Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
(Bericht 8935884)
En dan komen er een paar Aziatische wetenschappers op de proppen die het betreffende gen vervangen door eentje dat enkel blanken viseert en hoppa, enkel Afrika blijft over. Als dat ondertussen al niet platgebombardeerd is tenminste.
|
Voila. Het overlevingsspel is ondoorgrondbaar.
Citaat:
Goei plan, we zitten dan op een planeet waar het duizenden jaren kan duren voor er nog eens iets groeit maar we moeten ons tenminste al niet meer druk maken om CO2...
|
Dat is een mogelijke uitkomst van de "berekening" die hier op aarde gebeurt volgens het programma dat "leven" heet, he.
Citaat:
Dus op een bepaald moment roept één van de partijen dat ze genoeg gemoord hebben en dan volgt er automatisch een wapenstilstand.
|
Nee, op een bepaald moment heeft geen enkele van de partijen nog genoeg kracht om nog aan te vallen... op sterven na dood allemaal he.
Citaat:
90% van de wereldbevolking uitroeien noem jij 'een beetje op voorhand plannen'?
|
Wel, het hangt af of je denkt dat je plannen je bij die 1% gaan krijgen of niet. Maar, zoals ik al stelde, life's a bitch, en soms, om niet te zeggen, vaak, draaien plannen anders uit dan gepland. Maar zoals alles, is het een te berekenen risico. Dat verkeerd kan aflopen ook natuurlijk.
Citaat:
En dan gaan we er ook nog in slagen om op miraculeuze wijze er voor te zorgen dat we met juist genoeg overblijven?
|
Dat is een mogelijkheid. Zekerheden zijn er niet. De enige vraag die dient beantwoord te worden, is deze: hoe (denken we dat we) vergroten we onze kansen om nakomelingen te hebben die overleven ?
Citaat:
Dus als er een grote slachtpartij dreigt ben jij van mening dat we ze maar beter
zelf in gang kunnen steken? Liever nog dan nadenken hoe we die grote slachtpartij kunnen voorkomen?
|
We kunnen die niet voorkomen. Forget it. De vraag is: als je ze in gang steekt, zal ze misschien wat meer verlopen volgens uw plan. Misschien ook niet.
Citaat:
Tussen mensen en roofdieren bestaat nog een groot onderscheid hoor.
|
Nee, dat is precies die fundamentele arrogante denkfout die de mens nu al eeuwen maakt. Wij zijn een onderdeel van de natuur, wij zijn levende entiteiten, en levende entiteiten strijden altijd. Omdat de definiërende eigenschap van een levende entiteit is: willen overleven (via zijn nakomelingen). En aangezien er altijd minder resources zijn dan er mogelijke nakomelingen zouden zijn voor levende entiteiten,
is het ALTIJD zo dat overleven wil zeggen: anderen beletten van te overleven. Denken dat wij aan die strijd kunnen ontsnappen omdat we "anders" zijn, is idioot. Wij zijn net zogoed levende en dus strijdende entiteiten als al onze voorouders, sinds de eerste bacterien. Al onze voorouders hebben altijd kunnen overleven door anderen omzeep te helpen. Niet altijd met fysisch geweld, meestal door hen zonder resources te zetten ("van armoede laten omkomen").
Citaat:
Dat lijkt me ook een goei plan. Elk land vaardigt iemand uit voor die wereldregering en de 'verliezer' trekt nadien terug naar zijn land met de boodschap dat de wereldregering heeft beslist dat hun inwoners moeten verdwijnen. Die mensen gaan dan rustig zitten wachten op de naar hen gestuurde virussen of kernbommen.
|
Dat is inderdaad de andere mogelijkheid, waar wij als "mensheid" een nieuw collectivisme vormen. Dan gaat dat collectivisme beslissen dat delen van zijn "lichaam" (dus volkeren, groepen mensen) nutteloos zijn en teveel resources verbruiken en dus instructies geven om die te elimineren. Op dezelfde manier dat onze cellen in ons lichaam soms de opdracht krijgen om zichzelf te vernietigen (apoptose).
Citaat:
Dat je de juiste vorm van slachtpartij niet kent lijkt me duidelijk ja.
Maar volgens mij ken je ook niet de manier om het allemaal op het juiste moment weer te stoppen.
|
Ah, nee, natuurlijk ken ik die niet. Ik weet niet of die zal stoppen, maar de kans is wel groot dat als we, door onze strijd, helemaal uitgemergeld en zonder eten zitten, en er geen volk meer aan de horizon is, we ophouden met vechten, en proberen te eten he ?
Citaat:
Kijk eh, Patrick. Ik begrijp je scenario. En mits heel simpele redenatie kan ze werken. Maar er zijn zoveel (praktische en morele) haken en ogen aan dat niemand ze ooit voor serieus zal nemen.
-Oorlog voeren tot net op het moment dat er nog precies 10% van de wereldbevolking overblijft lijkt mij dagdromen.
|
Ik had het eerder over 1% he. Maar bon. Het juiste getal heeft eigenlijk geen belang. Wij zijn ooit al met veel en veel minder geweest.
Tijdens de Toba katastrofe, zo'n 70 000 jaar geleden, schat men dat we met niet meer dan 3000 - 10 000 man over waren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory
Citaat:
-Op dergelijke schaal (wereldwijd) oorlog voeren en er van uitgaan dat de planeet nadien nog steeds een leefbare omgeving zal vormen is dat eveneens.
-Die 10% waar jij het altijd over hebt zou wel kunnen kloppen maar dan moeten de bevolkingsgroepen toch minstens een beetje gegroepeerd blijven. Een lege wereld met de laatste 10% in Europa kan misschien wel werken, maar wat doen we als die 10% her en der verspreid blijft? Iedereen terug naar jacht en visvangst?
|
Waarom niet he ?
Citaat:
-Hoe gaan we in eerste instantie de wereld zo organiseren (een wereldregering bv) die dan moet gaan regelen dat 90% van de bevolking uitgemoord moet worden? Eerst netjes samenwerken om te bepalen hoe we nadien mekaar gaan uitroeien?
|
Dat is de collectivistische visie. Die heeft de grootste kans om orderlijk te lukken. Een groot "lichaam" dat beslist dat er stukken af moeten voor zijn eigen goed. Zoals nagels knippen of zo. De totaal onderworpen mens heeft dan niks meer te zeggen, is een celletje van dat grote lichaam, en kan enkel maar zo een totalitair collectivisme ondergaan. Als dat beslist dat gij morgen om 10 uur dood gaat, dan gaat gij morgen om 10 uur dood. Ge zult zelfs niet weten dat die beslissing werd genomen.
Maar de manier waarop ik denk dat het zal gaan, is "spontaan". Wij gaan elkaar gewoon uitmoorden als de overlevingsdrang ons ertoe noopt. En dat stopt dan weer als die drang er niet meer is.