te overleven:evil:, dan moogt u er donder op zeggen dat ook andere soorten dino's hebben weten te overleven. Wellicht niet tot in onze tijd, maar dan toch langer dan wij altijd geneigd aan te nemen.

Zucht. Ge kunt misschien ook hier een bron geven voor uw gedurfde 'wetenschappelijke' ontboezemingen!

Het Oosten 12 februari 2017 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 8376350)
Zucht. Ge kunt misschien ook hier een bron geven voor uw gedurfde 'wetenschappelijke' ontboezemingen!

Niets gedurfd. Gewoon feiten en/of logisch denken. Het zou wel moeten lukken moesten alle dino's plots zouden zijn uigestorven. Er zullen altijd bepaalde soorten veel langer overleefd hebben dan wij aannemen.

Aton 13 februari 2017 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376317)

Neen, gezien deze te groot waren en niet onder de grond of in het water leefden. Moet ik je ook nog uitleggen waarom of gaat het zo al lukken ?

Aton 13 februari 2017 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376362)
Gewoon feiten en/of logisch denken.

Lijkt bij jou niet steeds te lukken. Als je de reden kent van hun uitsterven zou je, indien je over enig logisch denkvermogen zou beschikken moeten weten dat er geen grote dino's hebben weten te overleven na zulke ramp.

En nu ben ik klaar met dit onderwerp. Mijn geduld is op.

Het Oosten 13 februari 2017 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8376414)
Lijkt bij jou niet steeds te lukken. Als je de reden kent van hun uitsterven zou je, indien je over enig logisch denkvermogen zou beschikken moeten weten dat er geen grote dino's hebben weten te overleven na zulke ramp.

En nu ben ik klaar met dit onderwerp. Mijn geduld is op.

Wie spreekt hier over grote of mastodonte dino 's? Vaneiges zijn die uitgestorven. Maar relatief kleine dinosaurussen kunnen in zompige geïsoleerde gebieden een hele tijd overleefd hebben. Bij sommige negerstammen behoorden zulke dieren tot voor kort tot hun mythen en/of legenden. Een voorbeeld hiervan is de Mokele-mbembe.

Het Oosten 13 februari 2017 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8376205)
Er bestaat een lange traditie in het talmoedisch Jodendom om heel negatief tot zelfs rauw spottend te doen over Maria. Ik ben dan ook niet verwonderd dat quercus uit hetzelfde vaatje tapt.

Laat ons de feiten ook wat objectief beschouwen . Het evangelie noemt nauwelijks de moeder van Jezus. Nergens speelt de moeder van Jezus een prominente rol. Aan het kruis noemt Jezus zijn moeder niet eens 'moeder', maar 'vrouw'. Met andere woorden, indien we het evangelie moeten geloven (en dat doet u toch) dan is Maria 'quantité négligeable'.

Misschien ook wat begrijpelijk in de toenmalige wereld waar het rijk van de vrouw zich beperkte tot het huis en het huishouden. Net zoals nu nog in vele Arabische landen en zoals het bij ons was, niet eens zo lang geleden.

Het is uw kerk die aan Maria een rol toebedeeld heeft die ze helemaal niet had in de tijd van Jezus volgens de evangelisten. Een fictieve rol dus. En ja, ook hier 'foetelt' uw kerk weer.

quercus 13 februari 2017 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8376205)

Jan, als ik u met mijn postings in uw gevoelens gekwetst heb, dan was dat van mijn kant verkeerd en ik bied u daarvoor mijn verontschuldigingen aan. We mogen hier geen conflictsituaties doen ontstaan.

geertvdb 13 februari 2017 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8376486)
Wie spreekt hier over grote of mastodonte dino 's? Vaneiges zijn die uitgestorven. Maar relatief kleine dinosaurussen kunnen in zompige geïsoleerde gebieden een hele tijd overleefd hebben. Bij sommige negerstammen behoorden zulke dieren tot voor kort tot hun mythen en/of legenden. Een voorbeeld hiervan is de Mokele-mbembe.

Dus kleine dino's hebben een tijdspanne van 65 miljoen jaar overleefd, om toch te kunnen opduiken in legenden. Ik zou zeggen (voor de zoveelste keer): 'waar is uw bron', maar dat is zinloos, uw bron is nl. uw inbeelding.

Geen fossielen zijn gevonden van uw 'kleine dino's'. Hoe komt dat?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be