Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   eerste dode met speedpedelec ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=239439)

Micele 30 juni 2017 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481115)
Weet je mij maakt het geen bal uit wat iemand anders doet.

Moest ik een speed pedelec kopen waar er twijfels over bestaan dan pak ik een BA, kost ook niks in vergelijking met de prijs van de fiets.

Go bike in peace ;)

Welke twijfels?

Leer eens eindelijk wat bij... in peace.

Citaat:

https://www.elektrischefietsen.com/e...ts-koopwijzer/

Twee groepen elektrische fietsen:

Elektrische fietsen zijn in te delen in twee groepen.

1. Trapkrachtsensor.
2. Bewegingssensor (speedsensor).

1. Je hebt E-bikes die werken op basis van een trapkrachtsensor. Deze sensor registreert hoe hard u moet trappen. Het geregistreerde signaal wordt doorgegeven aan de computer. De computer vergelijkt de inspanning die u moet leveren met het door u gekozen rijprogramma. Op basis daarvan wordt de krachtige motor aangestuurd tot het geven van meer of minder energie. Andere systemen werken ook wel met een bewegingssensor, wat een aanzienlijk minder comfortabel rijgevoel geeft.

2. Daarnaast zijn er E-bikes die zijn uitgerust met een bewegingssensor (ook wel speedsensor genoemd). In tegenstelling tot een trapkrachtsensor, die registreert hoe hard u moet trappen, registreert de bewegingssensor uw snelheid. Bij een lage snelheid en een hoge ingegeven ondersteuningsstand zal een elektrische fiets veel energie bijgeven. Het resultaat is een minder comfortabele en wat meer onrustige manier van bekrachtiging. Het wegrijden met een bewegingssensor gaat wat minder eenvoudig doordat het systeem pas na enkele wielomwentelingen de snelheid kan meten. Dit kan ondervangen worden door gebruik te maken van een power assist functie. Met de power assist is het mogelijk om automatisch weg te rijden en om traploos de bijgegeven energie te regelen. Hierdoor bent u in staat de trapbekrachtiging beter te doseren of in 1 x over te gaan tot maximale ondersteuning.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481126)
En een 18 km/u knopje?

In de toelichting van minister Peeters komt dit alvast niet ter sprake. Geen idee of het uiteindelijk in de wettelijke tekst staat.

Dadeemelee 30 juni 2017 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481129)
In de toelichting van minister Peeters komt dit alvast niet ter sprake. Geen idee of het uiteindelijk in de wettelijke tekst staat.

Jamaar Jan je hebt in je vorige post al het juiste antwoord gegeven: vraag het na bij je verzekering en laat het schriftelijk bevestigen.
De ene maatscappij is de andere niet ;-)

Jan van den Berghe 30 juni 2017 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481130)
Jamaar Jan je hebt in je vorige post al het juiste antwoord gegeven: vraag het na bij je verzekering en laat het schriftelijk bevestigen.
De ene maatscappij is de andere niet ;-)

Vraag het dan aan meerdere maatschappijen. En weet ons te vertellen of er verschillen merkbaar zijn op dat vlak.

Dadeemelee 30 juni 2017 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481131)
Vraag het dan aan meerdere maatschappijen. En weet ons te vertellen of er verschillen merkbaar zijn op dat vlak.

Ik zal het doen als ik er een koop. Voorlopig gebruik ik de fiets enkel voor recreatie en dan WIL ik trappen :-D

1207 30 juni 2017 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8480989)
In welke krantenartikel hebt u dat gelezen?

dat het geen speedelec was? kies de krant die ge altijd leest

Jan van den Berghe 30 juni 2017 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 8481138)
dat het geen speedelec was? kies de krant die ge altijd leest

Nogmaals: ondertussen heeft de familie van de overledene aangegeven dat hij niet met een speedelec reed, maar met een ondersteunde mtb.

Dadeemelee 30 juni 2017 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481141)
Nogmaals: ondertussen heeft de familie van de overledene aangegeven dat hij niet met een speedelec reed, maar met een ondersteunde mtb.

Maar als hij met trapondersteuning meer dan 25 km/u kan zit hij automatisch in die categorie.

Micele 30 juni 2017 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481126)
En een 18 km/u knopje?

Autonoom rijden met start assist en al uitgelegd: principe speedsensor, dus BA-verzekering. Hoeveel keer wil je dat nog horen en van wie allemaal?

Jan van den Berghe 30 juni 2017 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481144)
Maar als hij met trapondersteuning meer dan 25 km/u kan zit hij automatisch in die categorie.

In welk artikel hebt u dat element gelezen? Referentie?

Jan van den Berghe 30 juni 2017 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481144)

Dadeemelee 30 juni 2017 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481180)

Ik zeg gewoon dat als hij meer dan 25 kan met trapondersteuning het een klasse speed pedelec is. Of het een MTB is of een kinderfiets maakt geen bal uit. Een mountainbike is gewoon een fiets met een ander kader, banden en versnellingen.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481182)
Ik zeg gewoon dat als hij meer dan 25 kan met trapondersteuning het een klasse speed pedelec is. Of het een MTB is of een kinderfiets maakt geen bal uit.

Schijnbaar wel, zoals Aurora Borealis heeft aangetoond.

Dadeemelee 30 juni 2017 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481197)
Schijnbaar wel, zoals Aurora Borealis heeft aangetoond.

Wat bedoel je?

Jan van den Berghe 30 juni 2017 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481201)
Wat bedoel je?

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=69

Dadeemelee 30 juni 2017 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481203)

Ja, dus als je ermee op de openbare weg wil rijden is dat als hij meer dan 25 kan een speed pedelec.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481205)
Ja, dus als je ermee op de openbare weg wil rijden is dat als hij meer dan 25 kan een speed pedelec.

Schijnbaar ontgaat u het woord "typekeuring".

Dadeemelee 30 juni 2017 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481210)
Schijnbaar ontgaat u het woord "typekeuring".

Wat wil je u eigenlijk zeggen? Dat een MTB geen fiets is?

Aurora_Borealis 30 juni 2017 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481201)
Wat bedoel je?

Het volgende:

e-MTB begrensd tot 25 km/u (trapondersteuning), genre Bosch Performance line CX middenmotor --> wettelijk voor de openbare weg, valt onder elektrische fietsen

Speed pedelec --> wettelijk voor de openbare weg, mits inschrijving, COC, nummerplaat, >=16 jr, rijbewijs AM of B, en helmplicht

e-MTB ondersteund bij snelheden hoger dan 25 km/u --> indien niet voldaan aan de type-goedkeuring voor speed pedelec (en dat is heel wat, zoals daglichten, remlichten, pekkel, bel, acheteruitkijkspiegels, en max. 45 km/u...) enkel toegelaten voor off-road gebruik.

Goed mogelijk dat bij het ongeval van deze week, het een fiets onder het eerste type betrof (geen zekerheid daarover op dit moment), in ieder geval waren de berichten in de media nogal voorbarig...

Dadeemelee 30 juni 2017 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8481218)
Het volgende:

e-MTB begrensd tot 25 km/u (trapondersteuning), genre Bosch Performance line CX middenmotor --> wettelijk voor de openbare weg, valt onder elektrische fietsen

Speed pedelec --> wettelijk voor de openbare weg, mits inschrijving, COC, nummerplaat, >=16 jr, rijbewijs AM of B, en helmplicht

e-MTB ondersteund bij snelheden hoger dan 25 km/u --> indien niet voldaan aan de type-goedkeuring voor speed pedelec (en dat is heel wat, zoals daglichten, remlichten, pekkel, bel, acheteruitkijkspiegels, en max. 45 km/u...) enkel toegelaten voor off-road gebruik.

Goed mogelijk dat bij het ongeval van deze week, het een fiets onder het eerste type betrof (geen zekerheid daarover op dit moment), in ieder geval waren de berichten in de media nogal voorbarig...

Inderdaad dat is wat ik dacht. Off-road zijn er uiteraard andere regels dan deze
voor openbare weg.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481220)
Inderdaad dat is wat ik dacht. Off-road zijn er uiteraard andere regels dan deze
voor openbare weg.

Merkwaardig dat u dat dacht, want wat AB schrijft, gaat over "typekeuring"... En u reageerde nogal raar op mijn vraag naar dit element.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481220)
voor openbare weg.

Merkwaardig dat u dat dacht, want wat AB schrijft, gaat over "typekeuring"... En u reageerde nogal raar op mijn vraag naar dit element.

Dadeemelee 30 juni 2017 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481222)

Als AB iets schrijft moet je dat met hem uitvechten.

Jan van den Berghe 30 juni 2017 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8481227)
Als AB iets schrijft moet je dat met hem uitvechten.

Wat AB schrijft, is correct. Hij beschrijft de typekeuring.

De schoofzak 1 juli 2017 08:38

Ik ben even niet mee.

Staat het begrip "off road" ergens in het verkeersreglement tegenwoordig ?

Je mag met een (cross)brommer toch ook niet in een bos rondrijden zonder de nodige zaken, tenzij het een private eigendom is ?

Jan van den Berghe 1 juli 2017 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8481392)
Ik ben even niet mee.

Staat het begrip "off road" ergens in het verkeersreglement tegenwoordig ?

Je mag met een (cross)brommer toch ook niet in een bos rondrijden zonder de nodige zaken, tenzij het een private eigendom is ?

Hier gooit u toch een aantal zaken door elkaar. De toegankelijkheid van een plaats is niet gelijk aan het eigendomsrecht. En verkeersreglementering is van een andere aard dan de technische voorschriften.

Aurora_Borealis 1 juli 2017 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481129)

En wat als ik met de speed pedelec op bijvoorbeeld Franse bodem terecht kom ? (De Franse grens is hier niet zo ver vandaan en ik kom er wel eens met de fiets...) Rij ik dan daar onverzekerd rond ? In Frankrijk is een BA-verzekering verplicht voor speed pedelecs, een Belgische BA verzekering dekt een pak landen, inclusief Frankrijk, het 'woord' van Peeters helaas niet.

Kijk, waarom moet België weer tegendraads doen ? De Europese wetgeving deelt speed pedelecs onder in de klassa L1e-B met daaraan gekoppeld een verplichte BA-verzekering.

Jan van den Berghe 1 juli 2017 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8481621)
En wat als ik met de speed pedelec op bijvoorbeeld Franse bodem terecht kom ? (De Franse grens is hier niet zo ver vandaan en ik kom er wel eens met de fiets...) Rij ik dan daar onverzekerd rond ? In Frankrijk is een BA-verzekering verplicht voor speed pedelecs, een Belgische BA verzekering dekt een pak landen, inclusief Frankrijk, het 'woord' van Peeters helaas niet.

Kijk, waarom moet België weer tegendraads doen ? De Europese wetgeving deelt speed pedelecs onder in de klassa L1e-B met daaraan gekoppeld een verplichte BA-verzekering.

Natuurlijk rijdt u daar niet onverzekerd rond. U wordt naar Belgisch recht gedekt door uw familiale. Dat is een aansprakelijkheidsverzekering.

In Nederland zit de regulering van de verzekering iets anders in elkaar, waardoor je een speciale WA-verzekering moet afsluiten voor een speedelec.

België doet dus niet "tegendraads". Onze familiale dekt nu eenmaal meer risico's en daardoor past de waarborg voor een speedelec ook in het geheel. In Nederland niet. En schijnbaar in Frankrijk ook niet.

Het heeft dus eerder te maken met de dekking van het soort verzekeringen te maken, eerder dan de wetgeving van een land.

Aurora_Borealis 1 juli 2017 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8481636)
Natuurlijk rijdt u daar niet onverzekerd rond. U wordt naar Belgisch recht gedekt door uw familiale. Dat is een aansprakelijkheidsverzekering.

In Nederland zit de regulering van de verzekering iets anders in elkaar, waardoor je een speciale WA-verzekering moet afsluiten voor een speedelec.

België doet dus niet "tegendraads". Onze familiale dekt nu eenmaal meer risico's en daardoor past de waarborg voor een speedelec ook in het geheel. In Nederland niet. En schijnbaar in Frankrijk ook niet.

Het heeft dus eerder te maken met de dekking van het soort verzekeringen te maken, eerder dan de wetgeving van een land.

Beter uw polis dan eens bestuderen, want daar is echt geen uniformiteit in:

Sommigen maatschappijen sluiten sowieso verzekering bij schade aan derden bij ongevallen met bromfiets klasse A en B uit (speed pedelec valt wettelijk onder klasse B bromfiets).
Andere maatschappijen vermelden dekking bij fietsen, elektrische fietsen en niet-BA-verzekeringsverplichte gemotoriseerde voertuigen met max. 18 km/u... (quod speed pedelec ?)
In het beste geval heb je een familiale verzekering die alle niet-BA-verplichte voertuigen dekt (maar wat in het buitenland met andere BA-verplichtingen ?)

En dan die zever over het 'garageknopje'...

En tenslotte: familiale verzekering is geen verplichting - hoe kan je dat inroepen als basis om op terug te vallen ?

Door Chris Peeters zijn onwetendheid (en enkel uitspraken, geen bindende wetteksten op papier), kunt ge als niet-BA verzekerde speed pedelec rijder hopen nooit in een ongeval betrokken te geraken...
Schenk klare wijn, maak die BA-verzekering verplicht. Gelooft u (en de Fietserbond die met die hetzelfde standpunt verkondigt) nu echt dat een BA-verzekering een barrière gaat vormen voor het succes van de speed pedelec ?

Jan van den Berghe 1 juli 2017 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8481728)
Beter uw polis dan eens bestuderen, want daar is echt geen uniformiteit in:

Sommigen maatschappijen sluiten sowieso verzekering bij schade aan derden bij ongevallen met bromfiets klasse A en B uit (speed pedelec valt wettelijk onder klasse B bromfiets).
Andere maatschappijen vermelden dekking bij fietsen, elektrische fietsen en niet-BA-verzekeringsverplichte gemotoriseerde voertuigen met max. 18 km/u... (quod speed pedelec ?)
In het beste geval heb je een familiale verzekering die alle niet-BA-verplichte voertuigen dekt (maar wat in het buitenland met andere BA-verplichtingen ?)

En dan die zever over het 'garageknopje'...

En tenslotte: familiale verzekering is geen verplichting - hoe kan je dat inroepen als basis om op terug te vallen ?

Door Chris Peeters zijn onwetendheid (en enkel uitspraken, geen bindende wetteksten op papier), kunt ge als niet-BA verzekerde speed pedelec rijder hopen nooit in een ongeval betrokken te geraken...
Schenk klare wijn, maak die BA-verzekering verplicht. Gelooft u (en de Fietserbond die met die hetzelfde standpunt verkondigt) nu echt dat een BA-verzekering een barrière gaat vormen voor het succes van de speed pedelec ?

Dit heeft niets met Peeters te maken. Het staat duidelijk in de infobrochure van FOD Mobiliteit: voor een speedelec hoeft geen aparte verzekering; voor een ebike wel.

Jan van den Berghe 1 juli 2017 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 8481728)
Door Chris Peeters zijn onwetendheid (en enkel uitspraken, geen binden

De Fietsersbond raadt aan om een familiale te nemen. Geen BA. Daarnaast is de bond het standpunt toegedaan om de regels voor de speedelec nauwer te laten aansluiten bij die van de fietsers. En dus niet bij de bromfiets klasse B.

http://www.fietsersbond.be/speedpedelec

reservespeler 1 juli 2017 15:17

Citaat:

Sinds wanneer is een familiale verplicht?

Jan van den Berghe 1 juli 2017 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8481805)
Sinds wanneer is een familiale verplicht?

Waar schrijf ik dat?

Johan Daelemans 2 juli 2017 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8478695)
Soms, soms niet. Als fietser wil je heus niet op de hoofdweg tussen Koekelare en Kortemark rijden. Oude, scheefgezakte betonplaten. Wel op het fietspad: recent aangelegd, conform het Fietsvademecum en van heerlijk vlak asfalt.

Als fietser wil je eigenlijk helemaal niet in België rijden.
Tenzij in Limburg voor het amusement natuurlijk.

Johan Daelemans 2 juli 2017 15:42

Citaat:

Natuurlijk rijdt u daar niet onverzekerd rond. U wordt naar Belgisch recht gedekt door uw familiale.

Rare redenering.
Familiale verzekering is een niet verplichte verzekering.
De vraag of men al dan niet in orde is om de grens over te steken is een terechte vraag.

Jan van den Berghe 2 juli 2017 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8482588)
Als fietser wil je eigenlijk helemaal niet in België rijden.

O jawel, ik fiets trouwens veel. Onze kinderen ook. Mijn vrouw iets minder.

Jan van den Berghe 2 juli 2017 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8482598)
Rare redenering.
Familiale verzekering is een niet verplichte verzekering.
De vraag of men al dan niet in orde is om de grens over te steken is een terechte vraag.

Natuurlijk is dat een terechte vraag. Had u dan de indruk dat ik de vraag afwees met mijn antwoord? Waarom dan wel?

Johan Daelemans 2 juli 2017 15:56

"En wat als ik met de speed pedelec op bijvoorbeeld Franse bodem terecht kom ?"

Citaat:

Natuurlijk rijdt u daar niet onverzekerd rond.

- wegens Belgische wetgeving aangaande familiale ...??

Opnieuw proberen dus...
Wat als iemand met een speed pedelec op Franse bodem terecht komt?

Jan van den Berghe 2 juli 2017 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8482614)
Opnieuw proberen dus...
Wat als iemand met een speed pedelec op Franse bodem terecht komt?

Als de man een familiale heeft, is hij verzekerd.

Johan Daelemans 2 juli 2017 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8482607)
O jawel, ik fiets trouwens veel. Onze kinderen ook. Mijn vrouw iets minder.

Waar is die plaats, met een minimum aan veiligheid voor fietsers, dan ergens?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be